[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:52

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, een paard loopt aan de teugel als het ontspannen is ja, maar dat is niet alles. Hij moet ook erg goed aan het been zijn, zijn rug goed gebruiken en een actief achterbeen hebben. En de kracht van het paard, de motor in feite, zit in de achterhand. Als je je paard correct rijdt, gebruikt het paard zijn achterhand om voort te bewegen en de ruiter te dragen, als dit goed gebeurt én hij gebruikt bijgevolg z'n rug goed, én is ontspannen, dan pas zal hij vanvoor zakken. (in de krul getrokken paarden daar gelaten) Dit kan ook enkel gebeuren als de ruiter in kwestie het paard niet in de weg zit. (en dan denk ik vooral aan een storende houding en beweging van de handen)

Kenners, correct me if I'm wrong ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:33

ik ben nu weer begonnen met een 10jarige pony opnieuwe interijden.
Nou is deze nog bijna niet te sturen, een ondernek van hier tot ginder en ik moet opletten dat ik geen hoofd in mijn gezicht heb zitten, zo hoog draagt ze het hoofd.
Sturen gaat dus niet al ze blijft constand achteruit lopen,
als ik dan iets doe gaat ze omhoog.
Ze houdt haar hoofd scheef en begint te schudden als je maar iets contakt hebt.
nu gaat ze maandag naar de tandarts maar we hebben geen haken kunnen vinden.
Het zadel hoofdstel en bit past ook goed??!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 23:50

ietjelover schreef:
ik ben nu weer begonnen met een 10jarige pony opnieuwe interijden.
Nou is deze nog bijna niet te sturen, een ondernek van hier tot ginder en ik moet opletten dat ik geen hoofd in mijn gezicht heb zitten, zo hoog draagt ze het hoofd.
Sturen gaat dus niet al ze blijft constand achteruit lopen,
als ik dan iets doe gaat ze omhoog.
Ze houdt haar hoofd scheef en begint te schudden als je maar iets contakt hebt.
nu gaat ze maandag naar de tandarts maar we hebben geen haken kunnen vinden.
Het zadel hoofdstel en bit past ook goed??!

hmm, maar dat vertrouw ik niet.
Zou voor ik verder zou gaan de pony eerst grondig laten checken (eerst V.A voor de medische kant daarna nog een opsteopaat voor eventuele blokkades).
Weet je ook zéker dat het zadel goed past of dénk je dat?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:09

even off topic maar hoofd schudden als je contact maakt lijkt haast wat op atrose

marloes1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:05

Ik ben nu een 15 jarig paard weer opnieuw aan het inrijden... zij vind het ook niet fijn als ik dr teugels kort pak, maar vind dat ook eigenlijk wel logisch als je een ouder paard weer opnieuw moet inrijden. Ik rij nu de eerste tien tot vijftien minuten met waslijntjes en stuur met mijn zit en benen. Ze gaan dan mooi naar beneden lopen en maakt zichzelf los. Na een tijdje zo rijden kan ik dan mijn teugels oppakken en kan ik haar er mooi doorheen rijden. Miss werkt dit ook wel voor Jou.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 09:47

Hallo, ik heb ook wat problemen aan het aan de teugel te rijden of goede aanleuning te zoeken zelf en niet het paard. Het paard is prima in orden, maar iedere keer als ik hem wil laten werken verscheuf ik mijn handen wat naar voren en daar maakt hij dus gigantisch gebruik van en gaat meer met zijn neusje langer uit. Iedere keer als hij aanleuning zoekt voel ik dat ik niet sterk genoeg ben in me armen niet handen om hem daar op zijn plek te houden/dragen. Ik weet niet egt meer hoe ik dit kan oplossen, iemand nog tips?

