[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:56

Mijn instructeur is er zelf eens opgekropen en zei dat het erg moeilijk was met haar, waarschijnlijk zit ze helemaal vast in de rug, ze is ook erg scheef en heeft de neiging om haar bit vast te pakken.
Dus het is wel moeilijk om haar te laten nageven... Ze drukt haar rug weg en pakt haar bit vast...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:47

Almeetje schreef:
Mijn instructeur is er zelf eens opgekropen en zei dat het erg moeilijk was met haar, waarschijnlijk zit ze helemaal vast in de rug, ze is ook erg scheef en heeft de neiging om haar bit vast te pakken.
Dus het is wel moeilijk om haar te laten nageven... Ze drukt haar rug weg en pakt haar bit vast...

Dat is wat anders, dan heeft ze er lichamelijk moeite mee en is wsl eerder vastgereden door minder kundige ruiters. En niet omdat ze de hulpen niet snapt.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:56

Ja dat zal inderdaad wel een groot verschil uitmaken... Daar zal het probleem dan wel zitten...
Ik probeer ze zo goed mogelijk los te rijden met behulp van mijn instructrice (lastig omdat ik zelf nog niet goed genoeg kan rijden om een vastzittend en scheef paard recht te richten en los te rijden...) Maar als er binnen een maand ofzo geen verbetering is mag er misschien van de eigenaar een kinesist komen, kan misschien ook helpen. :)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:24

Ik rijd nu al een jaar of 4 op een manege en ik zou graag tips willen hebben over hoe ik paarden die lastig nageefelijk lopen kan helpen hun rug te ontspannen. Sommige paarden hangen ook heel erg op de voorhand, bij sommige paarden kan ik dit makkelijk corrigeren maar bij sommigen werkt dit alleen maar averechts. Ik rijd soms een zenuwachtige, onvoorspelbare maar wel ontzettend lieve merrie. Een beetje onspanning lukt wel, en als ik dan stelling vraag doet ze dat meestal ook wel. Toch heb ik het gevoel dat ze niet echt ontspannen loopt, dat is niet echt haar karakter, maar hoe kan ik haar meer ontspannen laten lopen?
Een paard dat ik ook vaak rijd is een BWP Ruin, ontzettend lief paard, maar beetje sloom, dozig en onhandig. Maar hij loopt dus echt totaal niet nageefelijk, als ik stelling vraag snapt hij het niet óf gaat hij slomer lopen. IK heb hem ook zelden nageefelijk zien lopen, toch heb ik gehoord dat hij het wel kan.
Overigens, ik heb ook weleens een ander paard (KWPN merrie) gereden en dat ging super, goed nageefelijk, ontspannen etc.
Heeft iemand tips om bovenstaande paarden te helpen nageefelijk te laten lopen?
Alseblieft geen vervelende reacties ofzo,

Nu rijd ik meestal met vrij losse teugels, maar niet dat ze los hangen ofzo. Ik zorg er ook altijd voor dat ik wel contact heb. Ik weet dat sommige mensen hun paarden in de krul trekken en ik ben bang dat ik dat bij bovenstaande paarden ook neig te doen. Meestal rijd ik ze eerst lekker los voordat ik stelling ga vragen. Omdat ik in een les rijd kan ik niet echt voor mezelf rijden en moet ik het dus doen met de figuren die in de les worden gereden. Als ik stelling vraag kan ik niet echt uitleggen wat ik doe, meestal beweeg ik lichtjes mijn handen en zorg dat mijn paard goed voorwaarts is. Hoewel stelling vragen bij sommige paarden wel goed gaat heb ik het idee dat ik toch iets verkeerd doe...

Alvast bedankt
- Ierpier

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:50

waar het paard op de hand hangt, is de hand van de ruiter niet snel genoeg.
Een paard wat door niet over de rug loop kan geen goeie stelling aan nemen, dus eerst terug naar de ontspanning en juiste hoofd/halshouding, met de correcte zachte teugelvoeren, voor dat je andere dingen ga vragen aan het paard.

