Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:48

Ik volg ook niet braaf de klasses in mijn thuis rijden hoor. Is maar net hoe het uitkomt, wat Jim aanbiedt (of niet).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:00

Ik rijd eigenlijk ook nooit echt op de letter. Pas als ik bijna wedstrijd heb :D We rijden gewoon dingen als ze uikomen en waar ze uitkomen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:20

Kunnen jullie mij even vooruitlopend op mijn nog te leren changementjes uitleggen wat voor been/zithulpen daarbij horen?
Een westernpaard rijd je in een redelijk snelle galop en die maakt dan een changement op de x in de wedstrijden.
In de training wissel je dus altijd en overal maar nooit op de x.
Het changement is soms bijna onzichtbaar en het tempo verandert niet.

Nog een verschil (denk ik) wij oefenen nooit de volgorde van de paterns om te voorkomen dat het paard showsmart wordt en dus weet wat er gaat komen. Van dressuur begrijp ik dat jullie juist wel de proeven oefenen.
Loop je dan niet het gevaar dat je paard al vooruit loopt op je oefening? Wij willen juist dat het paard altijd wacht op de aanwijzing van de ruiter en niet zelf alvast gaat bedenken wat er komt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:25

Ik oefen vrijwel nooit hele proeven. Wel stukjes, maar niet te vaak om dat idd te voorkomen :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:32

sjitterdesjitsjit, heel stuk getiept- alles foetsie....
er zijn dus wel degelijk nog raakvlakken jk. ik oefen ook haast geen hele proeven om dezelfde redenen. een paard mag niet vooruitdenken, wachtoefeningen helpen hierbij>paard mag pas iest doen als de hele hulp gegeven is.
voor de wissels gebruik ik een minimale hulp, ik verplaats mn zitbeenknobbel en sluit mn buitenhand . ik kan mn wissels verschillend rijden, geloten,verzameld en opwaarts of voorwaarts en vlak en gradaties ertussenin, dit heb je nodig als je de series gaat rijden. kunnen regelen toerijden naar een wissel toe ,opvangen of juist wat gas bij na een wissel, dan moet je paard wachten op opdrachten anders wordt t soep

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:33

justkid schreef:
Kunnen jullie mij even vooruitlopend op mijn nog te leren changementjes uitleggen wat voor been/zithulpen daarbij horen?
Een westernpaard rijd je in een redelijk snelle galop en die maakt dan een changement op de x in de wedstrijden.
In de training wissel je dus altijd en overal maar nooit op de x.
Het changement is soms bijna onzichtbaar en het tempo verandert niet.

Nog een verschil (denk ik) wij oefenen nooit de volgorde van de paterns om te voorkomen dat het paard showsmart wordt en dus weet wat er gaat komen. Van dressuur begrijp ik dat jullie juist wel de proefen oefenen.
Loop je dan niet het gevaar dat je paard al vooruit loopt op je oefening? Wij willen juist dat het paard altijd wacht op de aanwijzing van de ruiter en niet zelf alvast gaat bedenken wat er komt.

Ik kan alleen maar voor mezelf antwoorden op deze vragen hoor, ik denk niet dat iedereen er hetzelfde mee omgaat namelijk.

De hulp voor een changement is bij mij niet anders dan de normale galophulp. Buitenbeen naar achter, binnenbeen ietsje naar voor en daarmee drijf ik dan ook. Automatisch draai je dan ook in je zit/heupen iets mee. Ik wil nog weleens wat te veel mee gaan hangen, moet vooral recht boven mijn paard blijven. In het begin stelde ik de paarden ook duidelijk om aan de voorkant, inmiddels ben ik zover dat ik ze vrijwel recht kan houden. Omstellen was enkel voor de duidelijkheid zeg maar. Maarre, die wissels, dat is allemaal nog aardig nieuw voor ons dus hoe het uiteindelijk wordt kan ik je niet vertellen.

Proeven helemaal rijden doe ik echt vrijwel nooit, alleen als ik naar een nieuwe klasse overstap. Ik pak wel af en toe delen uit de proef mee hoor, maar ook daarin kan je weer variëren. 'Showsmart' zoals jullie dat noemen (mooi woord wel) zie ik toch vooral als onvoldoende aan de hulpen zijn van je paard. Ik vind, al rijd ik 25x op dezelfde plek een wissel, als ik de 26e keer vraag om door te galopperen moet ie dat gewoon doen. Niet dat dat altijd lukt hoor, maar dat is wel het idee.
Voorbeeld, in één van de Z1 proeven moet je in middengalop over de diagonaal, dan in contra de hoek door en bij A een eenvoudige wissel. In training rijd ik dus de diagonalen zowel in gewone als in middengalop, maar ook met een eenvoudige wissel of changement ergens op de diagonaal. Als ik doorga in contra rijd ik een eenvoudige of vliegende wissel bij de A, maar soms ook pas ergens op de volgende lange zijde. Of ik maak gewoon een overgang naar draf.
Veel afwisseling dus en ergens tussendoor neem ik dan de proef-volgorde eens mee.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:44

