[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:11

Gioyy schreef:
superwoman schreef:
Helaas, dat is niet de juiste manier :n
Die kneepjes zijn hetzelfde als kleine ophoudingen, terwijl je dus niet wil dat het paard langzamer gaat lopen. Sterker nog, het is de bedoeling dat je het paard van achter heel actief maakt (dus niet snel lopen) Schakelen is wel goed om hem actief te maken én ronder in de bovenlijn, waardoor hij met een juiste aanleuning ook zal buigen in de hals.
Het is ook niet logisch om steeds hulpen te blijven geven (kneden) terwijl het paard aan 1 hulp genoeg zou moeten hebben (denk aan been geven bijv, hij stompt alleen maar af als je steeds been blijft geven zonder daar een reactie op te krijgen...
Dit is even een snelle beknopte versie, want ik moet nu weg ;)

Die manier is inderdaad niet echt goed daarmee trek je je paard!
je paard weet dan niet welke kant ie op moet gaan , handen naast elkaar boven de schoft,
je ziet anky tog ook niet zo zitten !
De goede manier:
drijven drijven drijven zodat ie impuls krijgt, harder lopen , dan hou je hem tegen maar je blijft drijven daar door kijgt ie impuls! dan geef jee een kneepje met de buiten hand en als ie dan een knik geeft open je je handen !
maaar altijd blijven drijven ! anders ben je aan het trekken

en dit is dus ook niet goed, ten eerst kan je niet drijven en tegen houden te gelij, je kan toch ook niet fietsen en je voorrem vast houden, en lukraak kneepjes geven op een teugel is ook niet de bedoeling, je maakt de kant los waar het dier vast houd, dit van uit de elleboog en niet van uit de hand, de hand word nooit geopend, dit is rijden op pinanovingers en is er geen gevoel aan wezig.
wanneer het paard loslaat word de hand naarvoren gestoken en dit zijn milimeters, en het gewicht van de teugel is voldoende om aanleuning te verkrijgen en in die zachtheid te onderhouden, als jullie dit soort dingen leren op jullie manege's moeten jullie instructie hoog nodig terug naar school.

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:32

Moll, had jij mijn quote er niet uit moeten halen?!
Ben het idd met je eens dat Gioyy manier ook niet goed is.

Lara_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:08

Om je paard aan te teugel te rijden kun je beginnen met veel overgangen. Je kunt er voor kiezen om weer bij de basis te beginnen en hem recht te stellen en veel overgangen van stap naar draf en van draf naar stap te rijden (galop kan ook, maar ik heb me allereerst geconcentreerd op de stap en draf omdat dat al moeilijk genoeg was). Wat bij mij ook goed werkte waren schijnovergangen, dan doe je dus alsof je terug wilt gaan (bijvoorbeeld van draf naar stap), maar je zorgt ervoor dat hij net niet in stap overgaat. Je laat je paard dus wachten op jouw hulp. Als je hem dan terugneemt, probeer dan niet te veel op je hand terug te rijden, maar ook op je zit. Wanneer je merkt dat het tempo afneemt (maar hij wel genoeg impuls houdt) en wanneer je zelf tevreden bent, dan kun je hem weer vooruit drijven. Dit werkte bij mijn paard goed omdat hij dan makkelijker ontspande en makkelijker aan de teugel liep.
Ik hoop dat dit je verder helpt.
Verder zou je best privéles kunnen nemen, want dat is toch wel heel wat anders dan groepsles en de aandacht gaat dan 100% naar jou en je paard.
Groetjes...

