Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:46

Dan is het maar goed dat jij iig hebt bijgeleerd Zammie. Je ziet zelf dat dit niet voor iedereen geldt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:48

Zammie weet wat "will to please" inhoudt!!!!!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:48

femmefatale1 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ik had met mijn eerste pony die ik kreeg toen hij 15 was net zo'n goede band als met Abel die ik kreeg dat hij 2 was.

Ieder paard kan bagage hebben, hoe oud of jong hij ook is.

Nog meer goede argumenten Hinke?

Enige argument is dat het bij haar goed is gegaan.. Clown

Tsja ik kan wel meer goede argumenten noemen hoor. Mijn vader bijv. heeft toen hij jong was een pony gekregen. Nooit les gehad, oid. Daarna jonge paarden gekocht, zelf ingereden, en gaan fokken etc. Hij heeft er meerdere gefokt die in de hogere wedstrijdsport hebben gelopen (allemaal zelf beleerd) en ook 1 die een paar jaar geleden door emiel tacken is uitgebracht. Hij heeft al zijn paarden altijd zelf ingereden, en beleerd en er is er nooit 1 die niet beleerd kon worden. Terwijl hij behoorlijke hittepetitten heeft. Nu helpt iemand hem, maar dat is omdat hij ouder wordt.

Er komen hier trouwens steeds meer zelfbenoemde deskundigen bij in dit topic...
Laatst bijgewerkt door Hinke op 10-11-08 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:52

Tem.... mensen beschuldigen van "zelfbenoemde deskundigen is aanvallen op meerdere gebruikers tegelijk. En doe me een lol en haal die smiley met vinger in de keel maar snel weg.

On topic, please?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:55

Maar Hinke, dat zegt nog niets over de weg die een paard heeft moeten gaan voordat hij ging presteren.

Citaat:
Er komen hier trouwens steeds meer zelfbenoemde deskundigen bij in dit topic

Wie zijn er allemaal bijgekomen dan, die zelfbenoemd deskundig zijn??

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:55

O god suleilitha hou toch op. Tem deze ook maar meteen! Lekker open discussie zo, als je alleen wilt discussieren met mensen die het met je eens zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:56

Hinke schreef:
O god suleilitha hou toch op. Tem deze ook maar meteen! Lekker open discussie zo, als je alleen wilt discussieren met mensen die het met je eens zijn.

Met de mensen die weten waar ze mee bezig zijn, bedoel je?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:58

Trouwens wie zegt dat zelfbenoemde deskundigen beledigend bedoelt is! Het is iets dat ik constanteer, simpel zat.

Femmefatale: hoe weet jij wie waar mee bezig is? Je zit op bokt, een internetforum. Je hebt wss niemand uit dit hele topic ooit in levende lijve gezien, en je weet al helemaal niet of ze weten waar ze mee bezig zijjn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:59

@ Hinke, your wish is my command. (done)

Femme Fatale, ik begrijp je vraag heel erg goed. Een paard "beleren" is niet meer dan zadelmak maken en bitwijs maken. Daarna komt het doorrijden en dat neemt doorgaans heel heel veel tijd in beslag. Om een bokkend groen beest te leren een ruiter niet af te gooien hoef je niet te kunnen rijden, maar moet je kaugom aan je billen hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:00

Hinke, als je pappa er zo goed in is, wilt hij jou dan niet even uitleggen hoe het moet? Hoe je een paard nageeflijk rijdt en waar je benen horen te liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:00

Overigens vind ik ook dat een paard moet luisteren, maar ik vind vooral dat hij moet weten waar hij aan toe is. Je hoeft dus geen totalitair regime te voeren en het paard helemaal af te knobbelen, maar wat regels en regelmaat kunnen ook geen kwaad.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:01

Ja ook ik heb het helaas gezien, iemand deed het altijd hard en grof, bijvoorbeeld een merrie dat naar de wei gebracht werd, en een vent met de veulen erachter, veulen natuurlijk in paniek omdat de merrie al wat te ver ging voor het veulen, ging dat vent het veulen dwingen achterwaarts te lopen om hem onder controle te houden, en toen hij niet achteruit wilde lopen (het was een hengstje), ging hij heel hard heen en weer meppen met dr grote handen aan zijn hoofd, ja echt waar heen en weer meppen, nou dat beest is voorgoed verpest, was vals en wantrouwig en erg lastig geworden, en was met 3 jaar al naar de slacht gegaan, omdat hij iemand getrapt had, erg hoor.

