Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:11

marleen_usar schreef:
Haar vader geeft geen geld meer uit aan onderzoeken, zo lijkt het want ts durft haar vader niet meer om geld te vragen.

Maar TS kan heel moeilijk haar ouders veranderen hè. Dus die kunnen hier wel allerlei verwijten worden gemaakt, maar dat zorgt er vooral voor dat TS zich extra rot voelt, niet dat er iets verandert.

Paardenfann4

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:19

Ze kan stoppen met rijden en het beestje eens een tijdje rust gunnen. Niet een paar uur of een dag maar een paar weken. Dat kost niks. Op deze manier bereikt ze ook niks. Paard overal maar doorheen slaan tot het levensgevaarlijk wordt. Waar ben je dan mee bezig? Dit leidt tot niets, ja ongelukken.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:26

Ik vind het ook wel een beetje sneu worden voor TS nu... ze heeft al aangegeven dat haar ouders niet zo snel het paard helemaal binnenstebuiten willen keren. En TS is 15 jongens. 15. Op die leeftijd heb je weinig zeggenschap over dit soort dingen. Als je ouders zeggen dat het niet nodig is en ze willen niks doen is het onmogelijk om zelf actie te ondernemen want als 15 jarige heb je het geld daar gewoon niet voor.

En ja, er zijn altijd dingen die TS wél zelf kan bepalen, en daar soms een tikkeltje eigenwijs in is. Maar ik denk dat (hoop ik) ze zelf ook echt wel inziet dat het op deze manier niet langer meer kan en er dus écht verandering in moet komen. In welke vorm die verandering zal zijn is aan TS, ouders en instructie om daar een keuze in te maken.

Bokt kan daarbij waardevol zijn, maar hoe het topic nu loopt (Je doet dit verkeerd, je kan dit niet, je kan dat niet, je mag niet, je moet) heeft geen zin en ik denk dat TS er alleen maar nog verder gedemotiveerd van raakt. En ik wil dan ook even een enorm compliment aan TS geven dat ze zo super reageert op alles!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:37

char_kmbly schreef:
Sorry hoor maar ik probeer m’n best te doen voor m’n paard!
Het doet mij pijn om dit allemaal te moeten afwachten.
2 DA’s hebben gekeken naar haar en hebben beide niks gemerkt paar maanden geleden.
Sorry hoor dat ik het niet goed doe, maar ik probeer te leren en mijn best te doen, meer kan ik niet.
Meerdere mensen hebben op dr gereden en zeggen ook niet dat ze vertoont dat ze pijn heeft. In haar doen en laten is ze gezond. Maar zodra het moeilijk word gaat de anker, gaat het mis. Zolang ik geen been geef of een moeilijk iets vraag is er niks aan de hand.
En dat is het gene waarom het zo moeilijk is.
Ik heb mijn vorige paard weg gedaan omdat het een trauma bleek te hebben onder het zadel. Nou daar gaat verlies van 2000,- en dan ook nog röntgenfoto’s voor haar 900,- ong.
En dan hebben we char gekocht voor 6000,- keuring van onze 2 DA’s 200,-. Röntgenfoto’s waarvan ik de prijs niet eens mocht weten van m’n vader omdat ik anders druk ging maken. Bloedonderzoek voor bloedwaarden, ziekten, allergieën 400,-. En de rest doet er niet toe.
Sorry hoor maar wij hebben het ook niet heel ruim. Dan kan je wel zeggen dat ik verwend ben, maar ik maak me zorgen dat mijn ouders straks blut zijn door mij. Ik heb paniek aanvallen savonds door stress. School gaat niet lekker doordat ik in paniek raak als het druk word of er wat gebeurt wat ik niet verwacht had. Of wanneer ik weer buiten gesloten wordt.
Char is mijn enige vriendin en die wil ik behouden!
Ik durf niet nog een keer naar m’n pa te gaan om te zeggen de DA moet weer langs voor röntgenfoto’s enzovoort.

Sorry moest eruit.
Maar maak mij niet uit voor een verwend kind of huilebalk, ik huil snel idd. En ik ben gevoelig voor prikkels. En daarvoor zit ik al bij een psycholoog.

Hee Meis, klinkt alsof je ook met jezelf behoorlijk in de knoop zit. Als je nu niet om een dierenarts wil vragen, omdat je bang bent hen op kosten te jagen, snap ik dat. Je bent nog jong. Maar als je aan een dier begint, moet je deze ook de nodige medische zorg verlenen, en dat gebeurt nu niet. Ik denk dat je ouders dat ook met je eens zullen zijn.

Het feit dat ze ‘relatief’ goedkoop was, en de keuring enkele maanden geleden was, zegt niet perse iets. Een paard kan klinisch en rontgen in orde zijn, maar wel degelijk een sluimerende blessure hebben gehad. Het kan ook pas erna ontstaan zijn, doordat ze ergens iets verrekt heeft maar nooit heeft kunnen herstellen. Problemen in de weke delen zie je niet.
Zeker aan het oplopende been en haar heftige verzet duidt erop dat ze echt wel ergens last van heeft. Ik heb toch hen idee dat de mensen die je om je heen hebt daar kennis in missen.
Zelf heb ik veel ervaring met moeilijk gedrag en werk daarbij veel vanaf de grond en ook paardenwelzijnsopleiding gevolgd.

