ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:31

SharonIndezz schreef:
als jullie er trouwens helemaal alleen voor staan met een paard zadelmak maken, hoe pakken jullie dat dan aan? ''gewoon'' erop gaan zitten en dan proberen weg te rijden? dus niet met hulp van iemand aan de longe etc. hier ben ik wel benieuwd naar

Ik heb geen hulp gehad en mijn paard niet aan de longe gehad. Heb eerst 2 jaar alleen maar op de grond gewerkt om elkaar beter te leren kennen. Toen ben ik begonnen met hangen daar ben ik een maand mee bezig geweest en toen met het zadel begonnen, ze was binnen een dag zadelmak.
Hangen in het zadel en uiteindelijk erop. Nu zijn we rustig aan het rond stappen, halt knop erop aan het zetten, afwenden en mij uiteindelijk weer af zetten bij het blok om af te stappen.

Bij mijn andere paard kan ik nu eindelijk een halve minuut hangen zonder dat ze me vervelend vindt maar juist interessant. Dit heeft allemaal veel meer tijd gekost omdat het een ander karakter is (veel angstiger). Ik ben begonnen met springen naast haar omdat ze dat eng vond en toen met handen op haar rug en springen maar niet hangen en nu kan ik al hangen. Zadelmak is ze al.

Erop gaan zitten en wegrijden :)) dat is denk ik vragen om problemen. Inrijden is best een indruk voor een paard dus dat moet je rustig aanpakken. Alles doen in ontspanning en zorgen dat je paard ruim de tijd krijgt die hij of zij nodig heeft.

SharonIndezz, dat ben ik denk ik.

veersche

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:34

Bij mijn andere paard kan ik nu eindelijk een halve minuut hangen zonder dat ze me vervelend vindt maar juist interessant. Dit heeft allemaal veel meer tijd gekost omdat het een ander karakter is (veel angstiger). Ik ben begonnen met springen naast haar omdat ze dat eng vond en toen met handen op haar rug en springen maar niet hangen en nu kan ik al hangen. Zadelmak is ze al.

Hoe kan ze nu al zadelmak zijn als je net pas een halve minuut kan hangen?

xmarliez

Ik heb niet eens ervaring maar heb helaas geen hulp. En breng mijn paarden absoluut niet weg. Ik krijg wel hulp als ik ze dressuurmatig ga trainen, gewoon van mijn instructrice.

xmarliez

veersche schreef:

Hoe kan ze nu al zadelmak zijn als je net pas een halve minuut kan hangen?

Zadelmak en ruitermak zijn twee verschillende dingen.

amyz

Hmm lijkt mij toch ook niet prettig.. Wil de eerste keren erop toch echt iemand die de longe vasthoudt. Ook een paard meegemaakt dat ik echt goed voorbereid had, maar bij de eerste stappen vond ze het maar raar en gaf een mooie rodeo weg, was blij dat iemand dr vast hield :+

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:19

Mag ik mij hier ook even melden? Had me al geabonneerd om mee te lezen, maar denk dat het ook wel leuk is om soms mee te kletsen.
Ik ben vorig jaar begonnen met het beleren van mijn nu 4-jarige paard. Heb vroeger veel pony's zadelmak gemaakt en ingereden met behulp van de vrouw die toen mijn instructrice was, maar deze keer heb ik het alleen gedaan, echt op de manier die ik zelf wilde. En tot nu toe gaat het gelukkig goed. :)
Hier zijn foto's te vinden en ook een verhaaltje over hoe ik het heb gedaan (in grote lijnen):
[RIJ-ITP] Cardisha (v. Hemmingway) @ zadelmak maken

SharonIndezz schreef:
als jullie er trouwens helemaal alleen voor staan met een paard zadelmak maken, hoe pakken jullie dat dan aan? ''gewoon'' erop gaan zitten en dan proberen weg te rijden? dus niet met hulp van iemand aan de longe etc. hier ben ik wel benieuwd naar