Met die vent wil ik nooit meer iets te maken hebben, dat was de eigenaar van de dravers, dat ik had verzorgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:04

Ragdollcat, dat waren van die man dus een aantal verkeerde keuzes en nog domme ook. Je kunt een veulen best leren mee te lopen als hij nog bij de moeder loopt, maar niet op de manier die jij beschrijft. Daarnaast laten ze dus ook een vervelende situatie zelf onstaan die niet had gehoeven, daardoor veulen in de warrel en nog klappen krijgen ook.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:04

suleilitha schreef:
@ Hinke, your wish is my command. (done)

Femme Fatale, ik begrijp je vraag heel erg goed. Een paard "beleren" is niet meer dan zadelmak maken en bitwijs maken. Daarna komt het doorrijden en dat neemt doorgaans heel heel veel tijd in beslag. Om een bokkend groen beest te leren een ruiter niet af te gooien hoef je niet te kunnen rijden, maar moet je kaugom aan je billen hebben.

Mischien is het voor sommige beter om sterke seconde lijm te gebruiken. Vork

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:06

Hinke schreef:
Trouwens wie zegt dat zelfbenoemde deskundigen beledigend bedoelt is! Het is iets dat ik constanteer, simpel zat.

Femmefatale: hoe weet jij wie waar mee bezig is? Je zit op bokt, een internetforum. Je hebt wss niemand uit dit hele topic ooit in levende lijve gezien, en je weet al helemaal niet of ze weten waar ze mee bezig zijjn.

Ik denk dat de meesten aan de posten toch al heel duidelijk kunnen zien of iemand een beetje "het gevoel voor het paard" heeft of dat er prutsters aan het typen zijn. Sorry, maar ik kan jou dus echt niet serieus nemen. Al is het alleen al door de manier waarop jij op een paard zit. Iemand die echt met paarden bezig is, weet dat een goede zit de eerste vereiste is om een paard lekker aan het lopen te krijgen. Zit je er zo op als jij, dan kan een paard never nooit niet goed gaan lopen, want jij belemmert hem daarin..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:08

Lovely schreef:
Overigens vind ik ook dat een paard moet luisteren, maar ik vind vooral dat hij moet weten waar hij aan toe is. Je hoeft dus geen totalitair regime te voeren en het paard helemaal af te knobbelen, maar wat regels en regelmaat kunnen ook geen kwaad.

Duidelijkeid is echt heeeel erg belangrijk. Een paard is een gewoontedier en heeft bevestiging nodig, dus juist duidelijk zijn en belonen als het paard het goed doet. Dan is het de volgende keer nog sneller duidelijk.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:08

MarcoBorsato schreef:
Hinke, als je pappa er zo goed in is, wilt hij jou dan niet even uitleggen hoe het moet? Hoe je een paard nageeflijk rijdt en waar je benen horen te liggen?

Waarom iedere keer afgeven op dezelfde persoon?
Waar is jouw foto? Of die van anderen die zo banketstaaf reageren op deze bokker? Dan kunnen we misschien een ander topic openen. "Ik kan het beste afzeiken-topic"
Misselijk

Ik vind dit erg storend voor een verder leuke discussie. En wat er tussen Hinke en TS is dat is me ook niet helemaal duidelijk, maar de reacties zijn niet van de lucht. Vind ik oprecht jammer.....

Goedenavond trouwens Clown

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:10

Lovely schreef:

Tuurlijk moet een paard naar jou luisteren.
Ik heb geen zin om aan een paard te hangen omdat hij niet normaal aan het touwtje kan lopen.
Ze mogen naast mij of achter mij lopen.
Gaan ze over de grens worden ze echt terug gefloten.

