Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RM94

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 08:53

@ superliesje you've got mail (eindelijk haha)

gisteren te moe (druk met mama) lekker getut voetjes geschoren oortjes gedaan tumtiedumtiedum en met de merrie maar lekker geknuffeld die is gelongeerd door haar eigenaresse :) ook wel eens lekker zo'n "my little pony" moment :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 19:31

RM94 Bedankt voor je mailtje! Ik heb het nu zo gedaan dat ik de longeerlijn door de ring van het bit doe en dan aan het ringetje van het zadel waar je bijvoorbeeld een bokriempje aan kunt maken :)

Verder weer een hoop positieve verhalen las ik!!

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:03

Nog even dit vraagje:

Hebben jullie ook niet dat je enkel je eigen paard vertrouwt?
Ik weet precies hoe Othello reageert op allerhande situatie's en hoe hij ermee omgaat.
Hierdoor ben ik erg sceptisch geworden ten opzichte van andere paarden en hoe sommige mensen hun paarden opvoeden.
Ook waarschijnlijk door het feit als ik Othello kocht hij zelfs geen halster kende en hierdoor met het Parelli programma gestart ben.
We hebben heel wat vooruitgang geboekt,en we vertrouwen elkaar echt.
Enkel breekt mij het angstzweet uit als ik ruiters hoor praten over: stelling,verzamelen,rechtrichten,...
Terwijl mijn visie met Othello helemaal anders is en ik het anders wil aanpakken waardoor ik reactie krijg dat dit me nooit zal lukken door gebrek aan ervaring en rijkunst.
(zelf wil ik Othello alle basis aanleren: stap,draf,galop,daarna wat lessen en endurance starten)
Ik ben echt totaal geen "goede" ruiter (wat de definitie van goed is),heb nog nooit een wedstrijd meegedaan,...
en wil eigenlijk enkel maar plezier en wederzijds vertrouwen en respect met mijn paard, wat mij beter lijkt dan een pirouette te kunnen rijden.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:25

@lisaDG niet naar negatievelingen luisteren in het begin had waarschijnlijk niemand gedacht dat je hem ooit een halster aan zou kunnen doen. Hij vertrouwt jou al dat is al een hele grote stap. Let er wel op dat jullie blijven groeien samen en roep op tijd hulp in van een instructeur waar jij vertrouwen in hebt. Het feit dat jij npg niet op wedstrijd geweest bent betekend helemaal niets. Ik zie op wedstrijden genoeg ruiters die hun paarden helemaal de vernieling in rijden ahum dus daar moet je echt niet om geven.

Tuurlijk is het extra spannend om op een ander paard te gaan zitten. Als ik Mac uit stal haal weet ik al hoe hij die dag gaat reageren. Ik vind het wel goed om verschillende paarden te rijden juist om me makkelijker te voelen als ik dat doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:36

Kan ik me misschien ook nog melden? Ik heb begin vorig jaar een vervelende val gemaakt, waar ik een rugblessure aan over houd en waar ik waarschijnlijk niet meer vanaf kom. En ook ik ben een stuk banger geworden.. als ik een paard ken gaat het prima, paard van m'n moeder (was eerst van mij) is geen probleem. Maar als ik paarden nog niet ken vind ik het erggggg spannend... Zo vervelend. Daarbij heb ik ook nog gigantische faalangst, dus als mensen staan te kijken maakt dat er ook niet beter op. :')
Edit: probleem is dus dat ik binnekort een nieuw paard wil kopen, maar dan moet ik er wel op durven. :Y)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:23

Hallo AmySP heb je ook last van je rug als je aan het rijden bent???? vervelend zeg.
Wat betreft je faalangst wees er gewoon eerlijk over dat doe ik ook. We hadden de nieuwe merrie binnen en de eerste keer ben ik er aan een longeerlijntje opgegaan. De merrie is 11 maar we hadden haar bij de oude eigenaar niet kunnen proberen. Dan loopt er iemand binnen die kijkt een beetje gek dan zeg ik gewoon ja ik ben geen held en ik ga mijn nek niet breken. Heb nog nooit iemand meegemaakt die het stom vond en diegenen die willen kletsen doen dat toch niets van aantrekken.
Als je naar een paard gaat kijken kan je iemand meenemen die het begrijp en niet zo bang is zij/hij zou eerst even op dat paard kunnen stappen als je ziet dat dat goed gaat dan is het voor jou misschien ook minder eng

