[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Almeetje

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:18

Waarom hulp van een elastiek? Hulp van een goede instructeur of instructrice lijkt me beter.
Als je met elastiek rijdt heb je de kans dat het paard wel in de krul gaat lopen (dan wel met valse knik...) maar toch z'n rug wegdrukt... En het doel van je paard nageeflijk te laten lopen is niet dat mooie krulletje, maar het goed en ontspannen gebruiken van de rug. Daarvoor is het belangrijk om je paard los te rijden, niet om het te dwingen met een hulpteugel, wat er enkel goed uitziet (voor sommigen...) maar voor nog meer problemen kan zorgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:28

tess18 schreef:
hoi,
paarden aan de teugel krijgen is niet voor iedereen weggelegd.
je moet gewoon een bepaald gevoel hebben maar elk paard is anders dus je moet goed voelen.
en het is voorral moeilijk als je voor de eerste x op een vreemd paard zit om hem dan aan de teugel te krijgen.
maar als iemand moeite heeft om een paard aan de teugel te krijgen zou je mischien een hulp middel kunnen gebruiken zoals een stiekje.

groetjes

Volgens mij kan elk "gezond" mens het wel onder de knie krijgen om een paard aan de teugel te kunnen RIJDEN hoor.
Kost natuurlijk wel wat oefening en begeleiding van een goede instructeur
En zolang het paard niks mankeert maakt het mij niet veel uit op welk (relatief braaf) paard ik stap. Sommige paarden zijn wel eens vast en scheef gereden en dan duurt het iets langer, dan moet je eerst wat meer tijd besteden aan het loswerken. Verder zou ik niet zomaar een elastiek aanraden, want aan de teugel rijden gaat juist niet alleen om het krulletje aan de voorkant.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 01:13

Kijk even op www.rayou-a-nalu-dressage.com, bij tips staat er iets mooi geschreven over aan de teugel rijden! Even enkele quotes van de site:

'veel mensen denken dat aan de teugel lopen staat voor 'een goed dressuurpaard - en goede dressuurruiter'.
'Het aan de teugel lopen is een gevolg van een goede opleiding, dus het maakt niet uit dat het paard dit niet onmiddellijk doet, met de juiste training zul je er wel komen! '

Het gaat er dus om dat 'aan de teugel' niet essentieel is, geen begin van een goede dressuurtraining, maar een gevolg ervan! En, ik moet zeggen, het vraagt geduld, maar voor mij persoonlijk heeft het super gewerkt, met ieder paard dat ik rijd!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:34

Tonidressuur schreef:
Kijk even op http://www.rayou-a-nalu-dressage.com, bij tips staat er iets mooi geschreven over aan de teugel rijden! Even enkele quotes van de site:

'veel mensen denken dat aan de teugel lopen staat voor 'een goed dressuurpaard - en goede dressuurruiter'.
'Het aan de teugel lopen is een gevolg van een goede opleiding, dus het maakt niet uit dat het paard dit niet onmiddellijk doet, met de juiste training zul je er wel komen! '

Het gaat er dus om dat 'aan de teugel' niet essentieel is, geen begin van een goede dressuurtraining, maar een gevolg ervan! En, ik moet zeggen, het vraagt geduld, maar voor mij persoonlijk heeft het super gewerkt, met ieder paard dat ik rijd!

beetje onzinnig maar goed ieder zijn ding

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:13

Ik vind het helemaal niet onzinnig, waaom zou je je paard direct in de krul moeten hebben? Het aan de teugel lopen is idd een gevolg van...en geen eerste doel. Maar veel mensen willen dat wel, want het ziet zo mooi uit..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:40

hoofd/hals houding is bepalend voor een correcte achterhand gebruik, gaat eerst maar eens de annatomie van het paard leren, want deze uitspraken raken kant nog wal

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:34

weet niet of me op mij bedoeld was maar zal vast een miscommunicatie zijn. Ik heb ooit op een manege les gehad en daar werd geroepen: trek en sjor maar aan die teugels, trek hem maar in de krul. Maar iets met je benen doen dat hoefde niet. En dat bedoelde ik dus meer: want het ziet mooi uit dus trek hem er maar in.

Kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is. :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:36

ponyfee schreef:
weet niet of me op mij bedoeld was maar zal vast een miscommunicatie zijn. Ik heb ooit op een manege les gehad en daar werd geroepen: trek en sjor maar aan die teugels, trek hem maar in de krul. Maar iets met je benen doen dat hoefde niet. En dat bedoelde ik dus meer: want het ziet mooi uit dus trek hem er maar in.

Kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is. :D

dat is wat anders en dat wat je hier aan geeft is ook waar, zo moet het niet gaan

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:27

Beste Moll,

Ik neem aan dat ik de 'onzin' verkoop?

