[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:52

@FireAndIce

Ik ben hier geen grote expert in, dat vooropgesteld en ook geen fantastische ruiter. Er was ooit een topic [RT-D] duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt waarin veel foto's langs kwamen en onder andere bokker Goofy44 heel goed commentaar gaf op foto's. Daar heb ik toen veel van geleerd. Het was een lang topic maar heel erg de moeite waard.

Maar als ik zo kijk (jouw foto's zijn niet zo erg scherp) dan zou ik zeggen dat je paard in horizontaal evenwicht is, tenminste op de onderste foto, de andere foto is een lastige hoek om te kijken. Recht van opzij geeft het beste beeld. Maar hij lijkt wel een beetje strak in zijn bovenlijn/hals. Hoe voelt hij aan? Ik zie wel een witte rijbroek en wedstrijdsituatie is altijd veel lastiger, zelfs van toppers is er dan wel eens een slechte foto te maken. ;)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:20

eerst ging het thuis best goed met aan de teugel rijden. <3 Alleen met buiten ritjes gaat ze heel erg trekken, en doet dit in de bak ook, steeds meer. Of gaat heel diep lopen. Eerste liep ze heel hard dus ben ik veel ophoudingen aan het maken. Dat hard open doet ze nu al steeds minder, maar ze loop nu in een goed tempo alleen veelte laag. |(
dus heeft iemand tips volgens mij komt het omdat ik haar te weinig aan me been rij niet in de zin van dat ze harder moet lopen maar dat ik meer tempo controle moet krijgen weet iemand hoe je dat kunt bereiken ??? :+

ik zou heel graag een antwoord krijgen :o

NeverGiveUp

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:39

Bedankt voor de duidelijke uitleg, het is me een stuk duidelijker zo.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:07

Hermelientje

Hij hangt wel erg met rijden.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:44

RenWaBl schreef:
Hallo allemaal,

ik heb met mijn paard een probleem wat met het nageeflijk lopen te maken heeft, dus ik dacht dat ik het hier neer moest zetten. Sorry als dat niet zo is. :o
Maar ik start met mijn paard nu B wedstrijden en dat doet ze super! Alleen is haar hoofdhouding nog niet stil. Ze loopt netjes nageeflijk, maar dan telkens beweegt ze nog met haar hoofd. (Omhoog en omlaag.) ;)
Hoe kan ik hier meer op trainen, dat ze haar hoofd stil houdt? Ze kan het wel, ik heb ook les waarin we erop trainen. :)
Maar zou ik het bijvoorbeeld kunnen trainen door 1 x in de week te longeren met bijzet?

Groetjes Bianca.

Heb het aan mijn beide instructeurs nagevraagd en deze zeggen dat ze meer aan elkaar moet lopen en meer haar achterhand eronder moet krijgen. :) Dan krijgt ze vanzelf een stillere hoofdhouding. Bedankt voor jullie tips!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:11

Ik heb er zelf ook moeite mee .. Maar volgens mij is het gewoon een gevoel dat je moet krijgen..

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:41

ik heb gisteren (vrijdagavond) op een grote vos ruin gereden. die hoef je niet hard aan te pakken. maar ik moet mijn handen ver uit elkaar doen, maar je moet wel op letten dat je arm tot het bit gelijk is. dan een teugel aanhouden, en in de andere kneepjes geven zoals je een spons uitknijpt

het ging heel goed :D zelfs in galop kreeg ik hem aan de teugel, en dat is nog nooit gelukt;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:43

sorry voor dat berichtje :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:59