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:17

Ook ik maak veel overgangen,en tempowisselingen.
In draf door langzamer licht te rijden,en dan net niet in stap en dan weer arbeidsdraf.
Erg leuk om te doen ook!
Aan de hand tijdens wandelingen doe ik eigenlijk ook zoiets.Hij let dan wel goed op *D
Het is geen gemakkelijk paard om mee te wandelen,hij is erg snel afgeleid,dus hou 'm zo wat bezig.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:01

Lara_18 schreef:
Om je paard aan te teugel te rijden kun je beginnen met veel overgangen. Je kunt er voor kiezen om weer bij de basis te beginnen en hem recht te stellen en veel overgangen van stap naar draf en van draf naar stap te rijden (galop kan ook, maar ik heb me allereerst geconcentreerd op de stap en draf omdat dat al moeilijk genoeg was). Wat bij mij ook goed werkte waren schijnovergangen, dan doe je dus alsof je terug wilt gaan (bijvoorbeeld van draf naar stap), maar je zorgt ervoor dat hij net niet in stap overgaat. Je laat je paard dus wachten op jouw hulp. Als je hem dan terugneemt, probeer dan niet te veel op je hand terug te rijden, maar ook op je zit. Wanneer je merkt dat het tempo afneemt (maar hij wel genoeg impuls houdt) en wanneer je zelf tevreden bent, dan kun je hem weer vooruit drijven. Dit werkte bij mijn paard goed omdat hij dan makkelijker ontspande en makkelijker aan de teugel liep.
Ik hoop dat dit je verder helpt.
Verder zou je best privéles kunnen nemen, want dat is toch wel heel wat anders dan groepsles en de aandacht gaat dan 100% naar jou en je paard.
Groetjes...
heel erg bedankt! ik ga nu heel veel overgangen rijden, en blijven oefenen :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:27

Britt_Mara schreef:
NeverGiveUp schreef:
Je leert heel veel als je de reacties van de mensen doorleest!
Deze is ook heek handig:

:?

Wat is er? (staat de link er wel bij :S of bedoel je dat)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:39

Ooit zoiets gezien?
Ik had nog nooit van deze manier gehoord...
aanklikken,dan krijg je het filmpje.
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:44

FireAndIce schreef:
Ooit zoiets gezien?
Ik had nog nooit van deze manier gehoord...
aanklikken,dan krijg je het filmpje.
Afbeelding

dit soort praktijken komen veel voor uit de westernwereld

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:00

Vreselijk om te zien vind ik.......... vraag me af wat het nut is.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:03

indd wat een vreselijk filmpje !

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 11:13

Er zullen vast mensen zweren bij deze methode hoor....... maar ik vind het echt niets.
Heb het trouwens bij ons op stal ook nog nooit gezien en daar staan toch een aantal westernruiters, gelukkig ook maar! Maar goed ieder zijn trainingsmethode (of hoe je het wil noemen)

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:56

Als ik hier zo links en rechts de manieren lees om een paard aan de teugel te rijden snap ik wel waarom juryleden steeds zeggen dat t nivo zo laag is......sorry voor deze conclusie maar dat is mijn mening....

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 19:19

rsstables schreef:
Als ik hier zo links en rechts de manieren lees om een paard aan de teugel te rijden snap ik wel waarom juryleden steeds zeggen dat t nivo zo laag is......sorry voor deze conclusie maar dat is mijn mening....

hoe zou je een paard wél goed aan de teugel rijden?
ik heb er namelijk ook problemen mee... en ik wil het liefste een duidelijke uitleg :)

rsstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:15

Het is ook niet zo heel gemakkelijk uit te leggen. Je moet een paard in ieder geval van achter naar voren rijden, dwz met je benen drijvend naar de hand toe, en dan dynamisch opvangen, dus geen losse ruiterhand, maar ook niet helemaal blokkeren(vaste hand). Het heeft vooral veel met gevoel te doen en elk paard is weer anders dus er is niet zo een pasklare oplossing. Voor het ene paard is het ook simpeler als voor het andere, afhankelijk van de bouw. Daarnaast heeft ook de ene ruiter er meer gevoel voor als de andere, een rustige onafhankelijke zit is hier belangrijk. Geduld maar ook consequent zijn is nodig, niet het paard de baas laten zijn want dan gebeurt het echt nooit, maar ook je geduld niet verliezen. Over het algemeen vang je de kracht die je door je benen erin zet voor weer op, waardoor je paard gaat afbuigen, even heel simpel verklaard. Als je er moeilijkheden mee hebt kan dat veel oorzaken hebben. Je drijft te weinig(impulsgebrek), of te veel waardoor het paard te veel gaat rennen en de controle kwijt is, of je handen zijn niet rustig genoeg, of juist te vast/sterk, of ongelijk in druk. Ook is heel belangrijk het moment waarop je moet ontspannen en let op, dit is niet de teugels losser laten of langer laten, maar je vingers met minder kracht samenhouden. Meer het idee van een spons leegknijpen als hij zich vastzet/tegen je ingaat en dan weer een touw vasthouden als hij los laat/nageeft, dus meer en minder druk geven. Dingen als de hele tijd kneden en rustig afwachten zijn niet okee. Van alleen met een losse teugel erop zitten met uren van geduld gaat een paard ook niet aan de teugel lopen. Het gaat om het juiste contact, niet te strak, en niet te los, met kleine variaties in de druk. Bied het paard weerstand dan bied jij dat ook wat terug, dus niet loslaten, maar ook niet heel strak gaan houden, want dan gaat t vaak om een echt gevecht wat je toch niet wint. En als t paard nageeft word jij ook iets lichter, en dus niet los. Ik lees hier ook veel van het paard naar de buitenteugel rijden, maar veel mensen nemen dat te letterlijk waardoor de paarden geen enkele pas meer in balans lopen en er dus nooit een goede gelijkmatige aanleuning komt. En bij paarden die echt heel sterk zijn helpt het afwisselen van stelling, veel voltes en overgangen. Wijken en schouderbinnenwaarts beginnen wij helemaal niet aan als de aanleuning niet bevestigd is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:40

rsstables schreef:
Het is ook niet zo heel gemakkelijk uit te leggen. Je moet een paard in ieder geval van achter naar voren rijden, dwz met je benen drijvend naar de hand toe, en dan dynamisch opvangen, dus geen losse ruiterhand, maar ook niet helemaal blokkeren(vaste hand). Het heeft vooral veel met gevoel te doen en elk paard is weer anders dus er is niet zo een pasklare oplossing. Voor het ene paard is het ook simpeler als voor het andere, afhankelijk van de bouw. Daarnaast heeft ook de ene ruiter er meer gevoel voor als de andere, een rustige onafhankelijke zit is hier belangrijk. Geduld maar ook consequent zijn is nodig, niet het paard de baas laten zijn want dan gebeurt het echt nooit, maar ook je geduld niet verliezen. Over het algemeen vang je de kracht die je door je benen erin zet voor weer op, waardoor je paard gaat afbuigen, even heel simpel verklaard. Als je er moeilijkheden mee hebt kan dat veel oorzaken hebben. Je drijft te weinig(impulsgebrek), of te veel waardoor het paard te veel gaat rennen en de controle kwijt is, of je handen zijn niet rustig genoeg, of juist te vast/sterk, of ongelijk in druk. Ook is heel belangrijk het moment waarop je moet ontspannen en let op, dit is niet de teugels losser laten of langer laten, maar je vingers met minder kracht samenhouden. Meer het idee van een spons leegknijpen als hij zich vastzet/tegen je ingaat en dan weer een touw vasthouden als hij los laat/nageeft, dus meer en minder druk geven. Dingen als de hele tijd kneden en rustig afwachten zijn niet okee. Van alleen met een losse teugel erop zitten met uren van geduld gaat een paard ook niet aan de teugel lopen. Het gaat om het juiste contact, niet te strak, en niet te los, met kleine variaties in de druk. Bied het paard weerstand dan bied jij dat ook wat terug, dus niet loslaten, maar ook niet heel strak gaan houden, want dan gaat t vaak om een echt gevecht wat je toch niet wint. En als t paard nageeft word jij ook iets lichter, en dus niet los. Ik lees hier ook veel van het paard naar de buitenteugel rijden, maar veel mensen nemen dat te letterlijk waardoor de paarden geen enkele pas meer in balans lopen en er dus nooit een goede gelijkmatige aanleuning komt. En bij paarden die echt heel sterk zijn helpt het afwisselen van stelling, veel voltes en overgangen. Wijken en schouderbinnenwaarts beginnen wij helemaal niet aan als de aanleuning niet bevestigd is.

