Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:35

Veel plezier en benieuwd naar die grote smile op je gezicht :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 08:53

Veel plezier vandaag

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 10:02

Vetrek nu naar de Arabo Friese meneer (Roel) met de trailer, paar boerderijen verderop.

CC vergeet 't paspoort van Khava niet klaar te leggen.

Laterzzzz....

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:07

Veel plezier!!

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:10

Lees inmiddels al 24 pagina's mee en reageer toch maar eens ;) Terpentijn: heel veel plezier straks, geniet ervan en ben benieuwd naar het volgende topic!

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:31

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:02

Khava is onderweg naar huis, het ga je goed meis :D

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:05

En nu ben ik heel benieuwd hoe het is gegaan!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:40

Hihi.... ik weet t. Maar mag Terpentijn mooi zelf uit de doeken doen... kan hij veel beter/leuker vertellen

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 14:42

Ik ben ook erg benieuwd!

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:26

Oké... Ook ik kan het niet laten... Lees vanaf het begin al mee en geniet van de leuke verhalen... Lig nu ziek op de bank... Toe aan een nieuw verhaal! Hoe is het gegaan vanochtend? En met het verschrikkelijk voorspelde weer? Viel het mee?

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:38

Refresh... nog niets... -O-

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:43

Nog niks :( ben zo nieuwsschierig!!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:53

Ik kan je vast uit de brand helpen met het weer.. dat viel reuze mee.. tijdens het bakkie koffie wel een flinke bui, maar daarna was t droog... het waaide wel.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 15:55

Joh... ik verwacht voor vanavond niets hoor. Eerst een eind(je??) reizen, dan paarden weer bij elkaar.... dan even met samengeknepen billen kijken hoe dat gaat..... dan genieten... genieten...genieten...

En niet weg kunnen komen
Eventueel napraten met mensen die er bij waren over hoe het was, hoe geweldig ze is enz enz..

Dan zelf even bijkomen..
Foto's kijken

Nagenieten..

En dan pas hier iets..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 16:19

Zo de twee zwartbonte wervelwinden staan weer bij mekaar in de weide.

Jaopie achtervolgde Khava overal, alsof ze lijm aan d'r dinges had, maar Khava (die hoogstwaarschijnlijk tegen de hengstigheid aan zit) rende steeds bij hem weg om over de draadheining in de verte te kijken. Miste ze haar vriendjes uit Mussel?
Uiteindelijk werden er wat rondjes in de lucht gebokt en door Jaopie woest dravend met hals en manen geschud, voordat er rust kwam en de twee mekaar neus aan neus stonden te beronken, en even later heel socio stonden te beknabbelen (nee jongens, nee, de manen, de manen!... maar voor vandaag mochten ze dekenloos mekaar herontdekken.. ook als het evtl. wat manen kost).

Jaopie was aanvankelijk enthousiaster over haar terugkeer dan zij zelf... zij leek wat eh.. ontheemd.Dat had ik wel voorzien, want voor hem kwam zij gewoon weer terug, zij daarentegen, heeft een fantastische locatie en vriendjes achter moeten laten.

Het was nog een dingetje om haar bij hem in de wei te krijgen, want er loopt een lang schouwpad naartoe, bovendien stopte de trailer aan de overkant op het erf van de Arabo Friezen-man.
Ze laadde netjes uit, was licht bezweet op d'r flanken (maar we hebbe niets gehoord gedurende de rit terug), en toen ze eenmaal de weg had overgestoken het schouwpad op begon ze enkele malen (nou ja, enkele malen, een keertje of zes... m'n trommelvliezen!) oorverdovend schel te gillen (Jaopie gaf echter totaal geen antwoord). Even wilde ze nog schrikken van de dazenval die langzij ingestort op de grond lag, maar daar kreeg ik haar met een rustig woord wel netjes langs.
Bij het weidehek liet ik ze eerst even neuzen, maar Jaopie begon meteen zodanig te trappelen en te drammen dat ik het hek niet open kreeg, en eenmaal open, Jaopie wuivend met cowboyhoed een achteruit moest jagen ( dat lukte maar een metertje), anders kreeg ik Khava die wei niet in.

Tijdens de lange wandeling erheen op het schouwpad merkte ik voor het eerst dat ze weer een beetje naar mij toe trok, ze duwde haar neus een paar keer tegen m'n schouder en blies een paar keer uit, terwijl ik wat kalmerende brabbels uitte.
Voordien had ze eigenlijk nog geen teken gegeven dat ik voor haar iets anders was dan Oja, een soort vage kennis van vroeger....

Marion van CC Ranch, DAT was immers haar vertrouwde baasje geworden, die haar door allerlei nieuwigheden en uitdagingen had geloodst en haar vertrouwen had geleerd tijdens een van de meest cruciale periodes in haar leven.... dus wat kwam ik eigenlijk doen...?