Britt_Mara schreef:
ik heb gisteren (vrijdagavond) op een grote vos ruin gereden. die hoef je niet hard aan te pakken. maar ik moet mijn handen ver uit elkaar doen, maar je moet wel op letten dat je arm tot het bit gelijk is. dan een teugel aanhouden, en in de andere kneepjes geven zoals je een spons uitknijpt

het ging heel goed :D zelfs in galop kreeg ik hem aan de teugel, en dat is nog nooit gelukt;)

sorry, maar zoals je het nu omschrijft lijkt het meer op "klooien aan de voorkant".
Kneepjes blijven geven ben ik zwaar op tegen, omdat dat gewoon pesten is.
1 kneepje op z'n tijd vind ik wat anders, dan is het 1 hulp.
Maar waarom zou je een hulp achter elkaar moeten herhalen, dan vraag je het niet correct.
Het relatiief ver uit elkaar zetten van je handen hoeft niet verkeerd te zijn, maar als het wel verkeerd gaat dan ben je bezig als "menselijke bijzet".
Het is belangrijk om altijd van achter naar voren te rijden en je niet te focussen op de voorkant, want dan ben je in de meeste gevallen slechts aan het blokkeren.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:06

superwoman schreef:
Britt_Mara schreef:

sorry, maar zoals je het nu omschrijft lijkt het meer op "klooien aan de voorkant".
Kneepjes blijven geven ben ik zwaar op tegen, omdat dat gewoon pesten is.
1 kneepje op z'n tijd vind ik wat anders, dan is het 1 hulp.
Maar waarom zou je een hulp achter elkaar moeten herhalen, dan vraag je het niet correct.
Het relatiief ver uit elkaar zetten van je handen hoeft niet verkeerd te zijn, maar als het wel verkeerd gaat dan ben je bezig als "menselijke bijzet".
Het is belangrijk om altijd van achter naar voren te rijden en je niet te focussen op de voorkant, want dan ben je in de meeste gevallen slechts aan het blokkeren.

wij moeten eerst voorwaarts rijden, en daan één keertje een kneepje geven. wij mogen ook niet heel de tijd aan de mond komen.
en wij ''klooien niet aan de voorkant'' het is bij ons: voorwaars, neerwaarts. als het paard niet voorwaarts is, mogen we ze ook niet naar beneden halen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:16

Britt_Mara schreef:
wij moeten eerst voorwaarts rijden, en daan één keertje een kneepje geven. wij mogen ook niet heel de tijd aan de mond komen.
en wij ''klooien niet aan de voorkant'' het is bij ons: voorwaars, neerwaarts. als het paard niet voorwaarts is, mogen we ze ook niet naar beneden halen

Ben blij te lezen dat het toch anders is als het eerder deed overkomen.
Nogmaals zet ik vraagtekens bij deze uitleg, maar niet iedereen kan alles zo goed omschrijven, zelf ben ik ook niet altijd even duidelijk ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 13:18

superwoman schreef:
Britt_Mara schreef:

Ben blij te lezen dat het toch anders is als het eerder deed overkomen.
Nogmaals zet ik vraagtekens bij deze uitleg, maar niet iedereen kan alles zo goed omschrijven, zelf ben ik ook niet altijd even duidelijk ;)

ja, ik kan het ook niet zo goed uitleggen;) maar ik weet wel, dat we het goed leren en niet de paarden naar beneden te ''trekken'' :)

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:23

Denk dat je beter aan de teugel kan leren rijden door les te nemen, dan het te gaan leren uit een boekje....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:40

Mandiiy__ schreef:
Denk dat je beter aan de teugel kan leren rijden door les te nemen, dan het te gaan leren uit een boekje....

Maar uit dit topic kun je iig wel leren hoe het niet moet. Ook niet geheel onbelangrijk want er lopen nog zat slechte instructeurs rond ;)
Ook zijn er goede boeken te verkrijgen waardoor je de theorie iig al kan begrijpen, dan zal je wsl ook in de rijles het sneller onder de knie krijgen.

