Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:59

Rhys schreef:
Vanmiddag wel nog fijn aan de lange teugel gewerkt, paard wordt steeds enthousiaster! (krult haar lip helemaal tot in twee puntjes :(:) )
Het helpt ook heel erg dat je zoveel beloont, bij alles wat goed gaat spring ik ongeveer in de lucht. Met rijden doe ik dat nooit zo uitgesproken, jullie?

ik beloon altijd uitgesproken, deed dat vroeger nooit met mijn vroegere paard maar het verschil is enorm, ze blijft ook stokstijf staan met opstappen en gaat echt niet eerder lopen voordat ze wat krijgt, ik zeg altijd 'kwartje erin' en dan hebben we op stal ook mensen waarvan het een drama is met opstappen en dan vind ik het zo sneu dat bij hun ook het 'kwartje ' nog niet gevallen is maargoed we moeten het nog maar vaak voordoen denk ;)
Leuk he dat lange teugelwerk ;) mijn paard met problemen doe ik altijd eerst wat rondjes aan de lange teugel, daarna 6 lange zijdes schouderbuiten op de ene kant en dan op de andere kant, dan nog een par keer de overgang in draf maken omdat ze dan haar achterbeen er zo goed onderzet de eerste paar passen en daarna gaan we longeren in draf, rijden doen we nog niet, maar het lange teugelwerk is een hele goed warmingup voor haar en goed voor mijn conditie ;)

ik ga straks weer rijden en ik las net over het lichtrijden, dat ga ik ook proberen, kijken hoe dat gaat, verslag volgt...

Ik ben ook een echte merriemens, ik snap er vaak niets van wat sommige tegen hebben, nu heb ik wel hele lieve merries natuurlijk <3

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:00

Eefske schreef:
Ik vind het zo fijn om jullie positieve verhalen te lezen :D

Nog een halve week. Dan kan ik weer rijden. Oh ik kijk er zo naar uit. Ik merk ook dat m'n band
met die lieve, veel te grote merrie gewoon veel beter wordt. Lieveltje dat het is <3

aftellen, leuk en succes dan van de week

garny95

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 00:45

staan staan zit ging goed en soms lastig, als ze goed in balans liep en ik ook ging het prima, anders voelde het gewoon beroerd en was ik helemaal uit balans...we houden hem erin

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:22

Spannend Eefke! Heel veel plezier alvast.

Merries... Heb ik dus niet zoveel mee. Heb genoeg aan mijn eigen hormonen :o
Heb wel merries gereden en dat waren allebei fijne paarden. Ook echt wel merriegemiep, maar een fijn karakter en inderdaad, dat voor je moeten winnen.
Ik heb zelf een ruin gekozen, wilde een gelijkmatiger karakter. Is alleen niet helemaal gelukt :+

Ik heb gister echt super fijn gereden. Ik heb gewoon zitten huilen na afloop, ik was er zo blij mee.
Blijkt dat het toch wel erg hoog zat en dat ik de zin in rijden een beeje kwijt was.
Straks weer rijden en ik hoop dat (vooral) ik het vol kan houden.
Was echt trots op mijn blondje. Hij deed zo ontzettend zijn bet <3

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:23

Wat heerlijk Amanda,
Ik herken het gevoel wel. Heb met mijn overleden paard ook een heel diep dal gekend. Ik heb haar toen zelfs te koop gezet. Uiteindelijk doorgepakt met rijden op haptonomische basis en een paar keer op een ander paard gereden en ik was de twijfel over mezelf kwijt en kon weer verder. Vanaf dat moment zijn we enorm naar elkaar toe gegroeid. Helaas is ze toen vrij snel overleden.

Van de week kwam de veearts, die haar heeft laten gaan, toevallig weer op mijn werk. We hebben een poos zitten kletsen. Ik heb hem bedankt voor de fijne zorg en nazorg. Vond hij wel fijn om te horen. Het was wel fijn om na bijna 2 maanden nog eens alles de revue te laten passeren. Hij zei nogmaals dat mijn paard echt heel ziek was (hartslag van meer dan 100, koorts), maar dat ze in verhouding tot haar ziek zijn en pijn, zich heel rustig gedroeg. Dat was echt mijn meissie, een vuurvreter, kende nooit geen ho. Bij de paardentandarts heeft ze van de veearts een dubbele verdoving gekregen en nog stond ze, wiebelend op haar benen, er tegen te vechten. Ik mis haar echt ontzettend. Ik had nog zo graag langer van haar willen genieten....ohhh men, zit hier al weer te grienen.

Maar, ik heb wel iets heel leuks om naar uit te kijken.. :D
Op 10 december mag ik Kelly van bokker Zooist op stal verwelkomen. *\o/* Kelly gaat samen met mij genieten van haar actieve pensioen. Ik heb er enorm veel zin in en ik voelde me heel goed bij Kelly. Het wordt nog wel een beetje een projectje, omdat Kelly een poos niet echt gereden is, maar dat maakt het alleen nog maar leuker.
Ik heb een fijne stal gezocht, waar ze lekker elke dag naar buiten komen en met in de buurt voldoende uitrijmogelijkheden. Ik kan niet wachten <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:25

Ankem....... wat mooi......

