Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tess18 schreef:hoi,
paarden aan de teugel krijgen is niet voor iedereen weggelegd.
je moet gewoon een bepaald gevoel hebben maar elk paard is anders dus je moet goed voelen.
en het is voorral moeilijk als je voor de eerste x op een vreemd paard zit om hem dan aan de teugel te krijgen.
maar als iemand moeite heeft om een paard aan de teugel te krijgen zou je mischien een hulp middel kunnen gebruiken zoals een stiekje.
groetjes
Tonidressuur schreef:Kijk even op http://www.rayou-a-nalu-dressage.com, bij tips staat er iets mooi geschreven over aan de teugel rijden! Even enkele quotes van de site:
'veel mensen denken dat aan de teugel lopen staat voor 'een goed dressuurpaard - en goede dressuurruiter'.
'Het aan de teugel lopen is een gevolg van een goede opleiding, dus het maakt niet uit dat het paard dit niet onmiddellijk doet, met de juiste training zul je er wel komen! '
Het gaat er dus om dat 'aan de teugel' niet essentieel is, geen begin van een goede dressuurtraining, maar een gevolg ervan! En, ik moet zeggen, het vraagt geduld, maar voor mij persoonlijk heeft het super gewerkt, met ieder paard dat ik rijd!
ponyfee schreef:weet niet of me op mij bedoeld was maar zal vast een miscommunicatie zijn. Ik heb ooit op een manege les gehad en daar werd geroepen: trek en sjor maar aan die teugels, trek hem maar in de krul. Maar iets met je benen doen dat hoefde niet. En dat bedoelde ik dus meer: want het ziet mooi uit dus trek hem er maar in.
Kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is.
Tonidressuur schreef:Beste Moll,
Ik neem aan dat ik de 'onzin' verkoop?
De persoon in kwestie heeft een dierengeneeskundige achtergrond en vertrekt juist vanuit de anatomie van het paard! Het is de eerste die ik ben tegengekomen die alles kan onderbouwen vanuit anatomie en logica! Als jij mij er zo nog kunt voorstellen, laat maar komen! Ik ben heel benieuwd! Bij mijn weten is het niet de hoofd/hals houding die bepalend is voor een correct achterhand gebruik. Ik kan zelf niet de juiste uitleg geven, want ik heb niet de juiste achtergrond, maar als je toch zo overtuigd bent dat het zever is, stuur dan even een mailtje, vraag even een antwoord van de persoon in kwestie (op de site vindt je mogelijkheid tot feedback), zij staan open voor discussie!
Tonidressuur schreef:Beste Moll
ik heb net even op je profiel gekeken en ik vind het een beetje spijtig dat je de discussie niet wilt aangaan. Ik heb, aan de hand van je site, het idee dat de persoon waar ik het over heb met haar ideeën heel dicht aanleund bij datgene waar je zelf mee bezig bent, ... ik weet dat zij open staat voor het uitwisselen van ervaringen en ideeën, misschien een mogelijkheid? Als je mij goed kan onderbouwen waarom... sta ik ervoor open, en zij ook, daar ben ik zeker van! Ik zal zeker eens kijken naar je posts ivm hoofd/halshouding, want is altijd een heel interessant onderwerp!
NicoleHorses schreef:nouja het merendeel van dit topic zegt het allemaal wel zo mooi, 'niks ophoudinkjes, aan de teugel komt vanzelf' heb nog nooit iemand zonder ophoudinkjes zien werken en imo (en die van mijn instructeurs) is hier ook helemaal niet mis mee.
Almeetje schreef:Superwoman, wat vind je dan van mijn manier van rijden met mijn halve stal paard? Het aan de teugel rijden dan...
Almeetje schreef:Ik weet dat ze het niet moet leren, maar ze heeft nog nooit nageeflijk gelopen onder het zadel, is nog nooit dressuurmatig bereden geweest. Dus ik denk dat het bij haar wel iets moeilijker is, ze heeft het nooit gedaan, er is ook nooit aan een actieve achterhand gewerkt geweest en erg aan de ontspanning gewerkt en aan het rechtrichten.