Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Almeetje schreef:Mijn instructeur is er zelf eens opgekropen en zei dat het erg moeilijk was met haar, waarschijnlijk zit ze helemaal vast in de rug, ze is ook erg scheef en heeft de neiging om haar bit vast te pakken.
Dus het is wel moeilijk om haar te laten nageven... Ze drukt haar rug weg en pakt haar bit vast...
Britt_Mara schreef:ik heb een probleempje,
ik rijd een grote schimmel die in stap wel aan de teugel komt, maar draf... dat is gewoon een drama daarmee! hij wil écht niet komen! weet iemand hoe je dat oplost? (graag zonder hulpteugels)
superwoman schreef:Beetje rare instructrice die zegt dat prive-les zonde van je geld is.
Het is idd een stuk duurder, máár je leert wel veel meer en dus sneller bij (goede) prive-les.
Een thiedeman zorgt er idd voor dat hij niet naar de sterren kan kijken, echter helpt dat niet automatisch dat hij over de rug gaat lopen. Een thiedeman-teugel is een hulpteugel voor de ruiter en deze moet je eigenlijk maar tijdelijk gebruiken anders wordt het eerder een verlengstuk ipv een hulp.
Om hem aan de teugel te leren RIJDEN (dus niet krijgen) moet je léren aanvoelen wanneer je welke hulp moet geven. Dat is iets waar je dus begeleiding bij nodig hebt.
Ook is het zo dat "iedereen" hulpen geeft waar ze zich niet van bewust zijn én waardoor zij eigenlijk het paard tegen werken.(spanning in je lichaam én/of het niet in balans zijn (niet recht zitten op de juiste plek in het zadel) ) Ook op mijn niveau maak ik nog steeds veel fouten waardoor ik het paard tegen werk. Dat zie je dan terug in de oefeningen en hoe moeilijker de oefening, hoe minder fouten je als ruiter mag maken om hem niet te laten mislukken.
Almeetje schreef:Mijn instructeur is er zelf eens opgekropen en zei dat het erg moeilijk was met haar, waarschijnlijk zit ze helemaal vast in de rug, ze is ook erg scheef en heeft de neiging om haar bit vast te pakken.
Dus het is wel moeilijk om haar te laten nageven... Ze drukt haar rug weg en pakt haar bit vast...
superwoman schreef:Britt_Mara schreef:ik heb een probleempje,
ik rijd een grote schimmel die in stap wel aan de teugel komt, maar draf... dat is gewoon een drama daarmee! hij wil écht niet komen! weet iemand hoe je dat oplost? (graag zonder hulpteugels)
De grote vraag is of jij wel weet wat de juiste hulpen zijn.... Waarom denk je zelf dat het in stap wel gaat en in draf niet én weet je zeker dat hij/zij in stap wel CORRECT aan de teugel loopt?
Britt_Mara schreef:uhmm... je handen uit elkaar houden en dan kleine kneepjes geven met je ringvinger en als paard gaat nageven je handen openen? zo leren wij het..
superwoman schreef:Britt_Mara schreef:uhmm... je handen uit elkaar houden en dan kleine kneepjes geven met je ringvinger en als paard gaat nageven je handen openen? zo leren wij het..
Dit is even een snelle beknopte versie, want ik moet nu weg
superwoman schreef:Britt_Mara schreef:uhmm... je handen uit elkaar houden en dan kleine kneepjes geven met je ringvinger en als paard gaat nageven je handen openen? zo leren wij het..
Helaas, dat is niet de juiste manier![]()
Die kneepjes zijn hetzelfde als kleine ophoudingen, terwijl je dus niet wil dat het paard langzamer gaat lopen. Sterker nog, het is de bedoeling dat je het paard van achter heel actief maakt (dus niet snel lopen) Schakelen is wel goed om hem actief te maken én ronder in de bovenlijn, waardoor hij met een juiste aanleuning ook zal buigen in de hals.
Het is ook niet logisch om steeds hulpen te blijven geven (kneden) terwijl het paard aan 1 hulp genoeg zou moeten hebben (denk aan been geven bijv, hij stompt alleen maar af als je steeds been blijft geven zonder daar een reactie op te krijgen...
Dit is even een snelle beknopte versie, want ik moet nu weg