[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:00

Hallo,,
ik heb sins een jaar een kwpn merrie die nu bijna 6 jaar is. ze kende kwa rijden niets toen ze hier kwam, nu kent ze de basis, stap draf, gallop en halthouden. ze kan een beetje stelling nemen en is redelijk goed aan het been (: nu wil ik haar nagevelijk hebben.. bij mij op les besteden ze er niet veel aan maar afentoe zeggen ze, beetje kneeden, beetje druk geven enz.. maar ik wil grag weten welke tips jullie heben om je paard nagevelijk te maken.. alvast bedankt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:01

Nageeflijkheid komt vanzelf. Niet gaan kneden en druk geven, wat ik wel zou doen is contact met de mond houden, maar dat is erg persoonlijk. Als je een beetje het topic door kijkt, of gewoon op internet zet, zie je allemaal oefeningen die je kunt doen zodat je paard gaat nageven, zoals overgangen enz.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:18

RianneP schreef:
Hallo,,
ik heb sins een jaar een kwpn merrie die nu bijna 6 jaar is. ze kende kwa rijden niets toen ze hier kwam, nu kent ze de basis, stap draf, gallop en halthouden. ze kan een beetje stelling nemen en is redelijk goed aan het been (: nu wil ik haar nagevelijk hebben.. bij mij op les besteden ze er niet veel aan maar afentoe zeggen ze, beetje kneeden, beetje druk geven enz.. maar ik wil grag weten welke tips jullie heben om je paard nagevelijk te maken.. alvast bedankt

Idd Geryon, vooral niet kneden of druk geven. Lees eensd een paar pags terug. Je paard moet ten eerst iig zeer goed aan het been zijn, vaak worden er te grote hulpen gegeven en is het paard nog niet goed genoeg aan het been.
Ik vraag me trouwens af of je wel op de juiste manier stelling vraagt. Een veel gemaakte fout is dat er teveel met de binenteugel wordt gewerkt, waardoor je het paard juist scheef trekt.

romeoluver

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 21:13

Hoe meot je dan binnenstelling krijgen?? Alleen je binnenbeen eraan drukken??

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 23:09

Buitenteugel er goed aanhouden en je binnenbeen dan aandrukken. Hem met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden. Je binnenhand kun je alleen iets naar binnen brengen om zijn hoofd in de juiste richting te begeleiden, maar geen terugwerkende druk.

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:12

Okee bedankt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:07

Aleeneh schreef:
Buitenteugel er goed aanhouden en je binnenbeen dan aandrukken. Hem met je binnenbeen naar je buitenteugel rijden. Je binnenhand kun je alleen iets naar binnen brengen om zijn hoofd in de juiste richting te begeleiden, maar geen terugwerkende druk.

Je bedoeld "van de hals" ;)
Voor je gevoel moet je wsl je hand opzij én naar voren brengen, omdat je je hand wsl automatisch naar je lichaam toe wil brengen en dat is dus juist niet de bedoeling.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 01-06-12 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 11:09

Dat bedoelde ik inderdaad ja. Beetje ongelukkige verwoording, maar wat jij zegt is precies wat ik bedoel :j geen terugwerkende druk enzo.

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:23

Je hand naar voren brengen? :?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:40

romeoluver schreef:

Hij mag niet naar je lichaam toe. Je beide handen moeten op dezelfde lijn blijven, terwijl je je binnenand wel opzij brengt.
Meeste mensen halen in eerste instantie hun binnenhand naar zich toe, zonder door te hebben dat ze dat doen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:15

Ik heb even zo van google een heel overdreven plaatje geplukt die wel enigszins (overdreven) weergeeft wat we bedoelen:
http://www.paardrechtrichten.nl/_wp_gen ... 8a2d79.png

Mensen hebben de neiging op een paard te sturen als op een fiets (binnenhand terug, buitenhand naar voren), zegmaar, terwijl het juist andersom moet. Die knop is vaak moeilijk om te zetten :j

romeoluver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 08:55

Oke ik gag vandaag rijden dus ik zalerop letten:D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:20

Als ik mijn leasepony aan de teugel loopt komt hij weer omhoog.

Probleem 2:
Als ik hem hals heb laten strekken gaat hij heel moeilijk terug aan de teugel. Wie kam helpen?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:07

Hoe rij jij je paard aan de teugel? Wat doe je precies?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:10

superwoman schreef:
romeoluver schreef:

Hij mag niet naar je lichaam toe. Je beide handen moeten op dezelfde lijn blijven, terwijl je je binnenand wel opzij brengt.
Meeste mensen halen in eerste instantie hun binnenhand naar zich toe, zonder door te hebben dat ze dat doen.

Volgens mij is het probleem in deze dat vele profs hun hand/ arm wel degelijk naar het lichaam toe brengen tijdens het losrijden/ trainen, en het voor ruiters en amazones op lagere niveaus dus niet meer duidelijk is waarom dat dan toch niet zou moeten/ mogen...

De mensen met een voorbeeldfunctie, ervaringen en prestaties, laten exact zien wat jullie hier afkeuren. Hoe leg je dat de ruiters en amazones dan uit?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:13

Buitenteugel steun geven. Binnenhand wat doorvragen. Binnenbeen achter de singel.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:15

Door het ze te laten proberen en voelen, denk ik :j Want het is gruwelijk moeilijk om te doen, maar je ziet wel meteen resultaat als je het doet. Is mijn ervaring tenminste.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:18

_Naomi_ schreef:
Buitenteugel steun geven. Binnenhand wat doorvragen. Binnenbeen achter de singel.

En wat voor resultaat heeft dat dan vervolgens? Zoekt hij uit zichzelf je hand op of eis je het van hem? En als hij komt, ontspan je dan vervolgens? Of moet je blijven vragen om hem daar te houden?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:35

_Naomi_ schreef:

doorvragen???? :o?
Is 1 x vragen niet genoeg?? <<)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:38

Aleeneh schreef:
Door het ze te laten proberen en voelen, denk ik :j Want het is gruwelijk moeilijk om te doen, maar je ziet wel meteen resultaat als je het doet. Is mijn ervaring tenminste.

idd.
Daarbij vind ik niet dat je "profs" met de "beginners" moet vergelijken.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:51

Hij doet zijn hoofd omlaag. Daarna omhoog.
Ik ontspan mijn hand als die er eenmaal loopt.

Na hals strekken doet hij zijn hoofd amper weer naar beneden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:56

hoe "vraag je door " dan?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:01

Kleine kneepjes aan de binnenteugel, maar sinds kort binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 13:57

_Naomi_ schreef:
Kleine kneepjes aan de binnenteugel, maar sinds kort binnenhand van de hals, buitenhand tegen de hals.

Dat is je natuurlijk geleerd, máár vind jij het logisch dat je pony je hand gaat vertrouwen en volgen wanneer je steeds aan het kneepjes geven bent?
Daarbij, wat gebeurd er wanneer je teveel beenhulpen geeft? juist dan reageerd hij steeds slechter, dus waarom zou je steeds kneepjes blijven geven. Bij 1 hulp moet het paard het snappen, want anders is je hulp niet goed

Een paard/pony rij je aan de teugel van achter naar voren (vanaf het activeren van de achterhand) en "het krulletje" is een resultaat wanneer "alles klopt"
Werk je van voor naar achter (dus dmv de teugels ) dan krijg je problemen. (achter de teugel,valse knik,niet over de rug etc etc)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:18

En wat is de juiste manier om hem van achter naar voor te laten lopen?
Want voorwaarts is die zeker wel!