Cassidy schreef:Ik blijf het erg schattig vinden dat je opnieuw gaat analyseren bij iets wat eigenlijk al duidelijk was. Dit paard is extrovert, ja die voelt een drang om te bewegen en daar dien je eerst aan toe te geven voordat je aan iets anders toekomt. Maar dat is niet incidenteel uit laten razen, dat is voor iedere trainingssessie de energie af laten vloeien voordat je er aan toekomt om hem iets bij te willen brengen.
Ik had al eerder in dit topic aangegeven dat je bij paarden kunt onderscheiden in verschillende horsenalities (paardenpersoonlijkheden). Ik heb daar eerder in dit topic (pagina 17) ook informatie en filmpjes geplaatst die helaas niet door iedereen bekeken worden (of niet begrepen worden, dan kan natuurlijk ook) . Een paard met veel bewegingsdrang, een extrovert paard, dien je eerst zijn zin te geven in die drang naar bewegen. Als je dat niet weet en/of niet erkent, dan kun je de verkeerd interpreteren als een dier zelf beslist om aan deze bewegingsdrang toe te gaan geven, en dat is in het verleden keer op keer gebeurt, dus werd het van kwaad tot erger. Maar als het voorwerk goed is, je grondwerk hebt gedaan om de verhoudingen recht te zetten, als je weet wat nodig is om hem mentaal zover te krijgen dat hij mee gaat denken, als je iedere keer wacht op die mentale verbinding met het dier voordat je opstapt, dan gaat het echt goedkomen.
Ik vind het heel "knap" dat je - zonder het paard te kennen, zo vanachter je computerschermpje - kunt weten wat voor paard het is, wat de oorzaak van het probleem is en wat daar dan de beste methode voor is. Weigert onder ogen te zien dat er soms ook een steekje los kan zijn aan een paard. Ik zeg niet dat het zo is, maar het kan en met die mogelijkheid in het achterhoofd is het advies dat het met grondwerk en een vertrouwensband wel opgelost kan zijn heel gevaarlijk. Dat moet je je wel realiseren.
In alles wat TS schrijft kan ik tussen de regels door lezen dat zij niet heel veel ervaring heeft en het probleem heel erg onderschat. En ik heb ook gemerkt dat ze graag wil horen dat ze goed bezig is en het allemaal wel opgelost wordt.
Nogmaals, ik vind het heel jammer dat je dit topic nu ziet als "in twee kampen onderverdeeld". Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Het beste advies dat TS gegeven kan worden is deskundige hulp zoeken. Wellicht eens met Utrecht bellen, daar zitten ook gedragsdeskundigen. Ze zou daar bijvoorbeeld ook eens advies kunnen vragen.
tteettt schreef:“Het probleem van rennen en nooit meer stoppen was iets wat er van jongs af aan al in zat. Tussen zijn 3de en 5 de levens jaar is dit van kwaad tot erger gegaan.
John Tijssen (die onder anderen ruiter is/was van Rhodium, Zuidenwind en nu Dude rijd) is 1 van zijn eerste eigenaren geweest. Hij vertelde me al dat hij dagen had waarbij die ging rennen en nooit meer stopte.”
In mijn analyse denk ik dan kennelijk haalt dit paard een soort van high uit het ik ga rennen en ben niet te stoppen gedrag. Dat hij dit vervolgens ind doet op moment dat ie zich niet op zijn gemak voelt lijkt dan heel logisch. Het verhaal komt op mij over als of dit paard in het rennen een manier heeft gevonden zich prettig te voelen. Ik denk ook niet dat het incident in het bos afgedaan moet worden als vreugde drafje of vergissing, fout van ruiter. Maar zeer serieus gezien moet worden als waarschuwing van hetgeen er kan gebeuren als je op deze manier blijft proberen dit paard te resetten zoals zo mooi steeds aangedragen wordt. Jongens dit paard moet even gereset worden, nou ik vermoed dat alle ruiters en betrokkenen in de afgelopen jaren daarover niet met de Bokkers in discussie zullen gaan. Maar ja hoe reset je een paard? Ok je zou de One Rein Stop kunnen monteren? Maar dan heb je nog steeds het probleem niet opgelost van het gaan rennen op ongewenste momenten, je hebt alleen een kans gecreëerd om hem te laten stoppen(mits dit lukt) De reacties hier blijven me echt verbazen, bedoel ik kan me niet voorstellen dat er in dit topic iemand is die met 200km Pu in een auto zonder remmen de snel weg op gaat (even ter vergelijking)
En omdat we het paard niet kennen, kunnen we alleen afgaan op wat er van het paard bekend is. En dan kan ik me wel vinden in de analyse van Tteett dat dit paard een soort "high" krijgt uit het rennen en dan steeds harder wil en niet meer te stoppen is. Kan heel goed een chemische reactie in de hersenen zijn en dan kun je blijven "resetten" maar zal het probleem nooit opgelost worden.
Weet je, het is eigenlijk net zoiets als met een lichamelijk probleem. Je moet eerst een diagnose hebben om een goede behandeling in te kunnen gaan. Als je een peesblessure niet goed behandelt, blijft deze ook iedere keer terugkomen tot je hem daadwerkelijk hebt stuk gereden. Het blijft symptoombestrijding, met alle risico's van dien.
Bionda, ik denk zeker dat je erachter moet proberen te komen waarom dit paard dit gedrag vertoont. Misschien is het mogelijk dit gedrag uit te lokken op een draf/galop bank en dan hersenactiviteit te meten of zoiets (geen idee of dat kan).