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:21

Super Ankem. Het is je van harte gegund. Hopelijk kun je met Kel ook weer heerlijk genieten van paarden en rijden.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:01

van de week weer les gehad, de bedoeling was om ook de galop er weer op te gaan zetten. Maar hij was na een half uur goed rijden en werken zo moe dat we dat lekker hebben overgeslagen. dus komende week gaan we in de herkansing. Kan eigenlijk niet wachten. Je ziet hem nu echt met sprongen vooruit gaan. Ik oefen nog steeds stug door met oefeningen om recht te kunnen zitten en dat gaat nu voor beide zijn vruchten afwerpen. Ik heb weer het totale genieten ontdekt en zingaro wordt weer sterker en sterker over zijn achterkant. Heb het boek besteld zoals jullie zeiden alleen is dat dan weer niet op voorraad bij bol.com. Dus daar moet ik nog een weekje op wachten en dan is het ook oefenen op de bal. Ben heel benieuwd hoe dat gaat werken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:19

welk boek ? wat heb ik gemist ? ;)
En 12rebel heb je les van knollentuin of Japeloup of iemand anders ?

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:59

lerares bij ons op stal. knollentuin en japeloup zijn veel te ver weg voor mij.
het boek is van erika prockl. zie de omschrijvingen eerder in dit onderwerp. is een boek over oefeningen op de bal. de flexiboog wil ik hierna nog wel gaan proberen maar eerst dit. ben benieuwd of dat me verder gaat helpen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:11

Wat fijn Ankem! :)

Vanmiddag les met Flynn gehad. Volgens mij heb ik het braafste paard van de wereld :D Hij liep ook heel fijn vandaag. Het is zo'n enorm verschil qua gangen met Jessie. Ik kan hem nog steeds niet uitzitten in draf als ik doorzit := :o Houding ging ook al weer een stuk beter vandaag. Moet wel aan zoveel dingen tegelijk denken, best een uitdaging. Gewoon rechtuit door de bak in de juiste houding is geen probleem. Maar als we dan een bepaalde oefening moeten doen wordt het al meer een uitdaging.
Imre vroeg of we niet eens een galopje wilden proberen. Ach ja, waarom niet? Leverde wel een groot :? bij Flynn op maar we hebben zowaar een paar passen gegaloppeerd! Gááááf :D *\o/*
Komende week aan de longeerlijn even de stemhulp 'galop!' er verder opzetten, dat maakt het alleen maar makkelijker.
Arm kereltje was zeiknat van het zweet, hij schuimde ervan :=

Met Jessie lekker naar buiten geweest. Lekker hoor, na zo'n les waarbij je bij ALLES na moet denken even ontspannen stappen op een paard wat het allemaal wel weet, kent en doet. Lekker ritselen door de herfstblaadjes in het bos.

Ik ben een gezegend mens :j :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:40

Klinkt goed Ankem!

@ Berdien; Fijn dat het zo lekker ging!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:37

Ankem wat een feest!! ben blij voor je dat je straks lekker aan de slag kan met Kelly.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:55

Gisteren heb ik PSG paard van kennis mogen rijden. Een Hengst met werkelijk alles erop en eraan :~
Alle oefeningen doet hij met 2 hoefjes in zijn neus. Maar wat moest ik een moeite doen om het eruit te krijgen :+

Moest heel erg in het midden blijven zitten, remmen is kort en snel en meteen los aangevuld uiteraard met been. Op dat moment remde hij direct en door been erbij kwam achterhand eronder...
wat een super gevoel is dat. Hij is zo sterk en gespierd <3
De piaffe is bijna soort van trucje, paar keer kort remmen achter elkaar, 1x been, ophouding en niets doen, en voila hij doet piaffe. Gaat pas weg op moment dat je hem met je zit iets vooruit duwt en iets been geeft. super cool om dat te voelen hoe snel hij reageert. hij was echter ook mij aan het straffen voor het te lang aanhouden van de hele of halve ophouding die ik maakte. hij ging dan hangen en dan van het achterbeen af. Tja kan kan je niets doen aan oefeningen.... want hij is gewend zwaar op achterbeen te zitten voor alle oefeningen. Wissel kreeg ik niet voor elkaar in het begin. Blijkt dat zij ivm wissels om de pas aanspringt als volgt. buiten been naar achteren, handen kleine ophouding en binnen been kort aandrukken... hup galop... benen wisselen en drukje met nieuwe binnenbeen en hup wissel. HAHA dat is ff lastig.
Ze merkte heel correct op dat ik nog niet goed in balans ben en nog teveel steun in mijn handen zoek :j Moet meer gecenterd zitten en handen los kunnen geven.
Ik hield net ff te lang aan en dan is remmen voor hem remmen met steun dus hangen ( merkte het amper :o ) en doorstomen :') in heel braaf constant keurig draftempo.
Zodra ik goede korte ophouding had gegeven direct los liet en iets been erbij kwam hij keuring met achterbeen eronder (extreem voor mijn gevoel, maar volgens haar klaar voor alles wat je zou vragen (piroutte, piaffe etc) en was de aanleuning super los en licht.
Jammer vond ik alleen dat hij op rollkur methode wordt gereden, correct zonder poespas of harde handen, want dier is 16 en is prima in zijn lijf en heel gezond.
Hij kreeg tussen de oefeningen veel lange teugel voor volte of stap om te strekken/rekken in nek/hals. Geen spanning te voelen/zien aan het dier.
Maar dat was voor mij ff lastig aangezien ik graag het neusje er meer uit wil/leer rijden.
Ze gaf ook aan dat ze met zit eigenlijk niets doet, in het midden blijven zitten hooguit met remmen iets schouders naar achteren, verder is het hij loopt, stopt, geeft gas alles op been in hele korte kleine ophoudingen in handen. Je lichaam is ontspannen en alleen spanning in je handen en been op moment dat je wat wilt.

