Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Irrica

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:24

'Kijk tussen de oren van je paard door' -> ze bedoelde, kijk recht naar voren, maar ik heb mij als 8-jarige toen aangeleerd om naar de oren van mijn paard te kijken. Nou, probeer dan nog maar eens een mooie, rechte houding te ontwikkelen ;(

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:01

Johnie schreef:
Wij kregen rijles bij onze opleiding. Logisch als je paardenhouderij doet.
De rijlessen zelf waren alleen niet echt zoals verwacht.
Meisje kreeg haar paard niet nageeflijk. Dus werd er even laten zien hoe het moest.
Instructrice ging ernaast staan, pakte de teugels beet en liet het paardje in de krul lopen.
Stond toen wel even met een mond vol tanden.
Had niet verwacht dat het er zo aan toeging bij een paardenhouderij opleiding.

Dat vind ik nog niet eens zo raar indien goed uitgelegd.
Mijn moeder doet/deed dat ook wel eens maar dat was meer om even te voelen of hij er door wou. Ze zij wel dat je er dan been aan moet houden maar helemaal bij kinderen, dan kun je dat toch wat makkelijker uitleggen.

Ik bedoel hier niet mee dat mijn moeder ze maar in de krul trok!

xColorCross

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:18

Dat is juist wat ze doet, in de krul trekken.
Wat is nu het nut van naast een paard staan en hem even in een houding trekken (en 'te voelen of hij door wil(?)' :x ). Ziet er mooi uit, maar daar gaat een paard op ten duur niet fijner en beter van lopen.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:38

Bange amazone en dominant paard. Als hij vervelend deed en begon te klieren (achteraf combinatie van veel te veel krachtvoer en dominantie) moest ik hem maar flink voorwaarts rijden, wat ik niet durfde. maar toch blijven aanhouden dat ik voorwaarts moest rijden. Met als gevolg halve beenhulpen en een paard dat steeds minder aan de hulpen kwam te staan en bijna gevaarlijk werd en ik klapte steeds harder dicht.

Een andere instructeur heeft mij geleerd dat ik ook controle kan krijgen door hem op een korte volte te zetten. eerst 100 voltes tot hij weer bij de les was, nu hoef ik alleen maar heel ietsje aan mijn binnenteugel te zitten. Niemand ziet het en ik kan zonder bang te worden mijn paard bij de les houden :) gevolg is nu ook dat ik hem best een keer voorwaarts durf te rijden als hij lastig is of totaal niet aan beenhulpen reageert ;)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:57

xColorCross schreef:
Wat is nu het nut van naast een paard staan en hem even in een houding trekken (en 'te voelen of hij door wil(?)' :x ). Ziet er mooi uit, maar daar gaat een paard op ten duur niet fijner en beter van lopen.

Je hoeft heus niet te trekken dan hoor. :n

Het aannemen van de teugel is al voldoende om te kunnen voelen of een paard wel of niet fijn aanvoelt.

Soms is het fijn om als instructie even te voelen waar het probleem zit.
En als jij er naast staat en voelt dat pony gelijk nageeft als je de teugel aanneemt dan weet je toch dat je moet gaan werken aan de teugelvoering van de ruiter.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:40

Aan de teugel gaat echt niet lukken zonder dat de motor aan staat. In een mooi krulletje staan, wijken voor de druk van het bit wel. (= van voren naar achteren) Het gevoel van een paard dat zijn achterhand en lichaam correct gebruikt, het bit aanneemt, (= van achteren naar voren) kun je niet imiteren door ze in stilstand in de krul te zetten. Dat moet je toch echt cadeau krijgen van je paard op het moment dat jij als ruiter goed bezig bent, op een bewegend paard. Uiteraard kun je de welbefaamde krul van het; "ik laat je wel even voelen wat hij moet doen", óók in de gangen afdwingen, of je er ver mee komt betwijfel ik ten zeerste.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:19

Jij hebt er duidelijk een ander beeld bij dan ik. :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 23:50

_Natasja_ schreef:
Jij hebt er duidelijk een ander beeld bij dan ik. :)

Jij rijd liever van voor naar achter? Dan heb jij een heel ander beeld als de meeste mensen hoor..
Zoals lara_silver uitlegt is hoe ik het altijd heb begrepen. In stilstand is heel wat anders en zegt niks over het gebruik van het lichaam, alleen over de stand van het hoofd.
Vind dit persoonlijk wel een hele slechte rijtip.

