Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:33

_/-\o_
sanne83 schreef:
Ik lees al het hele topic mee, wil toch even reageren op de opmerkingen over benodigde tijd.

De TS leert zichzelf een nieuwe trainingsmethode aan. Ze traint dus niet alleen het paard, maar vooral zichzelf.
Ik vind drie maanden dan vrij snel om dit allemaal onder de knie te krijgen :=

Ik zou het wel verstandig vinden om een instructeur (in deze richting) te benaderen en goede begeleiding te krijgen.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

hwn

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:20

Ben er van overtuigd dat TS idd heel goed bezig is, en dat een prof het niet beter gekund had (integendeel), toch niemand in het gewone circuit, mss wel in de NH wereld, maar dan nog is het de eigenaar die het daarna moet overnemen. Ik wil echt niet weten hoeveel paarden er al verknoeid zijn door bepaalde topruiters (ik zal geen namen noemen hoor), is bij dit paard wss ook het geval.

Maar ik kan me wel vinden in de redenering dat die vakantie mss wel iets te vroeg kwam, dat er beter nog enkele weken pistewerk (met afwisseling, kegeltjes, balken, dual aktivierung...) aan vooraf gegaan waren. Maar de klok is niet meer terug te draaien, gelukkig zijn er geen (zwaar)gewonden gevallen, gewoon verder bouwen op wat je weet.

Die spreuk van Buck Brannaman (of hoe heet ie weer precies?): nothing is written in stone... vind ik een hele mooie.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 12:21

Ik lees al van het begin mee en nu moet me toch even van het hart dat ik het jammer vindt dat de sfeer in dit topic een andere wending krijgt en ik me nu meer en meer begin af te vragen wie er gelijk gaat krijgen.. Is het wel of niet op te lossen? Ik hoop wel dat dit topic nog een tijdje blijft lopen, volgens mij kunnen we niet eerder weten dan over een jaar, anderhalf of de weg van TS de juiste is (geweest).

En ik ben vooral benieuwd naar wat de juiste weg is met een dergelijk probleem, persoonlijk zou ik het niet weten.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:14

Babootje schreef:
Bionda86 schreef:
Hoi hoi (hier mijn eerste bokt-vraag)
Het zit zo, anderhalve maand geleden heb ik een nieuw paard gekocht.
is.

eerste post 23 maart, dan heb je hem vanalf half januari toch, 5,5 maand?

28 januari is hij bij mij op stal gekomen toen heb ik hem dus 2 maanden dressuurmatig gereden in totaal 19x gereden en 1 buitenrit.
28 maart is de laatste dag dat ik er opzat. Vanaf af 29 maart heeft hij geen zadel meer op gehad.
Toen helemaal opnieuw begonnen!
2 maanden CA grond werk
1 maand werken aan het opzadelen en opstijgen.
Toen 1 weekje vakantie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:10

Cassidy schreef:
Ik blijf het erg schattig vinden dat je opnieuw gaat analyseren bij iets wat eigenlijk al duidelijk was. Dit paard is extrovert, ja die voelt een drang om te bewegen en daar dien je eerst aan toe te geven voordat je aan iets anders toekomt. Maar dat is niet incidenteel uit laten razen, dat is voor iedere trainingssessie de energie af laten vloeien voordat je er aan toekomt om hem iets bij te willen brengen.

Ik had al eerder in dit topic aangegeven dat je bij paarden kunt onderscheiden in verschillende horsenalities (paardenpersoonlijkheden). Ik heb daar eerder in dit topic (pagina 17) ook informatie en filmpjes geplaatst die helaas niet door iedereen bekeken worden (of niet begrepen worden, dan kan natuurlijk ook) . Een paard met veel bewegingsdrang, een extrovert paard, dien je eerst zijn zin te geven in die drang naar bewegen. Als je dat niet weet en/of niet erkent, dan kun je de verkeerd interpreteren als een dier zelf beslist om aan deze bewegingsdrang toe te gaan geven, en dat is in het verleden keer op keer gebeurt, dus werd het van kwaad tot erger. Maar als het voorwerk goed is, je grondwerk hebt gedaan om de verhoudingen recht te zetten, als je weet wat nodig is om hem mentaal zover te krijgen dat hij mee gaat denken, als je iedere keer wacht op die mentale verbinding met het dier voordat je opstapt, dan gaat het echt goedkomen.