Ik ben eerst allerlei dingen gaan doen, zoals poetsen, grondwerk, en longeren (eerst halster, later hoofdstel in met halster eroverheen, longeerlijn aan halster, daarna longeerlijn aan bit). Later longeren met pessoa, daarna met zadel. Toen ik erop wilde heb ik 1x iemand anders erop laten zitten (die vaak paarden zadelmak maakt), om even de reactie te polsen. Ik stond daarbij in de bak en gaf de hulpen. Dat ging super, dus thuis ben ik er zelf opgestapt, mijn moeder heeft haar vastgehouden. Ze snapte mijn hulpen niet, dus toen heb ik mijn moeder voor me uit laten lopen, gewoon korte stukjes om te wennen. Later stukjes laten draven. En toen heb ik ze steeds verder bij me weg laten lopen (binnenkant, ik er in een volte omheen). Ik maakte de volte groter, zij kleiner. En nu kan ik zo goed als alleen.
(in grote lijnen is dit dus)
Ik heb dus wel mensen om me heen, maar geen paardenmensen. Dus longeren en zulke dingen kunnen (/willen) ze niet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:28

Ik ga ook grotendeels alles alleen moeten doen. Bij ons op stal zijn wel voldoende mensen, maar daarom niet met de juiste ingesteldheid of van dezelfde mening als ik of die ik echt 100% vertrouw. Dus ikga alles zo goed mogelijk voorbereiden en laten wennen en voor de eerste keren er echt op, ga ik toch iemand vragen om vast te houden en even mee te stappen, waarvan ik weet dat ik ze 100% kan vertrouwen, die niet snel zullen lossen en gaan reageren zoals ik het ook zou doen.

Ook al bereid je alles nog zo goed voor de eerste keer erop is veel te cruciaal en het moet maar door omstandigheden zijn dat het paard schrikt, een rare beweging maakt en jij er afkukelt nog voor je er effectief opzat. Dit zou zo'n slechte ervaring zijn voor het paard en waarschijnlijk ook voor het eigen vertrouwen...

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:40

ik heb een bijna 2 jarige ruin.
hij staat nu sinds feb. thuis.
we deden hem al poetsen en mee laten lopen aan de hand al toen hij nog in de opfok stondt.
toen hij thuis kwam zijn we begonnen met "losgooien"
we leeren hem de comando's stap, draf en galop.
voor de gein zijn we speels begonnen met barbak op leggen.
en hem aansingelen.
ook longeersingel doen we af en toe gewoon spelender wijs.
ook heeft hij nu 1 keer de longeerlijn er aan gehad gewoon om spelender wijs te kijken wat hij kan en heeft.
maar hij wil sneller met dingen als dat ik hem wil aandoen.
hij toont volwassener als dat hij nu is.
ook heeft hij nu 1 keer 1 peeskap om gehad hier deed hij ook helemaal niets mee.
en ging supper.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:31

veersche, hier een filmpje, die ik al eerder had gepost. Mijn paard is zadelmak (aan het einde van het filmpje zie je dat):

Hier een filmpje van gister, gehangen en ook langer blijven hangen:

En mijn andere paard, ruitermak -> beleerfase (even doorspoelen):

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 13:51

Goh Xmarliez dacht dat je al meer ervaring had.

Is het nou zo dat het met koudbloeden gemakkelijker gaat? Omdat die over het algemeen wat koeler in het hoofd zijn?
Of is dat helemaal verkeerd gedacht :+ :o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:01

Denk ook dat vertrouwen zo'n beetje het belangrijkste is met beleren.. Paard moet weten dat je hem nooit in een gevaarlijke situatie zult brengen zodat hij je ook kan vergeven mocht je eens een foutje maken :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:03

Verkeerd gedacht :D het paard op het onderste filmpje is de grootste en heel onvoorspelbaar. Echt een karaktertje en dat moet je zien te winnen anders gaat ze met je aan de race. Ben ook iedere seconde op mijn hoede want haar gedrag switcht enorm snel en als je daar niet in mee gaat en op in kan spelen wordt ze erg gevaarlijk (heb ik helaas al eens mogen ondervinden, toen ik haar net leerde kennen).

