Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:58

Als het bij jou allemaal zo simpel gaat waarom doen andere er dan zo moeilijk over:-)
Spieren zul je echt moet trainen, waarom gaat een ballerina dan naar een ballet school en een bodybuilder, voor beide sporten heb je een andere training nodig, zo ook met de training van paarden, een dressuur paard is anders gespierd dan een western paard, als het zo simpel is volgens jou waarom gaat er dan zoveel fout en lopen er paarden aan hulpteugels omdat ruiters het niet meer op kunnen lossen en halen veel paarden de 7 niet eens, ja en wat is het geheim van de smid dan volgens jou, deel dat geheim eens dan ??
Vertel hoe jij een paard rechtricht aan een stalhalster? Terwijl de grote trainers daar 10 jaar over doen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:13

kwestie van verstand hebben van training. Dan is het allemaal niet meer zo ingewikkeld.
Heb zelf veel gesport, gedanst en veel getraind.
Ik zie een dressuurpaard ook als een danser
lange lenige krachtige spieren (vooral uit het bovenbeen/achterhand)
Verder is het echt allemaal niet zo spannend hoor.
ik richt recht dmv longeren (heb zelf namelijk niet de arrogantie dat ik het beter weer dan paarden)
zij vinden het juist uiteindelijk prettig hun lichaam zo functioneel mogelijk te gebruiken.
daarbij is het essentieel, dat het fundament zo recht mogelijk beweegt.
dan gaan namelijk alleen de spieren aan en ontspannend aan het werk, zoals het bedoeld is.
alles moet bij voorbaat al los kunnen zijn, als zowel kunnen aanspannen. (niet gelijktijdig)
Geen idee, welke grote trainers je bedoeld?
Er is maar 1 grote trainer, dat zijn de paarden zelf.
Als ruiter, moet je alleen je gezond verstand gebruiken.
Kzie vooral ongeduld en angst bij ruiters (vasthouden) Tja, ik kijk er nu eenmaal anders naar.
Voor mij is het niet meer zo ingewikkeld hoor.
Als ik spierpijn heb, dan is dat pijnlijk....vreemd genoeg hoor je dit zelden bij paardeneigenaren, of men weet niet hoe het opgelost moet worden.
Allereerst met rijden, is het belangrijk dat de ruiter zich bewust wordt van het eigen lichaam (zit, been of handgebruik) dan pas kan je namelijk paarden trainen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:15

@Nombrado, ik kan je redenering volgen voor jonge gezonde normaal gebouwde paarden, maar lukt wss niet altijd, of heb je al met "probleemgevallen" gewerkt op die manier? Hoewel, ik werk ook vaak met een stalhalster, maar dan wel met een ring op de neus zodat die als kaptoom gebruikt wordt.

En als een paard van 7 jaar schots en scheef en geblokkeerd bij mij belandt, dan mag ik die rondjes laten lopen aan een longe tot ze een ons weegt, daar wordt ze niet recht mee.

Idd gaan jonge paarden het oplossen door naar buiten te kijken, dan zijn ze verticaal wel recht, maar hebben ze geen lengtebuiging en wss geen ondertredend binnenachterbeen?

De kunst van het hoofd naar binnen vragen, is het op die manier doen dat het bekken mee naar binnen komt, dus dat het paard over de hele lijn buigt (lukt idd niet altijd, mijn hengst plooit ook altijd in 2 stukken, maar die is een verloren zaak, komt niet meer goed)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:36

schots en scheef en geblokkeerd, is voor alles hetzelfde.
ik heb met alle "probleemgevallen" gewerkt op die manier.
elk paard is recht geboren (naast de natuurlijke scheefheid) . "verkeerd" rijden gaat voor blokkades zorgen, Ik zie het dus altijd de "fout" van de ruiter.

