Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:20

Ik kon vandaag redelijk ontspannen voor mijn doen (kaak los gehouden, die heb ik vaak vast). Sandor was kalm.
Mijn benen voelden wiebelig, soort van wip-wap. Mijn handen had ik over. Geen idee waar die te laten. Teugel vast, teugels los, ik weet het niet.

Hier kun je zien hoe mijn benen naar achter gaan.

Galop doen we bijna niet. Vandaag 1 stukje van 1 lange zijde gedaan.
galop

Kort filmpje met halt - stap - draf en wat bochten:

Ikzelf gebruikte mijn benen heel scheef: meeste gewicht op links en rechts bungelt maar wat.
Dat deed ik al heel lang en Sandor is helemaal asymetrisch.
Ik let er nou op dat ik rechterbeen ook gebruik en hoop dat het verbetert.

Zo ziet hij er nu uit:
Afbeelding

elbee

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:30

Ik zou je graag commentaar geven, maar vind dat ik niet genoeg weet om dat te kunnen (ben geen instructeur en vind het vanaf film of foto moeilijk). Volgens mij zit je je paard niet in de weg, wat erg belangrijk is. Ik vind de foto vertekenend tov het filmpje. Foto lijkt alsof je heel onstabiel zit, maar dat vind il op het filmpje niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:39

Denk dat je paard buikspiertjes moet gaan kweken, dan raak je dat buikje ook wat kwijt....... en believe me, dat kan:

Merrie toen ik begon:
Afbeelding

merrie op het laatst:
Afbeelding

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:45

Imre, bedankt voor je tip, maar ik heb niets om beet te pakken en naar achter te trekken :D
Mijn bekken en bovenbenen liggen/zitten/staan/hangen zoals het moet, is eigenlijk één vd weinige delen v mijn lijf/houding wat ik inmiddels onder de knie heb en een automatisme is geworden.
Ik heb dit geleerd en gecontroleerd door eerst mijn knieën voor mijn zadel te leggen. Zo kom ik goed op mijn zitbeenknobbels te zitten. Zonder dit te veranderen laat ik mijn benen los afhangen (teen hangt dan iets naar beneden.) Dan weer zonder zit cq bekken te veranderen leg ik 1 voor 1 een been naar achter en schuif ik hem weer naar voren. Dat laatste leverde dus geen verandering op, zit niks om naar achter te schuiven.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:47

Ze zag er goed uit Yamcha!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:00

Zo kan het inderdaad ook. :j Ik heb in mijn CR-lessen ook met mijn benen voor het zadel moeten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:04

elbee schreef:
Ze zag er goed uit Yamcha!

Veranderd hè? Vooral buik/rug, de bespiering van haar is enorm veranderd, ze was later veel bespierder over de hele bovenlijn, billen en buik. Heb in een jaar er 3 verschillende zadels opgehad, zo emorm veranderde ze.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:26

Elbee: zowel Sandor als ik zijn niet altijd even stabiel, maar soms dan gaat het niet onaardig!
Ik rij nou om de dag 15 minuten om op te bouwen en gaat zo beetje halfomhalf wiebel-stabieler.

Yamcha: ja hij heeft een fijn wei-leventje en voor mijn idee zit Sandor zijn buik wel beetje in de weg.
Mooie merrie zeg! En goed om te zien hoe ze ontwikkeld is. Ik zal aan Sandor doorgeven dat er nog hoop is :)
Ik denk dat rijden op zich al buikspiertraining genoeg is voor nu. Als dit wat soepeler gaat zal ik mij melden voor oefeningen.

Beenpositie: ik ken alleen dat wat jullie schrijven van benen voor het zadel, dan zo blijven zitten wat bekken betreft maar wel benen terug leggen.
Als je het kan voorstellen kan het nog helpen om in pijlen te denken. Richtingspijlen. Weet niet of ik dit handig uit kan leggen.. uhm.. ik stel me voor dat mijn zwaartepunt laag is en er pijlen van mijn voeten recht naar onder naar de grond wijzen. Het zit vooral in je eigen idee van je lijf en als je dat idee verandert door zo te denken, dan verandert je lijf ook en zit je met langere benen.
Zal zelf ook weer eens aan denken als ik rij... Misschien helpt dit wat, Elbee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:39

Die pijlen dat werkt goed.