Die andere is een heel angstig paard en tegelijkertijd een heethoofd, alles behalve rustig dus. Ze zoekt overal wat achter en kan nooit ontspannen. Pas als ze weet dat je te vertrouwen bent en haar juist behandeld durft ze zichzelf te geven. Daarom kijken de filmpjes ook vrij rustig maar soms zie je nog wel iets van die spanning en tegelijkertijd onzekerheid terug komen. Ook zij heeft een enorme persoonlijkheid en is een enorm extrovert paard waardoor ze door verkeerd behandelen ook weer een gevaarlijk paard kan worden. Ze ziet snel wit voor de ogen en kan dan alleen maar rennen, dat patroon moet je zien te vermijden of juist op de goede manier kunnen onderbreken en op het juiste moment.

2 enorme leerpaarden voor mij dus. De laatste pony staat in de verkoop en ik ben als de doods dat ze bij iemand terecht komt waarbij ze niet begrepen wordt. Daarom dat ik haar in iedergeval in haar eigen vertrouwde omgeving wil beleren zodat de toekomstige eigenaar daar als het goed is geen problemen mee krijgt. Veel paarden accepteren heel veel, de meeste paarden eigenlijk wel maar deze absoluut niet. Ze vecht enorm snel dus als je haar te veel opdringt en dat op wil lossen met geweld of hulpteugels oid vecht ze net zo lang totdat ze niet meer kan en een iemand is uitgeschakeld, al moet het haarzelf zijn. Ze kan absoluut niet tegen dwang, zelfs niet in de kleinste vorm.

Ik heb nog een andere tinker en die is inderdaad wel een 'koele' tot op zekere hoogte. Het is een binnenvetter die haar gevoel niet snel uit en alles opkropt. Als het los komt barst de bom maar dat zal niet snel loskomen, dan moet je echt ver gaan.
Ik ben allang blij dat ze meer energie durft te tonen in het rijden, betekend dat we op de goede weg zijn. Als ze iets leuk vindt wordt ze laaiend enthousiast en dat is fijn om te zien, zo'n mak en suf paard die toch van swingen weet :)

Koele paarden betekend in mijn ogen vaak paarden die geen praatjes durven te hebben, niet voor zichzelf op durven te komen en alles over zich heen laten komen. Dat is in mijn ogen niet goed. Ik wil een paard met een mening, ik geef paarden dus ook altijd de kans zichzelf te ontwikkelen in wie hun zijn en niet wie ik wil dat ze zijn. Ik moet me aanpassen op hun persoonlijkheid en dat lukt vaak goed. Maar als je dat accepteerd helpen ze je de weg te vinden die bij hun past en heb je een maatje voor het leven. Koele paarden hebben ook een karakter, het is alleen heel jammer dat karakters tegenwoordig niet meer mogen omdat de meeste mensen daar niet mee om kunnen gaan (ik heb er ook moeite mee hoor, mijn welsh is een en al karakter en laat me iedere seconde zien wat wel en niet goed is. Soms word ik er zo gek, onzeker en verdrietig van.. maar het leert me wel veel).