prachtig geschreven, maar slaat kant nog wal

IrmaChampion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:19

Gioyy Zegt ergens dat je moet drijven en drijven maar toch tegenhouden zodat hij impuls krijgt.
Maar hoe kun je je paard nu precies tegenhouden zonder te trekken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:48

IrmaChampion schreef:
Gioyy Zegt ergens dat je moet drijven en drijven maar toch tegenhouden zodat hij impuls krijgt.
Maar hoe kun je je paard nu precies tegenhouden zonder te trekken?

dat is dus gas geven en remmen én dat is dus niet de juiste manier ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:02

ik heb vandaag een nieuwe bitje gekocht.
Ik reed altijd met een dubbelgebroken bit, vrij normaal dus.
mijn instructrice wilde eigelijk een pelham erin doen,
nu heb ik voor iets anders gekozen.
Iets heel anders, namelijk:
een appelbitje ongebroken van happy mouth.
Ik kreeg dit de vorige keer van bokkers te horen, koop dan zo eentje.
toen nooit gedaan en dan nu toch eindelijk.
toenstraks even gepast, mijn pony wist niet goed wat hij er mee moest in zijn mond.
hij bleef maar knabbelen en schudden met zijn hoofd.
morgen of overmorgen ga ik heb dan toch echt proberen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 11:47

Waarom een ongebroken ietsjelover?
Mijn paard is vroeger altijd heel hardhandig behandeld en was echt panisch voor het bit, ik ben toen ook begonnen met een appelbitje (gebroken trens). Het duurde even maar het smaakje vond ze oke! Had hem in een kaptoompje gehangen waarmee ze dan gewoon los in de bak of paddock ging. Na een paar weken toen ze dit oke vond in een hoofdstel zonder teugels, weer wat later met teugels en ga zo maar door. Heb er een aantal versleten tot ze met rijden het bit accepteerde en toen op een gewoon dubbelgebroken bit. Dus om een paard een bit te laten accepteren is het geen slechte keuze om een appelsmaakje toe te voegen maar ik vraag me af waarom je kiest voor een ongebroken bit en er een pelham geadviseerd wordt. Waar zit het probleem?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:03

omdat een ongebroken bit het zachtste is, tenminste als je het over een trens hebt.
Het ligt super stil in het paard zijn mond, en mijn pon reageerd bij iedere beweging die ze voelt met hoofd in de lucht.

de pelham werdt geadviseerd omdat mijn pony erg voorwaards is en veel temprament heeft.
Ze vliegt er niet van door met ik moet haar continu inhouden.
Ik spring wedstrijden en ook daar heb ik mijn handen vol.
Nou wilde zei een pelham erin hangen zodat ik veel meer te zeggen had.
ik ben hier op tegen.
Ik denk juist dat het hem zit in het bewegen van het bit, dus een stil bit.
Dat is dit bit zeker.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:48

Ik rij op een pony al 1 jaar, maar ze wil gewoon niet aan de teugel komen.
Ikzelf ben heel ontspannen, pony ook wel omdat ze zodra ik lange teugel geef vrijwel direct met haar neusje naar de grond gaat.
Medisch niks mis. Bit is gewoon een trensje. Ze lijkt ook geen last te hebben van het tuig.
Ze wil de hele tijd rond kijken, dat heb ik nu na 1 jaar wel beter onder controle maar je merkt dat ze wel wil kijken eigenlijk.
Ik heb haar al proberen om op te pakken van onder, langere teugel rijden, stille hand houden, beetje zachtjes vragen, mijn handen iets meer naar mijn knieen; alles helpt niet.
Na 1 uur intensief rijden dan gaat ze een beetje knikken met haar hoofd, maar als ze eenmaal 3 seconden beneden is gooit ze haar hoofd heel hoog de lucht in en duurt het weer heel lang tot ze weer een beetje gaat zakken. Tegen die tijd is ze ook moe/bezweet net als ik en dan gaat het ook niet meer zo goed.
Ze heeft nooit een hulpteugel omgehad bij mij, en eigenlijk lijkt het me ook geen mooie optie. Misschien moet ik haar gaan longeren met hulpteugel zodat ze het gevoel een beetje krijgt? Of met een elastiek/thiedeman.