Succes

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:40

ik heb gister weer gereden, jeah geniaal goed paard onder mn kont:)

had vrijdag haar in een plensbui alsnog opgezadelt ondanks dat ik eerst twijfelde, en had toen voor het eerst sinds haar behandeling weer gedraaft. 2x een lange zijde. ze liep toen wel onder me weg maar was probleemloos toch weer in stap te krijgen.

nu gister ben ik zelfs in draf op de linkerzijde geweest(moeilijke zijde als ze t echt niet wil lig ik er naast).
maar ik stuurde niet met mn benen of met mn teugels, ze mocht even zelf uitzoeken waar ze heen wou en toen heeft ze vanuit zichzelf dus 2x een bocht naar links zonder drama genomen:)
vandaag maar weer es ff zien of t niet te warm word, plus de anti dazen deken der maar ff bij gaan gebruiken tijdens t rijden...

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:15

Hé hagelslag super joh

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 10:15

Lisadg: ik heb geen eigen paard maar wanneer ik een paard goed ken, en precies weet hoe hij op dingen reageert vind ik het idd veel minder eng dan wanneer ik op een onbekend paard stap, ookal zeggen ze dat ie heel braaf is.
En inderdaad, niet naar die negatievelingen luisteren! Doe het gewoon lekker op de manier waar jij je goed bij voelt!

Amysp: welkom bij onze piepmiepenclub!

Hagelslag: supergoed! Dat geeft vast een goed gevoel :)

Ik had gisteren een minder dagje met paard.. ophaled en naar t land brengen gaat nu heel goed, maar gisteren met longeren ging ze de hele tijd rennen omdat er achter de bosjes mannen aan het werk waren.. toen ging ik er maar niet meer op! En ik heb een dilemma... ik kan op 16 juli met een buitenrit mee met paard, over het oefenterrein hier, en dat lijkt me heel gaaf, maar weet niet of ik dat al wel durf... heb nog niet echt fatsoenlijk op haar gereden namelijk.. ze heeft met vorige bijrijders deze rit al meerdere keren gemaakt en dat ging gewoon goed!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:39

SuperLiesje als je zegt dat je mee gaat heb je wel gelijk een stimulans om door te zetten met dit paard en alvast van tevoren lekker te gaan rijden. Een beetje druk op jezelf zetten kan misschien niet zo veel kwaad. Bovendien is het fijn als er anderen bij zijn. Dat geldt ook voor het oefenen. Als er iemand bij je is die je kan helpen en je moed in praat gaat het net even wat makkelijker.

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:40

Ik ben begonnen met paardrijden toen ik 12 was, en ik heb inmiddels ook verschrikkelijk vaak op een op hol geslagen paard gezeten. Altijd schieten ze plotseling weg in rengalop, waarbij ik echt alle controle verlies. Natuurlijk dender ik dan ook van m'n paard :P
Ik ben na al mijn ervaringen nog nooit bang geweest, en ik heb daar een methode voor. Je moet bij jezelf denken: "ik ben de baas, en jij doet wat ik zeg". Het is nog waar ook, dus je mag heus wel streng zijn. Anders krijg je van die paardjes die denken dat zíj de baas zijn, en dat moet je niet hebben. Ten tweede is het zeer onwaarschijnlijk dat er echt iets ergs gebeurt, als je natuurlijk geen gekke dingen gaat doen. :j