Ik ga er binnenkort eens mee stoeien, eerst maar eens een poosje contragalop oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:46

Ik denk als ik echt proefjes zou oefenen, dat Vegs binnen de kortste keren de hele proef zelf loopt := die onthoudt álles :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:49

ja en dan in de contragalop je paard recht maken ,pas als je paard kaarsrecht is kun je naar een wissel toe , ik vermoed dat kid dan heel eenvoudig de wissel pakt. uit je verhalen maak ik op dat je goed voelt waar kid vasthoud en wanneer ze los is, moet goed gaan komen..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:53

Ja Knollentuin :j ik wil juist de contragalop ook gebruiken om haar recht te maken en op beide kanten even sterk.
Zij kan echt heel makkelijk wisselen in vrije situaties dus om het met mij te doen moet ze vooral sterk en recht zijn.
En ik moet haar niet in de weg zitten dus ook vooral recht zijn en in eigen onafhankelijke balans.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:01

jep, denk je goed!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:42

Ik oefen soms een proefje, meestal een week voor mijn wedstrijd. Zodat ik even weer weet hoe de lijntjes lopen.
Maar verder oefen ik gewoon losse onderdelen.

Goed bezig JK :j

Zoek de verschillen :D
Jim 2 jaar geleden
Afbeelding

Jim vorig jaar
Afbeelding

Jim gister, paar kilo lichter en iets meer spieren :+
Afbeelding

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:53

Ik oefen ook altijd de losse onderdelen en die wissel ik ook af met het veranderen van de lijn of het uitstellen van de oefening.

Ik heb gisteren mogen meerijden in een ORUN les. Een vriendinnetje doet de cursus en ik ben haar examencombi. Het was echt heel erg leuk, vooral omdat de instructeur er zo leuk mee speelde dat wij al een stuk verder waren in de training.

What is echt heel erg recht. Echt iets voor mij om trots op te zijn. Maar tijdens zo'n les moet het rechtrichten ook aan bod komen.

Ik reed echt kaarsrecht op de hoefslag en de cursusleider vroeg aan de groep: Wat zie je hier nu aan.
Het standaard antwoord: Hij is niet recht.
Cursusleider en ik wisselden een blik :P

Wat zou je dan nu doen? Stelde de cursusleider.

In koor: De binnenhoefslag...... was het gewenste antwoord dus ook.

No problem! Ik afwenden en opnieuw kaarsrecht (was in galop) over de binnenhoefslag.

Wat zien jullie hier nu aan? Stelde de cursusleider.....

Een enkeling zei nu al iets stiller.... een beetje scheef?? Schouder voor rijden?

Vervolgens begint de cursusleider te hupsen en te springen. Jullie vallen allemaal door de mand. Heb verdorie al heel lang niet meer zo'n recht paard gezien!

Maar dat gaan we even verder uittesten. Hoe recht blijft tie?

Dus toen moest ik verruimen en weer verzamelen op de binnenhoefslag.... Kaarsrecht bleef tie *\o/*

En toen kreeg ik echt een enorm compliment :D Hij vond het echt heel knap zo recht als ik hem heb weten te krijgen! :):)

Daarna gesprongen (en dat kan die ook al zo goed :o ik minder) en toen werd de cursusleider weer wild. Wat is dat er voor één joh? Haha!

Ik heb hem wel duidelijk gemaakt dat zo af en toe een sprongetje voor de afwisseling leuk is, maar dat ik er toch echt geen springpaard van zou maken.

Ging met een bigsmile naar huis toe en heb gewoon zin in een volgende keer.

En dat terwijl mijn laatste ervaringen met de ORUN echt zo slecht waren. :n
Wat een drama was dat. :o

Het is echt heel erg afhankelijk van de cursusleider :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:56

:D
Leuk Zoo :j
Je hoort inderdaad zulke negatieve dingen over de ORUN. Dan is dit wel een opfrisser :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 10:59

Gaaf Malene! :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:05

Vorig jaar heb ik ook voorgereden en toen ik binnenkwam waren ze met de theorie bezig. Heb even staan luisteren (was een beetje vroeg) en echt mijn oren hebben geflapperd :oo

De discussie was dus: bij 'wijken voor de kuit' stappen de voorbenen over en de achterbenen niet.

