Kenners, correct me if I'm wrong

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ietjelover schreef:ik ben nu weer begonnen met een 10jarige pony opnieuwe interijden.
Nou is deze nog bijna niet te sturen, een ondernek van hier tot ginder en ik moet opletten dat ik geen hoofd in mijn gezicht heb zitten, zo hoog draagt ze het hoofd.
Sturen gaat dus niet al ze blijft constand achteruit lopen,
als ik dan iets doe gaat ze omhoog.
Ze houdt haar hoofd scheef en begint te schudden als je maar iets contakt hebt.
nu gaat ze maandag naar de tandarts maar we hebben geen haken kunnen vinden.
Het zadel hoofdstel en bit past ook goed??!
Pumbaa12 schreef:Hallo, ik heb ook wat problemen aan het aan de teugel te rijden of goede aanleuning te zoeken zelf en niet het paard. Het paard is prima in orden, maar iedere keer als ik hem wil laten werken verscheuf ik mijn handen wat naar voren en daar maakt hij dus gigantisch gebruik van en gaat meer met zijn neusje langer uit. Iedere keer als hij aanleuning zoekt voel ik dat ik niet sterk genoeg ben in me armen niet handen om hem daar op zijn plek te houden/dragen. Ik weet niet egt meer hoe ik dit kan oplossen, iemand nog tips?
* edit eventjes wat gecorriecert
marloes1990 schreef:Ik ben nu een 15 jarig paard weer opnieuw aan het inrijden... zij vind het ook niet fijn als ik dr teugels kort pak, maar vind dat ook eigenlijk wel logisch als je een ouder paard weer opnieuw moet inrijden. Ik rij nu de eerste tien tot vijftien minuten met waslijntjes en stuur met mijn zit en benen. Ze gaan dan mooi naar beneden lopen en maakt zichzelf los. Na een tijdje zo rijden kan ik dan mijn teugels oppakken en kan ik haar er mooi doorheen rijden. Miss werkt dit ook wel voor Jou.
superwoman schreef:Pumbaa12 schreef:Hallo, ik heb ook wat problemen aan het aan de teugel te rijden of goede aanleuning te zoeken zelf en niet het paard. Het paard is prima in orden, maar iedere keer als ik hem wil laten werken verscheuf ik mijn handen wat naar voren en daar maakt hij dus gigantisch gebruik van en gaat meer met zijn neusje langer uit. Iedere keer als hij aanleuning zoekt voel ik dat ik niet sterk genoeg ben in me armen niet handen om hem daar op zijn plek te houden/dragen. Ik weet niet egt meer hoe ik dit kan oplossen, iemand nog tips?
* edit eventjes wat gecorriecert
dan gaat er toch iets ernstig fout want de aanleuning hoort "niks" te wegen. Ik kan je dus (behalve les) geen tips geven, omdat ik niet kan begrijpen wat je bedoeld.
Pumbaa12 schreef:oke dan weet ik dat, dan heb ik alsnog fout les gekregen. maar ik zaag totaal niet ofzo iets, maar heb alleen maar geleerd dat mijn buitenhand zeg maar kontakt moet hebben met de mond, en de binnen teugel zeg maar een corricieren is en zeg maar been blijven geven aan de binnen kant om hem te buigen en alles wat er bijhoord. Maar zeg maar kontakt blijven te houden met de mond is bij mij gewoon een heel groot probleem, ik weet niet hoe ik overkwam met het eerste maar ik ben niet zo goed in nederlands meer en kan messchien ook wel fout overkomen.
Almeetje schreef:In draf op de rechterhand wel aan de teugel en op de linkerhand niet... Mijn eerste gedacht is een rugprobleem of een scheef paard. Heb je nog andere problemen of gaat het verder allemaal goed?
Ik zou zeggen: begin met rechtrichten, voltes met stelling, zijgangen... Misschien eens longeren met bijzet. Als je dan geen effect hebt kan je er eens een ostheopaat naar laten kijken.
Verder: absoluut niet aan de teugel gaan trekken: dan krijg je misschien een krulletje met een weggedrukte rug, wat serieuze gevolgen kan hebben.
In galop kan je misschien veel tempowisselingen rijden? Is de impuls goed? Loopt je paard op de voorhand?
jasminetje schreef:Ik heb ook een probleem..
Bij mij ligt het hem niet aan dat ze aan de teugel loopt of niet, maar dat ze ontspannen is, en dat is bij mijn paard meestal ver te zoeken..
Ik rijd altijd buiten in een bosrijke omgeving, en mijn paard moet naar alles kijken, heeft elk geluidje gehoord en panikeert voor het minste.
In stap is ze meestal ontspannen, in galop kan ze ook soms ontspannen maar draf zijn echte rampen.
Ik probeer zelf zo ontspannen mogelijk te zijn en een stabiele zit te behouden, maar dit heeft alleen spijtig genoeg geen effect.
Iemand tips om mijn paard ontspannen te krijgen in draf zodat ze zich kan ontspannen en nageeflijk kan lopen?
shalinitje schreef:Ik heb ook een ''probleem'' met het aan de teugel laten lopen van mijn paard. Als ik haar in de binnenbak rij gaat het goed loopst ze heel mooi en fijn en makkelijk onderin maar als ik der buiten rij dan krijg ik haar niet onderin het is ook niet zo dat ze met haar neus in de lucht loopt maar gewoon niet aan de teugel. En medische problemen zijn er ook niet zadel enzo past allemaal heel goed.
superwoman schreef:shalinitje schreef:Ik heb ook een ''probleem'' met het aan de teugel laten lopen van mijn paard. Als ik haar in de binnenbak rij gaat het goed loopst ze heel mooi en fijn en makkelijk onderin maar als ik der buiten rij dan krijg ik haar niet onderin het is ook niet zo dat ze met haar neus in de lucht loopt maar gewoon niet aan de teugel. En medische problemen zijn er ook niet zadel enzo past allemaal heel goed.
Misschien is het handig als je "zegt" hoe jij je paard aan de teugel rijdt?
Hoefjes_S schreef:Ik rijd zelf elke week een behoorlijk voorwaarts paard..
Maar hoe krijg je juist zo'n paard lekker aan de teugel ?