Ik vind het heel "knap" dat je - zonder het paard te kennen, zo vanachter je computerschermpje - kunt weten wat voor paard het is, wat de oorzaak van het probleem is en wat daar dan de beste methode voor is. Weigert onder ogen te zien dat er soms ook een steekje los kan zijn aan een paard. Ik zeg niet dat het zo is, maar het kan en met die mogelijkheid in het achterhoofd is het advies dat het met grondwerk en een vertrouwensband wel opgelost kan zijn heel gevaarlijk. Dat moet je je wel realiseren.
In alles wat TS schrijft kan ik tussen de regels door lezen dat zij niet heel veel ervaring heeft en het probleem heel erg onderschat. En ik heb ook gemerkt dat ze graag wil horen dat ze goed bezig is en het allemaal wel opgelost wordt.
Nogmaals, ik vind het heel jammer dat je dit topic nu ziet als "in twee kampen onderverdeeld". Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Het beste advies dat TS gegeven kan worden is deskundige hulp zoeken. Wellicht eens met Utrecht bellen, daar zitten ook gedragsdeskundigen. Ze zou daar bijvoorbeeld ook eens advies kunnen vragen.

tteettt schreef:
“Het probleem van rennen en nooit meer stoppen was iets wat er van jongs af aan al in zat. Tussen zijn 3de en 5 de levens jaar is dit van kwaad tot erger gegaan.
John Tijssen (die onder anderen ruiter is/was van Rhodium, Zuidenwind en nu Dude rijd) is 1 van zijn eerste eigenaren geweest. Hij vertelde me al dat hij dagen had waarbij die ging rennen en nooit meer stopte.”

In mijn analyse denk ik dan kennelijk haalt dit paard een soort van high uit het ik ga rennen en ben niet te stoppen gedrag. Dat hij dit vervolgens ind doet op moment dat ie zich niet op zijn gemak voelt lijkt dan heel logisch. Het verhaal komt op mij over als of dit paard in het rennen een manier heeft gevonden zich prettig te voelen. Ik denk ook niet dat het incident in het bos afgedaan moet worden als vreugde drafje of vergissing, fout van ruiter. Maar zeer serieus gezien moet worden als waarschuwing van hetgeen er kan gebeuren als je op deze manier blijft proberen dit paard te resetten zoals zo mooi steeds aangedragen wordt. Jongens dit paard moet even gereset worden, nou ik vermoed dat alle ruiters en betrokkenen in de afgelopen jaren daarover niet met de Bokkers in discussie zullen gaan. Maar ja hoe reset je een paard? Ok je zou de One Rein Stop kunnen monteren? Maar dan heb je nog steeds het probleem niet opgelost van het gaan rennen op ongewenste momenten, je hebt alleen een kans gecreëerd om hem te laten stoppen(mits dit lukt) De reacties hier blijven me echt verbazen, bedoel ik kan me niet voorstellen dat er in dit topic iemand is die met 200km Pu in een auto zonder remmen de snel weg op gaat (even ter vergelijking)

En omdat we het paard niet kennen, kunnen we alleen afgaan op wat er van het paard bekend is. En dan kan ik me wel vinden in de analyse van Tteett dat dit paard een soort "high" krijgt uit het rennen en dan steeds harder wil en niet meer te stoppen is. Kan heel goed een chemische reactie in de hersenen zijn en dan kun je blijven "resetten" maar zal het probleem nooit opgelost worden.

Weet je, het is eigenlijk net zoiets als met een lichamelijk probleem. Je moet eerst een diagnose hebben om een goede behandeling in te kunnen gaan. Als je een peesblessure niet goed behandelt, blijft deze ook iedere keer terugkomen tot je hem daadwerkelijk hebt stuk gereden. Het blijft symptoombestrijding, met alle risico's van dien.

Bionda, ik denk zeker dat je erachter moet proberen te komen waarom dit paard dit gedrag vertoont. Misschien is het mogelijk dit gedrag uit te lokken op een draf/galop bank en dan hersenactiviteit te meten of zoiets (geen idee of dat kan).

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:13

Ik heb trouwens de the fundamentals series van clinton anderson.

Overigens heb ik er wel een flink aantal lessen gehad toen ik in amerika op een ranch werkte, mijn baas/eigenaresse van de ranch is geregeld op clinics van clinton anderson te vinden, ze geeft zelf ook lessen en werkt wel eens met hem samen als er paarden van de dierenbescherming bij haar op stal komen.