Als je jonge paarden in vrijheid los en langzaam ziet draven, hebben ze een ondertredend achterbeen zoals uit een boekje (of wij hem willen zien)
Iedereen is altijd met het ondertredend achterbeen ook veel te veel bezig!
Niemand, maar dan ook niemand kan een ander bepalen waar hij zijn been (achterbeen) moet neerzetten om in balans te blijven. Dan ben je teveel bezig met de balans van een ander en dat is onmogelijk.
als je dat 'te'veel gaat vragen bij je paard, zullen er compensaties/blokkades optreden op andere gebieden.
Ik laat die keuze bij de paarden.
de hoofd en hals is het balans van het paard in de beweging...voor mij heeeeeeeeeeeel belangrijk daar zoveel mogelijk af te blijven.
Voor mij is recht (in een volte aan de longe) precies achter het spoor van het voorbeen , bij een langzaam tempo zal het niet in het spoor zijn, bij hoger tempo over het spoor, maar dan is er het gevaar dat het paard teveel op de voorhand werkt en met het achterbeen teveel stuwt.
Tempo is dus essentieel om een paard recht te werken.
Het is onmogelijk, om een paard aan zijn hoofd naar binnen te vragen (bekken ook naar binnen) dat hij dan recht gaat worden. En dat is en blijft de fout van de AR

Als je eenmaal met een lenig paard (veel PRE's trouwens) hebt gewerkt begrijp je precies wat ik bedoel.
Je kan naar binnenvragen van het hoofd wat je wilt, maar het lijf blijft echt recht (en zo wil ik het graag ook houden)
paard kan links of rechts kijken en rechtdoor blijven bewegen
Wil je graag wenden met zo een paard, dan zal je iets moeten doen om het buitenachterbeen te activeren een wending in te zetten en de romp te laten kantelen.
en ploef, daar is je lengte buiging. (is echt niks spannends)
Wees blij dat je hengst in dat geval in 2 stukken blijft....dat is zijn behoud van zijn lichaam.
als je niet meer aan het hoofd gaat werken, maar aan zijn lijf (waar je bovenzit) en daarmee hem uitdaagt te wenden/buigen , heb je veel meer aan hem.

Waarom is jou hengst een verloren zaak?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:48

De buigingen van de AR zijn bedoeld om de paarden te stretchen zodat hun spieren langs beide kanten even soepel worden, waardoor ze rechter worden, da's een andere opzet. Als je zelf bijv. de neiging hebt om naar links te kijken, kan je ofwel je erop focussen dat je recht voor je kijkt, of juist meer en overdrevener naar rechts kijken om die ongelijkheid in de spieren weer in evenwicht te brengen, begrijp je?

Mijn hengst heeft vermoedelijk blokkade/artrose in het SI-gewricht (vage diagnoses), was nochtans nauwelijks onder het zadel (in heel zijn 16jarige leven mss 40x bereden, moment van problemen al jaren niet meer bereden), dus daar gaat je theorie dat het altijd een ruiterfout is. Dat ondertredend achterbeen in vrijheid zie ik hier ook meer niet dan wel hoor, zelfs bij mijn jonkie die niet bereden is, zijn dan wel Arabiertjes, die hebben steilere achterhand en zijn natuurlijk niet opwaarts gebouwd zoals een PRE. Hij is (zonder resultaat) net twee maand in revalidatietraining geweest bij iemand die KLASSIEKE dressuur deed (dus niet academisch), maar enkel dubbele longe, zij schrijft hem af als rijpaard (ik wou rijden gebruiken als "revalidatie", maar is blijkbaar geen optie meer). Nu ja, als weidepaardje mag ie hier nog blijven rondlopen als ie kalm blijft, we zien dan wel, na drie jaar zoeken en onderzoeken is het genoeg geweest.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 22:50

Trouwens, als ik onder het zadel wat academisch werk doe, vraag ik ook het hoofd naar binnen door mijn binnenbeen aan te leggen, en dan heb ik idd ook die lengtebuiging zonder veel aan het hoofd te prutsen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:41

nombrado schreef:
.