Als je figuren moet rijden in je les op een paard wat niet door het lijf loopt, is de instructie van de manege die die les geeft niet kapabel genoeg, en ik zou dan niet meer daar in die les willen rijden.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:51

ik heb een probleempje,
ik rijd een grote schimmel die in stap wel aan de teugel komt, maar draf... dat is gewoon een drama daarmee! hij wil écht niet komen! weet iemand hoe je dat oplost? (graag zonder hulpteugels)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:58

Britt_Mara schreef:
ik heb een probleempje,
ik rijd een grote schimmel die in stap wel aan de teugel komt, maar draf... dat is gewoon een drama daarmee! hij wil écht niet komen! weet iemand hoe je dat oplost? (graag zonder hulpteugels)

De grote vraag is of jij wel weet wat de juiste hulpen zijn.... Waarom denk je zelf dat het in stap wel gaat en in draf niet én weet je zeker dat hij/zij in stap wel CORRECT aan de teugel loopt?

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:17

hellup!
mijn arabiertje kan prachtig aan de teugel lopen, alleen niet bij mij (ja met thiedemannmaar dat telt niet)het is een trots en dominant ventje en wil t liefst eronder uitkomen onder dat dressuur, liever lekker sterrekijken. de instructrice zegt dat hij erg moeilijk aan te teugel te krijgen is, hij is manegepaard geweest maar was altijd al moeilijk. bij de instructrice loopt hij dus wel mooi, maar zij is z-dressuur.

ik zit nu ff in een dipje hierdoor en wil mn paardje niet verpesten omdat ik hem niet aan de teugel kan rijden en hij zn rug ook wegdrukt. soms in de les rijd ik met thiedemann maar die doe ik niet strak, zodat ie iig niet sterrekijkt maar ik toch wel hem zelf nageefelijk moet rijden.
bitloos wil hij ook niet aan de teugel bij mij, nogmaals dit doet ie wel bij z-ruiters. ik wil priveles en heb dit ook gevraagt maar mijn instructrice antwoord niet of vind het zonde van mn geld omdat t duur is en ik beter in de les kan meerijden. maar die lessen zijn sávonds en dan wil ik niet zonder thiedemann omdat al die mensen van stal dan zien hoe hij loopt te $%^2 en ik gefrustreerd raak.
pfff voel me echt rot en schuldig omdat ik juist blij zou moeten zijn dat ik eindelijk mijn eigen paard heb.. |(

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:39

Beetje rare instructrice die zegt dat prive-les zonde van je geld is.
Het is idd een stuk duurder, máár je leert wel veel meer en dus sneller bij (goede) prive-les.
Een thiedeman zorgt er idd voor dat hij niet naar de sterren kan kijken, echter helpt dat niet automatisch dat hij over de rug gaat lopen. Een thiedeman-teugel is een hulpteugel voor de ruiter en deze moet je eigenlijk maar tijdelijk gebruiken anders wordt het eerder een verlengstuk ipv een hulp.

Om hem aan de teugel te leren RIJDEN (dus niet krijgen) moet je léren aanvoelen wanneer je welke hulp moet geven. Dat is iets waar je dus begeleiding bij nodig hebt.
Ook is het zo dat "iedereen" hulpen geeft waar ze zich niet van bewust zijn én waardoor zij eigenlijk het paard tegen werken.(spanning in je lichaam én/of het niet in balans zijn (niet recht zitten op de juiste plek in het zadel) ) Ook op mijn niveau maak ik nog steeds veel fouten waardoor ik het paard tegen werk. Dat zie je dan terug in de oefeningen en hoe moeilijker de oefening, hoe minder fouten je als ruiter mag maken om hem niet te laten mislukken. ;)

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 16:28

superwoman schreef:
Beetje rare instructrice die zegt dat prive-les zonde van je geld is.
Het is idd een stuk duurder, máár je leert wel veel meer en dus sneller bij (goede) prive-les.
Een thiedeman zorgt er idd voor dat hij niet naar de sterren kan kijken, echter helpt dat niet automatisch dat hij over de rug gaat lopen. Een thiedeman-teugel is een hulpteugel voor de ruiter en deze moet je eigenlijk maar tijdelijk gebruiken anders wordt het eerder een verlengstuk ipv een hulp.