Alleen in die tijd was ik niet heel erg geintresseerd in het grondwerk ik werkte daar voornamelijk voor de dressuurmatige training van de paarden dus vond het wat onzinnig....... maar ja dan heb je het ineens nodig en nu ben ik toch erg blij met de lessen die ik gehad heb.

Daar op de ranch hadden we dus wel een trailtuin niet zo uitgebreid als die van CA zelf maar er werden steeds meer dingen gemaakt.... het is jammer dat je niet even met je paard heen en weer kan vliegen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 14:20

Babootje, wat jij doet is precies het zelfde als cassidy jullie geven alle2 vanaf achter de computer advies en vormen daarbij een beeld van het paard. (dit is overigens waar bokt voor bedoelt is)

Alleen het verschil is dat Cassidy daarbij afgaat op de informatie die ik over het paard geef, terwijl jij zelf informatie toevoegt en met je zelf toegevoegde informatie een beeld vormt van het paard.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:26

Ja, was er maar een goedkoop comfortabel vliegtuig voor paarden.
Misschien wel leuk voor een volgende vakantie: extreme trailpark in Friesland. Zag er ook leuk uit!

Je kunt uiteraard al wel een begin maken door een zeil op de grond te leggen, balken op verschillende manieren, misschien een blok hout ergens liggen, pionnetjes etc.
Alles eigenlijk wat je paard op laat letten wat hij met z'n benen doet.

Zo kun je bijvoorbeeld pionnen op een rij zetten: - - - - X - - - - waarbij jij de X bent. Dan eerst tussen de buitenste rij circling game, dan steeds dichterbij (volte vergroten en verkleinen) of vanuit dat standpunt laten slalommen waardoor je dus een soort slangenvolte - halve cirkel - slangenvolte krijgt.

Voeg bij die pionnetjes nog wat balkjes en dat zeil toe en dan kun je er al best een moeilijke oefening van maken!

Vergt alleen wat creativiteit.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:34

Nou ben ik wel heel benieuwd welke info babootje dan zou hebben toegevoegd?
Ts tuurlijk past het advies van Cassidy jou beter, zei vindt immers ook zonder het paard te kennen dat je dit paard met wat grond werk en tijd geduld en begrip zo weer op de rails hebt.

Ik persoonlijk vindt het niet slim om in deze risicovolle situatie daar zo mee om te gaan, vooral omdat het voor jou ook allemaal nog nieuw is. Ik zou toch echt liever zien dat je de back up zoekt van iemand die daadwerkelijk aantoonbare ervaring heeft met het resetten van paarden met dit gedrag. Niet omdat ik jou niet kundig vindt? Maar omdat de risico's echt aanzienlijk zijn. En soms is getuige het juist van heel veel kundigheid als je hulp durft te vragen op het moment dat je te hoog gegrepen hebt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:37

Even een vraag aan Teett :

Jij zegt dit:
Citaat:
John Tijssen (die onder anderen ruiter is/was van Rhodium, Zuidenwind en nu Dude rijd) is 1 van zijn eerste eigenaren geweest. Hij vertelde me al dat hij dagen had waarbij die ging rennen en nooit meer stopte.”

Wil je hiermee zeggen dat jij met hem over dat paard gesproken hebt?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:50

Nope dat komt van Bionda af, beetje typisch gequote.

Even over de theorie van het 'high' worden, dat het paard er een 'kick' van krijgt. Imo is er voor paarden (voor mensen eigenlijk ook) altijd een aanleiding/reden/trigger om in die toestand te willen verkeren. (Tenzij je al verslaafd bent (luchtzuigen e.d.) maar het paard racet niet dagelijks, verre van dat.) Het is qua overlevingsdrang niet echt gunstig... Dus dan is het zaak om achter die trigger te komen (niet dat er nog zo'n rit moet plaatsvinden, absoluut niet) maar dan ben je wel veel verder in het algemeen veilig werken met dit paard/dit soort paarden.
Daarbij is het ook nog zaak, hoe kom ik weer met hem in contact, als ik iets niet op tijd heb voorkomen? one rein stop/HO op commando/.../combinatie van (edit: Raakt hij vaker uit contact?) deze paarden kunnen zich vaak goed afsluiten, is gewoonte geworden