Zoals eerder al aangeboden wil ik gerust een keer met je mee komen kijken (en nee daar hoef ik niet meteen geld voor, ik vind het in dit geval belangrijker dat jij en het paard geholpen worden). Ik kom regelmatig in die regio dus stuur gerust een PB!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 20:45

Ik probeer het nog 1x
Weet je TS dat je met je eigen problemen juist iets heel mooois KAN hebben samen?
Stop met rijden want, zoals je zelf aangeeft, zit je zelf niet lekker in je vel. Dat is echt niet handig. Vaak wordt het onder het zadel dan alleen maar lastiger.
Probeer samen een band op de grond op te gaan bouwen. Probeer te gaan kijken naar je paard. Is paard onrustig, dan zelf heel goed adem gaan halen, schouders naar beneden en straal rust uit. Dit is voor jou zelf ook heel goed als therapie. Char zal je spiegelen. Maar geef haar de kans om het jou duidelijk te maken.
Echt meis, stop even met rijden. De osteo had het mooi los maar waardoor zat ze vast?? Als jij bv door je rug gaat doordat je rugzak te zwaar is, je gaat naar de fysio en dat voelt even lekker. Maar je loopt daarna met dezelfde zware rugzak op verder...………. dan ga je zeker weer door je rug. Dit gaat pas over als je je rugzak lichter maakt. Zo is het ook met de behandeling van de osteo.

Als je char de kans niet wilt geven door niet te rijden, en het is je vriendin, dan ben je niet eerlijk bezig. Want het gevolg daarvan zal zijn dat ze alleen maar bozer wordt en uiteindelijk is je vriendin niet eerlijk meer volgens anderen en gaat ze naar de slacht en heb je geen vriendinnnetje meer.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 21:24

darkadia schreef:
char_kmbly schreef:
2 DA’s hebben gekeken naar haar en hebben beide niks gemerkt paar maanden geleden.
Sorry hoor dat ik het niet goed doe, maar ik probeer te leren en mijn best te doen, meer kan ik niet.
Meerdere mensen hebben op dr gereden en zeggen ook niet dat ze vertoont dat ze pijn heeft. In haar doen en laten is ze gezond. Maar zodra het moeilijk word gaat de anker, gaat het mis. Zolang ik geen been geef of een moeilijk iets vraag is er niks aan de hand.
Ik heb mijn vorige paard weg gedaan omdat het een trauma bleek te hebben onder het zadel. Nou daar gaat verlies van 2000,- en dan ook nog röntgenfoto’s voor haar 900,- ong.
En dan hebben we char gekocht voor 6000,- keuring van onze 2 DA’s 200,-. Röntgenfoto’s waarvan ik de prijs niet eens mocht weten van m’n vader omdat ik anders druk ging maken. Bloedonderzoek voor bloedwaarden, ziekten, allergieën 400,-. En de rest doet er niet toe.
Sorry hoor maar wij hebben het ook niet heel ruim. Dan kan je wel zeggen dat ik verwend ben, maar ik maak me zorgen dat mijn ouders straks blut zijn door mij. Ik heb paniek aanvallen savonds door stress. School gaat niet lekker doordat ik in paniek raak als het druk word of er wat gebeurt wat ik niet verwacht had. Of wanneer ik weer buiten gesloten wordt.
Ik durf niet nog een keer naar m’n pa te gaan om te zeggen de DA moet weer langs voor röntgenfoto’s enzovoort.

Sorry moest eruit.
Maar maak mij niet uit voor een verwend kind of huilebalk, ik huil snel idd. En ik ben gevoelig voor prikkels. En daarvoor zit ik al bij een psycholoog.

Zelf heb ik veel ervaring met moeilijk gedrag en werk daarbij veel vanaf de grond en ook paardenwelzijnsopleiding gevolgd.

Zoals eerder al aangeboden wil ik gerust een keer met je mee komen kijken (en nee daar hoef ik niet meteen geld voor, ik vind het in dit geval belangrijker dat jij en het paard geholpen worden). Ik kom regelmatig in die regio dus stuur gerust een PB!

Ik wou eigenlijk niet meer reageren op dit topic maar dit is toch wel erg lief aangeboden, TS ik hoop dat je op dit aanbod in ga.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 22:18

Ik ben nog steeds van mening dat een paard niet zomaar staakt/bokt en al helemaal niet steigert en gericht trapt. Ik denk oprecht dat je paard ergens veel last van heeft en het zo duidelijk probeert te maken.

Zonde dat je er niet naar wil (of kan) luisteren. En een Z paard voor 6000 euro zou alarm bellen hebben moeten doen afgaan.

Een oprechte vraag: wat denk jij dat het paard moeilijk vindt? Het niveau wat jij (en ik en heel veel andere) rijden zou voor een gezond z paard 2 hoefjes in de neus zijn. En dat bedoel ik niet aanvallend maar wat soort moeilijke oefeningen vraag je dan?

