[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:53

x_Heidi schreef:
superwoman schreef:
Volgens mij leg jij "de schuld" verkeerd. Zeker aangezien het dikgedrukte gedeelte krijg ik de indruk dat je nog veel moet leren.. (is niet erg natuurlijk!!!)
Zij hoeft het gevoel niet te krijgen, maar jij.
Dus zeker geen hulpteugel proberen, maar wél een goede instructeur!
ik geef de pony zeker niet de schuld hoor *D zal ik nooit expres doen. ik heb al een goede instructrice maar ik kan nu weinig lessen omdat ik geen vervoer (meer) heb ;(
er hebben al mensen op de pony gereden die zelf al L2 rijden en veel ervaring hebben, maar bij die gaat ze ook niet naar beneden.
Ik heb zelf op andere pony's gereden en die liepen dus wel naar beneden bij mij. Dus ik weet niet waar het aan ligt. Het ligt niet aan de pony, maar ik weet dus niet waar het precies aan ligt bij mij of een andere ruiter. Daarom plaats ik dit bericht =)

Zachtjes vragen, daar bedoel je zeker kneepjes mee? én je handen iets naar je knieen brengen is (ook) de verkeerde manier...
Dus als ik uit moet gaan van jouw manier is voor mij het antwoord heel makkelijk.
Ik vind het positief dat hij niet naar beneden gaat op doe manier trouwens, want dan laat hij iig duidelijk merken dat het niet goed is.
Natuurlijk kan er ook(!) een probleem lichamelijk zitten, bijv tanden of rug of het tuig wat niet lekker zit.
Longeren met een soort van bijzet (er zijn verschillende manieren) is nooit verkeerd, mits je het goed uitvoert natuurlijk (al denkt men er vaak makkelijker over dan het is , dus ook hiermee niet "zomaar proberen" te doen)
Longeren is imo een voordeel omdat de ruiter dan niet onbedoeld kan tegenwerken. Door dit af en toe te doen kun je ook goed kijken naar de bewegingen van het paard en kun je soms verandering zien of hij/zij lekker los in z'n lijf is of juist niet.

Almeetje

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:21

Heidi, ik ben het eens met superwoman, je handen naar je knieën brengen is zeker niet de goede manier, dit herhaal ik nog maar eens omdat ik het vandaag nog eens heb ondervonden. Ik heb altijd de neiging (vraag me niet waarom...) om mijn handen laag, breed en vast te zetten, hierop reageerde Almé, en had niet door dat het daar wel eens aan kon liggen, door haar neus recht naar voor te zetten en goed stevig vast te houden. Vandaag heb ik een hele tijd aan mijn arm- en handhouding gewerkt, ontspannen, gebogen ellebogen, geen pianohandjes die vastzitten op de knieën maar rechte handen, lichtjes dragen, dus net boven de manenkam. Verder merkte ik dat als mijn handen laag en breed zijn ik ze onbewust vastzet, en nu beweeg ik onbewust veel soepeler mee. Zolang ik hierop bleef letten liet ze meestal het bit los en ontspande ze redelijk, dan moest ik enkel nog een heel zacht kneepje (dit is niet de juiste manier, maar je moet ergens beginnen...) doen in de buitenteugel en ze liep netjes rond. Vanaf dat ik een verkeerde beweging maakte met m'n handen was het gelijk bit tussen de kiezen en neus naar voor, dan durfde ze precies niet meer loslaten.
Conclusie: zet je handen niet richting je knieën en forceer haar niet, vaak is het zo (naar mijn beperkte ervaring) dat hoemeer je je paard naar beneden wil rijden hoe vaster je je handen zet en hoemeer ze gaat vasthouden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:02

Almeetje schreef:
Ik heb altijd de neiging (vraag me niet waarom...) om mijn handen laag, breed en vast te zetten,

Omdat je dan sterker bent en bent gefocussed op de voorkant. ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:03

je moet je handen toch uitelkaar en op één lengte met je teugels houden??

