Azmodania schreef:Ik vind het vaak lastig dingen te verzinnen (in tegenstelling tot paardlief). Maar heb een proevenboekje opgeduikeld en dat lijkt me wel wat om daarmee te oefenen. Zo heb ik leidraad en hoef ik mijn hoofd niet te breken om figuren en overgangen te bedenken.
Wat ik vaak doe is me te laten leiden door het moment. Ik voel eerst mijn paard en bedenk daar dingen bij. Bijv: ze pakt links erg het bit vast, dan verzin ik daar oefeningen bij. Eigenlijk rij ik sowieso altijd 'slangetjes' om haar los te rijden, voltes vergroten en verkleinen, schouderbinnenwaarts op beide zijdes, voltes met buitenstelling.... die zitten eigenlijk altijd in mijn training. Heel veel inbuigwerk, en tempowisselingen op de zit. Voor de takt en de swung is het lekker om op je impuls te gaan rijden en niet een lijstje punt voor punt af te werken, gewoon je laten inspireren door het moment, en hoe je paard en jezelf je op die dag voelen. Ik rij ook echt kris kras door de bak, het enige waar ik me soms aan houd is de hoefslag, voor de rest laat ik alle letters los. Dat vind ik een fijne training. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je een proefje als houvast wil, alleen zou het voor mij minder spontaan zijn en kom ik niet in een bepaalde trainingskadans.