Dat nu, is iets wat we weer op moeten bouwen, de komende periode.... en ongetwijfeld zal Khava zich hierin hier thuis anders opstellen dan daar in Mussel ... Voor Khava had ze daar niet weer weggehaald hoeven worden, had ik de stellige indruk...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:26

Hoe ging het rijden Terpentijn bij CC?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:37

Heel fijn Terpentijn... jouw post direct na die van mij :+ :+

Maar goed om te horen dat ze weer heelhuids terug is. En troost je: elke verandering naar welke plek ook had deze reactie uitgelokt. Even kijken, even zoeken waar ze is. En dat ze bij CC niet zo op je reageerde... tja... je hoorde nu eenmaal niet in haar routine daar En kennelijk had ze daar zoveel (zelf) vertrouwen dat je ze even niet nodig had. Zo gaat dat toch ook met paarden....

Ben heel benieuwd hoe het de komende dagen met jullie zal gaan!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:43

Punz schreef:
Heel fijn Terpentijn... jouw post direct na die van mij :+ :+

Maar goed om te horen dat ze weer heelhuids terug is. En troost je: elke verandering naar welke plek ook had deze reactie uitgelokt. Even kijken, even zoeken waar ze is. En dat ze bij CC niet zo op je reageerde... tja... je hoorde nu eenmaal niet in haar routine daar En kennelijk had ze daar zoveel (zelf) vertrouwen dat je ze even niet nodig had. Zo gaat dat toch ook met paarden....

Ben heel benieuwd hoe het de komende dagen met jullie zal gaan!

Inderdaad, dat zou vast ook zo geweest zijn toen je haar bracht!

Ben heel benieuwd hoe het rijden is gegaan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 17:08

Het rijden op zich of de "proefrit" zoals ik me die had voorgesteld, pakte een beetje frustrerend uit...
Niet dat ik had verwacht als Edward Gal op mijn merrie te kunnen schitteren, whahaha, maar van een echte proefrit kwam 't ook niet echt.

Er zat gewoon geen voorwaarts en geen continuiteit in.
Khava viel steeds terug, uit haar tempo, uit haar gang, waarna ik verdubbelde hulpen nodig had om haar weer '"op te starten" als het ware. Ook vervelend was, dat zij enorm kleefde aan Marion die haar zadelmak had gemaakt, die met een vriendin ok in de bak stond, en daar steeds heen trok (niet in de zin van trekken) voor geruststelling. Daarbij wilde ze steeds stil gaan staan.
Om haar weer aan de gang te laten gaan waren hardere ingrepen nodig, daar had ik in dit stadium geen zin in, en leek me ook niet terecht, omdat ik wel begreep dat Khava enorm onzeker was omdat er nu opeens een ander op haar rug zat, iemand die ook nog eens gewend was een stuk meer vaart in de gangen te leggen.

Zo kwam ik ook niet aan galopperen toe, hetgeen me juist heerlijk had geleken, want ze zit als een huis, met dat kortere ponykrabbeltje heb ik me vegrist, dat valt alles mee. Ze maait wat met haar voorbenen, dus je zit in een lekker zijwaarts schommeltje, zeg maar.

Ongeveer een kwartier heb ik er op gezeten, maar doordat ze steeds uit de gang en tempo terugviel en overduidelijk steun bij Marion en/of vriendin zocht, vond ik daarmee het wel welletjes.
Nu had ik de dames wel uit de rijbak kunnen bonjouren, maar dat vond ik toch echt wel een brug te ver, aangezien ik wel dacht te begrijpen wat er aan de hand was, en ik Khava niet verder van streek wilde brengen. Ik heb nog wel met haar over het houten bruggetje in de bak etc. gestapt.

Verder heeft ze geen stap verkeerd gezet, geen bok gegeven, maar van mij mag er wat meer peper in haar reet. Uiteraard moet ik haar niet met het straalaangedreven kanon Jaopie vergelijken, die twee ZIJN gewoon niet te vergelijken.

Ik heb dan ook Khava door Marion op de trailer laten leiden (we hadden geen ander hulppaard meegenomen), omdat ik zag dat haar vertrouwen niet bij mij, maar bij Marion lag.

Ik heb er op gezeten, en wat dingetjes geprobeerd, dat was het eigenlijk. Van een proefRIT was niet te spreken, eigenlijk. Dat was jammer, maar aan niemand te verwijten, dat komt hier wel, als ze geen persoon heeft om zich aan vast te klampen. Dat zal ik dan moeten worden.

Bij het rijden ging ze eerst even aan de longe, daarna ging CC er op, en daarna ikzelf.
Er zijn allerlei foto's (en ook filmpjes) gemaakt door anderen, misschien willen die er iets van plaatsen, zelf heb ik geen materiaal kunnen maken.