Dus je wil zeggen dat als een paard bv uitgegleden is en een spier heeft verrekt, hij deze zelf gaat stretchen? Dat hij deze spier niet gaat ontzien maar er mee aan de slag gaat?
Wat een lariekoek. Er lopen zoveel paarden rond met spierproblemen door allerlei omstandigheden maar die trainen echt zichzelf niet hoor. Ook jouw paarden niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:53

Sorry Nombrado, maar je foto,s in je profiel geven een ander beeld dan wat jij verteld, rijden vanuit het paard zelf vind ik een beetje vaag en dat zie ik ook niet terug in de foto,s, want er hangt een bit in en daar staat ook behoorlijk veel druk op, ook zie ik bij jou veel spierspanning, ik zie liever een ruiter en paard in harmonie met mekaar werken en dat zie ik niet op de foto,s terug, nu weet ik dat een foto een moment is , miss een filmpje waar je rijd , zodat wij kunnen zien hoe goed je bent zoals jezelf zegt , ook een filmpje van het longeren lijkt me wel leuk te zien, hoe jij een paard aan een stal halster recht kan richten, ik train mijn paarden aan de longe met een dure kaptoom, dus ja denk dat er meer uitleg daar over willen, want voor 3 euro heb je een halster en als mensen daar hun paard mee kunnen rechtrichten dan graag de gouden tip of zoals jij zegt het geheim van de smid, en die smid ben jij toch?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 23:54

Vera schreef:
nombrado schreef:
.

Dus je wil zeggen dat als een paard bv uitgegleden is en een spier heeft verrekt, hij deze zelf gaat stretchen? Dat hij deze spier niet gaat ontzien maar er mee aan de slag gaat?
Wat een lariekoek. Er lopen zoveel paarden rond met spierproblemen door allerlei omstandigheden maar die trainen echt zichzelf niet hoor. Ook jouw paarden niet.

:D :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:31

voor een paard, en een mens geld...als een lijf recht en in balans beweegt is er geen probleem in spieren.
dan worden de spieren gebruikt zoals ze bedoeld zijn.

ik begrijp de verklaring uitgegleden paard niet? spier verrekt? dan ga je ook niet dansen toch?
een spierblessure (scheur) stretchen? Lijkt me niet handig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:37

midgie schreef:
Sorry Nombrado, maar je foto,s in je profiel geven een ander beeld dan wat jij verteld, rijden vanuit het paard zelf vind ik een beetje vaag en dat zie ik ook niet terug in de foto,s, want er hangt een bit in en daar staat ook behoorlijk veel druk op, ook zie ik bij jou veel spierspanning, ik zie liever een ruiter en paard in harmonie met mekaar werken en dat zie ik niet op de foto,s terug, nu weet ik dat een foto een moment is , miss een filmpje waar je rijd , zodat wij kunnen zien hoe goed je bent zoals jezelf zegt , ook een filmpje van het longeren lijkt me wel leuk te zien, hoe jij een paard aan een stal halster recht kan richten, ik train mijn paarden aan de longe met een dure kaptoom, dus ja denk dat er meer uitleg daar over willen, want voor 3 euro heb je een halster en als mensen daar hun paard mee kunnen rechtrichten dan graag de gouden tip of zoals jij zegt het geheim van de smid, en die smid ben jij toch?

nou nou, en daar gaan we weer de aanval in :(
ik probeer het theoretisch uit te leggen, hoe ik het doe en wat mijn ervaring is.
meer niet.....
het aan de longe werken, is vanuit ervaring met extreem scheve paarden ontstaan. Het werken zonder druk in het eigen fundament.
dat moet je zien, ervaren en kan je theoretisch uitleggen, maar niet zonder het te zien en ervaren.
Mocht je er meer van willen weten, zal je (ben ik bang) een lesje moeten nemen :D , bij iemand die het ook op die manier doet. :+
maar laat mij verder maar met rust.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:46

Mijn mening: niet iedere methode werkt voor ieder paard. Nombrado, jij werkt met Spaanse paarden en dat kan je idd niet vergelijken met bijv. een Arabier met steile achterhand, of een warmbloed met lange rug en voorwaarts ingeplante hals. Voor sommige paarden kan het zo werken, voor andere moet je soms je werkwijze aanpassen.

Ik vind trouwens in je profielfoto's dat er niet met veel teugeldruk gereden wordt, daar ben ik het niet meens met Midgie.

