[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 18:05

Als dit de derde keer is dat dit paard bereden wordt, hou je dan even niet bezig met het aan de teugel rijden, dat komt vanzelf wel. Rijd hem goed los, zorg dat hij balans krijgt en ontspant. Gewoon je handen licht en soepel dragen, teugels op contact. Veel overgangen rijden, veel wendingen rijden. Komt wel goed, zeker niet forceren bij een groen paard.
Je kan hem eventueel ook eens met (losse!) bijzet longeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:31

HorseTimeXL schreef:
Ik heb ook een vraag. Ik heb vandaag een nieuw bijrijdpaard geprobeert.
Het is een tuiger. Super lief en 100% eerlijk. Dit is de derde keer geweest
dat er iemand op heeft gezeten. Er wordt mee gemend namelijk. Super
lief beest, maar hij wil echt niet aan de teugel, hij is 5 en ik weet niet hoe
ik het hem het beste kan leren. Groetjes.

Paard hoeft dat niet te leren, blijkbaar geef jij niet de goede hulpen.
Daarbij moet je daar ook niet mee bezig zijn als die net onder het zadel is.
Aan de teugel gaan is imo niet iets wat je moet vragen, maar is een resultaat wat voorkomt uit een correct gereden paard wat goed aan de hulpen staat. Daardoor komt "de krul" vanzelf.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:01

Vandaag is de osteopaat geweest, paard zat nogal vast in de rug, merkte ik na de eerste keren rijden.
Hij drukt namelijk zijn rug weg, is scheef, kantelt zijn hood, hoofd omhoog of veeeeel te laag, totaal niet ondertreden.
Een hoop is opgelost, een hoop spanning zal nu weg moeten zijn. Tandarts komt nog, zadel is net op maat gemaakt.
Zei heeft me geadviseerd om met touwtjes te gaan longeren om het was langer en lager te maken, en met een slof te rijden (slof ga ik Nieeet doen)
En nog niet te buigen, eerst alleen rechte lijnen, zorgen dat hij aan het been is.
Is dat een goed begin?? kan iemand mij meer tips geven?
(binnekort krijg ik les hoor, geen zorgen)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 11:02

in het klassieke zeggen ze altijd , buigen doe je op de rechte lijn en rechtrichten op de folte, en plaats nooit meer gewicht op de achterhand dan dat het paard op dat moment kan dragen, rechtrichten en op het achterbeen rijden is in mijn optiek het aller eerste wat je je paard leert na dat het dier teugelwijs is geworden.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:23

NeverGiveUp schreef:
Vandaag is de osteopaat geweest, paard zat nogal vast in de rug, merkte ik na de eerste keren rijden.
Hij drukt namelijk zijn rug weg, is scheef, kantelt zijn hood, hoofd omhoog of veeeeel te laag, totaal niet ondertreden.
Een hoop is opgelost, een hoop spanning zal nu weg moeten zijn. Tandarts komt nog, zadel is net op maat gemaakt.
Zei heeft me geadviseerd om met touwtjes te gaan longeren om het was langer en lager te maken, en met een slof te rijden (slof ga ik Nieeet doen)
En nog niet te buigen, eerst alleen rechte lijnen, zorgen dat hij aan het been is.
Is dat een goed begin?? kan iemand mij meer tips geven?
(binnekort krijg ik les hoor, geen zorgen)

als je slof niet wil (zou ik ook niet willen) zou ik met thiedemann rijden, die kun je ook lekker los doen als t moet, en dan is het een soort van martingaal, veel vriendelijker dan een slof.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:14

waar de kennis van de ruiter ophoud begint het tuigage, of te wel het lukt niet via de juiste weg dus hangen we er hulp middelen aan, als je de juiste instructie vind heb je niks van dit soort martelwerktuigen nodig

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 22:16

ietjelover schreef:
ik heb vandaag een nieuwe bitje gekocht.
Ik reed altijd met een dubbelgebroken bit, vrij normaal dus.
mijn instructrice wilde eigelijk een pelham erin doen,
nu heb ik voor iets anders gekozen.
Iets heel anders, namelijk:
een appelbitje ongebroken van happy mouth.
Ik kreeg dit de vorige keer van bokkers te horen, koop dan zo eentje.
toen nooit gedaan en dan nu toch eindelijk.
toenstraks even gepast, mijn pony wist niet goed wat hij er mee moest in zijn mond.
hij bleef maar knabbelen en schudden met zijn hoofd.
morgen of overmorgen ga ik heb dan toch echt proberen.

ondertussen heb ik ook een nieuw zadel,
het lag ook aan het oude zadel dat ze niet nagaf.
ik het nu verstandig om haar te laten masseren?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:47

Aladinnetje schreef:
als je slof niet wil (zou ik ook niet willen) zou ik met thiedemann rijden, die kun je ook lekker los doen als t moet, en dan is het een soort van martingaal, veel vriendelijker dan een slof.