Een echt slechte rijtip dit ik laatst nog kreeg was dat ik maar eens 'goed moest doorvragen'. Gevolg was dat beestje in de krul liep maar verder ook niet. Liep totaal niet fijn en snapte ook de manier niet zo goed.
Voor de duidelijkheid, het doorvragen was dus gewoon zagen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 00:15

Nee dat is totaal niet wat ik zeg.

Ik had het namelijk over het aannemen van de teugel. En er wordt gelijk trekken van gemaakt. >;)

Want zoals zij het meldt kan ik dus nooit nageeflijk halthouden. Ook onder het zadel niet.

En nageven is in het voorwaarts wijken voor druk van de hand.
Want hoe licht je druk ook is. Het is wijken voor druk. Ook wanneer je bitloos rijdt moet het paard nageven op druk.
Druk die je vanuit je been in je hand duwt.

Ik zeg nergens dat het in het voornoemde voorbeeld goed is gedaan.
Maar slecht hoeft het niet in alle gevallen te zijn.
Bvb Sommige ruiters hebben moeite met het gevoel van de teugel in de hand te ervaren.
Het kan dan zeker aan meerwaarde hebben om dan als instructeur de teugel aan te nemen en het gevoel dan afgeven aan de ruiter.

Of als je als instructeur twijfelt of paard/pony in de hand duwt terwijl de ruiter de hulpen geeft. Dan kan het zinnig zijn om het even te voelen dmv het aannemen van de teugel.
Soms is alleen beeld niet voldoende om instructeur de info te geven die je nodig hebt om een leerling verder te helpen.

Maar ik heb het nergens over trekken gehad.

En de keren dat ik dat heb gedaan de afgelopen 10 jaar kan ik op 1 hand tellen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 04:25

Meest belachelijke tip van allemaal (laat tevens ook de foute denkwijze zien van de meeste lesgevers op de meeste maneges met alle gevolgen van dien):
Je moet het respect afdwingen, laten voelen dat je de baas bent (door regelmatig een ferme tik te geven dus).

Ook onervaren ruiters laten rijden met bit en eventueel zweep is een zeer grote fout.
En verder ook dat sporen zouden dienen om je paard vooruit te stampen, en meerdere hulpmiddelen die voor gewoon rijden volledig overbodig zijn, maar vaak foutief en voor de verkeerde reden gebruikt worden.

Dat er wederzijds vertrouwen en respect moet zijn en goede communicatie met je paard nodig is, wordt maar op weinig maneges geleerd.
Ook wijken voor druk wordt zelden aangeleerd, terwijl dit toch echt absolute basis is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:27

Over het er naast staan en naar beneden trekken van het hoofd van het paard:
het hoeft niet altijd naar beneden trekken te zijn!

Bij jonge kinderen of beginnende ruiters doe ik dit ook wel eens (wel bij paarden die weten wat de bedoeling is). Dat gaat dan als volgt: de ruiter legt de benen aan terwijl ik naast het paard loop en de teugels vast heb. Ik vraag het paard dan Nagevenlijk op dezelfde manier als dat je zou doen als je er op zou zitten.

Waarom zou ik dit doen? Om jonge kinderen of beginnende ruiters te laten voelen hoe het voelt als je paard nageeft... Want als je niet weet hoe iets voelt kun je ook nooit weten of je het goed doet...

Dát heeft niks met naar beneden trekken te maken (in ieder geval niet zoals ik het doe).

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:24

_Natasja_ schreef:
Nee dat is totaal niet wat ik zeg.

Ik had het namelijk over het aannemen van de teugel. En er wordt gelijk trekken van gemaakt. >;)

Want zoals zij het meldt kan ik dus nooit nageeflijk halthouden. Ook onder het zadel niet.

Want hoe licht je druk ook is. Het is wijken voor druk. Ook wanneer je bitloos rijdt moet het paard nageven op druk.