Om hem aan de teugel te leren RIJDEN (dus niet krijgen) moet je léren aanvoelen wanneer je welke hulp moet geven. Dat is iets waar je dus begeleiding bij nodig hebt.
Ook is het zo dat "iedereen" hulpen geeft waar ze zich niet van bewust zijn én waardoor zij eigenlijk het paard tegen werken.(spanning in je lichaam én/of het niet in balans zijn (niet recht zitten op de juiste plek in het zadel) ) Ook op mijn niveau maak ik nog steeds veel fouten waardoor ik het paard tegen werk. Dat zie je dan terug in de oefeningen en hoe moeilijker de oefening, hoe minder fouten je als ruiter mag maken om hem niet te laten mislukken. ;)

nee maar vaak als ik met thiedemann rijdt gaat de rest ook beter en lijkt hij ook vrolijker en loopt dan met een ontspannen rug en draaft echt heerlijk, beetje alsof hij danst. <3
ik ben nu ook niet meer zo gemotiveerd om zonder thiedemann te rijden zolang ik toch geen hulp en priveles krijg want dan loopt ie bij mij gewoon voor geen meter en voel ik me alleen maar k*t.
met thiedemann is het een feestje om op hem te rijden dan voel ik hoe hij eigenlijk kan lopen ook al ben ik geen anky, en dan kan ik ook meer aan mn houding werken en andere dingen doen zoals wijken voor t been, want alles gaat gewoon beter met thiedemann. thiedemann is geen slofteugel ofzo,
en ik rijd ook voorwaars neerwaarts en met lange teugel met thiedemann. ik gebruik hem een beetje als een martingaal eigenlijk.

maar toch wil ik t uiteindelijk ook zonder kunnen maar eerst moet ik zoeken naar hulp. ik wil t liefst een bijrijdster van m/z niveau erbij of iemand die hem gaat trainen. mja waar vind ik zo iemand?

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:39

Almeetje schreef:

ga met deze pony gewoon eerst een maand of 2 lekker laag lopen , dus lange teugel , lekker ontspannen .
werkt het niet , laat masseur komen, je kan ook op youtube kijken naar masseur filmpje ;)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:13

Dat laag laten lopen aan langere teugel werkt wel bij mijn verzorgpaard.
Ik merk dat hij dan ontspant en lekkerder loopt.
Ik probeer dit vooral als ie de dag ervoor door iemand anders in de krul is getrokken,
dan is ie net een plank.
Ow,zie nu pas dat kadootje naast m'n nickname,grappig! :D

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 00:38

De eigenaar van dit paardje is vrij... koppig... Denkt zelf dat hij alles weet en neemt niet snel iets aan, maar ben hem toch rustig aan aan het proberen overtuigen om een kine, en als dat niet helpt een ostheo, te laten komen. Is toch wel nodig vrees ik... Ze heeft moeite met nageeflijkheid, met juiste stelling, met rug en bit loslaten, juist aanspringen in galop... Loopt zo stijf als een plank met bit tussen de kiezen in contrastelling. Dus hopen dat het lukt en in de tussentijd zoveel mogelijk losrijden en rechtrichten...

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:42

superwoman schreef:
Britt_Mara schreef:
ik heb een probleempje,

De grote vraag is of jij wel weet wat de juiste hulpen zijn.... Waarom denk je zelf dat het in stap wel gaat en in draf niet én weet je zeker dat hij/zij in stap wel CORRECT aan de teugel loopt?

uhmm... je handen uit elkaar houden en dan kleine kneepjes geven met je ringvinger en als paard gaat nageven je handen openen? zo leren wij het..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:34

Britt_Mara schreef:
uhmm... je handen uit elkaar houden en dan kleine kneepjes geven met je ringvinger en als paard gaat nageven je handen openen? zo leren wij het..