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:08

Superwoman: daar heb je gelijk in, ik heb de neiging om mij te focussen op de voorkant maar weet ondertussen gelukkig dat dat niet de manier is. Weet niet of ik het doe om sterk te zijn, alleszinds niet bewust.
Britt: bedoel je niet in de lijn van je bit? Begrijp niet goed wat je bedoelt. Ik houd m'n handen gedragen boven de manenkam en zo'n 10 tot 15cm uiteen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:10

Almeetje schreef:
Superwoman: daar heb je gelijk in, ik heb de neiging om mij te focussen op de voorkant maar weet ondertussen gelukkig dat dat niet de manier is. Weet niet of ik het doe om sterk te zijn, alleszinds niet bewust.
Britt: bedoel je niet in de lijn van je bit? Begrijp niet goed wat je bedoelt. Ik houd m'n handen gedragen boven de manenkam en zo'n 10 tot 15cm uiteen.

Het is gewoon moeilijk en iederen moet het leren en ondertusasen weer dingen afleren, haha

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:10

Almeetje schreef:

laat ik het beter uitleggen: als je aan de teugel vraagt, en dan je armen met de lijn v.h bit.
maar als ik niet a.d teugel rijd heb ik mijn handen (zowieso eigenlijk) boven de manenkam.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:18

Okee dankjewel, en met zachtjes vragen bedoel ik inderdaad een beetje kneden. Helpt niet idd =)
Maar als ik gewoon handen stil hou enzo dan lukt het ook niet.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:42

Superwoman: vooral dat afleren he... Door te leren rijden op een manege (die voor een manege te zijn vrij goed is) zijn er toch wel wat fouten in mijn houding geslopen...
Britt: dan zijn je handen goed volgens mij.
Heidi: kneed je de hele tijd? Ben daar niet zo voor eigenlijk. Je kan, net zoals ik doe, tijdens je 'leerproces' wel eens vragen (één kneepje...) maar de hele tijd kneden vind ik erover, dan heb je 'geluk' dat je pony braaf is, maar wat dat betreft heb ik chance met de mijne (zo leer je het), als ik dat doe, uit frustratie, neemt ze wraak door het bit vast te nemen en de neus naar voren te steken, en gelijk heeft ze!
In dit topic staan een hoop tips hoe je wel naar de actieve ontspanning, naar het van achter naar voor, voorwaarts-neerwaarts, toe kan rijden.
Nu loopt ze misschien wel braaf in een krulletje, maar hoe zit het met de achterhand en de ontspanning?
Is een heel verschil...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:39

Britt_Mara schreef:
Almeetje schreef:

laat ik het beter uitleggen: als je aan de teugel vraagt, en dan je armen met de lijn v.h bit.
maar als ik niet a.d teugel rijd heb ik mijn handen (zowieso eigenlijk) boven de manenkam.

Er moet geen verschil zijn in je houding of het paard nu aan de teugel loopt of niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:48

x_Heidi schreef:
Okee dankjewel, en met zachtjes vragen bedoel ik inderdaad een beetje kneden. Helpt niet idd =)
Maar als ik gewoon handen stil hou enzo dan lukt het ook niet.

Dan doe je toch nog iets niet goed.
Het gaat niet alleen om je handen en om de voorkant, júist niet.
Men zegt niet voor niet van achter naar voren rijden en dan gaat het dus om het totaal "plaatje" en alle hulpen die je bedoeld en onbedoeld geeft.
Iedereen maakt onbedoeld foutjes en geeft dus onbedoeld hulpen - zo werk je onbedoeld het paard tegen waardoor deze niet aan de teugel gaat.
Vooral teveel/te lang spanning in schouders,ellebogen en polsen geven veel storingen, maar ook het scherp aan het been zetten en houden is makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen dénken al snel dat hun paard goed aan het been is, maar wat in werkelijkheid niet het geval is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:53

even ter verduidelijkking, de hand staat nooit echt stil, de hand staat stil ten opzichte van de mond van het paard, echter beweegt het hoofd en hals van het paard altijd dus staat de hand nooit stil

