Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:28

Marleentje, top dat het zo goed gaat!! Hou dat vast :D

Ik heb gisteren voor de 5e keer ofzo het zadel op mijn jonkie gegooid, hij wandeld er mee rond alsof hij nooit anders gedaan heeft :D Ben er dus ook maar even opgeklommen, en hij bleef weer zo braaf staan!! *trots*

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:33

Het is écht goed om te horen dat er toch mensen zijn die over hun angst heen kunnen komen, geeft me wel moed!
Ik had wilde plannen vandaag om weer eens lekker aan de slag te gaan, de laatste vrije dagen nog eens goed te benutten.. Maar helaas, het carnavalsweekend heef me toch genekt en lig lekker op bed met een keelontsteking..

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:43

SuperLiesje schreef:
Marleentje, top dat het zo goed gaat!! Hou dat vast :D

Ik heb gisteren voor de 5e keer ofzo het zadel op mijn jonkie gegooid, hij wandeld er mee rond alsof hij nooit anders gedaan heeft :D Ben er dus ook maar even opgeklommen, en hij bleef weer zo braaf staan!! *trots*

Dat is ook goed nieuws zeg!! *\o/* Fijn dat ie zo braaf is!

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:43

Fijne verjaardag Liesbeth ! *\o/*

Ik had gisteren ook weer een fijn lesje :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 13:12

Cynthia en Iris, dank jullie wel!! *\o/*

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:36

Ik vroeg me al af wat dat kadootje betekende.. *D Gefeliciteerd Liesbeth!

Marleeentje, klopt het dat ik eerder in dit topic las dat jij moeite had met het opstijgen?
Hoe heb jij dit aangepakt als ik vragen mag?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:38

Ik heb ook moeite gehad en soms nog met opstappen. :j Mja.. Gewoon veel doen is de oplossing en niet onnodig in 'paniek' raken. Als je op je paard zit ook niet gelijk je benen klemmen (dat is iets wat ik doe :') )

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 18:45

Grasieux schreef:

Marleeentje, klopt het dat ik eerder in dit topic las dat jij moeite had met het opstijgen?

Hahaha, dank je wel! :D

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:29

Hey iedereen

Ik meld me hier ook nog eens.
Ik heb vandaag voor het eerst sinds lang terug gereden zonder longe.
Was wel nog op de cirkel maar het is gelukt.
Ben zo fier op mijzelf en op mijn paardje.

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:16

Dus toch gewoon een kwestie van "niet denken maar doen"......
Mijn instructice gaf me laatst een waterpistool, om alle leeuwen en beren die ik zag weg te jagen..

juliaspeex
Woonplaats: Op aarde, naast mijn buren, een dak boven mijn hoofd uhhm in zuid holland ergens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 21:42

ik vind buiten rijden op de manege altijd erg spannend... maar daar ben ik nu ook overheen gekomen! :D

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:36

Grasieux schreef:

Klopt, daar zat mijn probleem! En het was bij mij en mijn paard niet echt een kwestie van veel doen, want het opstappen was op een gegeven moment echt gevaarlijk :( Naja, ik ben er nu gelukkig helemaal vanaf! Ik zal even proberen om in het kort uit te leggen hoe ik het heb aangepakt...
Mijn paard ging er steeds in volle galop vandoor als ik naast het zadel hing. Soms kon ik nog net gaan zitten en dan gauw remmen, soms lag ik er naast. Als iemand hem vast hield, steigerde hij nogal hoog (voorbenen boven de persoon uit die hem vast hield), dus dat was ook niet echt een optie. Zelf werd ik bang, omdat ik geen controle meer had over mijn paard. Mijn spring instructeur heeft veel ervaring met het zadelmak maken van jonge paarden, dus die heb ik om raad gevraagd. We hebben samen een middag geoefend met opstijgen. Om de controle te behouden, moest ik mijn linkerteugel goed kort nemen, zodat mijn paard met stelling naar links keek. Rechterteugel ook aannemen (begrenzen), ander trek je het bit door zn mond. Dat vond mijn paard niet leuk, dus de eerste keer heeft hij een half uur rondjes gedraaid. Voordeel als je de teugel kort hebt, is dat je paard alleen maar om jou heen kan draaien, hij kan dus nooit echt weg. Uiteindelijk nadat mn paard door had wat de bedoeling was. Het opstijgen in stapjes opgeknipt. Eerst voet in de beugel, paard weer laten ontspannen (dus was ik weer lekker rondjes aan het hupsen, want dat vond ie maar niks, maar mn voet moest in de beugel blijven totdat hij stil stond). Wat uiteindelijk ook lukte. Dan weer een stapje verder en gaan staan in de beugel, dit vond ik het spannendst, maar ging ook goed. (nog steeds linkerteugel kort blijven houden). Voordat je je been er over zwaait, eerst weer een rustmoment en ontspanning creeeren. Vervolgens been er over en gaan zitten. Het belangrijkste is, neem de tijd! Zeker de eerste paar keren moet je ervoor zorgen dat je alle tijd hebt en niet op tijd in een les moet zijn of iets dergelijks. Dan kun je het op de beste manier oefenen. Inmiddels staat mijn paard netjes stil met opstijgen en kan ik ook op vreemd terrein weer makkelijk opstijgen. Maar dat heeft allemaal wel even geduurd.
Jeetje, het is toch weer een heel verhaal geworden. Als je nog meer vragen hebt, moet je het maar laten weten!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:55

Geen (te) lang verhaal hoor, leest lekker weg en is nuttig om jou aanpak te lezen voor iedereen met zelfde problemen.
Jou opstap reactie's waren best pittig zeg, ik vindt het direct onder me wegstappen al not-done ;-)

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 11:13

Peetstap schreef:
Geen (te) lang verhaal hoor, leest lekker weg en is nuttig om jou aanpak te lezen voor iedereen met zelfde problemen.
Jou opstap reactie's waren best pittig zeg, ik vindt het direct onder me wegstappen al not-done ;-)

Dat is voor mij ook not done hoor! Hij moet gewoon stil blijven staan totdat ik been geef. Maar dat heeft even geduurd voordat dat lukte :D
Misschien ook wel goed om te vertellen hoe de problemen zijn ontstaan... toen ik 'm net een week had (hij was toen nog niet zo lang onder het zadel, dus nog vrij groen) is het zadel verschoven toen ik opstapte. Ik had dus niet goed aangesingeld. Zadel zat scheef en paard raakte compleet in paniek. Details zal ik besparen... daar worden jullie misschien nog angstiger van ;) Daarna een poosje veel grondwerk gedaan, waardoor het uiteindelijk wel weer goed ging toen ik er weer op stapte. Helaas kwamen de problemen weer terug in een periode dat ik zelf niet goed in mn vel zat. Mijn paard merkte meteen dat ik anders was als anders, waardoor het moeilijke opstapgedrag weer terug kwam. Na maanden zelf proberen (en tobben), heb ik mijn instructeur gevraagd mij te helpen. Dat is een goede keuze geweest!

De moraal van mijn verhaal... als je echt met je angst aan de slag wilt gaan, zorg dan dat je de tijd hebt en zelf fit bent. Alleen dan zal het lukken. Voel je je een dag minder fit, vrolijk enz. doe dan lekker rustig aan.

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:11

Jullie hebben helemaal gelijk met het "niet denken maar doen-verhaal". Maar wat is dat ontzettend moeilijk.

Maar Marleeeentje heeft wel gelijk qua je fit voelen. Je hebt van die dagen dat je echt niet lekker in je vel zit, dan wil het rijden nog minder en is de angst groter voor mijn gevoel.
Maar we zetten rustig door, wie weet gaat de angst ooit eens weg (yeah....keep on dreaming!)!