* edit eventjes wat gecorriecert :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:20

Pumbaa12 schreef:
Hallo, ik heb ook wat problemen aan het aan de teugel te rijden of goede aanleuning te zoeken zelf en niet het paard. Het paard is prima in orden, maar iedere keer als ik hem wil laten werken verscheuf ik mijn handen wat naar voren en daar maakt hij dus gigantisch gebruik van en gaat meer met zijn neusje langer uit. Iedere keer als hij aanleuning zoekt voel ik dat ik niet sterk genoeg ben in me armen niet handen om hem daar op zijn plek te houden/dragen. Ik weet niet egt meer hoe ik dit kan oplossen, iemand nog tips?

dan gaat er toch iets ernstig fout want de aanleuning hoort "niks" te wegen. Ik kan je dus (behalve les) geen tips geven, omdat ik niet kan begrijpen wat je bedoeld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:26

marloes1990 schreef:
Ik ben nu een 15 jarig paard weer opnieuw aan het inrijden... zij vind het ook niet fijn als ik dr teugels kort pak, maar vind dat ook eigenlijk wel logisch als je een ouder paard weer opnieuw moet inrijden. Ik rij nu de eerste tien tot vijftien minuten met waslijntjes en stuur met mijn zit en benen. Ze gaan dan mooi naar beneden lopen en maakt zichzelf los. Na een tijdje zo rijden kan ik dan mijn teugels oppakken en kan ik haar er mooi doorheen rijden. Miss werkt dit ook wel voor Jou.

Dat opnieuw inrijden kan natuurlijk niet. ;)
Je kunt hoogstends weer aan de "allereerste basis" beginnen, maar de eerste ervaring kan je nooit meer overdoen.
Verder vind ik je manier wel erg vriendelijk :j
Toch vraag ik me wel af waarom het paard het paard in eerste instantie het niet fijn vind als je aan de teugels komt, doet me toch denken aan iets lichamelijks (wat overgens niet heel ernstig hoeft te zijn aangezien het na 15 min wel gaat, maar ik zou er wel naar laten kijken)

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:23

superwoman schreef:
Pumbaa12 schreef:

dan gaat er toch iets ernstig fout want de aanleuning hoort "niks" te wegen. Ik kan je dus (behalve les) geen tips geven, omdat ik niet kan begrijpen wat je bedoeld.

oke dan weet ik dat, dan heb ik alsnog fout les gekregen. maar ik zaag totaal niet ofzo iets, maar heb alleen maar geleerd dat mijn buitenhand zeg maar kontakt moet hebben met de mond, en de binnen teugel zeg maar een corricieren is en zeg maar been blijven geven aan de binnen kant om hem te buigen en alles wat er bijhoord. Maar zeg maar kontakt blijven te houden met de mond is bij mij gewoon een heel groot probleem, ik weet niet hoe ik overkwam met het eerste maar ik ben niet zo goed in nederlands meer en kan messchien ook wel fout overkomen.

horselover17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 19:31

ik vindt dat ze op manege's soms ook moeten op letten hoe mensen daar zorgen dat de paarden aan de teugel gaan lopen. want daar gaat het heel vaak mis

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:51

Pumbaa12 schreef:
oke dan weet ik dat, dan heb ik alsnog fout les gekregen. maar ik zaag totaal niet ofzo iets, maar heb alleen maar geleerd dat mijn buitenhand zeg maar kontakt moet hebben met de mond, en de binnen teugel zeg maar een corricieren is en zeg maar been blijven geven aan de binnen kant om hem te buigen en alles wat er bijhoord. Maar zeg maar kontakt blijven te houden met de mond is bij mij gewoon een heel groot probleem, ik weet niet hoe ik overkwam met het eerste maar ik ben niet zo goed in nederlands meer en kan messchien ook wel fout overkomen.

Ik denk dan dat dat kan komen door je (on)balans of/en doordat je ergens spanning hebt (op 1 of meerdere plaatsen)
Maar via de comp kan ik dat natuurlijk niet zien.
De manier is niet helemaal zoals ik hem zou uitleggen, maar het lijkt niet heel fout te zijn. Belangrijk is dat je een gelijke en vooral lichte "aanleuning" hebt op beide teugels. Je schouders, ellebogen en polsen, moeten meeveren met de beweging en dus (correct gebogen om zo te kunnen veren) ontspannen zijn.