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:08

Moll schreef:
even ter verduidelijkking, de hand staat nooit echt stil, de hand staat stil ten opzichte van de mond van het paard, echter beweegt het hoofd en hals van het paard altijd dus staat de hand nooit stil

idd, thanks

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:48

Ik kan jullie echt geen ongelijk geven hoor =)
Maar zijn er verder nog tips?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:46

Het topic doorlezen ook al is het veel werk........ Er staan zoveel goede tips en slechte oplossingen in! Neem de moeite om het door te lezen en je wordt er vast een stuk wijzer van!

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:54

Rian Unique/Irma champion

Ik ben Z jury en menigmaal zie je ruiters al zo vechten voordat ze de ring in gaan dat je van tevoren al weet dat dat nooit ergens toe lijdt.

En Moll, jouw verhaal is niet heel anders, alleen dat jij vind dat je niet kan drijven en sluiten tegelijk. Heb je dan nog nooit gehoord van een weerstandbiedende hand?

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:26

Als ik op mijn pony rij, doet hij heel vaak zijn hoofd omhoog, en gaat ie heel irritant doen met zijn hoofd.
Als ik hem aan de teugel probeer te rijden, doet hij weer zijn hoofd zo omhoog.
Al meerdere mensen hebben op hem gereden, waaronder mijn instructrice, om te proberen hem aan de teugel te rijden. Dit is nog niemand gelukt.
Toen hij net was ingereden kon hij wel aan de teugel, maar omdat ik toen nog onervaren was reed ik hem niet aan de teugel.
Hij is het denk ik verleerd. Ik oefen nu best veel met aan de teugel, maar hij weigerd gewoon.

Zijn tanden zijn kortgeleden nog gecontroleerd, er was niks mis mee

Moet ik nu een hulpteugel gebruiken? (ik zat te denken aan een halsverlenger)
Wat vinden jullie?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:38

Zoals je zelf eigenlijk al aangeeft....... hij heeft het wel gedaan! Dus het ligt niet aan het paard! Jij was onervaren en daar zit het probleem. Dat je instructeur en andere mensen het niet voor elkaar krijgen zegt meer over hun als over het paard. Het is geen truckje wat je een paard kunt aanleren of afleren namelijk. Het is iets wat een paard gewoon DOET! Maaarrrr dan moet je zelf ook iets goed doen. Als je het topic (desnoods alleen de laatste 10 blz) doorleest en dan met name de posts van Moll en Superwoman dan denk ik dat je al een stuk wijzer wordt.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:39

Oh ja nog iets.......... GEEEENNN hulpteugel gebruiken. Dat paard doet niets fout dus het is niet nodig hem/haar te straffen!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 00:32

rsstables schreef:
Rian Unique/Irma champion

Ik ben Z jury en menigmaal zie je ruiters al zo vechten voordat ze de ring in gaan dat je van tevoren al weet dat dat nooit ergens toe lijdt.

En Moll, jouw verhaal is niet heel anders, alleen dat jij vind dat je niet kan drijven en sluiten tegelijk. Heb je dan nog nooit gehoord van een weerstandbiedende hand?

hahahahahahah kom kom u bent Z jury en gaat nu over een weerstand biedende hand praten tegen over mij?
been zonder hand hand zonder been, als u zo jureerd als dat u dit beschrijft, wil ik nooit bij u in de ring komen want dit gaat echt nergens over.