Ik dacht: WTF :?

De cursusleidster zat er ook echt %) zo bij van "Hellup"

Ik had toen ook What bij en in de les moesten we dus gaan wijken. Maar eerst dit:

Instr: Je paard loopt achter de teugel
Ik: :? maar hoorde naast de constatering die al fout was, geen oplossing dus ik deed ook niks...

Twee rondjes verder

Instr: Je paard loopt achter de teugel
Ik: :? en hoorde verder geen instructie en aangezien hij niet achter de teugel liep, maar iets achter de loodlijn, deed ik er niks mee.

Vier rondjes verder

Instr (lichtelijk geïrriteerd) JE PAARD LOOPT ACHTER DE TEUGEL
Ik: (fluisterend omdat ik het banketstaaf vond naar de groep) je bedoeld achter de loodlijn
Instr: WAT?
Ik: (weer fluisterend maar iets harder) Je bedoeld achter de loodlijn, jij geeft les, wat moet ik doen?
Instr: (snauwend) Ik denk dat jij dat beter weet
Ik: -O-

Inmiddels was haar half uur om en kreeg ik een grote waffel omdat ik niet luisterde toen zij mij vertelde dat mijn paard "ACHTER DE TEUGEL" liep %)

Daarn aheeft de cursusleider het overgenomen, mocht ik hem weer even uit de knoop halen en hebben we alle denkbare zijgangen stap voor stap laten zien.....

Maar man man.... wat zaten er in die groep een stelletje :x

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:46

Tsja en je wilt niet weten hoe dat soort mensen hun paard 'trainen' hè... :x of is dat een gemene opmerking?

Nog even over die wissels hè. Mijn paard springt die heel braaf, maar heb het haar gewoon geleerd omdat het handig is in het parcours als ze dat kent.
Maar jullie maken echt bewust eerst de contra goed voor elkaar en beginnen dan pas met wissels, als ik het goed begrijp?
Contragalop gebruik ik nauwelijks in de training :o. heb in deze topics al een aantal keer gelezen dat sommigen het als heel waardevol beschouwen. Kan iemand mij uitleggen hoe je het dan precies inzet? :o?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:52

Contragalop kan heel goed meehelpen aan het recht maken van je paard.
Daarnaast is het in de dressuursport zo dat je eerst moet laten zien dat je de contragalop beheert voordat je de wissels hoeft te laten zien.

In het Z2 zit bijvoorbeeld een slangevolte in galop met 4 bogen. Op de X wissel je dan door middel van de stap naar de andere galop en is dit van contragalop naar contragalop.

Ook voor het aanleren van de wissels en vooral ook het wachten op de hulp voor de wissel vind ik de contragalop van groot belang. Als ze de contra dan al goed beheersen (vooral ook ritme en evenwicht hebben in de hoeken) dan kan je hier heel mooi mee spelen :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:53

Rhys schreef:
Tsja en je wilt niet weten hoe dat soort mensen hun paard 'trainen' hè... :x of is dat een gemene opmerking?

Deze persoon gaf ook al les %)

Dat vind ik dan mogelijk nog erger :x

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:55

Ik gebruik contragalop juist om de zeg maar "buitenkant" op te rekken en te versterken, juist in de bochten is dat zwaar (en valt Kid er nog makkelijk uit :P )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:56

Dat meen je niet... -O-
Mag toch hopen dat dat soort mensen niet slagen voor een cursus :n

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:57

Volgens mij is ze wel geslaagd.
Heb haar niet gezien bij het herexamen :n

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:58

Dat snap ik dan weer niet zo goed.
Waar worden de examens dan op gebaseerd? Hoe kunnen ze zo iemand laten slagen?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:00

Als iemand wat simpele combinaties heeft, een kwartiertje de examenruiters weet bezig te houden en vervolgens de afstanden goed weet te meten met het springen, dan kunnen ze dus slagen.

Vroegah... had dat echt niet gelukt.

Ik vind het overigens belachelijk dat er geen eisen meer gesteld worden dat je op een bepaald niveau gereden moet hebben EN dat je de cursus zonder eigen rijden kan doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:03

Nou ja, eigen rijden zegt ook niet alles.
Ik heb liever iemand die wel alles ziet en het met mij kan oplossen, maar zelf niet kan rijden (door welke omstandigheden dan ook), dan iemand die zelf rijdt, maar het niet voelt/ziet en me dus ook niet kan vertellen hoe ik dingen moet oplossen.

Maar belachelijk is het wel dat zulke mensen kunnen slagen...