Bvb Sommige ruiters hebben moeite met het gevoel van de teugel in de hand te ervaren.
Het kan dan zeker aan meerwaarde hebben om dan als instructeur de teugel aan te nemen en het gevoel dan afgeven aan de ruiter.

Of als je als instructeur twijfelt of paard/pony in de hand duwt terwijl de ruiter de hulpen geeft. Dan kan het zinnig zijn om het even te voelen dmv het aannemen van de teugel.
Soms is alleen beeld niet voldoende om instructeur de info te geven die je nodig hebt om een leerling verder te helpen.

Maar ik heb het nergens over trekken gehad.

En de keren dat ik dat heb gedaan de afgelopen 10 jaar kan ik op 1 hand tellen.

Het kan zeer zinvolle informatie geven. Afgelopen zomer heb ik een aantal keer op een paard gereden dat door de eigenaresse heel simpel nageeflijk te rijden was en bijna te licht op de hand en bij mij alleen maar heel hard tegen de hand in trok. Instructie heeft er even naast gelopen om te voelen welk beeld van het paard nou juist was.

En ooit met mijn jonge pony die het halsstrekken niet snapte heeft mijn moeder uren naast me gelopen om samen het halsstrekken aan te leren. Pony haalde er altijd achten en negens voor. Dus het kan soms zeker ergens goed voor zijn om ernaast te lopen.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 02:00

MEPPEN!GEEF IS EEN ECHTE TIK!DAT MOET VEEL HARDER DAT IS AAIEN!!;mijn oude rij-instructriese....
god wat ben ik blij dat ze bijna falliet is

trouwens, om Doutzen normaal nagevelijk te rijden rijd/longeer ik eerst even de spanning eruit -denk aan paar rondes draf op iedere hand- en dan stap ik in, ik rijd met F.R.A touwteugels daar geef ik als ze gespannen is ook wel kleine kneepjes in en daarna is ze weer nagevelijk gaan lopen. Maar ik snap wel wat jullie bedoelen zo leerden ze het mij ook op de manege :(:) -O- schaam me er nogsteeds voor joh :=

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 09:21

_Natasja_ schreef:

Meest onzinnige tip....

Wijken voor de druk van de hand? En hoe wil jij dat doen? Inderdaad door druk! Ai ai ai....

Nee een paard loopt aan de teugel door middel van een vertrouwde zachte contactteugel met constant licht contact wat niet verbroken wordt door een waslijn en niet strakker wordt door het veranderen vab gang.
Nee! Enkel zacht contact meer niet!
Terug gaan en halthouden leer je het paard aan op zit en begeleidende teugeldruk met minimaal contact!

Na geven is letterlijk geven van zichzelf. Daar is geduld en vertrouwen voor nodig.
Ze laten zich vallen vanuit de schoft. Trekken hun buikspieren aan en laten hun rug daardoor opbollen.

Nageeflijk halthouden is niets anders dan in balans met vertrouwen op houding en zit stilstaan. Hier is enige verzameling voor nodig. En dus een hoop balans! En dat is heeeedl moeilijk voor een paard.
Dus zal hij ook niet kunnen nageven met halthouden.

Daarvoor moet jij hem als ruiter begeleiden in balans in gangverlaging en verhoging. Kort om schakelen.
Maar het paard aan de teugel vragen en dan halthouden is verdoezelen van problemen terwijl paard in een mooi krulletje loopt of staat en zijn buik rug en lenden spieren niet correct gebruikt!

Je kan nu gaan roepen.... nee hoor lukt me écht niet. Maar een goede instructeur kan jou daarbij helpen.

Eerst de motor het stuur en vertrouwen op zit met alleen contact teugel.
Na een lange weg met vertrouwen komt het paard naar JOUW hand toe.
Niet anders om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:23

maralyn schreef:
_Natasja_ schreef:

Meest onzinnige tip....

Wijken voor de druk van de hand? En hoe wil jij dat doen? Inderdaad door druk! Ai ai ai....

Nee een paard loopt aan de teugel door middel van een vertrouwde zachte contactteugel met constant licht contact wat niet verbroken wordt door een waslijn en niet strakker wordt door het veranderen vab gang.
Nee! Enkel zacht contact meer niet!
Terug gaan en halthouden leer je het paard aan op zit en begeleidende teugeldruk met minimaal contact!