Deianeira87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:54

Dat nageeflijk worden niets met volhouden te maken heeft, geloof ik niet. Met kracht in ieder geval niet. Mijn verzorgpaard van 19 ben ik vorig jaar dressuurmatig gaan rijden. Nageeflijk lopen snapte ze niets van. Ik heb er een halfjaar over gedaan om haar lekker ontspannen nageeflijk te kunnen rijden. Dus volhouden, dat heb je af en toe echt wel nodig. Nu gaat het super. Ze is fijn voorwaarts en met een kleine hulp van mijn benen en een zacht kneepje in de teugel loopt ze super nageeflijk en ontspannen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:36

Deianeira87 schreef:
Dat nageeflijk worden niets met volhouden te maken heeft, geloof ik niet. Met kracht in ieder geval niet. Mijn verzorgpaard van 19 ben ik vorig jaar dressuurmatig gaan rijden. Nageeflijk lopen snapte ze niets van. Ik heb er een halfjaar over gedaan om haar lekker ontspannen nageeflijk te kunnen rijden. Dus volhouden, dat heb je af en toe echt wel nodig. Nu gaat het super. Ze is fijn voorwaarts en met een kleine hulp van mijn benen en een zacht kneepje in de teugel loopt ze super nageeflijk en ontspannen.

sorry, maar dat het paard niet snapte hoe ze nageeflijk moest lopen, is nog altijd de schuld van de ruiter!
Paarden worden nageeflijk als resultaat op de hulpen van de ruiter. Wanneer dit niet gebeurd, dan doet de ruiter iets fout of in enkele gevallen heeft een paard pijn
(last van het tuig of last van zijn lijf)
De ruiter moet wel volhouden in de zin van blijven oefenen, maar niet in de zin van volhouden door dezelfde verkeerde manier te blijven hanteren tot het paard uiteindelijk (in de meeste gevallen op de verkeerde manier) buigt.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:16

Moll: Hand zonder been, dwz zeggen jij dus een paard opvangt zonder te drijven en hem dus op de voorhand rijdt. Gelukkig denken veel mensen er ook anders over. Je vind dan vast ook dat de hele nederlandse top niet kan rijden.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:35

ik zie hier wat manieren voorbij komen, om maar te zwijgen van de woorden die ze er allemaal bij gebruiken. Ik ben eigenlijk vooral van mening dat ze de jury's moeten omscholen, een meisje op mijn oude stal rijd met haar paard van 6 nu Z, en elke keer dat ze in de bak rijden is het weer een gevecht waarbij er vooral erg hard geslagen, gescholden en aan de slof getrokken word. Zijn haar jury's dan zo blind of loopt dit paard op wedstrijd oppeens zo ontspannen? want ze wint wel elke keer. Het desbetreffende paard heeft op het moment problemen met zijn rug (zit helemaal vast en in de knoop ofzo).
mijn eigen paard is nu bijna 6, en pas de laatste maanden loopt hij nageefelijk. Ik heb vaak zat gehoord dat ik er misschien eens een slofteugel aan moest hangen, omdat hij zo met zijn neus naar voren liep. Dat had naar mijn idee te maken met het feit dat het zon enorme slungel was. Nu is hij goed in zijn verhoudingen en heeft hij een enorme spiermassa opgebouwd, en nu gaat hij netjes en ontspannen lopen. En dat doe ik niet met rare woorden of trucjes, ik hou gewoon de teugels op contact en rijd hem goed voorwaarts, en zorg dat hij altijd iets voor de loodlijn loopt, omdat hij anders de neiging heeft een beetje naar voren te duiken.

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 18:15

Ik zie dat vooral vaak als ik met 2-en jureer, sommige jury's kijken meer naar een mooi chique groot bewegend paard en niet naar het gereden zijn. Dan vergeten ze te kijken naar alle kleine dingen, zoals kantelen, veel stanggebruik, mond open, ed om dingen als over de buitenschouder en niet voldoende verzameld, op de voorhand, weinig impuls niet te vergeten. Ook op bijscholingen is het een probleem, sommige jury's hebben gewoon zelf te weinig rijervaring mijns inziens(vooral oudere juryleden, want tegenwoordig moet je zelf ook Z gereden hebben). Ik heb bv ook wel eens meegemaakt dat een M jury niet wist wat een spilbeen was. Of bv telgang, lijken mij toch onvergeeflijke gebreken. Zo kan goed jureren natuurlijk niet plaatsvinden.