'k vond het heel leuk, maar na 15 minuten op het dier was ik eigenlijk al bekaf, zo geconcentreerd moest ik blijven op houdingen en stille gecenterde zit en ontspanning in mijn hele lijf.

Kan niet wachten op de volgende keer *\o/*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:57

Wat een heerlijke ervaring zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:28

@Ankem: Super dat je met Kelly aan de gang kan! Had niet gedacht dat een simpel PBtje zoveel teweeg kon brengen :)
@Sabm: Gaaf om dat zo eens te voelen!

Is er hier ook iemand die iets weet van Feldenkrais?
Ik las er laatst wat over, en het leek me (zo op het eerste oog) een goede manier om je bewuster te zijn van je lichaam, en daar heb je natuurlijk ook met paardrijden iets aan :)

Meer info staat hier http://www.feldenkrais.nl/wiewat.php?Taal=Nederlands
en hier http://en.wikipedia.org/wiki/Feldenkrais_Method

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 11:43

ja was echt een super ervaring.
maar maakte me nog bewuster dat ik dus nog rustiger in handen moet zijn en beter moet centeren op paard.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:04

Wauw Sabm wat een bijzondere ervaring. Heel gaaf. Word je natuurlijk wel heel erg geconfronteerd met je eigen tekortkomingen...;) Maar goed, daar kun je alleen maar je voordeel mee doen.

@Blijheid
Ja heel bijzonder. Na het overlijden donderde ik echt in een gat. Dan ga je op zoek naar wat anders, maar dat wil niet. Niets is leuk en niets voldoet aan je eisen. Mijn partner zei: Er komt vanzelf weer iets op je pad, wacht maar af. Tja en toen kwam dat pbtje. We hebben flink heen en weer gepbt en vorig weekend zijn we naar Zuid-Holland afgereisd. Voelde me erg prettig op en bij Kelly. In ons geval kunnen we echt spreken van een win-win situatie. Ik ben er gewoon al helemaal hyper van. Ben al bijna de nachtjes aan het aftellen, hihi. Ik lijk wel een klein kind.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:06

welke tekortkomingen O:) Paard deed gewoon niet wat ik wilde
_O- _O-

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:39

SabM schreef:
welke tekortkomingen O:) Paard deed gewoon niet wat ik wilde
_O- _O-

Whahahaha en toen heb je haar zeker direct enkele van je paten aangeraden of niet..... =:) B-)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:53

Paten?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:56

osteopaat, fysiotherapeut, etc...
Zie andere topic Yamcha

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:59

hahaha die heb ik niet hahahaha

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:51

goeie ervaring sab! en wat een fijn vooruitzicht ankem!
ik ben wat afwezig, hier veel feestjes,verjaardagen en partijtjes..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:10

Wat een mooie kans om een keer op zo'n paard te rijden, SabM! Dat zou ik ook weleens willen! Voor de CR-opleiding had ik een leenpaard van een cursusgenootje. Meervoudig Nederlands kampioen in een western-discipline. Ik had nog nooit een westernpaard gereden, dus in het begin gaf ik veel teveel hulpen en ging meneer alleen maar in travers de bak door. :+ :+ :+

Ik ben ook wat afwezig, maar probeer wel dagelijks mee te lezen. Ook wat weinig tijd voor de paarden (huis aan het verbouwen), maar zondag wél heel erg fijn in de bak gereden. Dat vindt madame NIET LEUK, dus doe ik niet vaak (wij dressuren in het bos), maar ze ging zó fijn! Bij alles wat er mis ging kon ik terug naar de basics van CR en dan ging het ineens wel goed. Ze wordt steeds sterker en soepeler. <3