Onzin. De hulpteugel is zo vriendelijk of onvriendelijk als de ruiterhand.
Een hulpteugel is er voor de ruiter en moet bij gebruik altijd tijdelijk zijn.
Juist een thiedeman wordt vaak veelste lang gebruikt en kan net als de slof schade veroorzaken bij verkeerd gebruik.
De slof kun je nog veel losser houden dan de thiedeman, dus ik denk niet dat je de werking zo goed begrijpt.
Het is dus niet iets wat je er zomaar aan kan hangen zonder consequenties.
Vaak worden paarden er scheef van en "vast" in hun lijf en krijgt het paard daar lichamelijke problemen van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:51

ietjelover schreef:
ik het nu verstandig om haar te laten masseren?

Lijkt mij niet zo'n moeilijke vraag...
Volgens mij kan het geen kwaad (mits iemand die het goed kan natuurlijk), maar kan het wel voordelen hebben.
Omdat het paard al losser is gemaakt kan het de oefeningen makkelijker maken :j
Een fijn hulpmiddel dus.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:03

Moll schreef:
waar de kennis van de ruiter ophoud begint het tuigage, of te wel het lukt niet via de juiste weg dus hangen we er hulp middelen aan, als je de juiste instructie vind heb je niks van dit soort martelwerktuigen nodig

Inderdaad, zo denk ik dus ook. Was het ook niet van plan? Maar waar houd mijn kennis op... Kan ik het wel zelf doen? (met goede instructrice natuurlijk)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:05

[quote="Moll"]

Inderdaad, zo denk ik dus ook, ik vind het veel te gemakkelijk om te denken, oh dan hang ik er wel een slof aan.
Was het dus ook niet van plan? Maar waar houd mijn kennis op... Kan ik het wel zelf doen? (met goede instructrice natuurlijk)
Is het niet juist goed om te doen, zodat als ik toch niet genoeg kennis heb mijn paard niet de hele tijd in de weg zit met 'het zelf proberen''

(Sorry voor dubbele berichten)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:17

Ik denk niet zó negatief over hulpteugels.
Ze kunnen best helpen, ook voor het paard maar in de meeste gevallen gebruikt men het op de verkeerde manier en dan klopt het zinnetje wel...
Dus wordt hij niet als hulp gebruikt maar om slechts de buiging van de hals te creeeren. (terwijl de rest van het lichaam zich in allerlei bochten kan wringen zonder dat de mindere kundige ruiter dit voelt en kan corrigeren waardoor er dus snel scheefheid etc ontstaat.)
Imo kan een hulpteugel ook even helpen om je een bepaald gevoel te laten voelen zodat je daar naar toe kunt werken. Voor en paardje heb ik ooit de slofteugel als zeer goede hulp ervaren. Zij ging al snel in verzet bij de ruiterhand (op de rem bij enig contact met de teugels) omdat hier eerder teveel druk mee was uitgevoerd. Door de relatief losse slof ging ze lang en laag, waardoor ik met een vriendelijke hand haar verder kon begeleiden en zij het niet meer als dwang ervaarde. (ze begreep toen waar ik heen wou en dat dat voor haar ook prettiger liep). Deze slof was dus ook nog geen 5 min nodig, maar gaf wel een prettig en snel resultaat voor paard en ruiter.

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:26

Erg handig al die adviezen hier! Ga zo door allemaal :j

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:46

superwoman schreef:
Ik denk niet zó negatief over hulpteugels.
Ze kunnen best helpen, ook voor het paard maar in de meeste gevallen gebruikt men het op de verkeerde manier en dan klopt het zinnetje wel...
Dus wordt hij niet als hulp gebruikt maar om slechts de buiging van de hals te creeeren. (terwijl de rest van het lichaam zich in allerlei bochten kan wringen zonder dat de mindere kundige ruiter dit voelt en kan corrigeren waardoor er dus snel scheefheid etc ontstaat.)
Imo kan een hulpteugel ook even helpen om je een bepaald gevoel te laten voelen zodat je daar naar toe kunt werken. Voor en paardje heb ik ooit de slofteugel als zeer goede hulp ervaren. Zij ging al snel in verzet bij de ruiterhand (op de rem bij enig contact met de teugels) omdat hier eerder teveel druk mee was uitgevoerd. Door de relatief losse slof ging ze lang en laag, waardoor ik met een vriendelijke hand haar verder kon begeleiden en zij het niet meer als dwang ervaarde. (ze begreep toen waar ik heen wou en dat dat voor haar ook prettiger liep). Deze slof was dus ook nog geen 5 min nodig, maar gaf wel een prettig en snel resultaat voor paard en ruiter.