X

jeannine45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:01

Bokkerts....
Ik rijd al meer dan 20 jaar.... en ik ben een angsthaas van de bovenste plank! Dat werd nog eens lekker gevoed door de stal waar ik stond. (ja stond want ik sta daar niet meer). Ik moest les nemen bij de eigenaar van de stal. Deurne opgeleid; dus je denkt dat zit wel goed. Maar goed dat was dus een nog grotere schijtluis dan dat ik zelf al ben. Zij projecteerde haar angst ook nog eens op mij. Je weet wel met van die opmerkingen "waarom blijf JIJ niet in de binnenbak" "ga JIJ vandaag maar niet in de buitenbak" "stop je even met rijden ik ga de trekker starten en dan kan Luc wel een schrikken" nou ja allemaal dat soort opmerkingen. Niet iets om je angst te overwinnen. Daar kwam nog eens bij dat ze er 6 (!!!!!) kg bix in stopte op een dag. Ondank mijn uitdrukkelijke verzoek dat niet te doen. Paard gek; ik bang; en zij maar met dr houding "ik weet het beter".
Gevolg een neergaande spiraal. Ik durfde op het laatst bijna niets meer met mn paard; ja een beetje poetsen.
Totdat ik het helemaal zat was en eigenlijk zo ontzettend BOOS werd, op mezelf en op haar, dat ik besloot dat ik maar eens naar een andere stal moest gaan. Zo ben ik bij Kneppers in de Velserbroek terecht gekomen. Met koeien naast de bak; ganzen van de buren langs de bank; aan de andere kant schapen die onder het hek door wisten te komen en in de bak terecht kwamen; wapperende wasjes van de buren. En ik zal je zeggen; ik heb in mn broek gedaan van angst maar het is de beste beslissing geweest die ik ooit had kunnen maken!! Beetje bij beetje heb ik het vertrouwen in mezelf en in mn paard terug gekregen!!
Ik heb voor alle angsthazen onder ons nog een paar tips:
- ga je angst niet uit de weg (het is een emotie die je niet kan onderdrukken, maar je paard voelt het wel..)
- kill het (angst)monster als het nog klein is; als je angst te groot wordt kan je het niet meer handelen.
- stop niet met rijden - ik probeerde te rijden op momenten waar ik me lekker bij voelde op het moment dat ik de angsthaas voelde opkomen ben ik het niet gaan forceren.
- en de beste tip van alles; bedenk het stomste kinderliedje dat je kan verzinnen...(bij mij was het berend botje) en als je voelt dat je bang begint te worden: HARDOP ZINGEN.... ZO HARD ALS JE KAN. Ja je zit voor banketstaaf; maar van zingen gaat je ademhaling lager zitten en dat voelt je paard. Met een beetje mazzel kan je er zelf om lachen en wat is er beter om te ontspannen dan lachen....
Bij mij heeft het gewerkt.... succes

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:13

Pirate schreef:
Ik ben begonnen met paardrijden toen ik 12 was, en ik heb inmiddels ook verschrikkelijk vaak op een op hol geslagen paard gezeten. Altijd schieten ze plotseling weg in rengalop, waarbij ik echt alle controle verlies. Natuurlijk dender ik dan ook van m'n paard :P
Ik ben na al mijn ervaringen nog nooit bang geweest, en ik heb daar een methode voor. Je moet bij jezelf denken: "ik ben de baas, en jij doet wat ik zeg". Het is nog waar ook, dus je mag heus wel streng zijn. Anders krijg je van die paardjes die denken dat zíj de baas zijn, en dat moet je niet hebben. Ten tweede is het zeer onwaarschijnlijk dat er echt iets ergs gebeurt, als je natuurlijk geen gekke dingen gaat doen. :j

X

Goede instelling Pirate maar er zijn genoeg paarden die niet de baas spelen maar gewoon zelf paniekerig/bang zijn door eerdere ervaringen/ruiters dus helaas werkt het niet altijd met streng zijn soms moet je met begrip, liefde en tijd werken

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:14

@Superliesje gaan er toevallig ook mensen op de fiets mee of mensen die echt makke paarden hebben??? Weet je een paard is een kuddedier ik ken paarden die alleen voor een tractor in de sloot springen terwijl ze voor groter materiaal niet bang zijn als ze in een groep zijn.
Het zou wel leuk zijn natuurlijk om op die rit te gaan

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:22

RM94 schreef:
RM94 schreef:
Goede instelling Pirate maar er zijn genoeg paarden die niet de baas spelen maar gewoon zelf paniekerig/bang zijn door eerdere ervaringen/ruiters dus helaas werkt het niet altijd met streng zijn soms moet je met begrip, liefde en tijd werken

Oh sorry, uit de OP heb ik uitg emaakt dat het paard ontdeugend is, en niet bang.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:43

@ Pirate helemaal geen reden voor sorry hoor :+ .... mijn opmerking was meer algemeen :) In dit topic praten wij angsthazen over waar we last van hebben tijdens het rijden, waarom onzeker soms door een val maar ook soms door een ontdeugend paard hoor

In ieder geval is jouw instelling heel goed jij bent de baas :)

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:50

:= Oh, eh okay

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:46

hm dit herken ik maar al te goed Zelf heb ik dit ook ik heb geleerd om strenger te zijn en ben vaak met anderen gaan rijden zodat je zelf veiliger voelt.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 07:56