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:40

Hallo allemaal,

Ook ik heb angst met paardrijden. Ben inderdaad ook een aantal keren gevallen en dat blijft toch hangen. Nu rijdt ik een paard wat de eerste anderhalve week supergoed ging, maar toen ik in de buitenbaan ging rijden ging het toch weer mis. Hij schrok en we hebben een rodeo door de bak gemaakt. Sinds die tijd moest ik weer helemaal overnieuw beginnen. Nu ging het de laatste tijd weer een stuk beter en dacht ik echt dat de angst zo goed als weg was. Helaas, toen het weer wat kouder werd, werd mijn paard een stuk frisser. Nu maakt hij afentoe uit het niets een enorme bok of hij sprint ervandoor. Nu begin ik dan ook te twijfelen of dit paard, waarvan iedereen zegt dat ze er uberhaupt nooit op zouden gaan zitten, wel het juiste paard is om mijn vertrouwen weer terug te geven. Ben nu wel gewoon aan het rijden, maar als er iets anders gebeurt als normaal voel ik toch dat ik absoluut niet zeker ben van mijn zaak. Hoe hebben jullie dat?

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:56

Marleentje, best heftig zeg! Bij mij is het (gelukkig) lang niet zo erg, het is meer een samenloop van verschillende factoren als slecht weer, spanningen van ruiter en paard en inderdaad je niet fit voelen en eigenlijk weinig motivatie hebben.. Daarnaast heb ik tijdens de sneeuw en vorst ook niet veel kunnen doen dus de drempel is echt retehoog nu.. Maar dan nog, als ik jou verhaal zo hoor, dan mag ik niet zeuren eigenlijk.. Respect!
Maar ja.. Nu wordt het weer mooi weer en voel ik mij weer niet fit.. Pff, gevloerd door de carnaval vrees ik..
Maar heb voor zondag afgesproken om op buitenrit te gaan met mijn instructrice, dus geen excuses, niet denken maar doen!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 16:47

Zow jeetje, ik ging net even filmen bij de wedstrijd van pablo. Hij had een lekker humeurtje....
Toen daarna ging ik er nog even op, uitstappen op het ruiterpad. Nou dat heb ik geweten!!! Hij fliepte er vandoor, bokken enzo. We gingen richting asfalt en ik dacht: ''nee, ik ga niet vallen op het asfalt''. Dus ben ik er afgesprongen. hij bleef een paar meter verderop gelukkig staan. Daarna de eigenaar er even op en toen ben ik daarna weer even op gegaan met touw. Oke, het is niet bepaald het type paard voor mij. Ik hou het op losgooien.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-13 23:59

fiets, ik heb nu toch best last van mn rug. Pff maar uit eigen veiligheid moest ik me laten vallen, anders kwam ik op het asfalt terecht. Die circusstunts hou ik voorlopig even voor me :+

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:47

@Liesbeth1994, toch knap dat je er weer opgeklommen bent. Hoe ben jij er zo snel vanaf gesprongen? Aah ik lees het nu, je hebt je laten vallen. Hoe gaat het nu met je rug dan? Sterkte!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:16

Balen Liesbeth!! Wat een rodeo! Niet zo goed voor het vertrouwen :( Heb je nog veel last van je afsprong/ noodgedwongen val?

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 09:20

Oeh, meestal kom je dan niet heel fijn terecht.. Inderdaad niet zo goed voor je vertrouwen..
Hoop dat je je snel beter voelt!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 16:33

Nee, ik wou er ook eigenlijk niet meer op, maar ik heb het toch gedaan. Anders zou ik er nooit meer opstappen (ook al weet ik niet of ik dat ooit nog ga doen).
Vannacht had ik er erg veel last van, mn rug kraakte en ik had last van mijn teen.
Nu is het erg stijf en ik heb dus een scheur in mijn teennagel (voet kwam ook raar terecht, ik had geen rijlaarzen aan want ik ging alleen maar uitstappen). Brrr
Woensdag weer lekker oud en vertrouwd in de les, wat een verademing!haha

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 20:00

Nou, hopen dat je dan weer een beetje soepel bent..
Ik morgen eeeeindelijk weer les.. Heb al sinds half januari niet meer gereden dus wordt spannend...

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 20:56

Haha ja inderdaad, ik ben nu nog een houten plank.

Succes morgen +:)+ maar je hebt vast ook gezonde spanning (gewoon van het zin er in hebben(?hihi
En vooral: veel plezier!