[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePhoto

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:11

Ik heb een vraagje,

wanneer kan je zeggen dat iemand een paard in de krul trekt?
en kan je dat zien op fotos?

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:11

superwoman schreef:
shalinitje schreef:
met mijn benen en met je teugels lichtejes spelen opnemen en nageven. Zoals ik het geleerd heb :D

Spelen in de vorm van kneepjes geven tot hij/zij gaat zakken?

ja :j

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:17

mang schreef:
hoii,

ik heb niet echt een groot probleem ofzo, maar ik vraag me toch wel af waar dit door komt.
Mijn paard loopt namelijk wel lekker ontspannen en zoekt mijn hand heel fijn op, maar ze loopt eigenlijk altijd voor de loodlijn.
soms komt ze nog wel helemaal omhoog maar dan geef ik rustig een klein ophoudingetje op 2 teugels en dan gaat ze meteen weer lekker ontspannen. Verder houd ik mijn handen altijd stil.
hier een topic met filmpjes, [RIJ-ITP] Preza na winterstop, een beetje een dipje...

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:13

shalinitje
Overal in dit topic wordt het herhaalt...
kneepjes geven is niet de goede manier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:37

HorsePhoto schreef:
Ik heb een vraagje,

wanneer kan je zeggen dat iemand een paard in de krul trekt?
en kan je dat zien op fotos?

Als een paard niet vanuit het activeren van de achterhand en vanuit ontspanning nageeflijk wordt gereden. Het is eigenlijk niet eens heel moeilijk om te zien: bij een paard dat op de goede manier aan de teugel wordt gereden, zie je dat de hals over de hele lengte buigt, paard maakt de rug bol en is ontspannen in kaak, hals en rug.
Bij een paard dat niet op de goede manier wordt gereden, zie je vaak een knik bij de 3e wervel, en het lijf is nog precies hetzelfde als voor die tijd. Bij een paard dat op een goede manier nageeflijk wordt gereden, lijkt de vorm van het lijf haast te veranderen, het lichaam lijkt ronder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:21

shalinitje schreef:
superwoman schreef:
Spelen in de vorm van kneepjes geven tot hij/zij gaat zakken?

ja :j

Aan de teugel rijden = juist niet alleen de krul aan de voorkant, maar een paard wat over de rug loopt. Omdat te krijgen moet je het paard van achter naar voren rijden en dus zorgen dat het achterbeen actief (niet snel) en ver onder de buik wordt gezet. Dit doe je door het paard scherp aan het been te zetten (met vloeiende overgangen)
Een kneepje is als een halve ophouding en het is dus niet logisch om het paard deze hulp steeds opnieuw te geven als je niet wil dat hij langzamer moet.Een hulp moet in 1 x effect hebben, anders doe je iets niet goed - denk aan been geven, wanneer je dat teveel doet worden ze "afgestompt" op die hulp.
Bij het actieve achterbeen hoort een meegaande vriendelijke hand (+arm en elleboog en pols op de juiste manier gebogen om mee te kunnen veren)
Het lijkt dus makkelijk, maar is het natuurlijk niet ;)

Helaas wordt het vaker aangeleerd doormiddel van kneepjes geven, omdat het een makkelijke manier is voor resultaaat in de hals.
Echter moet je het paard als geheel rijden, net als al je andere hulpen moet het overeen komen met elkaar en niet tegen werken.
Dus als bijv been geven en ruimte geven aan de voorkant zodat het paard daadwerkelijk naar voren kán en het is in het begin moeilijk om de juiste balans te vinden in je hulpen (teveel of te weinig been - te vroeg of te laat en te veel of te weinig meegeven aan de voorkant)
Veel mensen denken al snel dat hun paard goed aan het been is, maar helaas is het vaak niet het geval waardoor het "aan de teugel" gaan ook een probleem wordt.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:28