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:55

ik ben het eens met de mensen die zeggen dat het niet te leren valt uit een boekje, ieder paard en iedere combinatie is anders, maar er vallen wel wat tips te geven. zoals bijv als je paad heel erg vast pakt knijpjes geven enz, maar eigenlijk komt het meestal vanzelf, zolang ze wel blijt werken aan de achetrhanjd, als die er niet goed bij is kan je een paard nooit goed aan de teugel rijden. je kan tips geven maar het verschilt bij iedereen dus eigenlijk akn je niet oordelen zonder iemand te zien rijden, mijn tip: NEEM EEN GOEDE INTRUCTEUR als je er zel echt niet uitkomt. maar meestal is het ook een soort gevoel en weet je het eiegnlijk vanzelf wel hoe het moet.

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:04

ik wil nog ff reagere op britt:

je moet zowiezo altijd zorgen dat je handen gelijk zijn met het bit, als een vierkantje dus, maar het moet uiteindelijk komen uit de achetrhand zoals k al zei.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:22

_Maxime schreef:
ik ben het eens met de mensen die zeggen dat het niet te leren valt uit een boekje, ieder paard en iedere combinatie is anders, maar er vallen wel wat tips te geven. zoals bijv als je paad heel erg vast pakt knijpjes geven enz, maar eigenlijk komt het meestal vanzelf, zolang ze wel blijt werken aan de achetrhanjd, als die er niet goed bij is kan je een paard nooit goed aan de teugel rijden. je kan tips geven maar het verschilt bij iedereen dus eigenlijk akn je niet oordelen zonder iemand te zien rijden, mijn tip: NEEM EEN GOEDE INTRUCTEUR als je er zel echt niet uitkomt. maar meestal is het ook een soort gevoel en weet je het eiegnlijk vanzelf wel hoe het moet.

Ben ik het totaal niet mee eens.
Zeker met "het gevoel dat je eigenlijk vanzelf wel zou weten hoe het moet" vind ik onzin. Een paard wat achter de teugel loopt of/en in een valse krul voelt totaal niet vervelend aan als je niet weet hoe het wél moet voelen.
Kneepjes blijven geven als hij erg vast pakt, vind ik ook een slechte tip :o. Meestal is het een signaal dat je iets niet goed doet en moet je met behulp van een instructeur zoeken naar de oplossing.
imo begin met boeken én met rijden zorg je voor regelmatig les van een goede instructeur.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:56

dressuur518 schreef:
eerst ging het thuis best goed met aan de teugel rijden. <3 Alleen met buiten ritjes gaat ze heel erg trekken, en doet dit in de bak ook, steeds meer. Of gaat heel diep lopen. Eerste liep ze heel hard dus ben ik veel ophoudingen aan het maken. Dat hard open doet ze nu al steeds minder, maar ze loop nu in een goed tempo alleen veelte laag. |(
dus heeft iemand tips volgens mij komt het omdat ik haar te weinig aan me been rij niet in de zin van dat ze harder moet lopen maar dat ik meer tempo controle moet krijgen weet iemand hoe je dat kunt bereiken ??? :+

ik zou heel graag een antwoord krijgen :o

Ze zou niet mogen hangen en trekken en ze moet inderdaad goed aan het been zijn. Probeer eens veel (schijn)overgangen te rijden? Als ze blijft drammen om sneller te gaan zeker niet je hand vastzetten, dan zal zij enkel meer gaan hangen en trekken, en je mag er zeker van zijn dat zij dan wint. Als ze trager moet beter 1 stevige ophouding, en geen getrek. Vanaf dat je reactie krijgt gelijk terug durven loslaten. Dit heb ik namelijk een tijdje verkeerd gedaan bij een pony, die durfde al bokkend te gaan lopen en uit schrik bleef ik m'n handen vastzetten, maar je moet durven loslaten als ze luisteren.
Verder tegen het te diep lopen: rijdt haar goed vooruit (en aan het been, niet omdat zij vooruit wil) en neem je teugels eens wat korter?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:27

wat zijn in vredes naam schijnovergangen? ik heb zo'n vak term in de paarden wereld nog nooitg eerder gehoord, wel van mensen die de vak termen niet kennen

