Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:19

Dat werkt best goed hoor, ik leer heel goed van plaatjes, en Japeloup maakt er een plaatje van :)

Oh, rijden gaat goed, is leuk ook :) Vegs vindt het cool en ik ook :)

Gewoon heel relaxed hoor, beetje stappen en draven, niet erg serieus, maar wel lol met paard :+:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:33

Ik ben er ook weer na weekje vakantie! Ga morgen kijken hoe paard zijn 'vakantie' gevonden heeft

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 06:31

Fijne vakantie gehad MWM?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:31

zo gisteren met juffie eens ff bekeken hoe ik zit. Niet slecht ;) pffffff gelukkig.
Maar moet mijn schouders meer naar achteren houden en ontspannen. Span ze te snel aan, waardoor ik duidelijk blokkeer in mijn handen.
Moet opletten dat ik genoeg veer in mijn enkels hou en dat ik gewicht goed op mijn rechterbeen hou (kantel teveel in heupen op links, dus dat gevoel klopte).
Ook moet ik op volte mijn been niet te ver naar achter doen, been netjes op singel houden.
Verder moet ik met doorzitten niet te zwaar gaan zitten en minder naar achter zitten/leunen. Hierdoor word ik te zwaar op suuske haar rug en daardoor gaat zij nog sneller rug wegdrukken. Blijf ik meer gecenteerd zitten is dat voor haar ook beter.
Wel hebben we vastgesteld dat suus makkelijk haar kont opzij doet en mij dan mee neemt in het scheef zitten. Daar moet ik dus zelf goed op letten.
Ik moet ook goed buitenteugel en buitenbeen begrenzen. Suus moet meer achterbeen onder de massa zetten (want ze moeilijk vind). Ze werd zowaar beetje dwars toen ik alle instructies goed opvolgde.
Was natuurlijk voor haar ook zwaar in lijf en buiging.
Echter ging het uiteindelijk echt lekker, wel wat zwaar in aanleuning, maar dat zal wel lichter worden hoop ik. Heb genoeg om aan te werken voorlopig.

Vind die volte oefening met stelling van blijheid leuk die ga ik ook eens doen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:41

heb zondag ook weer zitles gehad, aan de longe ~~}> .

Ik was erg benieuwd hoe paard zou reageren aan de longe, maar ze was echt erg braaf en rustig.
Heb als een beginner zonder beugels en teugels moeten zitten :+ .
Moest de heupbewegingen van het paard leren aanvoelen, om met mijn heupen mee te kunnen wiegen.
Linkerheup was veel soepeler dan rechterheup, daar zat echt een enorm verschil in!

Moet de komende weken de volgende oefeningen doen :
• Bekken kantelen, waardoor de onderrug bol wordt. > Benen voor het zadel optrekken en recht blijven zitten. Je voelt dat je onderrug bol wordt en je op je twee zitbeenknobbels zit. Langzaam je benen laten zakken met de juiste spierspanning om in goede houding te blijven.
• Vanuit een bolle onderrug (neus naar navel) wervels rechtop stapelen en oprichten (alsof je aan je kruin omhoog getrokken wordt).
• Ellebogen licht gebogen, waardoor de handen meer gedragen zijn. Er mag geen overstrekking in de gewrichten zijn.
• Je paard in basistempo houden, zodat paard soepele gang heeft waarin jij kan mee ‘heupwiegen’.
• Salsa met je paard: beweeg mee met je bekken. Maak dezelfde ronde beweging als je paard. Let op dat je rechterheup net zo mooi naar beneden en naar achter als omhoog en naar voren gaat.
• In draf: ook nu meebewegen vanuit het bekken. Niet de bilspieren aanspannen.
• Rijd bewust: kijk, zie wat je wilt, volg met je lichaam, maak af met been- en teugelhulp.
• Lichtrijden is schommelen in het bekken. Níet vanuit de hak of knie, maar in het bekken. “Staan” is naar voren kantelen, “zitten” is neutraal. Veel droog oefenen.