Na geven is letterlijk geven van zichzelf. Daar is geduld en vertrouwen voor nodig.
Ze laten zich vallen vanuit de schoft. Trekken hun buikspieren aan en laten hun rug daardoor opbollen.

Nageeflijk halthouden is niets anders dan in balans met vertrouwen op houding en zit stilstaan. Hier is enige verzameling voor nodig. En dus een hoop balans! En dat is heeeedl moeilijk voor een paard.
Dus zal hij ook niet kunnen nageven met halthouden.

Daarvoor moet jij hem als ruiter begeleiden in balans in gangverlaging en verhoging. Kort om schakelen.
Maar het paard aan de teugel vragen en dan halthouden is verdoezelen van problemen terwijl paard in een mooi krulletje loopt of staat en zijn buik rug en lenden spieren niet correct gebruikt!

Je kan nu gaan roepen.... nee hoor lukt me écht niet. Maar een goede instructeur kan jou daarbij helpen.

Eerst de motor het stuur en vertrouwen op zit met alleen contact teugel.
Na een lange weg met vertrouwen komt het paard naar JOUW hand toe.
Niet anders om.

Dit kan idd heel leuk werken, maar niet met paarden die al vaker gereden worden, Soms moet je wel begrenzen met je hand, is niks mis mee, want je maakt enkel duidelijk waar het paard wel of niet heen moet. Een begrenzende hand is een gesloten hand die de druk gelijk houd, met been wordt gevraagd te ontspannen voor deze druk. Dat hoeft helemaal geen harde druk te zijn. Sommige paarden lopen in je hand en zakken dan. Is niks geks aan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:29

Klopt joolien, begrenzen mag zeker, en bij sommige paarden moet het zelfs!!
Maar dat neemt niet weg, dat er altijd van achteren naar voren gereden moet worden.
Zolang de druk maar gelijk is, en er dus constante contact is, is het niet erg.

Ik zie zojuist dat het ook geschreven is:
Voorwaartse wijken voor de druk van het lichte contact van de hand.

Ik moet beter leren lezen... B-)

Echter is het wél een probleem, wanneer je die druk zo moet voeren, dat je de buiten hand vast zet, en met je binnenhand kneed. (niet zoals het wordt omschreven zoals bovengeschreven is. Maar wel zoals het veel wordt gedaan)
En helemaal uit den boze, is wanneer de hand de paardenmond niet volgt tijdens het nageven.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:58

Zijn we het toch met elkaar eens. :-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:01

xColorCross schreef:

Misschien krijg ik nu weer een hoop mensen over me heen, maar mijn instructrice deed dat ook en het was een openbaring voor mij. En ik doe het zelf ook wel eens met mijn bijrijders. Het idee hierbij is dus niet dat je ze in de krul trekt, maar dat je de ruiter leert zien wat druk kan doen. De ruiter laat je de beenhulpen geven, en jijzelf sluit hem op van voren. Ik hoef dan aan geen enkel paard te trekken en hij wordt gewoon door drijven nageeflijk. En dan weet de ruiter waar hij heen wil. Maar vaak lukt het de ruiter nog niet zelf, omdat het tegenstrijdig voelt en hij het eindresultaat niet voor ogen heeft.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:29

ik vind het ontzettend storend als instructeurs mij vertellen dat ik niet tegen mijn paard mag praten. en meer met het zweepje moet rijden.

Ook als een instructeur in bijna blinde paniek je paard vastgrijpt aan de teugel omdat jij even je jas uit doet, onder het mom van 'paarden zijn vluchtdieren, straks schrikt hij,je weet het nooit, veiligheid eerst' terwijl ik echt al 16 jaar dit op deze manier doe.. Alsof ik een beginner ben.
is toch op eigen risico?:P als ie gaat, dan ga ik ook. gegarandeerd.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 11:33

RoyceMack schreef:
ik vind het ontzettend storend als instructeurs mij vertellen dat ik niet tegen mijn paard mag praten. en meer met het zweepje moet rijden.