Paard met spierverrekkingen ga je idd niet werken, maar voor blokkades kan werk aan de hand/longe dan wel nuttig zijn, kunnen ze wel van loskomen soms.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:29

hwn, ik werk niet alleen met de PRE. Werk met kwpn ers, arabieren ( en alle andere mogelijke rassen ;-) )
Elk paard heeft een skelet met de daarbij behorende gewrichten........die is (door onze lieve heer) in evenwicht en balans ontwikkeld voor de beweging voorwaarts .
Daarbij heb je idd te maken met overbouwde paarden, die in het dragen nu eenmaal meer aandacht nodig hebben net als veel van de huidige kwpn paarden met neerwaarts gebouwde romp.
Zij moeten iets meer leren zakken (en dus kracht ontwikkelen ) dan een in evenwicht gebouwd paard.

In de pre's komen veel "boegtrekkers" voor. Terwijl ze evenwichtig gebouwd lijken bv.
Ik kijk zelf bij het selecteren van paarden (voor de paardenzoekers) heel erg naar de bouw en de spierontwikkeling. die moet in balans zijn. Liever achter goed ontwikkeld in de spieren (en dat al van jongs af aan) Daar is namelijk het makkelijkst mee te werken.
Maar met veel aandacht en bewust werken is het met een ander gebouwd paard zeker niet onmogelijk om ze alle GP oefeningen te laten doen. (is mijn ervaring)
Dat gaat natuurlijk niet binnen 2 jaar, maar kan je wel naartoe werken. Elk stapje is van belang.
Ik heb met kwpn er gewerkt (en geloof me , allereerst bloed zweet en tranen) die zo lang was, en slecht gebouwd, dat iedereen me voor gek verklaarde. Toch is het gelukt....en hoe verder je in de training kwam hoe makkelijker en beter het ging. waarom? omdat je werkt vanuit de rechtheid en balans van het skelet....
elk paard van mij hier, is nog steeds recht (ook al train ik ze soms een paar weken niet) ik kan er zo weer opstappen en doorgaan waar ik gebleven was.
Vanuit de natuurlijke oorsprong van hun skelet/fundament! Ze bewegen namelijk zelf nog steeds ook recht en in balans.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:09

nombrado schreef:
ik begrijp de verklaring uitgegleden paard niet? spier verrekt? dan ga je ook niet dansen toch?
een spierblessure (scheur) stretchen? Lijkt me niet handig.

Omdat 70% van de paarden wat mankeert zonder dat daar een ruiter aan te pas is gekomen.
Dat kan zijn door hangen, vallen, uitglijden, you name it.
Dan kan je nog zo leuk longeren aan een halstertje en praten over natuurlijke oorsprong van het skelet en fundament maar daar ga je een paard echt niet goed mee krijgen. :n
Tuurlijk wordt je paard sterker en beter maar de oorsprong van het letsel pak je daar echt niet mee aan, het paard gaat compenseren.
Met alle gevolgen van dien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 15:30

70% ? huh?
heeft de goede lieve heer het dan niet goed gedaan denk je?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 16:23

Lees even goed voordat je post.
Ik schrijf dat het gaat om trauma door vallen, uitglijden (beiden door bv gebruik van ijzers of gladde vloeren), hangen, verstappen, etc.
Bijna alle paarden mankeren wat. Doordat we ze ' gebruiken' op een wijze die de lieve heer niet heeft bedoelt.
Heb ik het nog niet over de aangereden trauma's.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 17:29

bijna alle mensen mankeren ook wat....;-)
maar daar gaat het hier niet om
onderwerp, klassiek, versus academisch
voor getraumatiseerde paarden zal je op een ander topic moeten zijn ben ik bang
het gaat hier om trainingsmethodes, niet om geblesseerde paarden.

Maar....ik wil daar nog 1 ding over zeggen.
Paarden die zich bewust zijn van eigen lichaam...weten precies hoe ver ze kunnen gaan en wat hun lijf aankan. De kunst van een ruiter is dat te respecteren en accepteren.
Ik heb me een keer verbaasd over een paard die op een klein landje bezaaid met sneeuw en daaronder hier en daar ijs. Met ijzers, compleet uit zijn dak ging, en zelfs het glijden op het ijs gebruikte in de bochten (hij vond het een machtig spel!)
Prachtig om te zien.....geen val, helemaal niks! Paard kent zijn lijf en bewust van zijn kracht en balans/evenwicht!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:15

Mijn verhaal slaat op jouw trainingmethoden; daarmee geef je aan dat je alles oplost en het paard zijn eigen trainer is. En dan kan niet. Mede doordat een paard in vele gevallen een (kleine) sluimerende blessure kan hebben waardoor ze verkeerd gaan belasten.

JMkaaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:31

Een paard is zich bewust van zijn lichaam ja, maar hij zal niet beter weten welke spieren hij moet trainen om een rijpaard te zijn denk ik.. Omdat dat niet echt is waar ze mee geboren worden..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:42

Geen een paard is naar mijn idee helemaal recht zoals nombrado beweerd en dat is niet erg maar jusit als er een ruite opgaat zul je het dier moeten gaan rechtrichten, en dan heb ik het niet over recht rijden maar de weg daarnaar toe en dat is best een lange weg , waar in je nooit ben uit geleerd en ik geloof nog steeds niet dat je met een stalhalster een paard kan gymnastiseren, daar hoed ik geen les voor te hebben , waarom laat je niet eens een filmpje zien van hoe jij op die manier traint dan??
En ik ga niet in de aanval , maar zie andere dingen dan jij verteld, over de AR en KR zijn beelden beschikbaar, maar over de trainings methode die jij gebruikt niet , du sik zou daar graag een link o.i.d van hebben.

En idd een PRE is toch even wat anders dan een kwpn of arabier of koudbloed,
Maar het feit blijft ze moeten goed spiertechnisch getraint worden om hun skelet op de juiste manier te laten bewegen en dan heb ik het over onder de man.
En zeker het ene paard is het andere niet, maar om nou te beweren dat een goed paard van ziichzelf goed loopt onder het zadel geloof ik niet, ook een goed paard heeft de juiste begeleiding nodig, zeker zal en goed paard sneller leren omdat die lichamelijk meer aan kan, maar een paard wat wat stijver is zul je echt meer tijd in moeten steken, ook al kunnen ze op glad ijs door de bocht hun balans houden , dat wil nog niet zeggen dat ze dat met een ruiter ook kunnen en ik geloof niet dat je dat met een stalhalster voor mekaar kan krijgen , dus miss een naam van een trainer die dit wel kan zou leuk zijn?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:14

Nou, ik vermoed dat je dat met stalhalster wel voor mekaar kan krijgen met een paard waar niets aan mankeert, ook academisch werk. Met mijn merrie vraag ik de sbw en travers nu ook gewoon met een stalhalster met teugels aan, en gebruikte vroeger (in de aanleerfase) een goedkope kaptoom.

@Nombrado, zoals veel mensen ben ik juist bij de AR terechtgekomen door een getraumatiseerd paard (zuur, rugproblemen, agressief, slecht passend zadel, niet consequente ruiter, te strenge lesgever...), en heb haar hiermee goedgekregen (in combinatie met osteopathie, maar met AR aan de hand had ik een langduriger resultaat dan met osteo). Dus als je erkent dat je methode soms niet werkt bij paarden met fysieke problemen (die wel degelijk baat kunnen hebben bij correcte training, meer zelfs dan van weidegang), dan kan ik je wel volgen dat je methode in veel gevallen kan werken.

Wat betreft het correct gebruik van een paard zijn lichaam, dat hangt ook af van de omstandigheden. Een paard dat in een kleine wei achternagezeten wordt door een agressief paard, zal door de adrenaline zich niet meer bewust zijn van eventueel verkeerd gebruik van zijn spieren. Idem voor een hengst die alleen op de wei zit en van frustratie langs de omheining gaat ijsberen. Of een paard dat 23 uur per dag opgesloten zit in een box en dan 1 uurtje buitengelaten wordt, kan ook wel es "ontploffen". Natuurlijk moeten we die omstandigheden zoveel mogelijk vermijden, maar is niet altijd mogelijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:40