De persoon in kwestie heeft een dierengeneeskundige achtergrond en vertrekt juist vanuit de anatomie van het paard! Het is de eerste die ik ben tegengekomen die alles kan onderbouwen vanuit anatomie en logica! Als jij mij er zo nog kunt voorstellen, laat maar komen! Ik ben heel benieuwd! Bij mijn weten is het niet de hoofd/hals houding die bepalend is voor een correct achterhand gebruik. Ik kan zelf niet de juiste uitleg geven, want ik heb niet de juiste achtergrond, maar als je toch zo overtuigd bent dat het zever is, stuur dan even een mailtje, vraag even een antwoord van de persoon in kwestie (op de site vindt je mogelijkheid tot feedback), zij staan open voor discussie!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:34

Tonidressuur schreef:
Beste Moll,

Ik neem aan dat ik de 'onzin' verkoop?

De persoon in kwestie heeft een dierengeneeskundige achtergrond en vertrekt juist vanuit de anatomie van het paard! Het is de eerste die ik ben tegengekomen die alles kan onderbouwen vanuit anatomie en logica! Als jij mij er zo nog kunt voorstellen, laat maar komen! Ik ben heel benieuwd! Bij mijn weten is het niet de hoofd/hals houding die bepalend is voor een correct achterhand gebruik. Ik kan zelf niet de juiste uitleg geven, want ik heb niet de juiste achtergrond, maar als je toch zo overtuigd bent dat het zever is, stuur dan even een mailtje, vraag even een antwoord van de persoon in kwestie (op de site vindt je mogelijkheid tot feedback), zij staan open voor discussie!

als u wil weten hoe ik hier over denk kunt u in mijn posts omtrend de hoofd/halshouding, terug vinden hier op bokt.
en in deze vind het du onzin ja dat klopt geheel.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:51

Beste Moll

ik heb net even op je profiel gekeken en ik vind het een beetje spijtig dat je de discussie niet wilt aangaan. Ik heb, aan de hand van je site, het idee dat de persoon waar ik het over heb met haar ideeën heel dicht aanleund bij datgene waar je zelf mee bezig bent, ... ik weet dat zij open staat voor het uitwisselen van ervaringen en ideeën, misschien een mogelijkheid? Als je mij goed kan onderbouwen waarom... sta ik ervoor open, en zij ook, daar ben ik zeker van! Ik zal zeker eens kijken naar je posts ivm hoofd/halshouding, want is altijd een heel interessant onderwerp!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:16

Tonidressuur schreef:
Beste Moll

ik heb net even op je profiel gekeken en ik vind het een beetje spijtig dat je de discussie niet wilt aangaan. Ik heb, aan de hand van je site, het idee dat de persoon waar ik het over heb met haar ideeën heel dicht aanleund bij datgene waar je zelf mee bezig bent, ... ik weet dat zij open staat voor het uitwisselen van ervaringen en ideeën, misschien een mogelijkheid? Als je mij goed kan onderbouwen waarom... sta ik ervoor open, en zij ook, daar ben ik zeker van! Ik zal zeker eens kijken naar je posts ivm hoofd/halshouding, want is altijd een heel interessant onderwerp!

ik ben best bereid hier een gesprek over aan te gaan u weet mij te vinden.

isaayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:57

beetje verwarrend

suprleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:03

is je paard aan twee teugels sterk of aan een teugel. Als hij aan 1 kant sterker is is het nml anders op te lossen dan dat hij aan 2 teugels sterk is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:08

suprleintje schreef:
is je paard aan twee teugels sterk of aan een teugel. Als hij aan 1 kant sterker is is het nml anders op te lossen dan dat hij aan 2 teugels sterk is.

Paard mag niet sterk zijn op de teugels, dan gaat er iets goed fout :Y)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:16

nouja het merendeel van dit topic zegt het allemaal wel zo mooi, 'niks ophoudinkjes, aan de teugel komt vanzelf' heb nog nooit iemand zonder ophoudinkjes zien werken en imo (en die van mijn instructeurs) is hier ook helemaal niet mis mee. :n

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:04

een paard loopt niet vanzelf aan de teugel. ophoudingen zijn daar wel voor nodig. maar je moet natuurlijk niet ophoudingen blijven maken!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:38

Nee en als ze wel braaf nageeflijk lopen, dan ook even toestaan met je hand als beloning. Dat doe ik tenminste bij mijn pony. Al geef ik soms te veel weg en moet ik soms weer opnieuw beginnen met vragen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:46

ben het wel eens met 2 bovenstaande reacties :)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 01:39