Ook als een instructeur in bijna blinde paniek je paard vastgrijpt aan de teugel omdat jij even je jas uit doet, onder het mom van 'paarden zijn vluchtdieren, straks schrikt hij,je weet het nooit, veiligheid eerst' terwijl ik echt al 16 jaar dit op deze manier doe.. Alsof ik een beginner ben.

Echt verschrikkelijk, kreeg toen ik dat deed het commentaar dat het geen 'coole Friezen' zijn en ze dus niet los mag laten..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:19

DynamiteS schreef:
RoyceMack schreef:

Echt verschrikkelijk, kreeg toen ik dat deed het commentaar dat het geen 'coole Friezen' zijn en ze dus niet los mag laten..

Nou... Dit snap ik niet helemaal.

Als ik les geef dan vallen jullie onder mijn verantwoording. Alles wat er dan met jullie gebeurt kan je mij voor aansprakelijk stellen... of de verzekering doet dat.
Hoe vaak jij je jas dan ook al uitgetrokken hebt op je paard, in mijn les gebeurt dat dan gewoon niet.
Stel dat er net de ene keer dat je bij mij in de les rijd er iets gebeurt door die jas... Dan draai ik op voor de kosten...

Nee bedankt... Dan kan je het 16 jaar doen of een coole Fries hebben, maar ik accepteer dat gewoon niet in mijn les!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:12

"Toe maar! Stap maar op! Hi-j dut niks!"

8 x gevallen en de 9e keer paard op mijn knie gestaan en knieschijf verbrijzeld. 8 jaar later nog dagelijks last van. Was ik maar nooit opgestapt...

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 20:31

Stap maar op hij is aangesingeld

Gevolg:
Een meisje dat half onder een pony hing 8)7

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:55

* Knoop in mijn teugels leggen.
Paardlief schudde nogal met haar kop de eerste jaren. Haar stress tik. Een knoop in de teugels zorgde dat ze de teugels niet mere uit mijn handen rukte, maar waardoor ze wel een klap steeds in haar mond kreeg als ze met haar hoofd gooide. Wat meer stress opleverde juist. Die methode zou haar nooit met kopschudden doen laten stoppen....

* En ooit eens zitles gekregen. Er werd mij verteld dat je altijd van achteren naar voren moest rijden, je niet aan de voorkant mocht zitten maar het van achteren moest komen. Daar kon ik mij in vinden. Tot we van de simulator naar mijn eigen paard over gingen met de les, en mijn eerste oefening was; zet maar stil, en vraag haar maar aan de teugel. In stilstand. Hoe kan je dat van voor naar achteren doen op zo'n moment? 8)7

* Paard slaan
Nadat ze mij er 'af' had gegooid. Op verzoek van mijn lesgever heb ik haar flink wat meppen gegeven op dat moment, was ze helemaal, dat deed ze echt om mij eraf te krijgen..... Achteraf super veel spijt. Ze heeft een litteken op haar kont die zelfs met een borstel al gevoelig is, en daar had ik haar een mep verkocht. Meer dan logisch dat ze mij eraf donderde, dat moet haar heel veel pijn hebben gedaan :(:) En ik heb haar daarvoor gestraft.... ;(
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 19-04-15 09:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:56

M_D_H schreef:
Nou... Dit snap ik niet helemaal.

Als ik les geef dan vallen jullie onder mijn verantwoording. Alles wat er dan met jullie gebeurt kan je mij voor aansprakelijk stellen... of de verzekering doet dat.
Hoe vaak jij je jas dan ook al uitgetrokken hebt op je paard, in mijn les gebeurt dat dan gewoon niet.
Stel dat er net de ene keer dat je bij mij in de les rijd er iets gebeurt door die jas... Dan draai ik op voor de kosten...

Nee bedankt... Dan kan je het 16 jaar doen of een coole Fries hebben, maar ik accepteer dat gewoon niet in mijn les!

Zo heb ik dat nooit bekeken eigenlijk. Ik doe altijd mijn jas zo uit vanaf het paard en doe wel vaker 'gevaarlijke' dingen stiekem maar nooit bij stilgestaan dat een lesgeefster dan eventueel aansprakelijk kan worden gezien. Dan snap ik de 'wha' momentjes wel :o