Aan de teugel rijden = juist niet alleen de krul aan de voorkant, maar een paard wat over de rug loopt. Omdat te krijgen moet je het paard van achter naar voren rijden en dus zorgen dat het achterbeen actief (niet snel) en ver onder de buik wordt gezet. Dit doe je door het paard scherp aan het been te zetten (met vloeiende overgangen)
Een kneepje is als een halve ophouding en het is dus niet logisch om het paard deze hulp steeds opnieuw te geven als je niet wil dat hij langzamer moet.Een hulp moet in 1 x effect hebben, anders doe je iets niet goed - denk aan been geven, wanneer je dat teveel doet worden ze "afgestompt" op die hulp.
Bij het actieve achterbeen hoort een meegaande vriendelijke hand (+arm en elleboog en pols op de juiste manier gebogen om mee te kunnen veren)
Het lijkt dus makkelijk, maar is het natuurlijk niet ;)

Helaas wordt het vaker aangeleerd doormiddel van kneepjes geven, omdat het een makkelijke manier is voor resultaaat in de hals.
Echter moet je het paard als geheel rijden, net als al je andere hulpen moet het overeen komen met elkaar en niet tegen werken.
Dus als bijv been geven en ruimte geven aan de voorkant zodat het paard daadwerkelijk naar voren kán en het is in het begin moeilijk om de juiste balans te vinden in je hulpen (teveel of te weinig been - te vroeg of te laat en te veel of te weinig meegeven aan de voorkant)
Veel mensen denken al snel dat hun paard goed aan het been is, maar helaas is het vaak niet het geval waardoor het "aan de teugel" gaan ook een probleem wordt.[/quote]

Werk wel met alles samen niet enkel kneepjes en daarbij mijn pony heeft het zo geleerd van der vorige eigenaar helaas anders zou ik het doen zoals iedereen heb nogal hard moeten zoeken om haar zo te laten lopen. Maar bedankt voor de uitleg. We werken er wel aan om het op een anderen manier te doen

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:43

FireAndIce schreef:
shalinitje

ik heb dat ook zo geleerd
ik weet dat het niet de goede manier is
maar bij iedereen die ik het vraag zijn het kneepjes en niets anders

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:46

HorsePhoto schreef:
FireAndIce schreef:
shalinitje

Ja is stom hé. Maar als je op de jumpings kijkt zie je er ook vaak met kneepjes werken en dan heb ik het over internationaal enzo

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:48

shalinitje schreef:
HorsePhoto schreef:

Ja is stom hé. Maar als je op de jumpings kijkt zie je er ook vaak met kneepjes werken en dan heb ik het over internationaal enzo

ja weet ik, op dressuur zie ik zelf mensen er serieus aan trekken ;(

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:49

En dan vinden ze kneepjes erg :)

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:53

ik zie nogtans genoeg paarden lekker ontspannen met een actief achterhand lopen
en die met kneepjes gereden worden (natuurlijk word er meer gereden op het been enzo want das idd wel belangerijk)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:14

shalinitje schreef:

Maar een kneepje (halve ophouding) is ook helemaal niet erg, mits hij direct reageerd op de hulp.
Daarbij zie je vaak de helft van de hulpen niet of hetgene wat de ruiter wil bereiken is mijn ervaring.
Door terug te rijden doormiddel van het kneepje (en je zit) mét een actieve achterhand komt de achterhand er vaak net wat meer onder, waardoor het voor het paard ook wat makkelijker is om in de hals te buigen en dat ook direct doet. (of wat dieper wordt ingesteld)
Wanneer je achter elkaar kneepjes aan het geven bent, dan doe je iets niet goed.

Een kneepje is 1 húlp die je kan geven, maar meerdere kneepjes geven is niet dé manier om een paard aan de teugel te rijden. :Y)
Laatst bijgewerkt door superwoman op 26-01-11 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:19

superwoman schreef:
shalinitje schreef:

Maar een kneepje (halve ophouding) is ook helemaal niet erg, mits hij direct reageerd op de hulp.
Door terug te rijden doormiddel van het kneepje (en je zit) met een actieve achterhand komt de achterhand er vaak net wat meer onder, waardoor het voor het paard ook wat makkelijker is om in de hals te buigen en dat ook direct doet.
Wanneer je achter elkaar kneepjes aan het geven bent, dan doe je iets niet goed.

dan heb ik je verkeerd begrepen met kneepjes ik blijf ze ook niet achter elkaar geven ;) :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:24

shalinitje schreef:
dan heb ik je verkeerd begrepen met kneepjes ik blijf ze ook niet achter elkaar geven ;) :D

Mooi, maar ik denk dat je nu wel meer begrijpt van de hulp?