Ik bedoel trouwens met praatjes hebben, tot op zekere hoogte. Ik heb grenzen en mijn paarden kennen die. Daarom durf ik dit proces ook alleen aan. Ik verwacht niet dat een van mijn paarden met mij aan de race gaat, mocht het wel gebeuren.. dan moet er wel iets geks gebeuren wat natuurlijk altijd kan. Ik kijk ook altijd of ik er wel op ga zitten, ik bedenk nooit 'nu ga ik even rijden' ik begin op de grond en als alles 'save' is dan maak ik daar gebruik van.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:05

Ik wil net als Marliez dat alles op de grond eerst helemaal perfect is voordat ik er op stap. Meestal ben ik trouwens ook alleen, al is er altijd wel iemand in de buurt of staat er iemand te kijken ofzo.
Ik denk dat het meer de manier is waarop de meeste koudbloed mensen het aanpakken dat het lijkt dat ze altijd zo heerlijk braaf & koel zijn.. En dan bedoel ik echt niet iedereen maar over het algemeen..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:14

Tsja, als je zo denkt over koele paarden nodig ik je toch uit om eens kennis te komen maken met mijn Welsh :D Die is nergens van onder de indruk, terwijl hij van mij alle ruimte krijgt om zichzelf te zijn.. Was met een half jaar oud al zowat bomproof, maar is écht geen dooie diender hoor :P Hij heeft gewoon een onvoorwaardelijk vertrouwen in me en is in de afgelopen 1,5 jaar maar 2x echt geschrokken, verder gewoon nooit onder de indruk. Nog nooit een paard gezien dat zo koel en relaxed was maar tegelijk heel veel karakter en pit heeft. Dus ben t niet eens met jouw mening over koele paarden :D

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:20

Ho ho.. Ik heb het ook zeker niet over alles & iedereen. Maar ik bedoel bijv hoe Marliez met haar paarden omgaat (tinkers) zo zie je minder vaak iemand omgaan met hun sportpony/paard. Als ik aan het buitenrijden ben hoor ik namelijk ook vaak 'fijn he dat ze zo braaf zijn die haflingers!!'.
En ik heb verder niets tegen een bepaald ras, want ik heb dadelijk een zenuwachtige haf/een lompe haf x draver en een nrps'je waarvan ik nog maar moet zien hoe zijn karakter is.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:20

Ik denk dat wel koel en koel anders zien :D mijn welsh is in dat opzicht ook koel, schrikt nergens van zoals al mijn eigen paarden trouwens (de tinkers zijn helaas niet van mij).
Ik bedoel vaak koel, met koel als mijn tinker. In zichzelf gekeerd, alles kan er mee gedaan worden maar het paard lijkt vaak niet op dezelfde wereld te zijn. Mensen zien dat vaak als koel terwijl dat helemaal niet koel is.... Koele paarden bestaan er wel, heb ze zelf maar daarnaast hebben ze wel een enorm karakter dus zijn ze niet altijd even 'koel/cool' 8-) :D

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:31

Maare amy dattie nu zo kalm en bomproof is, zegt ook niet veel over later hoor :P

Sil dacht ik in zn jonge jaren ook echt van dattie bomproof was. Maar nu die voor de kar staat is dat al een stuk minder :P want dan loop ik er niet meer naast.
Zo ging hij laats helemaal uit zn plaat omdat kinderen een tekening hadden gemaakt van stoepkrijt... Zat ik daarvoor ng te vertellen dat sil altijd en overal overheen loopt haha!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:33

Hihi ja, das wel een nuanceverschil :+

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 15:43

Olga88 schreef:
Ho ho.. Ik heb het ook zeker niet over alles & iedereen. Maar ik bedoel bijv hoe Marliez met haar paarden omgaat (tinkers) zo zie je minder vaak iemand omgaan met hun sportpony/paard. Als ik aan het buitenrijden ben hoor ik namelijk ook vaak 'fijn he dat ze zo braaf zijn die haflingers!!'.
En ik heb verder niets tegen een bepaald ras, want ik heb dadelijk een zenuwachtige haf/een lompe haf x draver en een nrps'je waarvan ik nog maar moet zien hoe zijn karakter is.