Als ik een stal open verwacht ik ookk dat een paard netjes blijft staan zonder over mij heen te komen.

Dat heet gewoon opvoeden.
En af en toe komt naar ook een klap bij kijken.

Ik blijf toch de baas en niet een bok van 500 kilo die mij op sleeptouw neemt. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:13

Zammie schreef:
Lovely schreef:

Duidelijkeid is echt heeeel erg belangrijk. Een paard is een gewoontedier en heeft bevestiging nodig, dus juist duidelijk zijn en belonen als het paard het goed doet. Dan is het de volgende keer nog sneller duidelijk.

Als je zorgt dat je jezelf een beetje onder controle hebt en je dingen steeds hetzelfde doet en aanbiedt, leert het paard het ongemerkt precies zoals jij het wilt hebben. De meest simpele dingen worden zo vanzelfsprekend en wat complexere dingen makkelijker voor het paard. De crux zit 'm wel in altijd hetzelfde.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:18

maikeltje schreef:
MarcoBorsato schreef:

Waarom iedere keer afgeven op dezelfde persoon?
Waar is jouw foto? Of die van anderen die zo banketstaaf reageren op deze bokker? Dan kunnen we misschien een ander topic openen. "Ik kan het beste afzeiken-topic"
Misselijk

Ik vind dit erg storend voor een verder leuke discussie. En wat er tussen Hinke en TS is dat is me ook niet helemaal duidelijk, maar de reacties zijn niet van de lucht. Vind ik oprecht jammer.....

Goedenavond trouwens Clown

Afbeelding Hier is mijn foto, de eerste keer los, ik heb prachtige pianohandjes, hij kijkt sterren, maar deed dat 10 minuten later niet meer. Ik zal speciaal voor jou vrijdag een foto erop knallen met de verbetering, aangezien wij wél les nemen en ons dus corrigeren.

Afbeelding En nog een foto van de eerste keer erop

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:21

Ja, dat klopt, Lovely. Bij de dagelijkse omgang heb ik natuurlijk mijn vaste patroon en merk dat alle paarden daar ook in meegaan. Dus is het normale stukje opvoeding. Maar ik bedoelde dus juist ook in het beleren onder het zadel. Het is voor mij zo vanzelfsprekend om de dingen te doen die ik doe en merk dus nu ik iemand in opleiding heb, dat ik dus mijn paarden op dezelfde manier opleid (onbewust) en dat ik dus ook altijd duidelijk ben naar hun toe. En het stukje belonen (een aai langs de manenkam tijdens het rijden en na een moeilijke oefening) is dus een vast onderdeel wat ik automatisch doe. Nu mij bijrijdster op mijn toch al gevorderde merrie mag rijden, merk ik (omdat zij dat dus niet deed) dat juist dat stukkie belonen heel erg belangrijk is voor mijn paarden. Het is net of ze dan gaan ontspannen, omdat ze weten dat het goed is. Ook kun je dit tijdens het stilstaan en dus belonen merken aan de ademhaling. Er komt dan een soort van zuchtje en licht geknabbel aan het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:25

Lieveli, bij mij zien de eerste keren onder het zadel er weinig anders uit. No need to be ashamed. Je zit niet aan de mond, je laat het paard het mooi even zelf uitzoeken!!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:32

De eerste keren onder het zadel zit ik er ook niet perfect op, maar ook inderdaad de mond vrijlaten en zoveel mogelijk proberen te ontspannen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:33

Iemand zin in een update over het paard genaamd Projectje, dan graag een hand opsteken!!!!!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:34

suleilitha schreef:
Lieveli, bij mij zien de eerste keren onder het zadel er weinig anders uit. No need to be ashamed. Je zit niet aan de mond, je laat het paard het mooi even zelf uitzoeken!!!

Voorwaarts is een eerste vereiste Knipoog
Je kan niet verwachten dat een paard begrijpt dat hij moet lopen als hij tegendruk krijgt in de mond..
Daarom idd los laten en naar voren..

En er zijn genoeg mensen hier die dat snappen Haha!