Kun je haar wel in de binnenbak in verschillende houdingen rijden? (lang en laag, meer opgericht, dieper en dat ook met meer en minder stelling?)
Anders moet je daar eerst (met begeleiding) op oefenen, dan zal het je ook wel buiten gaan lukken. ;)

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:34

superwoman schreef:
shalinitje schreef:

Mooi, maar ik denk dat je nu wel meer begrijpt van de hulp?

Kun je haar wel in de binnenbak in verschillende houdingen rijden? (lang en laag, meer opgericht, dieper en dat ook met meer en minder stelling?)
Anders moet je daar eerst (met begeleiding) op oefenen, dan zal het je ook wel buiten gaan lukken. ;)

In de bak kan ik alles met der buiten is ze alleen maar bezig met genieten :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:10

shalinitje schreef:

Je zal toch iets niet goed doen dan ;)

elstro01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:11

Hoi ik heb hier ook een probleem!
Mijn paard kan aan de teugel lopen, alleen doet ze het niet! Als ik longeer met bijzet dan doet ze het keurig netjes, ze wordt er zeg maar niet in 'getrekt'. Ik ben op een gegeven moment met de slof gaan rijden, hier deed ze het ook keurig ( zonder dat de slof kort aangetrokken was).
Ik heb een trekpaard, dus een vrij korte nek, maar ik weet dat ze het kan! Iemand tips die mij kan helpen, ik heb al heel veel geprobeerd.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:13

superwoman schreef:
shalinitje schreef:

Waarom doet ze iets verkeerd dan, is het belangrijk dat ze buiten ook helemaal goed lopen, want als ik buiten rij heeft hij zijn hoofd omhoog, kijkt overal heen en heb ik de teugels heel los..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:19

NeverGiveUp schreef:
Waarom doet ze iets verkeerd dan, is het belangrijk dat ze buiten ook helemaal goed lopen, want als ik buiten rij heeft hij zijn hoofd omhoog, kijkt overal heen en heb ik de teugels heel los..

omdat ZIJ haar paard buiten wel aan de teugel wou hebben, maar dat lukt niet ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:55

Ooooh zo. sorry :)

(Ik krijg binnekort eiiindelijk les, ik heb een paar keer zelf gereden maar ik heb écht hulp nodig. Zoveel spanning heeft hij, en dan ik ook en dan zijn we samen gespannen lekker handig.)

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:49

superwoman schreef:
shalinitje schreef:

Waarom doet ze iets verkeerd dan, is het belangrijk dat ze buiten ook helemaal goed lopen, want als ik buiten rij heeft hij zijn hoofd omhoog, kijkt overal heen en heb ik de teugels heel los..[/quote]

rijd dan in een buitenbak in de bos hoeft ze ook niet aan de teugel te lopen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:27

shalinitje schreef:
superwoman schreef:

rijd dan in een buitenbak in de bos hoeft ze ook niet aan de teugel te lopen[/quote]

nagevelijk zijn op teugelgewicht?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:54

Dus als je aan het rijden bent in de binnenbak moet je paard naar je hulpen luisteren en als je buiten bent niet???? Niet zo heel veilig.
En buiten mag je paard wel even zijn rug slopen????
Aan de teugel is niet dat je paard met zijn kin op zijn borst loopt.
Volgens mij weten een heleboel mensen niet eens wat aan de teugel zijn is.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 18:05

Idd helemaal met spokie79 eens.
Mensen denken dat aan de teugel rijden simpelweg het paard in de krul trekken is.
Dat is dus helemaal niet zo!