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:35

@maikeltje ik gebruikte die quote omdat er hier mensen zijn die veronderstellen dat dit paard verreden is door top ruiters en professionals. Terwijl ik uit het verhaal op maak dat dit paar eerst al het rennen en niet stoppen gedrag had, en dat toen door meerdere prof en andere ruiters is geprobeerd hem hiermee op te laten houden. En gezien de ernst van dit probleem kan ik me voorstellen dat dit niet altijd heel erg vriendelijk is gedaan. En zeer zeker niet op de juiste manier, simpel weg omdat hij het nog steeds doet!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:39

Wat betreft de trigger, ja jeee dat is nou precies waar hem de kneep zit. Wand voor zover ik kan beoordelen uit het verhaal, zijn er meerdere triggers en ontstaan er in andere situaties ook weer nieuwe. kijk naar het bos avontuur, toen TS hem kocht was het een ideaal buiten paard die alleen in de bak nog wel eens uitspatte?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:41

tteettt schreef:
@maikeltje ik gebruikte die quote omdat er hier mensen zijn die veronderstellen dat dit paard verreden is door top ruiters en professionals. Terwijl ik uit het verhaal op maak dat dit paar eerst al het rennen en niet stoppen gedrag had, en dat toen door meerdere prof en andere ruiters is geprobeerd hem hiermee op te laten houden. En gezien de ernst van dit probleem kan ik me voorstellen dat dit niet altijd heel erg vriendelijk is gedaan. En zeer zeker niet op de juiste manier, simpel weg omdat hij het nog steeds doet!

En de neiging tot hollen zal hij zijn hele leven lang laten zien, omdat het voortkomt uit zijn horsenality, en je die nu niet en nooit niet gaat kunnen omdraaien. Het enige wat jij kunt doen is leren er mee om te gaan en de energie zo in banen te leiden dat er verantwoord met het paard omgegaan kan worden.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 18:54

Ik kan jullie allemaal het laatste (of eerste forum ithem) van bokker ; Findus , aanraden om te lezen. Lees bij haar hoe simpel het kan zijn...

Ik vrees alleen dat het paard van TS inmiddels behoorlijk zijn 'hakken in het zand heeft leren zetten' als enige middel om mentaal te overleven.

Persoonlijk ben ik heel blij dat dit paard bij TS is terecht gekomen!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:01

Linkje?

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:05

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:12

Niet ieder paard is geschikt voor manegelessen en kan omgaan met wisselende ruiters, helemaal een jong en nog niet goed doorgereden dier niet. Stabiliteit en een vaste ruiter kunnen veel doen bij een jong dier, helemaal een dier dat nog opgeleid moet worden. Paard corrigeren is veel moeilijker.

@ TS: Wat betreft de begeleiding volgens Clinton Anderson in Nederland of Europa, dat ligt wat moeilijker, want die is er niet. Ik kan alleen adviseren om, als je echt begeleiding wilt hebben, eens contact op te nemen met een Parelli instructeur. Het ontloopt elkaar uiteindelijk zo veel niet, Parelli neemt wat meer tijd voor dingen, heeft de horsenalities.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 03-07-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:17

Bionda86 schreef:
Babootje, wat jij doet is precies het zelfde als cassidy jullie geven alle2 vanaf achter de computer advies en vormen daarbij een beeld van het paard. (dit is overigens waar bokt voor bedoelt is)

Alleen het verschil is dat Cassidy daarbij afgaat op de informatie die ik over het paard geef, terwijl jij zelf informatie toevoegt en met je zelf toegevoegde informatie een beeld vormt van het paard.

ik vraag me toch af welke info ik dan heb toegevoegd.
Het enige advies dat ik je geef is deskundige begeleiding te zoeken. Niet zelf aan te modderen. Het is me duidelijk dat je dat niet wilt horen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 19:21

Tteett toen hij 3 was was het gedrag er dus nog niet toen deed hij het nog goed en was hij daarom ook aan gekocht en uit eindelijk uitgebracht op de wedstrijd die hij had gewonnen. Toen er 30.000 werd geboden ging hij niet weg want ze wilde er meer uithalen......

Ik gok dus maar dit zal niemand ooit kunnen bevestigen of ontkrachten behalve de beste man zelf..... dat hier misschien te veel druk op het paard is gezet (Paard dat echt tegen druk in gaat) en dat het daar dus mis is gegaan.