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:37

ik heb maandelang omdat het nodig was mijn paard gemaseerd (daarbij moet je wel weten wat je doet hoor!) daarna was ze veel losser en ontspannen en ging ze na tijdje vanzelf nageven. daarna deed ik het maseren nog hoor haha vond ze echt fijn viel hallf in slaap! hahahaha en je merkte gewoon dat ze dan veel losser was.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:34

ik heb ook een probleempje. tijdens de stap krijg ik hem mooi aan de teugel maar begin ik te draven gaat iie met zijn hoofd omhoog lopen. maar na tijdje wil ie op de rechterhand wel aan de teugel lopen en op de linker kant totaal niet. en in de galop wil die alleen maar te diep lopen wat moet ik hier mee?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:10

In draf op de rechterhand wel aan de teugel en op de linkerhand niet... Mijn eerste gedacht is een rugprobleem of een scheef paard. Heb je nog andere problemen of gaat het verder allemaal goed?
Ik zou zeggen: begin met rechtrichten, voltes met stelling, zijgangen... Misschien eens longeren met bijzet. Als je dan geen effect hebt kan je er eens een ostheopaat naar laten kijken.
Verder: absoluut niet aan de teugel gaan trekken: dan krijg je misschien een krulletje met een weggedrukte rug, wat serieuze gevolgen kan hebben.

In galop kan je misschien veel tempowisselingen rijden? Is de impuls goed? Loopt je paard op de voorhand?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:14

hoii,

ik heb niet echt een groot probleem ofzo, maar ik vraag me toch wel af waar dit door komt.
Mijn paard loopt namelijk wel lekker ontspannen en zoekt mijn hand heel fijn op, maar ze loopt eigenlijk altijd voor de loodlijn.
soms komt ze nog wel helemaal omhoog maar dan geef ik rustig een klein ophoudingetje op 2 teugels en dan gaat ze meteen weer lekker ontspannen. Verder houd ik mijn handen altijd stil.
hier een topic met filmpjes, [RIJ-ITP] Preza na winterstop, een beetje een dipje...

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:38

Almeetje schreef:
In draf op de rechterhand wel aan de teugel en op de linkerhand niet... Mijn eerste gedacht is een rugprobleem of een scheef paard. Heb je nog andere problemen of gaat het verder allemaal goed?
Ik zou zeggen: begin met rechtrichten, voltes met stelling, zijgangen... Misschien eens longeren met bijzet. Als je dan geen effect hebt kan je er eens een ostheopaat naar laten kijken.
Verder: absoluut niet aan de teugel gaan trekken: dan krijg je misschien een krulletje met een weggedrukte rug, wat serieuze gevolgen kan hebben.

In galop kan je misschien veel tempowisselingen rijden? Is de impuls goed? Loopt je paard op de voorhand?

paard loopt verder goed heeft vorig jaar bij andere dressuur ruiter Z gelopen licht voorkomen aan mij

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:01

Hoe is jou (hand)houding? Toch eens een ostheo dan?

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:34

Ik heb ook een probleem..
Bij mij ligt het hem niet aan dat ze aan de teugel loopt of niet, maar dat ze ontspannen is, en dat is bij mijn paard meestal ver te zoeken..
Ik rijd altijd buiten in een bosrijke omgeving, en mijn paard moet naar alles kijken, heeft elk geluidje gehoord en panikeert voor het minste.
In stap is ze meestal ontspannen, in galop kan ze ook soms ontspannen maar draf zijn echte rampen.
Ik probeer zelf zo ontspannen mogelijk te zijn en een stabiele zit te behouden, maar dit heeft alleen spijtig genoeg geen effect.
Iemand tips om mijn paard ontspannen te krijgen in draf zodat ze zich kan ontspannen en nageeflijk kan lopen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:27

mariekeoo schreef:
paard loopt verder goed heeft vorig jaar bij andere dressuur ruiter Z gelopen licht voorkomen aan mij