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor paarden er nog meer meegaan :p het is inderdaad misschien wel zo dat het een goede stimulans is om door te zetten! Daarbij heb ik gisteren een buitenrit gemaakt op een wildvreemd paard waarvan van tevoren al gezegd werd dat ie kijkerig is en dat heb ik ook overleefd! Toch stom dat ik mijn "eigen" paard dan zo eng vind terwijl ze eigenlijk nog niks heel raars gedaan heeft... ga er straks weer heen en hoop dat ik er weer op kan :) wil nu wel proberen iets meer te gaan rijden! Want ik wil toch wel graag mee op die rit :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 13:10

zo, daar ben ik weer! het ging echt heel goed :) ze was de hele tijd lekker ontspannen dus toen durfde ik er wel op, ondanks dat ik wel een beetje bang was dat ze naar haar moeder die ook in het land stond wilde rennen.. ze probeerde wel 2 keer die kant op te trekken maar niet rennen ofzo en ik was haar snel de baas! heb nu ook wat langere stukken gedraaft :) en berend botje is mijn nieuwe favoriete liedje :P

carolas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:18

hiihihihi dat ken ik jah ik ben inmiddels tijdleijk gestopt vanwegeg een heupoperatie. maar toen ik nog reed was ik ook aan het zingen dat werkt ontzettendf goed voor de spanningen.
ik heb er al weer super zin in om weer opnieuw te beginnen met rijden en te beginnen waar we geeindigt zijn helaas kan dat pas in oktober maar ga het rustig opbouwen met longeren enz om de band weer op te bouwen.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:32

Ook hier een 'voormalige' angsthaas :D
Met mijn oude fjordenruin heb ik heel veel meegemaakt, aantal keer omver gelegen etc.
Bij mij is het dus vooral aan de hand dat ik het op het moment erg eng vind, onder het zadel ging altijd wel.

Heb sinds kort een KWPN ruin en er gaat een wereld voor mij open! Lief, rustig en maakt totaal niet snel drukte.
Door hem begin ik beetje bij beetje weer wat vertrouwen terug te krijgen.

Mijn eerdere rij angsten ( zo 4 x in de zelfde les van een paard afgevallen :j )heb ik overwonnen met een heeele geduldige instructrice, een superbraaf paard en zo ongeveer 6 keer een uur aan de longeerlijn.
Veel zitoefeningen gedaan, dus handen los etc. Daarna was ik weer zover dat ik eigenlijk alles weer durfde!

Groetjes Wendy

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:47

Hey Allemaal,

Ik heb zo'n 5 jaar geleden ook een periode gehad dat ik ontzettend bang geworden was.. Omdat ik wekelijks 3/4 x per week van mijn toenmalige pony afgevloog.. Ik was bijna zover om te zeggen ik stop ermee, maar ben samen met instructrice doorgegaan en heb mijn angst overwonnen voor mijn pony.. Daarna was ik helemaal vertrouwd met mijn pony en ging alles goed, alleen durfde ik niet meer zo goed op andere paarden te galloperen..

Hier ben ik overheen gekomen dankzij het mogen rijden van twee vreemde paarden, die ik tijdens de zwangerschap van de eigenaressen had doorgereden.. Verder heb ik de instructeurscursus gevolgd waar ik ook op diverse paarden moest rijden en dus ook galloperen en sindsdien heb ik er helemaal geen last meer van.. Dus mijn tip is om op zoveel mogelijk paarden te gaan rijden (wel brave paarden) daardoor kom je sneller over je angst heen..

Verder denk ik als mijn paard aan de hand gek en druk doet als ik hem niet meer kan houden laat ik hem gewoon los.. Hierdoor maak ik me eigenlijk nooit druk als mijn paard heet wordt aan de hand, en dat kan ze heel goed.. haha

Nou ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, maar het is voor iedereen heel persoonlijk denk ik!

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 08:46

Deze foto moet ik even met jullie delen :)
Afbeelding

Ga straks of vanmiddag weer heen :) Hoop dat ze weer zo heerlijk relaxed is als gister want dan kan ik weer proberen een stapje verder te gaan met rijden :)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:34

Je gaat goed Superliesje :) fijn om te lezen.

Ik ga dadelijk snel naar mijn lieveling heb hem al 3 dagen niet gezien en dat gebeurd nooit maar het gaat heel slecht met mijn mama dus ik durf niet veel weg te gaan