Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Er is maar 1 grote trainer, dat zijn de paarden zelf.
.
Vera schreef:nombrado schreef:Er is maar 1 grote trainer, dat zijn de paarden zelf.
.
Dus je wil zeggen dat als een paard bv uitgegleden is en een spier heeft verrekt, hij deze zelf gaat stretchen? Dat hij deze spier niet gaat ontzien maar er mee aan de slag gaat?
Wat een lariekoek. Er lopen zoveel paarden rond met spierproblemen door allerlei omstandigheden maar die trainen echt zichzelf niet hoor. Ook jouw paarden niet.
midgie schreef:Sorry Nombrado, maar je foto,s in je profiel geven een ander beeld dan wat jij verteld, rijden vanuit het paard zelf vind ik een beetje vaag en dat zie ik ook niet terug in de foto,s, want er hangt een bit in en daar staat ook behoorlijk veel druk op, ook zie ik bij jou veel spierspanning, ik zie liever een ruiter en paard in harmonie met mekaar werken en dat zie ik niet op de foto,s terug, nu weet ik dat een foto een moment is , miss een filmpje waar je rijd , zodat wij kunnen zien hoe goed je bent zoals jezelf zegt , ook een filmpje van het longeren lijkt me wel leuk te zien, hoe jij een paard aan een stal halster recht kan richten, ik train mijn paarden aan de longe met een dure kaptoom, dus ja denk dat er meer uitleg daar over willen, want voor 3 euro heb je een halster en als mensen daar hun paard mee kunnen rechtrichten dan graag de gouden tip of zoals jij zegt het geheim van de smid, en die smid ben jij toch?
nombrado schreef:ik begrijp de verklaring uitgegleden paard niet? spier verrekt? dan ga je ook niet dansen toch?
een spierblessure (scheur) stretchen? Lijkt me niet handig.
hwn schreef:Nou, ik vermoed dat je dat met stalhalster wel voor mekaar kan krijgen met een paard waar niets aan mankeert, ook academisch werk. Met mijn merrie vraag ik de sbw en travers nu ook gewoon met een stalhalster met teugels aan, en gebruikte vroeger (in de aanleerfase) een goedkope kaptoom.
@Nombrado, zoals veel mensen ben ik juist bij de AR terechtgekomen door een getraumatiseerd paard (zuur, rugproblemen, agressief, slecht passend zadel, niet consequente ruiter, te strenge lesgever...), en heb haar hiermee goedgekregen (in combinatie met osteopathie, maar met AR aan de hand had ik een langduriger resultaat dan met osteo). Dus als je erkent dat je methode soms niet werkt bij paarden met fysieke problemen (die wel degelijk baat kunnen hebben bij correcte training, meer zelfs dan van weidegang), dan kan ik je wel volgen dat je methode in veel gevallen kan werken.
Wat betreft het correct gebruik van een paard zijn lichaam, dat hangt ook af van de omstandigheden. Een paard dat in een kleine wei achternagezeten wordt door een agressief paard, zal door de adrenaline zich niet meer bewust zijn van eventueel verkeerd gebruik van zijn spieren. Idem voor een hengst die alleen op de wei zit en van frustratie langs de omheining gaat ijsberen. Of een paard dat 23 uur per dag opgesloten zit in een box en dan 1 uurtje buitengelaten wordt, kan ook wel es "ontploffen". Natuurlijk moeten we die omstandigheden zoveel mogelijk vermijden, maar is niet altijd mogelijk.
Vera schreef:Mijn verhaal slaat op jouw trainingmethoden; daarmee geef je aan dat je alles oplost en het paard zijn eigen trainer is. En dan kan niet. Mede doordat een paard in vele gevallen een (kleine) sluimerende blessure kan hebben waardoor ze verkeerd gaan belasten.