Wie weet wat ik het beste kan doen?

RianUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:52

rsstables schreef:

Het lage niveau? Het verbaasd mij veel meer dat de gekste combinaties winst rijden alsof ze de sterren van de hemel rijden, maar ondertussen word er gezaagd geschopt en geslagen. Maar het is oh zo'n leuke combinatie
Iedereen zou eens beter om zich heen moeten kijken op die wedstrijd terreinen, paarden worden afgebeuld omdat die fiets 5 minuten in "de ring"niet goed gingen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:12

x_Heidi schreef:
Ikzelf ben heel ontspannen, pony ook wel omdat ze zodra ik lange teugel geef vrijwel direct met haar neusje naar de grond gaat.
Medisch niks mis. Bit is gewoon een trensje. Ze lijkt ook geen last te hebben van het tuig.
Ze wil de hele tijd rond kijken, dat heb ik nu na 1 jaar wel beter onder controle maar je merkt dat ze wel wil kijken eigenlijk.
Ik heb haar al proberen om op te pakken van onder, langere teugel rijden, stille hand houden, beetje zachtjes vragen, mijn handen iets meer naar mijn knieen; alles helpt niet.
Na 1 uur intensief rijden dan gaat ze een beetje knikken met haar hoofd, maar als ze eenmaal 3 seconden beneden is gooit ze haar hoofd heel hoog de lucht in en duurt het weer heel lang tot ze weer een beetje gaat zakken. Tegen die tijd is ze ook moe/bezweet net als ik en dan gaat het ook niet meer zo goed.
Ze heeft nooit een hulpteugel omgehad bij mij, en eigenlijk lijkt het me ook geen mooie optie. Misschien moet ik haar gaan longeren met hulpteugel zodat ze het gevoel een beetje krijgt? Of met een elastiek/thiedeman.

Volgens mij leg jij "de schuld" verkeerd. Zeker aangezien het dikgedrukte gedeelte krijg ik de indruk dat je nog veel moet leren.. (is niet erg natuurlijk!!!)
Zij hoeft het gevoel niet te krijgen, maar jij.
Dus zeker geen hulpteugel proberen, maar wél een goede instructeur!

IrmaChampion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:54

Citaat:
Het lage niveau? Het verbaasd mij veel meer dat de gekste combinaties winst rijden alsof ze de sterren van de hemel rijden, maar ondertussen word er gezaagd geschopt en geslagen. Maar het is oh zo'n leuke combinatie
Iedereen zou eens beter om zich heen moeten kijken op die wedstrijd terreinen, paarden worden afgebeuld omdat die fiets 5 minuten in "de ring"niet goed gingen

Idd, Ik zou het beter niet doen dan het verkeerd doen.
Je geeft toch meer om wat je paard/pony voelt dan wat de jury denkt?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:50

superwoman schreef:
x_Heidi schreef:

Volgens mij leg jij "de schuld" verkeerd. Zeker aangezien het dikgedrukte gedeelte krijg ik de indruk dat je nog veel moet leren.. (is niet erg natuurlijk!!!)
Zij hoeft het gevoel niet te krijgen, maar jij.
Dus zeker geen hulpteugel proberen, maar wél een goede instructeur!
ik geef de pony zeker niet de schuld hoor *D zal ik nooit expres doen. ik heb al een goede instructrice maar ik kan nu weinig lessen omdat ik geen vervoer (meer) heb ;(
er hebben al mensen op de pony gereden die zelf al L2 rijden en veel ervaring hebben, maar bij die gaat ze ook niet naar beneden.
Ik heb zelf op andere pony's gereden en die liepen dus wel naar beneden bij mij. Dus ik weet niet waar het aan ligt. Het ligt niet aan de pony, maar ik weet dus niet waar het precies aan ligt bij mij of een andere ruiter. Daarom plaats ik dit bericht =)