Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:09

Aqua8horse schreef:
Ik ken een man die leert zijn paard een piaffe met een trensje zonder sporen en zonder iemand die met een zweepje tegen de benen tikt vanaf de grond. Dat is pas rijkunst. en daar kan LDR in mijn ogen nog niet eens bij in de schaduw staan.

Dat heeft niks met klassiek te maken hoor Verward Dat is gewoon puur africhten ........
Hoe dom kan je zijn ?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:10

Sprintje"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Je traint daar weinig behlave letsel, voor het paard. De paarden lopen allemaal op de voorhand omdat ze niet anders kunnen. Ze verliezen kracht in de achterhand omdat ze de balans moeten compenseren. Foto's uit Indoor Brabant laten dat ook heel goed en duidelijk zien (helaas)

Heb je dit zelf onderzocht??? Wat jij ziet op de foto's van Indoor Brabant is een even krachtig (of eigenlijk minder) als het argument dat die paarden losser in het lijf zijn.

Even voor de duidelijkheid ik ben niet speciiek pro of contra LDR, maar ik vind wel dat er juiste argumenten moeten worden aangedragen in dit topic.
[/quote]

Op die foto's die ik gezien heb zie ik oa. scheve paarden, paarden die niet in balans zijn en paarden die op de voorhand lopen en geen correct werkend achterbeen hebben.
Nee ik heb dat niet onderzocht maar ik heb dat wel zelf ervaren bij paarden en ik heb dat onderzoek van Professor Weiler gezien. Daarbij komt dat ik de logica van het rijden kan begrijpen. Daaruit blijkt dus logischer wijs dat LDR niet goed is voor het paard, de training en de prestaties. Of misschien beter gezegd dat het veel beter kan zonder LDR.
En argumenten kan je van mij genoeg krijgen hoor en die zijn niet gebaseerd op prestatie maar op logica.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:16

Magique"]
Ik ken een man die leert zijn paard een piaffe met een trensje zonder sporen en zonder iemand die met een zweepje tegen de benen tikt vanaf de grond. Dat is pas rijkunst. en daar kan LDR in mijn ogen nog niet eens bij in de schaduw staan.

Dat heeft niks met klassiek te maken hoor Verward Dat is gewoon puur africhten ........
Hoe dom kan je zijn ?
[/quote]

Vreselijk dom lijkt mij Verward

Dat is puur klassiek: met je zit en voor een buitenstaander niets zichtbaars doen alleen een paard zo laten bewegen OK dan! OK dan!
Echt swingen zonder dwingen, zal ik maar zeggen en als jij dat graag zo wil spreek je toch gewoon van klassieke africhting?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:17

Aqua8horse schreef:
Op die foto's die ik gezien heb zie ik oa. scheve paarden, paarden die niet in balans zijn en paarden die op de voorhand lopen en geen correct werkend achterbeen hebben..

Als je dat allemaal van een foto kunt zien, laat ons dan ook eens wat foto's zien van hoe het wel moet!

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:27

Aqua ik zie dat je nog veel moet leren ..... LDR is een methode om je paard in zijn bewegingen te optimaliseren zodat je het klassiek gewenste plaatje optimaal kan uitvoeren ......
LDR is geen doel an sich het helpt je alleen maar om de klassieke oefeningen die gevraagd worden tijdens een wedstrijd optimaal te kunnen uitvoeren .......

Zelde als alle andere atleten zoals bv turnsters, die zijn toch ook niet alleen bezig met de oefeningen, die zijn het merendee bezig met oefeningen om zichzelf te verbeteren in hun lichaam zodat de oefeningen gemakkelijker gaan.

vind het ook niet netjes om andere foto's af te kraken terwijl je zelf nog nooit een foto hebt geplaatst

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:37

Ik heb deze topic helemaal gevolgt, maar moet dit toch even kwijt.