Als ik een KWPN'er had gehad had ik er hetzelfde mee om gegaan. Het ligt niet aan het ras, het ligt aan de persoon. Ik ken mensen met Barokke paarden (zijn meestal erg sensibel) en die mensen zijn al horsemans van zichzelf. Hebben geen methode nodig maar als je ze met hun paard aan het werk ziet dansen ze, samen.
Mensen hebben niet voor niets een sportpaard, die is bedoeld voor de sport, punten behalen en paard wordt verkocht als ze een mooi bedrag kunnen krijgen. Zo gaat dat vaak, die mensen neem ook niet de tijd verder te kijken en te luisteren naar het paard. Waarom denk je anders dat er zoveel mensen zijn die paarden 'corrigeren' als mensen hun paarden naar hun eigen vermogen zouden trainen en hun paard in hun waarde zouden laten zouden paarden niet gecorrigeerd hoeven worden. Paarden zijn prachtige wezens en dat moet je waarderen en koesteren en niet mee omgaan als iets waar je geld in ziet of succes.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:44

ik heb nu iemand gevonden die me twee keer in de week komt helpen met Rose! dit gaat in over twee weken.

Het is overigens de bedoeling dat ik alles zelf ga doen, maar wel onder begeleiding zeg maar. Kan nu al niet meer wachten!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:52

Fijn Sharon.
Ik denk bij een cool paard dat niet snel schrikt of als het wel gebeurd, snel hersteld. Pedro is cool in zijn kop, reageert niet op opvliegende eenden, vond een trailer spannend maar was na de eerste rit na het voor het eerst uitlopen ook weer gelijk ontspannen. Mijn KWPN-merrie is niet cool, ziet in alles aanleiding om te schrikken. Is bijv nu van de rel omdat er in de buurt gebouwd wordt. Met buitenzetten is ze dan zo gespannen dat ze voor het minste opzij springt. En op stal staat ze ook onrustig te eten.

Het is inderdaad niet echt ras-afhankelijk. Een koudbloed kan cool lijken maar onder de huid staan te koken. Je merkt het pas als ze er opeens vandoor gaan. Een hacney staat snel te huppelen maar kan super cool zijn.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:54

Mijn merrie is echt een 'pismerrie' zoals ze dat hier noemen, ook snel schrikken etc. En zeer snel gestressed

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:18

xMarliez ik snap hem, bijzadelmak denk ik meteen aan erop zitten en rijden :+
Fijn dat je het filmpje erop gezet hebt, ziet er superfijn uit!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:55

Zo, ik heb net op Rose gestapt en klein beetje gedraaft, ze was zo lief dat ik erop vertrouwde dat ze onder het zadel ook braaf zou zijn. Nu is het zo dat ze natuurlijk niet snapt dat ze harder moet bij been geven, hoe leer ik dit het allerbeste aan? Aan een touwtje meelopen met iemand anders wil ze niet... En aan de longe bij iemand anders al helemaal niet. Nu heeft mijn vriend er met een longeerzweep achteraan gelopen om haar voorwaarts te laten blijven. Ze reageerde ook in een keer niet meer op stap, draf, maar wel op HOOOOHHH, en hoe bevestig ik het stuur het beste? Hihi, ik wil de beste manieren leren!

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:24

zo jeetje wat weer veel bij te lezen.

ik doe het ook niet allen hoor. mijn man heeft me geholpen met vasthouden en aan de longe ook longeren. nu heb een paar basisdingen erop zitten en vanaf a.s. maandag krijg ik hulp van iemand met ervaring 1 keer per week om verder te gaan.

in het begin heeft er iemand eerst meegelopen om de hulpen te leren want hij bleef ook stil staan. ik ben begonnen met stemcommando en been geven. toen hij de bedoeling begreep hebben we met de longe gedaan. de hulpen stap, halt en later draf op stemcommando en tegelijkertijd de hulp. die van mij had toen heel vlot door wat de bedoeling was en toen pas los door de bak.
ik ben nu ook bezig met het stuur te bevestigen. die link is voor hem nog moeilijk, maar hoop dat diegene die mij maandag helpt een andere tip heeft of er anders tegenaan kijkt.