Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RenWaBl schreef:Hallo allemaal,
ik heb met mijn paard een probleem wat met het nageeflijk lopen te maken heeft, dus ik dacht dat ik het hier neer moest zetten. Sorry als dat niet zo is.
Maar ik start met mijn paard nu B wedstrijden en dat doet ze super! Alleen is haar hoofdhouding nog niet stil. Ze loopt netjes nageeflijk, maar dan telkens beweegt ze nog met haar hoofd. (Omhoog en omlaag.)
Hoe kan ik hier meer op trainen, dat ze haar hoofd stil houdt? Ze kan het wel, ik heb ook les waarin we erop trainen.
Maar zou ik het bijvoorbeeld kunnen trainen door 1 x in de week te longeren met bijzet?
Groetjes Bianca.
NeverGiveUp schreef:Ik zie soms echt niet waarom een paard op de voorhand rijd, ik kijk gewoon, zet hij zijn achterhand er goed onder, maar zoals op de vorige pagina stond: ik zie een paard dat op de voorhand loopt. dan denk ik Huh? Hoe zie je dat dan? Want hij zetten zijn achterbenen er wel ver onder. Moet ik ook kijken of de rug niet weggedrukt word ofzo.
ietjelover schreef:een tijd geleden heb ik gevraagt waarom mijn pony niet goed lipe
toen zeiden jullie het zadel, ik heb daarop geandwoord dat dat niet kon.
mijn instructeurs hebben dat altijd gezegt.
Nou kreeg ik een nieuw zadel dus de zadelmaker erbij.
Het nieuwe zadel paste niet en wordt nu helemaal op maat gemaakt, maar mijn oude zadel paste ook niet helemaal. iedere keer als ik in het zadel kom krijgt ze een klap in dr rug.
Nou krij g ik dus een nieuw zadel, maar ik ben bang dat ze niet meer durft.
Is het slim om haar te laten masseren en dan het nieuwe zadel op te leggen?
Ik ben ook opzoek naar een nieuwe instructuer.
RenWaBl schreef:Okee sorry... Nou wanneer ik de teugels opmaat neem, zakt ze zelf al wat met dr hoofdje. Wanneer ze omhoog komt, neem ik wat druk op de teugels, beetje spelen, zodat ze weet dat ze niet omhoog mag komen.Met de buitenteugel probeer ik haar nageeflijk te houden. Uiteraard hou ik er ook been bij, vooral binnenbeen.
En om haar los te maken, omdat ze in het begin een beetje stug is, hou ik de buitenteugel op contact en met de binnenteugel hou ik vast en laat ik weer los, hou ik vast en weer los, zodat ze daar soepel in wordt.En wanneer ze nageeflijk loopt, ontspan ik mijn hand.
In de les werken we er niet echt aan, om haar een stille hoofdhouding te geven, meer aan dat ze soepel wordt in dr mond. Maar alles wat ik hierboven opnoem, heb ik geleerd van mn instructeur. Ik weet nog niet wanneer ik weer les heb, maar ga ook aan mn instructeur vragen hoe ik hierop kan trainen.
Edit: hoe het komt dat ze geen stille hoofdhouding heeft weet ik niet zo goed, maar op mijn afgelopen wedstrijd stond op de coupon: is nog zoekende.
Britt_Mara schreef:Ik heb een vraagjee..
ik zat laatst in de les op een 1.60m grote vos, en die moest ik aan de teugel rijden. llinks is ze nogal sterk in de mond en als je vraagt met rechts loopt ze als het ware naar binnen zonder stelling.
iemand tips? zodat ze minder sterk is of gewoon zelf sterker worden
Quebelle schreef:Hallo bokkers,
als mijn bwp'r aan de teugel loopt (wat goed gaat,mooi constant & teugelcontact) gaat hij na een tijdje met z'n kin op z'n borst lopen & hangen.
Ik moet van mijn instructice hem dan vooruit tijden & handen naar boven doen..allen helpt dus niet echt.Als ik dan mijn teugels lang neem & ga stappen loopt hij wel weer normaal.
Weet er iemand hoe ik dit kan oplossen?
lisannee93 schreef:@thoraklover: Als een paard optimaal zijn rugspieren willen rekken zal hij niet alleen aan de voorkant moeten zakken, maar ook aan de achterkant. Dat wil zeggen dat hij zijn bekken ook moet kantelen. Ga maar eens bij je zelf na, kantel je bekken naar achteren en buig je schouders naar voren, je voelt je spieren oprekken. Wanneer je je paard dus aan de bijzet doet, dan is het belangrijk dat hij actief blijft lopen, lekker van achter naar voren wegdraven, daar moet je vooral op gaan letten. Een paard dat zijn achterhand actief onder zijn lichaam zet en van voren ontspannen zakt, traint zijn rugspieren en zal ook niet gaan hangen op de bijzetteugels, zoals je beschreef. Persoonlijk vind ik de pessoa een erg fijne hulpteugel met het longeren als je weet hoe je 'm moet gebruiken. Kun je zelf wat beter de stand bepalen, zodat je het wat fijner kan opbouwen voor je paard. Zoals al eerder genoemd door iemand anders, is halsstrekken, lekker lang en laag, ook hartstikke goed, daarbij moet je dit wel uitvoeren als een training/oefening, niet als uitdraven aan een lang teugeltje. Dat is namelijk een groot verschil! Zorg dat je paard dus tijdens het halsstrekken ook weer zijn bekken kantelt en als 't ware gaat 'zitten', dus door zijn achterhand eronder te zetten zijn rugspieren optimaal rekt. Toch zou ik je aanraden om met een professional dit aan te pakken.
NeverGiveUp schreef:Ik zie soms echt niet waarom een paard op de voorhand rijd, ik kijk gewoon, zet hij zijn achterhand er goed onder, maar zoals op de vorige pagina stond: ik zie een paard dat op de voorhand loopt. dan denk ik Huh? Hoe zie je dat dan? Want hij zetten zijn achterbenen er wel ver onder. Moet ik ook kijken of de rug niet weggedrukt word ofzo.