Jullie spreken van het los maken van het paard daar LDR te rijden, maar losmaak oefeningen als schouderbinnenwaarts, traver komen niet aan bod.
Ik ben zelf ook tegen LDR rijden. Dit om de redenen die hier al genoemd zijn. Omdat ik mijn paarden toch goed wil trainen gebruik ik dus veel zij gangen en overgangen. Daarbij komen dan ook enkele kunstjes als spaansepas en draf, levade, capriool enz.
Naar mijn mening kost het trainen van het paard veel tijd en geduld. LDR rijden geeft voor het zicht veel sneller resultaat. Het fijt is dat veel top paarden al bij hun 7de jaar versleten zijn. Ik woon vlakbij een grote pencioen stal. En wat je daar ziet lopen dat is niet om aan te zien. Paarden nog soms geen 10 jaar. Geheel kapot gereden. Nu wil ik niet zeggen dat dit enkel bij LDR rijders gebeurt, maar je bewerkt naar mijn mening eerdere slijtage.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:49

Hier nog eentje die het volgt. Ik ben van mening dat het toch per type paard afhankelijk is of LDR werkt of niet. Qua bouw, qua karakter en qua lenigheid. De paarden die we in Indoor Brabant hebben gezien, zijn dusdanig typisch gebouwd, dat LDR zeer toepasselijk is in hun geval.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:51

QQQQ schreef:
Op deze foto's lopen de paarden op de voorhand. Dit is het makkelijkst te herkennen door de driehoek te bekijken welke de voorbenen met elkaar en de achterbenen met elkaar maken. Door de takt van de draf, horen die even groot te zijn, of achter groter (meer grond dekkend). Hier is dat niet het geval.

Afbeelding

Loopt dit paard ook op de voorhand?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:51

Ja je moet het echt per geval paard bekijken zeg maar, de tegenstanders zoals Q en Aqua bv zijn pertinent tegen .......

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:53

Sam Sam: is het een strikvraag Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:55

Magique schreef:
Sam Sam: is het een strikvraag Haha!

Nee hoor, vraag het me gewoon af, omdat "de driehoeken" hier toch zeker niet gelijk zijn. In mijn ogen klopt die theorie nl niet, ik heb ook zal fotoos van mijn jonge beestje "met" driehoeken, maar om nou te zeggen dat hij al zover getraint en verzameld is

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:56

Oke omdat ik me er toch al ingemengt heb mijn antwoord.

Ja, het hele gewicht zit op het voorbeen dat op de grond staat. Je ziet het inderdaat aan de driehoek, maar vooral aan het achterbeen die net van de grond komt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:58

josien schreef:
Oke omdat ik me er toch al ingemengt heb mijn antwoord.

Ja, het hele gewicht zit op het voorbeen dat op de grond staat. Je ziet het inderdaat aan de driehoek, maar vooral aan het achterbeen die net van de grond komt.

Toch is het kopstuk het hoogste punt en de neus er mooi uit. Kruis daalt mooi. Ik vind niet dat hij op de voorhand loopt. Door de "snelheid" van de uitgestrekte draf krijg je dit effect.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:58

Afbeelding

En dit paard heeft dat niet??

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:00

Ik vind altijd lastig van om van foto's te oordelen, maar zo'n soort foto kreeg ik oov gelegd met cursus en de uitleg daarbij was van voren een hoop actie maar achter

[Edit: had het over die eerdere foto]
Laatst bijgewerkt door Magique op 29-03-04 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:00

Daar zou het kruis meer mogen zakken en meer opgerichtheid mogen ontstaan aan de voorkant. Maar dit is een jong paard, die dat dus nog niet hoeft te doen... Lachen

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:01

Tyrza schreef:
Daar zou het kruis meer mogen zakken en meer opgerichtheid mogen ontstaan aan de voorkant. Maar dit is een jong paard, die dat dus nog niet hoeft te doen... Lachen

Ben ik volledig met je eens tyrza, maar dit illustreerd imo wel dat die driehoeken niet zaligmakend zijn!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:01

Dacht ik al Haha!

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 23:17

Ik denk niet dat LDR een foute methode is. Het hangt af van het paard (net wat tyrza zei), maar natuurlijk ook van de ruiter. Ik denk dat veel mensen denken dit systeem onder de knie te hebben en daarmee een paard totaal kapot maken. Mensen denken al snel wat Anky kan kan ik ook. Het is helemaal niet moeilijk je paard totaal in de krul te trekken, maar waar het om gaat is dat je totale controle hebt. Je moet je paard op ieder gewenst moment op iedere gewenste hoogte in kunnen stellen. En het paard moet altijd achter blijven werken. (maakt niet uit met welk systeem je ook rijd).
En natuurlijk worden ook de oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers enz. gebruikt om het paard verder los te werken.

Trouwens Bonfire was 17 toen hij stopte (op zijn top), hij was niet op zijn 7e versleten.
Krack en Salinero zijn de 7 jaar ook al voorbij en beginnen pas aan hun top.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 01:59

Magique schreef:
Ja je moet het echt per geval paard bekijken zeg maar, de tegenstanders zoals Q en Aqua bv zijn pertinent tegen .......