Helaas, dat is niet de juiste manier :n
Die kneepjes zijn hetzelfde als kleine ophoudingen, terwijl je dus niet wil dat het paard langzamer gaat lopen. Sterker nog, het is de bedoeling dat je het paard van achter heel actief maakt (dus niet snel lopen) Schakelen is wel goed om hem actief te maken én ronder in de bovenlijn, waardoor hij met een juiste aanleuning ook zal buigen in de hals.
Het is ook niet logisch om steeds hulpen te blijven geven (kneden) terwijl het paard aan 1 hulp genoeg zou moeten hebben (denk aan been geven bijv, hij stompt alleen maar af als je steeds been blijft geven zonder daar een reactie op te krijgen...
Dit is even een snelle beknopte versie, want ik moet nu weg ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:48

superwoman schreef:
Britt_Mara schreef:

okee want ik ben 14 (a.s dinsdag) en veel snap ike rniet van:P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:43

mischien kun je een aantal pags van dit topic terug lezen. Er worden namelijk veel dezelfde vragen en antwoorden gegeven. ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:44

okee dat zal wel lang zoeken worden!:P

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:48

maar nog ff iets, hoe loopt je paardje dan wel juist aan de teugel (liefste niet al te moeilijk uitleggen)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:56

Britt_Mara schreef:
maar nog ff iets, hoe loopt je paardje dan wel juist aan de teugel (liefste niet al te moeilijk uitleggen)

Staat er ook allemaal in. Zal idd even zoeken zijn, maar ook door verschillende reacties van verschillende mensen te lezen kun je veel leren.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:06

okee :')

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:44

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:46

NeverGiveUp schreef:
Je leert heel veel als je de reacties van de mensen doorleest!
Deze is ook heek handig:

:?

ennaile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:52

ik rij op een manege paard, maar we moeten nu in de les de paarden nagevelijk laten lopen, en ook aan de teugel.
Bij de meeste paarden uit mijn les gaat dat vanzelf, door je binnenbeen te drijven en te spelen met de teugels.
HEt paard waar ik op rijd is wel nagevelijk en knabbelt aan het bit, ontspant zich ook, maar der hoofd wil ze niet naar beneden doen...
Hebben jullie tips om haar hoofd wel naar beneden te krijgen (wel zo dat je geen VALSE knik krijgt.)

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:51

superwoman schreef:
Britt_Mara schreef:

Helaas, dat is niet de juiste manier :n
Die kneepjes zijn hetzelfde als kleine ophoudingen, terwijl je dus niet wil dat het paard langzamer gaat lopen. Sterker nog, het is de bedoeling dat je het paard van achter heel actief maakt (dus niet snel lopen) Schakelen is wel goed om hem actief te maken én ronder in de bovenlijn, waardoor hij met een juiste aanleuning ook zal buigen in de hals.
Het is ook niet logisch om steeds hulpen te blijven geven (kneden) terwijl het paard aan 1 hulp genoeg zou moeten hebben (denk aan been geven bijv, hij stompt alleen maar af als je steeds been blijft geven zonder daar een reactie op te krijgen...

Die manier is inderdaad niet echt goed daarmee trek je je paard!
je paard weet dan niet welke kant ie op moet gaan , handen naast elkaar boven de schoft,
je ziet anky tog ook niet zo zitten !
De goede manier:
drijven drijven drijven zodat ie impuls krijgt, harder lopen , dan hou je hem tegen maar je blijft drijven daar door kijgt ie impuls! dan geef jee een kneepje met de buiten hand en als ie dan een knik geeft open je je handen !
maaar altijd blijven drijven ! anders ben je aan het trekken