Het leuke was dat ik ook een verschil bij het paard heb gemerkt door dit alles. Ze heeft tijdens het rijden altijd erg veel last van jeuk op haar hoofd. Moet continu kriebelen en schuren en is ook erg onrustig in haar hoofdhouding hierdoor. Toen ik zaterdag een buitenritje maakte ben ik erop gaan letten of ze het in het bos ook zo erg heeft, maar daar bleek dat ze er veel minder ‘’last van had’. Ik dacht dus dat het een uiting van stress en spanning is bij haar. Zondag tijdens mijn zitles hoefde ze alleen maar netjes haar rondjes aan de longe en later los te lopen en was ik alleen maar bezig met mijn houding en vroeg niets aan haar, en warempel: ze had amper jeuk! Nu weet ik dus dat haar jeuk een uiting van spanning is en kan ik hier rekening mee houden.
Ben gister ook begonnen in het boek van Ulrieke Thiel “Beter paardrijden kan je leren” en daar wordt ook heel erg goed ingegaan op de balans en het gevoel. Herken er dingen vanuit mijn les in!
Ga gewoon helemaal vanaf 0 beginnen en leren voelen en nog eens voelen en de rest komt dan ooit wel een keer…

Was na de les zo lekker soepel in mijn heupen dat ik nu heerlijk loop te heupwiegen als ik loop *\o/*

(Sorry voor de hele lange update :D , maar ben echt zo ontzettend blij! Vrijdag wilde ik nog het bijltje erbij neergooien omdat het allemaal niet lukte en ik bijna zat te janken op het paard en nu denk ik "ik begin gewoon bij 0, onbevangen en als een echte beginner").

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:17

Moooooooiii!!!!!

:D :D :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 17:24

Heel mooi geschreven, weet zeker dat je aan het begin staat van fijn rijden. Voelt nu als een stap terug maar is eerder een enorme sprong vooruit.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:29

Gaaf Laetitia! Heel herkenbaar!
Nou heb ik een vraag.Iedereen mag antwoorden :D Voor mijn herstart met 'het nieuwe rijden' verloor ik af en toe een beugel, of schoot ik erdoor met name in galop. Dit was het gevolg van aanklemmen en optrekken van mijn benen. Nu gaan we tijdens het lessen steeds meer draven, en ik schiet om de haverklap door mijn beugels, zodat mijn voet er tot de wreef doorschiet. Ik heb niet het idee dat ik klem, probeer mijn ademhaling laag te houden, maar toch....
Balans probleem denk ik ook niet omdat ik prima kan lichtrijden ''zonder handen", en ik ook goed in de verlichte zit kan rijden.
Maar het is net of ik ook helemaal overnieuw moet leren draven :(
Ik probeer natuurlijk van alles uit tijdens het rijden, en het valt me op dat als ik tijdens het lichtrijden een fractie 'voor over gebogen' omhoog kom ( beetje plastisch uitgelegd) en iets meer op mijn knieen omhoog kom het beter gaat. Nu lees ik bij Laetitia weer wat anders. Voordat ik mezelf weer iets gruwelijks verkeerds aanleer de vraag. Wie legt mij stap voor stap 'het nieuwe lichtrijden' uit?
Ik moet dit natuurlijk volgende week ook aan 'juf' vragen, maar dat duurt nog zooooo lang. Heb net gisteren les gehad. En oh wat heeft ze een geduld met mij +:)+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:44

Tov
Ga eens het volgende proberen: normaal met lichtrijden doe je staan, zit, staan, zit, staan, zit, enz..
Ga nu eens 2 keer staan en dan 1 keer zitten, dus: staan, staan, zit, staan, staan, zit, staan, staan, zit, enz..
Zo kan je redelijk makkelijk controleren of je goed in balans zit. Heb je je onderbenen bv te ver naar voren dan lukt dit eigenlijk niet. Ben je niet mee in de beweging van je paard dan plof je in het zadel. Natuurlijk ff niet fijn voor paard lief, maar het is voor het goede doel, denk ik dan maar. Als je het goed doet mag je paard niet veranderen, dus niet in tempo maar ook niet in spanning. In het begin kan het heel lastig zijn, maar in vind het altijd een mooie controle of iemand echt wel in balans zit.
Voor de mensen die moeite hebben met doorzitten, laat ik ze deze oefening zeker doen en dan ook anders om, steeds 2x zitten en dan 1x staan, weer 2x zitten, 1x staan, enz..