Het paard is overigens meer een Vechter dan een vluchter zal eerder aanvallen dan weg rennen.
Het is dan ook voornamelijk trappen naar het been en begin van steigeren en als het loopt veel met de rem er op.
Maar wanneer je hem corrigeert (moeilijk uit te leggen) na een fout gaat hij rennen en als je hem tijdens het rijden een tik (hoe zacht ook) met de zweep geeft gaat hij rennen..... Dan is het wachten tot hij zelf stopt en heb je weinig in te brengen. Dit rennen gaat gepaard met een bijna hyperventilerende ademhaling echt paniek dus angst!

Dit heeft dus voor de 100ste keer niets met het bos te maken!
In het bos spoorde ik het paard aan alleen zonder werkende rem is terugnemen niet mogelijk dus je toen ging die rennen op zich niet heel gek.

Als je nu is goed leest hoef ik het niet nog 10 keer te vertellen want wordt er moe van...
Laatst bijgewerkt door DDDara op 03-07-13 19:36, in het totaal 3 keer bewerkt

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:24

Cassidy schreef:
Niet ieder paard is geschikt voor manegelessen en kan omgaan met wisselende ruiters, helemaal een jong en nog niet goed doorgereden dier niet. Stabiliteit en een vaste ruiter kunnen veel doen bij een jong dier, helemaal een dier dat nog opgeleid moet worden. Paard corrigeren is veel moeilijker.

Zoals niet ieder paard eveneens geschikt zal zijn voor de 'rigide' aanpak die heden ten dage gemeen goed is. 'Rigide', omdat er doorgaans geen ruimte is voor een wisselwerking tussen ruiter en paard (geven en nemen), meestal is er sprake van eenrichtingsverkeer, 'jij moet naar mij luisteren'! Al of niet uit angst voor wat dan ook. Dat kan zijn angst voor gezichtsverlies, angst voor het vege lijf, angst om het niet op tijd voor elkaar te krijgen. Volkomen blind voor alle signalen die het paard uitzendt om te willen 'communiceren', te vertellen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:27

Ik heb zelf een vierjarige die rengedrag vertoond tijdens het opleidingstraject, maar dat is gewoon omdat ze boos wordt na een correctie. Als je wat van haar vraagt is het antwoord drie keer "nee" voordat er een "vooruit dan maar" komt. Stilstaan is moeilijk, en als dat van haar wordt gevraagd gaat ze op een gegeven moment ook drammen.

Ze is inmiddels zadelmak en heeft een half jaar professionele training achter de rug. Heeft nu vrij, lekker op het land, en van de herfst wil ik haar oppakken. We zullen zien waar het schip strand, maar met Clinton Anderson en Parelli in mijn rugzak gaat dit goedkomen.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 19:33

Cassidy schreef:
Ik heb zelf een vierjarige die rengedrag vertoond tijdens het opleidingstraject, maar dat is gewoon omdat ze boos wordt na een correctie. Als je wat van haar vraagt is het antwoord drie keer "nee" voordat er een "vooruit dan maar" komt. Stilstaan is moeilijk, en als dat van haar wordt gevraagd gaat ze op een gegeven moment ook drammen.

Ze is inmiddels zadelmak en heeft een half jaar professionele training achter de rug. Heeft nu vrij, lekker op het land, en van de herfst wil ik haar oppakken. We zullen zien waar het schip strand, maar met Clinton Anderson en Parelli in mijn rugzak gaat dit goedkomen.

ha ha ha, klinkt als; een paard dat jou heel veel gaat leren! Geloof me, een advies, PRAAT met het goede beest, in alle rust, 'onder 4 ogen' , je zult versteld staan....

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 19:38

Marin_ka3 schreef:
[JITP] mijn lieve Fred

Is dit een ' linkje' ?

Reus heeft ook op de manege gestaan :P en was er dus ook niet geschikt voor dat was zijn laatste stal waar ik hem kocht....
Ik weet niet hoe vaak die de les heeft mee gelopen.... volgens de verkoper nooit uiteraard maar volgens de instructeurs wel en zonder succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:32

Marin_ka3 schreef:
Cassidy schreef:

ha ha ha, klinkt als; een paard dat jou heel veel gaat leren! Geloof me, een advies, PRAAT met het goede beest, in alle rust, 'onder 4 ogen' , je zult versteld staan....

Dat deze me heel veel gaat leren, daar ben ik van overtuigd. En om in de trant van "paard is niet normaal" te praten: zit er een steekje los bij haar omdat ze gaat hollen? Dan is mijn antwoord: bij wie zit er geen steekje los? :D