Wat ik van Japeloup moet doen is denken dat mijn voeten heel zwaar zijn, en dan de heupen laten vallen. En je voet over de bal wat naar buiten rollen, liggen je benen mooi aan het paard :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:02

@azmodania, als ik naar je filmpje kijk zie ik als eerste een paard wat volledig in eigen tempo loopt, hard-langzaam-hard, je probeerd wel te volgen in ritme en tempo maar dat zou je niet moeten doen. je moet meer controle over het tempo zien te krijgen zodat jij veel stabieler bovenop je paard kan blijven zitten. ik vind dat je nu maar een beetje heen en weer gezwengeld wordt. je paard heeft idd niet het ideale model, maar loopt ook met een flink holle rug-dat werkt die buik ook wel in de hand hoor, maar ook dat onder je uit geloop met het hoofd hoog\laag en een stekend voorbeen. ik kan je alleen maar aanraden om eerst meer in verbinding-contact te gaan zoeken ,niet zo los-vast als nu. en dan tempo rijden wat van jou is.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 23:34

Ik vind het vaak lastig dingen te verzinnen (in tegenstelling tot paardlief). Maar heb een proevenboekje opgeduikeld en dat lijkt me wel wat om daarmee te oefenen. Zo heb ik leidraad en hoef ik mijn hoofd niet te breken om figuren en overgangen te bedenken.
We beginnen met proef 1, eens kijken wat dat doet, of ik dan meer controle kan houden :)

Contact met de teugels: is dat zo rommelig omdat het tempo nogal wisselt en ik niet altijd op tijd reageer? Ik heb een tijdje weinig met mijn armen kunnen doen. Nu heb ik geen last meer, maar heb het nog niet in mijn gewoontes zitten om ze netjes te gebruiken.

Wellicht dat die proefjes wat oud geheugen bij mij wakker schudden, ben benieuwd.. Sandor heeft er in zijn hele leven 1 gelopen.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 00:01

Okee, morgen pijlen aan mijn voeten en zware voeten denken. Thanks
Wat betreft het draaien/rollen van mijn voet: hoe doe je dat met lichtrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 02:05

De positie van je voeten verandert toch niet? Je laat je opgooien en landt zachtjes, niet teveel omhoog komen.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:42

Wanneer ik mijn voet over de bal naar buiten draai, verandert de positie wel. Dan sta ik op de buitenkant van mijn voet overdreven gezegd. Of doe ik dan teveel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 07:54

Dat moet ook, maar dat verandert niet door licht te rijden toch?

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 08:46

Dan zwikt mijn enkel :-o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:38

En met laarzen dan? Dat is wel vervelend......

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:26

Zwikt niet echt maar voelt heel onstabiel.
Vandaag wilde het beenmatig gezien niet zo lukken. Ben zoekende......Vlg week mijn juf maar eens vragen. Verder lekker gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:29

Die dagen zal je nog zat hebben..... en dan ineens lukt het wel en da's tof :D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:46

Azmodania schreef:
Ik vind het vaak lastig dingen te verzinnen (in tegenstelling tot paardlief). Maar heb een proevenboekje opgeduikeld en dat lijkt me wel wat om daarmee te oefenen. Zo heb ik leidraad en hoef ik mijn hoofd niet te breken om figuren en overgangen te bedenken.

Wat ik vaak doe is me te laten leiden door het moment. Ik voel eerst mijn paard en bedenk daar dingen bij. Bijv: ze pakt links erg het bit vast, dan verzin ik daar oefeningen bij. Eigenlijk rij ik sowieso altijd 'slangetjes' om haar los te rijden, voltes vergroten en verkleinen, schouderbinnenwaarts op beide zijdes, voltes met buitenstelling.... die zitten eigenlijk altijd in mijn training. Heel veel inbuigwerk, en tempowisselingen op de zit. Voor de takt en de swung is het lekker om op je impuls te gaan rijden en niet een lijstje punt voor punt af te werken, gewoon je laten inspireren door het moment, en hoe je paard en jezelf je op die dag voelen. Ik rij ook echt kris kras door de bak, het enige waar ik me soms aan houd is de hoefslag, voor de rest laat ik alle letters los. Dat vind ik een fijne training. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat je een proefje als houvast wil, alleen zou het voor mij minder spontaan zijn en kom ik niet in een bepaalde trainingskadans.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:05

Dat moet ik ook meer gaan doen, kriskras rijden. Mijn paard denkt heel erg me mee e. Heel lief dat ie zo werkwillig is, maar ik wil dat hij wacht op mijn aanwijzingen. Misschien gaat ie dan meer op mij letten en afwachten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:36

als paard erg vasthoudt op rechterteugel, wat doen jullie dan voor oefeningen ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:47

Contrastelling.
Ik vraag dan (als paard wat losgestapt en gedraafd is) om in het lijf rechtsom te buigen, alleen het hoofd de andere kant op. En andersom. Meestal worden ze dan wat makkelijker ermee, niet dat je ze gelijk helemaal los krijgt, maar meestal houden ze niet meer erg vast. Geleerd van Japeloup.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:03

Contrastelling links en rechtsom dan ? En dan begin je rechtsom met linkerstelling ?
Dat doe ik nu ook vaak, maar ik ben een beetje bang dat hij dan s-vormig wordt .....?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:04

Wordt ie niet, don't worry girl :D zijn leuke oefeningen waar ze fijn op loslaten :j