Ja, dat klopt omdat de balans van deze paarden niet klopt. Het heeft dus niets met pertinent tegen te maken, maar met een logisch systematisch gevolg.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:05

Aqua8horse schreef:
En argumenten kan je van mij genoeg krijgen hoor en die zijn niet gebaseerd op prestatie maar op logica.

op JOUW logica

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:14

Sprintje"]

op JOUW logica
[/quote]

Bestaat dat dan? Verward Verward Verward

Kop op zeg...

Logica = Logica en logisch= logisch
Dat heeft met niemand specifiek te maken. Sterker nog: daar kan zelf niemand een speld tussen krijgen...anders zou het niet logisch zijn

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:26

Wat mij opvalt aan de eerste foto van Samsam is dat het in ieder geval lijkt alsof het paard niet draagt... Ik zie een lange, holle rug en geen gedragen rug. Natuurlijk zal dit niet het geval zijn omdat het hier een Grand Prix ruiter betreft tenslotte, maar toch ziet het er wel zo uit.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 09:32

Aqua8horse"]
[quote="Sprintje"][quote="Aqua8horse schreef:

op
JOUW
logica
[/quote]

Bestaat dat dan? Verward Verward Verward

Kop op zeg...

Logica = Logica en logisch= logisch
Dat heeft met niemand specifiek te maken. Sterker nog: daar kan zelf niemand een speld tussen krijgen...anders zou het niet logisch zijn
[/quote]

Ik bedoel daarmee dat al jou argumenten gestoeld zijn op eigen ervaringen, ideeen, en indrukken van foto's ed. Niet op meetbare harde feiten, of bewezen effecten. Terwijl je het wel met een stelligheid brengt op dat het voor jouw volkomen logisch is, wat voor anderen dus niet zo hoeft te zijn!

Eerlijk is eerlijk, de pro LDR mensen komen ook niet echt met keiharden feiten aan. Het is echter wel zo dat LDR ruiters allemaal beide systemen (LDR en Klassiek) hebben gereden, en daar mee hebben ze naar mijn mening toch wel een positie om de twee systemen te vergelijken. Ik hoor maar weinig mensen (ze zijn er wel hoor) die LDR hebben gereden en weer bewust terug zijn gestapt naar klassiek om bepaalde redenen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-04 09:53

Samsam"]
Afbeelding

Loopt dit paard ook op de voorhand?
[/quote]

Jazeker!!!!! (en dan neem ik aan dat het een uitgestrekte draf moet zijn)
(en kijk eens naar die kandare....AUW!!)

[quote="Samsam schreef:
Afbeelding

En dit paard heeft dat niet??

Inderdaad.
(poll is helaas net niet hoogste punt)

De discussie wordt een beetje uit z'n verband getrokken, heb ik het idee. Het gaat er in dit stukje discussie gewoon even om, mensen te laten zien hoe je vrij eenvoudig kunt beoordelen of een paard in draf op de voorhand gaat of niet. Alleen in draf en tijdens een bepaald moment in stap kan je dat goed van een foto beoordelen. In galop is dat lastiger, maar als je naar een paard kijkt dat in beweging galopeerd kan je ook zo de driehoeken vergelijken (al onstaan die dan niet tegelijkertijd, dus is het wat lastiger kijken).

Ik durf ook niet te beweren dat in LDR gereden toestand de paarden ALTIJD op de voorhand zijn, maar de tot nu toe in dit topic getoonde foto's zijn nou eenmaal niet anders.
Ook staan er al meerdere foto's van hoe het wel moet, dus het lijkt mij niet nuttig om daar nog eindeloos veel van neer te zetten.

Het noemen van eindeloze rijen met namen heeft ook erg weinig nut en bewijst niets. Is leuk als je indruk wilt maken, maar helpt niemand met het begrijpen van wat nou goed is of niet (zeker als de namen je niet zoveel zeggen).

Het argument dat een paard voordat ie LDR gereden kan worden hij eerst 100% klassiek voor elkaar moet zijn, klinkt voor mij nogal onzinnig. Een 100% klassiek voor elkaar paard is een paard dat voorbij het GP niveau is opgeleidt. Vermoed toch dat de meeste ruiters daar een tikje vroeger mee beginnen Schijnheilig