Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Johnie schreef:Wij kregen rijles bij onze opleiding. Logisch als je paardenhouderij doet.
De rijlessen zelf waren alleen niet echt zoals verwacht.
Meisje kreeg haar paard niet nageeflijk. Dus werd er even laten zien hoe het moest.
Instructrice ging ernaast staan, pakte de teugels beet en liet het paardje in de krul lopen.
Stond toen wel even met een mond vol tanden.
Had niet verwacht dat het er zo aan toeging bij een paardenhouderij opleiding.
xColorCross schreef:Dat is juist wat ze doet, in de krul trekken.
Wat is nu het nut van naast een paard staan en hem even in een houding trekken (en 'te voelen of hij door wil(?)'). Ziet er mooi uit, maar daar gaat een paard op ten duur niet fijner en beter van lopen.
_Natasja_ schreef:Jij hebt er duidelijk een ander beeld bij dan ik.
_Natasja_ schreef:Nee dat is totaal niet wat ik zeg.
Ik had het namelijk over het aannemen van de teugel. En er wordt gelijk trekken van gemaakt.
Want zoals zij het meldt kan ik dus nooit nageeflijk halthouden. Ook onder het zadel niet.
En nageven is in het voorwaarts wijken voor druk van de hand.
Want hoe licht je druk ook is. Het is wijken voor druk. Ook wanneer je bitloos rijdt moet het paard nageven op druk.
Druk die je vanuit je been in je hand duwt.
Ik zeg nergens dat het in het voornoemde voorbeeld goed is gedaan.
Maar slecht hoeft het niet in alle gevallen te zijn.
Bvb Sommige ruiters hebben moeite met het gevoel van de teugel in de hand te ervaren.
Het kan dan zeker aan meerwaarde hebben om dan als instructeur de teugel aan te nemen en het gevoel dan afgeven aan de ruiter.
Of als je als instructeur twijfelt of paard/pony in de hand duwt terwijl de ruiter de hulpen geeft. Dan kan het zinnig zijn om het even te voelen dmv het aannemen van de teugel.
Soms is alleen beeld niet voldoende om instructeur de info te geven die je nodig hebt om een leerling verder te helpen.
Maar ik heb het nergens over trekken gehad.
En de keren dat ik dat heb gedaan de afgelopen 10 jaar kan ik op 1 hand tellen.
_Natasja_ schreef:En nageven is in het voorwaarts wijken voor druk van de hand.
Want hoe licht je druk ook is. Het is wijken voor druk. Ook wanneer je bitloos rijdt moet het paard nageven op druk.
Bvb Sommige ruiters hebben moeite met het gevoel van de teugel in de hand te ervaren.
Het kan dan zeker aan meerwaarde hebben om dan als instructeur de teugel aan te nemen en het gevoel dan afgeven aan de ruiter.
maralyn schreef:_Natasja_ schreef:En nageven is in het voorwaarts wijken voor druk van de hand.
Meest onzinnige tip....
Wijken voor de druk van de hand? En hoe wil jij dat doen? Inderdaad door druk! Ai ai ai....
Nee een paard loopt aan de teugel door middel van een vertrouwde zachte contactteugel met constant licht contact wat niet verbroken wordt door een waslijn en niet strakker wordt door het veranderen vab gang.
Nee! Enkel zacht contact meer niet!
Terug gaan en halthouden leer je het paard aan op zit en begeleidende teugeldruk met minimaal contact!
Na geven is letterlijk geven van zichzelf. Daar is geduld en vertrouwen voor nodig.
Ze laten zich vallen vanuit de schoft. Trekken hun buikspieren aan en laten hun rug daardoor opbollen.
Nageeflijk halthouden is niets anders dan in balans met vertrouwen op houding en zit stilstaan. Hier is enige verzameling voor nodig. En dus een hoop balans! En dat is heeeedl moeilijk voor een paard.
Dus zal hij ook niet kunnen nageven met halthouden.
Daarvoor moet jij hem als ruiter begeleiden in balans in gangverlaging en verhoging. Kort om schakelen.
Maar het paard aan de teugel vragen en dan halthouden is verdoezelen van problemen terwijl paard in een mooi krulletje loopt of staat en zijn buik rug en lenden spieren niet correct gebruikt!
Je kan nu gaan roepen.... nee hoor lukt me écht niet. Maar een goede instructeur kan jou daarbij helpen.
Eerst de motor het stuur en vertrouwen op zit met alleen contact teugel.
Na een lange weg met vertrouwen komt het paard naar JOUW hand toe.
Niet anders om.
xColorCross schreef:Dat is juist wat ze doet, in de krul trekken.
Wat is nu het nut van naast een paard staan en hem even in een houding trekken (en 'te voelen of hij door wil(?)'). Ziet er mooi uit, maar daar gaat een paard op ten duur niet fijner en beter van lopen.
RoyceMack schreef:ik vind het ontzettend storend als instructeurs mij vertellen dat ik niet tegen mijn paard mag praten. en meer met het zweepje moet rijden.
Ook als een instructeur in bijna blinde paniek je paard vastgrijpt aan de teugel omdat jij even je jas uit doet, onder het mom van 'paarden zijn vluchtdieren, straks schrikt hij,je weet het nooit, veiligheid eerst' terwijl ik echt al 16 jaar dit op deze manier doe.. Alsof ik een beginner ben.
is toch op eigen risico?:P als ie gaat, dan ga ik ook. gegarandeerd.
DynamiteS schreef:RoyceMack schreef:ik vind het ontzettend storend als instructeurs mij vertellen dat ik niet tegen mijn paard mag praten. en meer met het zweepje moet rijden.
Ook als een instructeur in bijna blinde paniek je paard vastgrijpt aan de teugel omdat jij even je jas uit doet, onder het mom van 'paarden zijn vluchtdieren, straks schrikt hij,je weet het nooit, veiligheid eerst' terwijl ik echt al 16 jaar dit op deze manier doe.. Alsof ik een beginner ben.
is toch op eigen risico?:P als ie gaat, dan ga ik ook. gegarandeerd.
Echt verschrikkelijk, kreeg toen ik dat deed het commentaar dat het geen 'coole Friezen' zijn en ze dus niet los mag laten..
M_D_H schreef:Nou... Dit snap ik niet helemaal.
Als ik les geef dan vallen jullie onder mijn verantwoording. Alles wat er dan met jullie gebeurt kan je mij voor aansprakelijk stellen... of de verzekering doet dat.
Hoe vaak jij je jas dan ook al uitgetrokken hebt op je paard, in mijn les gebeurt dat dan gewoon niet.
Stel dat er net de ene keer dat je bij mij in de les rijd er iets gebeurt door die jas... Dan draai ik op voor de kosten...
Nee bedankt... Dan kan je het 16 jaar doen of een coole Fries hebben, maar ik accepteer dat gewoon niet in mijn les!