En PLEASE denk aan je eigen veiligheid en dat van andere. Dit moet een keer gruwelijk fout gaan.
Edit: wat toegevoegd.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 23:57

darkadia schreef:
char_kmbly schreef:

Sorry moest eruit.

Ik zou dit ook met beide handen aannemen TS!!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:33

Darkadia, eigenlijk wilde ik absoluut niet meer reageren, maar ik vind het wel een heel genereus aanbod van je. Dat moest ik toch even kwijt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:32

Wat ik ook nog wel even kwijt wil, is dat paarden sensitief zijn. Als jezelf niet goed in je jas zit en je gaat moeilijke dingen van een paard vragen, dan krijg je normaliter 0 als antwoord op de vraag. Of een paard gaat juist dwars reageren op jouw vragen. Het geven van een been als rijhulp is daarbij het voorbeeld.

Een been van een paard, dat telkens oploopt is niet normaal. Iemand met kennis moet daar een keer naar kijken.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 12:07

Moderatoropmerking:
Ondanks het feit dat dit topic voor de nodige emoties kan zorgen wil ik vragen om wel rekening te houden met de leeftijd van deze topicstarter van 15 jaar. En daarmee uit te gaan de welwillendheid maar ook de mogelijkheden van haar. Dit zie ik gelukkig wel terug in meerdere berichten op de laatste pagina's.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:13

Dank dames. Ik weet zelf hoe het is om weinig te besteden te hebben en wel hulp te kunnen gebruiken. Vandaar mijn aanbod. En heb een PB ontvangen van TS, dus gaan volgend weekend samen eens kijken naar Char! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:24

darkadia schreef:
Dank dames. Ik weet zelf hoe het is om weinig te besteden te hebben en wel hulp te kunnen gebruiken. Vandaar mijn aanbod. En heb een PB ontvangen van TS, dus gaan volgend weekend samen eens kijken naar Char! :)

super, heel veel succes

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:25

darkadia schreef:

Fijn bericht! Succes en ik hoop dat er wat uit komt waar TS wat mee kan.
Super lief aanbod van je!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:28

Beide (DarKadia en TS, of in omgekeerde volgorde) Succes gewenst.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:55

Top om te horen! Super van je Darkadia!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:09

Wat goed! Heel veel succes! Heel mooi van je Darkadia!

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:26

darkadia schreef:

Hier word ik toch wel erg blij van. Hopelijk kan je haar helpen met Char. Heel veel succes!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:35

darkadia schreef:

Heel fijn en heel erg lief. En goed zo meiske dat je het aanbod van Darkadia aanneemt. Succes jullie alle twee met Char. Ik hoop zo dat deze hulp het omslag punt zal zijn voor TS en dit paard!.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:40

Ik hoop ook dat ik ze verder kan helpen. Heb al eerder iemand met een stakend en steigerend paard weer op weg kunnen helpen dus er wel vertrouwen in.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:53

`Heel veel succes. Mooi dat jij dit aanbied. Hopelijk komt er iets positiefst uit!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:32

darkadia schreef:
Ik hoop ook dat ik ze verder kan helpen. Heb al eerder iemand met een stakend en steigerend paard weer op weg kunnen helpen dus er wel vertrouwen in.

Vergeet niet de oorzaak te zoeken/ het dikke been. Denk dat elke goede instructeur zo'n paard wel weer aan het lopen kan krijgen maar dan moet wel duidelijk zijn dat er niets lichamelijks is en dat dikke been hort niet bij een gezond paard.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:42

Rizette schreef:
darkadia schreef:

Vergeet niet de oorzaak te zoeken/ het dikke been. Denk dat elke goede instructeur zo'n paard wel weer aan het lopen kan krijgen maar dan moet wel duidelijk zijn dat er niets lichamelijks is en dat dikke been hort niet bij een gezond paard.

Zeker, daar gaan we ook naar kijken. Het hele plaatje en ook het management zal ik mee nemen in mijn bevindingen en advies voor TS. Ik vind het belangrijk naar het geheel te kijken, en niet enkel naar het rijtechnische.

Voor degenen die mij niet kennen, kijk gerust eens op mijn website ;) Ik werk vanuit rust en geduld, en heb daarnaast de paardenwelzijnsopleiding gedaan om ook het hele plaatje eromheen mee te kunnen nemen bij probleemgedrag. Ik ben van mening dat een paard dergelijk heftig gedrag nooit zomaar vertoond.
Laatst bijgewerkt door darkadia op 14-12-19 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:48

Daar heb ik alle vertrouwen in en dus is het goed zo...ts haalt jou er bij na jouw aanbod en ik vind dat een super goede en grote stap van jullie laten we nu positief denken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:29

darkadia schreef:
Ik ben van mening dat een paard dergelijk heftig gedrag nooit zomaar vertoond.

Dat ben ik met je eens. Fijn dat je TS wil helpen. Ik was er altijd om mijn dochter te helpen maar als je ouders geen ervaring hebben is dat best moeilijk. Ik gaf haar geen les (moeder/dochter gaat meestal niet goed :D :D) maar ik was er wel altijd om het paard te monitoren qua gezondheid.