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:54

Bedankt Japeloup! Ik ga de check uitvoeren. Kijken of ik door de mand val ;) En stel dat ik door de mand val....wat zijn dan dé oefeningen om mijn balans te oefenen, en de spieren van mijn bovenbeen te ontspannen. In stap gaat dit allemaal wel redelijk, maar dan heb je ook veeeeel meeeeeeeeer tijd. In draf moet alles zo snel, en zo veel; benen ontspannen, ademhaling laag, buitenteugel eraan, binnenbeen en ondertussen voorwaarts houden. Poeh, eigenlijk geen wonder dat ik dat niet een twee drie beheers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:01

@Japeloup: Dat is inderdaad een heel leuk gemeen kunstje :+ De eerste keer dat ik dat deed keek ponylief achterom met een hoofd van 'Wat ben je nu weer aan het doen }:0 '
Maar, na een paar rondjes hadden we de slag te pakken :j Het is wel echt even anders, niet eens door je balans (tenminste, bij mij niet) maar meer omdat je al 10 jaar gewend bent op sta-zit-sta-zit te doen, en je ineens tegen je spiergeheugen in moet gaan om sta-sta-zit-sta-sta-zit te krijgen :j

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:31

Jaaaaa geslaagd!!! het was even wennen, maar daarna was het net als op dansles, één, twee, drie, één twee drie. Tov vond het allemaal prima, en liep lekker door, met de neus naar beneden. IK denk dat ik door deze test ook meteen het euvel heb ontdekt. De balans is wel goed, maar stiekum druk ik mijn knieen teveel tegen het zadel, waardoor er te weinig gewicht op mijn beugels komt, en ze de ruimte hebben om te schuiven.
Nog teveel spanning dus. Tips?????
Ik heb dus al die jaren teveel achter de beweging van het paard gereden |(
Bedankt Japeloup :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 15:46

Graag gedaan. Nu heb ik er nog 1 voor je of eigenlijk 2:
Veel mensen hebben moeite om stil te zitten in de galop. Komt omdat vele niet met de heup en bekken mee zitten in de beweging van de rug. Paar leuke tips waarvan 1 ook heel fijn is voor een paard dat moeite heeft met de galop met name het los laten in de rug.
Ga eens lichtrijden in galop, 1 galopsprong staan en 1 zitten. Iemand die mooi een is in de beweging poetst als het ware met zijn billen het zitvlak van het zadel. Als je gaat lichtrijden in galop dan wordt dit makkelijker te voelen. Probeer iets achter in je zadel te landen, naar voren schuivenen gaan staan. Zo geef je ook je paard de gelegenheid zijn rug op te bollen en dus los te laten, want je zit er niet elke pas in.
Probleem van veel mensen is dat hun heupen niet onafhankelijk bewegen terwijl de rug veel beweegt en binnen en buitenkant een hele andere beweging
maakt. Je moet als het ware veren in je binnen enkel om de juiste beweging te kunnen maken met je heup. Om dit gevoel te leren kan je ook in het ritme van de galop je binnen been naar voren schoppen. Klinkt raar maar het werkt. Doe dat maar eens als je gewoon op de grond staat, je handen op je billen en dan op 1 been staan en de ander in een galop ritme naar voren schoppen, dan voel je gelijk wat je ook in het zadel moet doen met je billen/heupen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:42

Das een leuke Japeloup, die ga ik proberen morgen :j

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:26

Bedankt voor de nieuwe tip. Ik ga ermee aan het werk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:33

Sorry Japeloup, maar ik snap het niet geloof ik? Ik heb er echt geen beeld bij hoe ik dat nu toch zou moeten doen :?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:30

Is ook niet makkelijk op te schrijven. Leg het je dinsdag wel uit in de les.