de longeer methode die ik jaren gebruik is niets anders dan het paard langzaam in balans laten bewegen zodat ze zichzelf weer kunnen recht werken op de volte
Ik heb hier meerdere paarden kaarsrecht mee gekregen.
Momenteel heb ik een jonge PRE staan, net 1/2 jaar in Nederland, 5 jaar, puber en rete scheef (ook op 1 achterbeen) rechtsom extreem naar buiten kijkend (aan het halstertje) super lenig, nog wel slap en rennerig. Had er 2 keer opgezeten , maar vond hem nog te scheef om hier onder de ruiter mee aan de gang te gaan.
Nu 2 maanden verder, en alleen aan het halster, longeren op de manier hoe ik het doe, zonder enig inwerking aan het hoofd (geen getrek aan de voorkant) Ben ik er van de week weer opgestapt!
Wat een verschil, links en rechtsom bijna gelijk....super tevreden en zonder enig bekkengetrek voor elkaar gekregen.
Hals is los en flexibel. Hals is mooi meegaand en alle kanten op te buigen (geen compensaties in kaak en nek /hals) kracht in de billen waar je U tegen zegt. ;-)
Nee, ik ga echt géén andere manier meer aan...zo in de basis.
Het filmpje wat ik liet zien van de KR, is een hoger nivo dan waar ik bovenstaand over praat.

Of het van de jonge PRE van een trauma is gekomen, zou heel goed kunnen, maar toch wordt op deze wijze wel mooi recht gewerkt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:44

hwn schreef:
Nou, ik vermoed dat je dat met stalhalster wel voor mekaar kan krijgen met een paard waar niets aan mankeert, ook academisch werk. Met mijn merrie vraag ik de sbw en travers nu ook gewoon met een stalhalster met teugels aan, en gebruikte vroeger (in de aanleerfase) een goedkope kaptoom.

@Nombrado, zoals veel mensen ben ik juist bij de AR terechtgekomen door een getraumatiseerd paard (zuur, rugproblemen, agressief, slecht passend zadel, niet consequente ruiter, te strenge lesgever...), en heb haar hiermee goedgekregen (in combinatie met osteopathie, maar met AR aan de hand had ik een langduriger resultaat dan met osteo). Dus als je erkent dat je methode soms niet werkt bij paarden met fysieke problemen (die wel degelijk baat kunnen hebben bij correcte training, meer zelfs dan van weidegang), dan kan ik je wel volgen dat je methode in veel gevallen kan werken.

Wat betreft het correct gebruik van een paard zijn lichaam, dat hangt ook af van de omstandigheden. Een paard dat in een kleine wei achternagezeten wordt door een agressief paard, zal door de adrenaline zich niet meer bewust zijn van eventueel verkeerd gebruik van zijn spieren. Idem voor een hengst die alleen op de wei zit en van frustratie langs de omheining gaat ijsberen. Of een paard dat 23 uur per dag opgesloten zit in een box en dan 1 uurtje buitengelaten wordt, kan ook wel es "ontploffen". Natuurlijk moeten we die omstandigheden zoveel mogelijk vermijden, maar is niet altijd mogelijk.

Ik vind ook zeker, dat je moet volgens wat je zelf prettig vind...en zal ervaren wat er voor jou en je paard het prettigste werkt.
wb osteo? ik vind zelf, dat je dat op zich prima zelf rijtechnisch moet kunnen oplossen, wat je al zegt. Leer zelf goed en bewust rijden, en je helpt je paard (en jezelf) daarmee.
Heb plezier in hetgeen je doet, dan is het prima toch?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:05

JMkaaay schreef:
Een paard is zich bewust van zijn lichaam ja, maar hij zal niet beter weten welke spieren hij moet trainen om een rijpaard te zijn denk ik.. Omdat dat niet echt is waar ze mee geboren worden..

en welke spieren zal hij moeten trainen om als rijpaard te kunnen fungeren denk je?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:08

Vera schreef:
Mijn verhaal slaat op jouw trainingmethoden; daarmee geef je aan dat je alles oplost en het paard zijn eigen trainer is. En dan kan niet. Mede doordat een paard in vele gevallen een (kleine) sluimerende blessure kan hebben waardoor ze verkeerd gaan belasten.

als dat jou ervaring is? zal je er regelmatig een masseur of osteo moeten bijhalen ben ik bang
ik zelf, heb die ervaring niet....niet als trainer, danser of sporter.
luisteren naar lichaam, (betekend bij paarden dat je dit ook moet herkennen, maar dat geven ze zelf al gauw genoeg aan)
een paard die pijn heeft, zal echt niet uit zichzelf gaan trainen
een paard wat geen pijn heeft, zal zich uiten in het paard zijn.