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:16

Ik heb het vaker gehoord. Je zet een overgang in maar net voordat je de overgang maakt maak je weer tempo. Het nut snap ik er zelf niet van maar het wordt vaker verteld/gebruikt.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:20

Bij Almé werkt het om haar losser en goed aan het been te krijgen, schijnovergangen en tempowisselingen.
Dus ze kan het maar proberen ;)
Moll, ik zeg niet dat ik een enorm goeie ruiter ben en er zo heel veel verstand van heb, maar kan enkel zeggen wat naar mijn ervaring wel eens wil helpen.

lovevariant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:37

Misschien zouden jullie mij ook kunnen helpen?
Mijn paard heeft M2 gelopen en kan het dus allemaal echt wel.
Hij heeft sinds dat ik hem heb 1 jaar niet aan de teugel gelopen. Nu ben ik hem zelf aan de teugel aan het rijden maar hij heeft gewoon echt een baksteen in zijn mond, zo sterk is hij.

Linksom is het het ergst, omdat ik zelf te veel op mijn linker teugel wil rijden. Ik moet meer op rechts gaan rijden, maar zodra ik op mijn rechter teugel ga vragen komt zijn hoofd helemaal omhoog en zit ik weer met een paard met een stuk beton in zijn mond (althans zo voelt het)
Als ik dan weer een klein beetje op links vraag is het goed, dan geeft ie wèl na, maar ik weet gewoon dat het niet goed is hem op links naar beneden te rijden. Kunnen jullie mij helpen dat mijn paard op rechts los gaat laten.

Groetjes.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:45

dat probleem heb ik ook bij een paard, maar bij mij is het zo als ik rechts vraag loopt hij gewoon weg als het ware. en ik krijg hem niet meer met de kuit terug.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:51

lovevariant schreef:
Misschien zouden jullie mij ook kunnen helpen?
Mijn paard heeft M2 gelopen en kan het dus allemaal echt wel.
Hij heeft sinds dat ik hem heb 1 jaar niet aan de teugel gelopen. Nu ben ik hem zelf aan de teugel aan het rijden maar hij heeft gewoon echt een baksteen in zijn mond, zo sterk is hij.

Linksom is het het ergst, omdat ik zelf te veel op mijn linker teugel wil rijden. Ik moet meer op rechts gaan rijden, maar zodra ik op mijn rechter teugel ga vragen komt zijn hoofd helemaal omhoog en zit ik weer met een paard met een stuk beton in zijn mond (althans zo voelt het)
Als ik dan weer een klein beetje op links vraag is het goed, dan geeft ie wèl na, maar ik weet gewoon dat het niet goed is hem op links naar beneden te rijden. Kunnen jullie mij helpen dat mijn paard op rechts los gaat laten.

Groetjes.

Een paard wordt sterk in zijn mond wanneer de ruiter een sterke hand heeft (gehad) Ook kan het komen doordat het paard last heeft van z'n gebit.
De reden dat hij op rechts niet wil kán komen doordat hij scheef is (geworden) of hij een blokkade heeft in z'n lijf.
Imo kan ik dus niet een correct antwoordt geven op je vraag, omdat ik de reden niet weet. ik iig wel dat trekken niet de oplossing is.
Wat zegt je instructeur ervan?
Wat (een beetje) kán helpen is om op de makkelijke kant, stelling naar buiten te vragen als het geen (ernstig) lichamelijk probleem is.
(en vooral goed letten op een correcte arm en handhouding, dat je geen blokkerende houding hebt)

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:49

hoi,
paarden aan de teugel krijgen is niet voor iedereen weggelegd.
je moet gewoon een bepaald gevoel hebben maar elk paard is anders dus je moet goed voelen.
en het is voorral moeilijk als je voor de eerste x op een vreemd paard zit om hem dan aan de teugel te krijgen.
maar als iemand moeite heeft om een paard aan de teugel te krijgen zou je mischien een hulp middel kunnen gebruiken zoals een stiekje.

groetjes