Hier sluit ik me helemaal bij aan, bij goed gebruik kan het imo geen kwaad.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:29

Denk je dat het bij mij slim zou zijn?
Heb zelf nooit met hulp teugels gereden, ben wel altijd stil met mijn handen, ontspan op de goede momenten.
Ik weet het niet...
In ieder geval ga ik longeren met touwtjes.

paulientje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:11

Heey,

Even algemeen. Ik ben met mijn pony begonnen met onder het rijden door halthouden en achterwaarts en dan weer voorwaarts in stap draf galop.
Naar mate je dit vaker doet (bij mij dan) ging mijn pony steed meer aan de teugel lopen :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:29

@nevergiveup: Als je met touwtjes aan de slag wil raad ik je LJ Haanstra aan. Ik heb dit met mijn paard in het begin gebruikt en het is vriendelijk, goedkoop en bij goed gebruik effectief. MAAR het is iets wat je tijdelijk moet doen.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:20

paulientje09 schreef:
Heey,

Even algemeen. Ik ben met mijn pony begonnen met onder het rijden door halthouden en achterwaarts en dan weer voorwaarts in stap draf galop.
Naar mate je dit vaker doet (bij mij dan) ging mijn pony steed meer aan de teugel lopen :)

Ik ben hier geen fan van,teveel stilstaan in een training breekt als het ware de achterhand af imo. Ipv deze te activeren. En nageving komt vanuit een actief achterbeen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:39

Ik zal even informeren naar iemand die me daarmee kan helpen!

Ik dacht dat het goed was om van halt aan te draven of galoperen om de achterhand te activeren? Zodat hij hem er goed onder móet zetten?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:45

NeverGiveUp schreef:
Denk je dat het bij mij slim zou zijn?
Heb zelf nooit met hulp teugels gereden, ben wel altijd stil met mijn handen, ontspan op de goede momenten.
Ik weet het niet...
In ieder geval ga ik longeren met touwtjes.

Ik kan hier geen antwoord op geven omdat ik je nooit heb zien rijden.
Het gaat niet alleen om je handen, er komt meer bij kijken... verzorgsters van mijn paarden heb ik er wel eens mee laten rijden, maar mede ook omdat mijn paarden makkelijk correct lopen en naar mijn idee de verzorgsters er iets van konden opsteken om dat te voelen. (hoe makkelijk het moet voelen en hoe weinig werk het zou moeten kosten, want de meeste mensen geven veel teveel hulpen als ze iets willen van het paard terwijl dat juist niet werkt)
Ook konden zij zich dan nog meer richten op hun eigen houding en fouten, omdat het paard relatief correct liep.

Ik raad het iig niet aan, zeker omdat je er geen ervaring mee hebt is de kans groot dat je de hulpteugel verkeerd gebruikt (of iig niet leert voelen wat goed is, hier heb je goede hulp bij nodig die zegt wanneer jij het goed doet en het paard het goed doet. Als je een groot deel nog niet aanvoelt, kan er bijzonder veel mis gaan terwijl je het niet door hebt)

Ook het paard loopt blijkbaar nog niet op de juiste manier (osteopaat raad je dat niet zomaar aan) en zit er dus voor jou ook een deel corrigeerwerk aan. Met een hulpteugel zou dat een hoop problemen kunnen maskeren als je niet weet waar je allemaal op moet letten en kun je de problemen makkelijk groter maken ipv kleiner.
Mocht je besluiten om toch een hulpteugel te proberen met begeleiding, gebruik hem dan even in het begin van het rijden en leg hem daarna weer weg. Zo kun je kleine stapjes maken en rij je er dus ook geen grote fouten in mits je regelmatig goed begeleid wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:50

NeverGiveUp schreef:
Ik zal even informeren naar iemand die me daarmee kan helpen!

Ik dacht dat het goed was om van halt aan te draven of galoperen om de achterhand te activeren? Zodat hij hem er goed onder móet zetten?

Persoonlijk vind ik dat geen fijne oefening..
In de meeste gevallen wordt de oefening slordig en mist het zijn doel.
Imo kun je er beter naar toe werken door te zorgen dat alle overgangen netjes worden opgevolgd en dit steeds een stukje moeilijker maakt.
Overgangen worden vaak onderschat en zijn vaak nog ontzettend te verbeteren.
De verschillende oefeningen van B naar de Z zijn niet voor niets. Als je er nog niet aan toe bent, dan kun je het maar beter niet "zomaar" proberen om grote fouten te voorkomen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:52

vilouma schreef:
paulientje09 schreef:
Heey,

Ik ben hier geen fan van,teveel stilstaan in een training breekt als het ware de achterhand af imo. Ipv deze te activeren. En nageving komt vanuit een actief achterbeen.

idd, meestal gaan ze bij dat soort oefeningen eerder achter de teugel lopen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:04

superwoman schreef:
vilouma schreef:

is dat zo? hoe zit het dan met recht richten in stilstand en het gewicht evenredig krijgen op 4 benen en juiste aanleuning creeren in stilstand, of meet andere woorden de Baucher theorie?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:07

Moll schreef:
superwoman schreef:

is dat zo? hoe zit het dan met recht richten in stilstand en het gewicht evenredig krijgen op 4 benen en juiste aanleuning creeren in stilstand, of meet andere woorden de Baucher theorie?

Als het een manier moet zijn om een paard aan de teugel te krijgen(!) zoals werd beschreven, verwacht ik niet dat het op de juiste manier gebeurd. ;)

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:48

wat mij is verteld is dat aan de teugel het paard ontspannen is. De kracht van het paard zit em in de hals en door aan de teugel te rijden kan dit niet gebruikt worden, ontspannen dus :-)