justkid schreef:Kunnen jullie mij even vooruitlopend op mijn nog te leren changementjes uitleggen wat voor been/zithulpen daarbij horen?
Een westernpaard rijd je in een redelijk snelle galop en die maakt dan een changement op de x in de wedstrijden.
In de training wissel je dus altijd en overal maar nooit op de x.
Het changement is soms bijna onzichtbaar en het tempo verandert niet.
Nog een verschil (denk ik) wij oefenen nooit de volgorde van de paterns om te voorkomen dat het paard showsmart wordt en dus weet wat er gaat komen. Van dressuur begrijp ik dat jullie juist wel de proefen oefenen.
Loop je dan niet het gevaar dat je paard al vooruit loopt op je oefening? Wij willen juist dat het paard altijd wacht op de aanwijzing van de ruiter en niet zelf alvast gaat bedenken wat er komt.
Ik kan alleen maar voor mezelf antwoorden op deze vragen hoor, ik denk niet dat iedereen er hetzelfde mee omgaat namelijk.
De hulp voor een changement is bij mij niet anders dan de normale galophulp. Buitenbeen naar achter, binnenbeen ietsje naar voor en daarmee drijf ik dan ook. Automatisch draai je dan ook in je zit/heupen iets mee. Ik wil nog weleens wat te veel mee gaan hangen, moet vooral recht boven mijn paard blijven. In het begin stelde ik de paarden ook duidelijk om aan de voorkant, inmiddels ben ik zover dat ik ze vrijwel recht kan houden. Omstellen was enkel voor de duidelijkheid zeg maar. Maarre, die wissels, dat is allemaal nog aardig nieuw voor ons dus hoe het uiteindelijk wordt kan ik je niet vertellen.
Proeven helemaal rijden doe ik echt vrijwel nooit, alleen als ik naar een nieuwe klasse overstap. Ik pak wel af en toe delen uit de proef mee hoor, maar ook daarin kan je weer variëren. 'Showsmart' zoals jullie dat noemen (mooi woord wel) zie ik toch vooral als onvoldoende aan de hulpen zijn van je paard. Ik vind, al rijd ik 25x op dezelfde plek een wissel, als ik de 26e keer vraag om door te galopperen moet ie dat gewoon doen. Niet dat dat altijd lukt hoor, maar dat is wel het idee.
Voorbeeld, in één van de Z1 proeven moet je in middengalop over de diagonaal, dan in contra de hoek door en bij A een eenvoudige wissel. In training rijd ik dus de diagonalen zowel in gewone als in middengalop, maar ook met een eenvoudige wissel of changement ergens op de diagonaal. Als ik doorga in contra rijd ik een eenvoudige of vliegende wissel bij de A, maar soms ook pas ergens op de volgende lange zijde. Of ik maak gewoon een overgang naar draf.
Veel afwisseling dus en ergens tussendoor neem ik dan de proef-volgorde eens mee.