Volgens mij is er een groot verschil tussen aan de teugel vragen of in de krul trekken (zagen).
Nageeflijkheid komt vanuit een ontspannen, goed gebruikte rug en een actieve achterhand. Als je je paard actief rijdt en naar die ontspanning toewerkt en je vraagt hem/haar af en toe zachtjes naar beneden is het volgens mij ok, als je hem/haar in de krul trekt niet.
Het paard wat ik rijd geeft dit erg duidelijk aan, nageeflijkheid is erg moeilijk voor haar omdat ze dat op 12-jarige leeftijd nog niet kent. Als ik haar gefrustreerd dmv kneepjes (ruwe kneepjes) naar beneden probeer te krijgen is haar reactie: neus de lucht in en bit tussen de kiezen. Heerlijk zo'n merrie. En gelijk heeft ze.
Als ik haar goed actief laat rijden, werk op de soepelheid door stelling en wendingen en knijp dan heel af en toe heel erg zachtjes in de buitenteugel komt ze uiteindelijk zachtjes naar beneden. Op dat moment voel ik ook dat haar rug ontspannen is en loopt ze te schuimen, is er dan iets mis met die (in totaal ong.) 5 heel zachte kneepjes? Denk het niet... Is gewoon net dat ietsje 'push' dat ze nodig heeft...
Denk dat het ook heel erg van paard tot paard afhangt...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:14

NicoleHorses schreef:
nouja het merendeel van dit topic zegt het allemaal wel zo mooi, 'niks ophoudinkjes, aan de teugel komt vanzelf' heb nog nooit iemand zonder ophoudinkjes zien werken en imo (en die van mijn instructeurs) is hier ook helemaal niet mis mee. :n

Een ophouding geven werkt op het tempo en in combinatie met een goede actieve achterhand kan het paard daardoor wat ronder worden.
Dat is een groot verschil met kneepjes geven tot het paard dat zat is en gaat zakken in de hals.
Die kneepjes/ophoudinkjes zijn dan tegenstrijdige hulpen als je het tempo niet wil veranderen en dus de verkeerde manier om het paard aan de teugel te krijgen..
Je moet een paard aan de teugel rijden en niet krijgen ;)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:19

Superwoman, wat vind je dan van mijn manier van rijden met mijn halve stal paard? Het aan de teugel rijden dan...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:30

Almeetje schreef:
Superwoman, wat vind je dan van mijn manier van rijden met mijn halve stal paard? Het aan de teugel rijden dan...

Je geeft o.a aan dat het voor het paard erg moeilijk is omdat ze op 12 jarige leeftijd nog geen nageeflijkheid zou kennen, dat is al een foutje. :o
Nageeflijkheid hoeft een paard niet te leren, dat is een reactie op de hulpen van de ruiter ongeacht de leeftijd van het paard.
Ik denk dat je nog wat meer handigheid-ervaring moet krijgen, zodat je straks het zonder die kneepjes kan ;)
Leren doe je in fases en als je het paard daarin geen pijn doet, dan is daar imo niks op tegen. Stapje voor stapje leer je meer te voelen en daarop te reageren.
Ook ik maak nog steeds fouten en probeer mezelf te verbeteren.
Naar mijn mening en ervaring is het niet paard afhankelijk ;)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:46

Ik weet dat ze het niet moet leren, maar ze heeft nog nooit nageeflijk gelopen onder het zadel, is nog nooit dressuurmatig bereden geweest. Dus ik denk dat het bij haar wel iets moeilijker is, ze heeft het nooit gedaan, er is ook nooit aan een actieve achterhand gewerkt geweest en erg aan de ontspanning gewerkt en aan het rechtrichten.
Dat ik nog meer handigheid en ervaring moet krijgen is zeker waar, ik rijd nog maar zo'n 5 jaar, waarvan nu een halfjaar met dit paardje en een echte goede instructrice, ervoor op maneges waarvan de eerste helft op een erg slechte manege waar ik eigenlijk niets leerde.
Ik probeer nu ook steeds meer bij te leren, binnen 3 jaar krijg ik een eigen paard en ik vind dat het mijn verantwoordelijkheid is om tegen dan de basis van de dressuur (en dan bedoel ik niet t.e.m. Z... Maar voldoende basis om mijn paardje rechtgericht, actief en nageeflijk te laten lopen en zelf een goede houding te hebben) onder de knie te hebben.
Momenteel ben ik al wel blij dat zij na goed warmrijden, ookal zou het voor een paard geen probleem mogen zijn, voor het eerst in 12 jaar, haar rug netjes gebruikt, aan de teugel loopt en actief aan het been loopt. ;)
Als jij zegt dat het niet paard afhankelijk is geloof ik je zeker, want je hebt volgens mij ruim meer ervaring dan ik, ik heb enkel ervaring met veel manegepaarden waar we zover nog niet mee waren, en met het paardje wat ik nu rijd en het paardje van een vriendin waar ik enkele keren mee heb gereden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:23

Almeetje schreef:
Ik weet dat ze het niet moet leren, maar ze heeft nog nooit nageeflijk gelopen onder het zadel, is nog nooit dressuurmatig bereden geweest. Dus ik denk dat het bij haar wel iets moeilijker is, ze heeft het nooit gedaan, er is ook nooit aan een actieve achterhand gewerkt geweest en erg aan de ontspanning gewerkt en aan het rechtrichten.

Nee hoor, jonge paarden die álles nog moeten leren hebben het ook zo door ;)
Het is gewoon een resultaat van..