Als er nog meer zijn die het net niet snappen dan zal ik zeker nog een poging wagen om het anders/duidelijker uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:42

Oké, thanks :)
Ik ben ook niet goed in een geschreven uitleg snappen, ik leer van voordoen en dan nadoen :j Dan snap ik het gelijk :D

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:53

@japeloup: super tips geef je, dat zie ik wel. Ik ga er een speciale studie van maken, zeker van de galoptips. Ik ben in galop een paar keer flink gevallen en daardoor nogal onzeker geworden. Helaas wordt mijn paard zo meteen behandeld door de osteo, dus kan ik even niet rijden, maar wat in het vat zit verzuurt niet. Straks alles even opnieuw lezen, want ik weet ook nog niet precies of ik het allemaal wel snap :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:01

leuk zo internet les! ;) het is ook verotte lastig om t allemaal begrijpbaar [raar woord] op te schrijven en te omschrijven,tenminste dat heb ik ...
ik heb nog een aanvulling op de galop voor de mensen die een paard hebben dat naar binnen valt of juist langs het hek blijft plakken en zodoende de hoek te diep inloopt [meetal de paarden die net te hard galoperen=balansprobleem] op he moment dat je paard naar binnen valt iets meer gewicht op je buitenstijgbeugel zetten zonder in je lichaam scheef te gaan zitten ,plakt je paard aan het hek dan meer gewicht op je binnenbeugel plaatsen. ondertussen kan je makkelijker verder met je eigen zit, zonder dat je paard al harder en al schever gaat

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:58

Schrijven is eigenlijk wel goed voor me.
In de bak kan ik gelijk terug koppelen of het begrepen is. Ik kan ook het voordoen wat ik bedoel.
Door het nu op te schrijven moet ik in 1 keer duidelijk alles opschrijven en kan jullie vertellen valt me niet altijd mee, maar vind het wel gaaf om er zo over na te moeten denken, is altijd goed voor me.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:55

Ik snap het wel denk ik :j Ik kreeg vroeger altijd het commentaar dat ik teveel meebewoog in bekken/heupen en zit nu dus veel te stil. Ga er volgende week mee aan de slag, ben nu elke keer zo moe van het klussen dat het geen nut heeft om erop te gaan. Dan neemt die een loopje met me, of eigk ben ik steeds te laat met corrigeren en maken we dus flink tempo.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:41

goede tips! Ik heb gister geprobeerd te lichtrijden door mijn bekken te kantelen maar dat is nog best moeilijk (zeker als je een behoorlijk draftempo aanhoudt in het bos, zijn aan het trainen voor de paarden 3 daagse). Maar tijdens de stap merkte ik wel meteen verschil met het 'salsa-en' met je paard: paard liet rug ineens los!

In het boek van Ulrieke Thiel staat ook beschreven dat paardrijden net als stijldansen is: jij moet je paard leiden en net als bij het dansen is het voor een danspartner vreselijk om te moeten dansen met iemand die geen ritme heeft en die niet meegaat met je bewegingen. Dat jij dan als danspartner dat weer moet compenseren. Als je als ruiter dus niet mee bent in de beweging dan moet je paard dit compenseren en zal hij vast komen te zitten in spieren die hij gebruikt als tegenhanger van jouw disbalans (ofzo :P).

Kan het effect zo groot zijn dat als je als ruiter de correcte houding hebt (dus goed rechtop en in balans,niet te veel naar achteren of voren) en meeswingt in zijn beweging dat het paard zijn rug loslaat en meer over de rug gaat lopen? Ik heb dit gister ervaren.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:31

Antw. is in mijn ogen heel simpel JA dat kan zeker. Ga zelf maar eens na: je moet gaan lopen met een rugzak op. Gewicht is goed te doen maar je voelt het wel, in de rugzak zitten stenen en 1 prikt er net een beetje mee in je rug, eerst denk je nog; ach valt wel mee, maar ben je 20min onderweg stoort hij je toch behoorlijk. Dan komt er ook nog iemand achter je lopen die terwijl lekker aan het doorstappen bent, trekt hij af en toe zonder waarschuwing ja via die al vervelende rugzak, net ff uit balans. Das helemaal niet fijn en daardoor ga je toch anders lopen. Laat staan als je je voorsteld dat je dit hardlopend moet doormaken.
Dus ik zeg altijd, ga zo zitten dat je het paard de gelegenheid geeft zich recht, los en vrij onder je te gaan bewegen. Elke millimeter verandering van jou als ruiter heeft grote impact op het gaan van je paard.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:32

Ah mooi voorbeeld!