Hoe rij het paard aan de teugel?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:32

jasminetje schreef:
Ik heb ook een probleem..
Bij mij ligt het hem niet aan dat ze aan de teugel loopt of niet, maar dat ze ontspannen is, en dat is bij mijn paard meestal ver te zoeken..
Ik rijd altijd buiten in een bosrijke omgeving, en mijn paard moet naar alles kijken, heeft elk geluidje gehoord en panikeert voor het minste.
In stap is ze meestal ontspannen, in galop kan ze ook soms ontspannen maar draf zijn echte rampen.
Ik probeer zelf zo ontspannen mogelijk te zijn en een stabiele zit te behouden, maar dit heeft alleen spijtig genoeg geen effect.
Iemand tips om mijn paard ontspannen te krijgen in draf zodat ze zich kan ontspannen en nageeflijk kan lopen?

Het is om te leren (aan de teugel te rijden) al lastig zat als de omstandigheden goed zijn. Imo moet je dit toch leren met goede begeleiding.
Als mijn paard met buiten rijden druk is, vind ik het iig altijd prettig om ze dan aan de teugel te rijden en wat dieper in te stellen zodat ze minder prikkels krijgen.
Ik heb dus geen buikbare tips voor je :o

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 21:29

Ik heb ook een ''probleem'' met het aan de teugel laten lopen van mijn paard. Als ik haar in de binnenbak rij gaat het goed loopst ze heel mooi en fijn en makkelijk onderin maar als ik der buiten rij dan krijg ik haar niet onderin het is ook niet zo dat ze met haar neus in de lucht loopt maar gewoon niet aan de teugel. En medische problemen zijn er ook niet zadel enzo past allemaal heel goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:44

shalinitje schreef:
Ik heb ook een ''probleem'' met het aan de teugel laten lopen van mijn paard. Als ik haar in de binnenbak rij gaat het goed loopst ze heel mooi en fijn en makkelijk onderin maar als ik der buiten rij dan krijg ik haar niet onderin het is ook niet zo dat ze met haar neus in de lucht loopt maar gewoon niet aan de teugel. En medische problemen zijn er ook niet zadel enzo past allemaal heel goed.

Misschien is het handig als je "zegt" hoe jij je paard aan de teugel rijdt?

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:49

superwoman schreef:
shalinitje schreef:

Misschien is het handig als je "zegt" hoe jij je paard aan de teugel rijdt?

met mijn benen en met je teugels lichtejes spelen opnemen en nageven. Zoals ik het geleerd heb :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:13

shalinitje schreef:
met mijn benen en met je teugels lichtejes spelen opnemen en nageven. Zoals ik het geleerd heb :D

Spelen in de vorm van kneepjes geven tot hij/zij gaat zakken?

fauve1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:21

Hoefjes_S schreef:
Ik rijd zelf elke week een behoorlijk voorwaarts paard..
Maar hoe krijg je juist zo'n paard lekker aan de teugel ?

in het kort.
te voorwaartse paarden lopen met de voorhand als het ware te snel om in balans te lopen,
voor veel snellere/grotere passen als achter, waardoor de ze achterhand ontlasten en dus nooit de rug en achterhand goed zullen gebruiken. ze kiepelen voorover om het zo maar te formuleren en rennen onder je weg.
te veel voorwaarts rijden is in mijn ogen dus ook niet goed,
je kunt hem beter eerst onder controle zien te krijgen door hem terug te rijden, voor kleinere pasjes te laten maken met je zit tot hij in balans komt en bereid is zijn hals te laten zakken, tempowisselingen maken en hem met je benen naar je hand toe rijden zonder dat hij hierdoor 'sneller' gaat lopen van voor. dit moet je leren doseren, je wilt immers de achterhand activeren.
kost wat geduld en 'gevoel' is ook mooi meegenomen,
goede instructie die je hierin kan begeleiden is altijd goed, die zien dingen waar je je zelf misschien wel helemaal niet bewust van bent.