Khavanna is in elk geval goed zadelmak, en is door CC met Micklem en bit voorgereden, waarbij de teugels afwisselend aan de neusriem-oogjes van de Micklem, en aan de ringen van de D-trens gingen. Zelf heb ik alleen met de teugels aan de Micklem-ringetjes gereden.
Het was zeer duidelijk dat met de teugels aan de bitringen, gesla met het hoofd en een algemeen gevoel van irritatie en ongemak bij Khava optraden. Dit is dus iets dat zeer weloverwogen en geleidelijk moet worden aangepakt, want de acceptatie hiervan is voor haar echt een moeilijkheid.
Vooralsnog begin ik met haar bitloos, althans niet met de teugels aan het bit, want een rare beweging van haar of mij waardoor ze ineens een snok in haar mond krijgt lijkt me zo'n situatie waardoor ze het hele bit nooit meer vertrouwt, of accepteert. Die kant willen we natuurlijk niet op.

Haar voorkomen was wat robuuster geworden, haar oogopslag was veranderd, wat wereldwijzer. Ik kon wel zien dat de ervaringen haar hadden veranderd op haar nog lange weg naar echte allround volwassenheid.
Het is echter wel typisch zo'n merrie die altijd wel iets jeugdigs in haar voorkomen zal blijven hebben.
Ook vond ik haar eigenlijk wat overbouwd lijken, maar eerlijk gezegd heb ik niet gekeken of ze op dat moment recht stond. Ik sluit toch niet helemaal uit dat ze in schofthoogte nog enkele centimeters zal groeien.

Ik ben Marion dankbaar voor het goede werk en alle goede zorgen voor Khava, nu moeten we het hier verder elf zien uit te vinden!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:19

jammer van de proefrit, maar zo te horen ben jij wel tevreden met hoe Khava nu is en wat ze geleerd heeft (op het kleine steekje na dan dat ze niet langer jou als grote steunpilaar bekeek, maar ook dat zal wel vlug weer goed komen)

succes met de verdere opleiding en hopelijk gauw een nieuw topic van jullie avonturen :)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:20

Jammer dat het niet zo ging als verwacht.
Maar het is natuurlijk eng als je altijd dezelfde persoon boven op je hebt, en dan ineens een ander.
Als ik het zo hoor zoekt ze graag steun bij iemand, dus ik denk dat je zo haar vertrouwen hebt als je et haar aan het werk gaat!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:34

Mij verbaast me dit eigenlijk niet en jou ook niet als ik het zo lees. Ik denk dat je er een fijn paardje aan gaat krijgen als je gewoon rustig met haar aan de slag gaat en KM gaat maken. Het vertrouwen komt dan vanzelf. Ik vind het al heel wat dat ze zo braaf was en geen enkele bok heeft gedaan.
Ik denk wel dat jij net als ik twee uiterste op het erf hebt staan. Dat is niet altijd gemakkelijk maar wel heel erg leuk en leerzaam. Zelf als ik beiden paarden rij, pak ik eerst de sensibele vlugge merrie en daarna onze kleine flegmatieke tank. Dat blijkt het beste te werken anders kom ik met mijn hulpen te sterk in bij de merrie. Ben benieuwd hoe dat met jouw paarden zal zijn.
Leuk Terpentijn, komt helemaal goed. Veel plezier met "the chicken". Houd je ons op de hoogte?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 18:26

Het is zeker een hele brave merrie, zoals ze bij het rijden was. Ze had daar toch opeens voor 't eerst een ander op haar rug. Tsja, dat ik me iets meer van de rijderij had voorgesteld, dat ligt dan aan mezelf. Ik hoop dat iemand nog foto -of filmmateriaal stuurt of plaatst om eea te illustreren.

Ik vind het wel vertederend dat ze zo naar iemand toetrekt, dat zet me natuurlijk wel aan het nadenken over hoe ze in elkaar zit en hoe je daar bij de verdere opleiding je voordeel mee kunt doen.

Voor vanavond vind ik t wel even genoeg overdenkwerk, morgenochtend ben ik weer bij haar en zien we weer verder. Ben nu wel een beetje moe in m'n hoofd van alle indrukken, eigenlijk....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:29

Had je niet liever een aantal keer daar willen rijden? Je kent haar natuurlijk helemaal niet als rijpaard nu... Niet dat je dat niet zelf kan ontdekken, maar ik had het zelf wel prettig/makkelijk gevonden om e.e.a. al met haar daar uit te proberen onder begeleiding.

In elk geval fijn dat ze weer lekker thuis is nu en alles goed is gegaan. Kan me voorstellen dat je moe bent. Morgen weer een nieuwe dag voor verdere ontdekkingen!