[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madagascar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:00

Mijn pony loopt uit zichzelf eigenlijk al heel ontspannen en aan de teugel. Maar de pony van een vriendin van mij had daar zeer veel problemen mee en stak zijn neus altijd hoog de wind in. Ze hebben een hele tijd privéles gepakt van een zeer goede instructrice en daarvan moesten ze gewoon heel veel figuren rijden en tempowisselingen maken ( vb. slangenvolte met vier bogen draven met in elke boog nog eens een volte, zeer goede oefening ;D ). Daardoor ging de pony van nature uit zijn hals laten dalen. Dit vind ik persoonlijk veel beter dan je pony in een bepaalde houding sleuren. Je pony moet een ontspannen houding hebben omdat hij ook echt ontspannan is en niet omdat jij hem daarin hebt gesleurd ;D.

Britt_S

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 14:19

ik weet niet of het helpt, maar misschien losstappen met een los teugeltje?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:27

Britt_Mara schreef:
ik weet niet of het helpt, maar misschien losstappen met een los teugeltje?

Dat doe ik altijd al,soms ook losdraven met losse teugel

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:31

Ik zie soms echt niet waarom een paard op de voorhand rijd, ik kijk gewoon, zet hij zijn achterhand er goed onder, maar zoals op de vorige pagina stond: ik zie een paard dat op de voorhand loopt. dan denk ik Huh? Hoe zie je dat dan? Want hij zetten zijn achterbenen er wel ver onder. Moet ik ook kijken of de rug niet weggedrukt word ofzo.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:47

Hallo allemaal,

ik heb met mijn paard een probleem wat met het nageeflijk lopen te maken heeft, dus ik dacht dat ik het hier neer moest zetten. Sorry als dat niet zo is. :o
Maar ik start met mijn paard nu B wedstrijden en dat doet ze super! Alleen is haar hoofdhouding nog niet stil. Ze loopt netjes nageeflijk, maar dan telkens beweegt ze nog met haar hoofd. (Omhoog en omlaag.) ;)
Hoe kan ik hier meer op trainen, dat ze haar hoofd stil houdt? Ze kan het wel, ik heb ook les waarin we erop trainen. :)
Maar zou ik het bijvoorbeeld kunnen trainen door 1 x in de week te longeren met bijzet?

Groetjes Bianca.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:03

RenWaBl schreef:
Hallo allemaal,

ik heb met mijn paard een probleem wat met het nageeflijk lopen te maken heeft, dus ik dacht dat ik het hier neer moest zetten. Sorry als dat niet zo is. :o
Maar ik start met mijn paard nu B wedstrijden en dat doet ze super! Alleen is haar hoofdhouding nog niet stil. Ze loopt netjes nageeflijk, maar dan telkens beweegt ze nog met haar hoofd. (Omhoog en omlaag.) ;)
Hoe kan ik hier meer op trainen, dat ze haar hoofd stil houdt? Ze kan het wel, ik heb ook les waarin we erop trainen. :)
Maar zou ik het bijvoorbeeld kunnen trainen door 1 x in de week te longeren met bijzet?

Groetjes Bianca.

Als je niet schrijft hoe je haar nageeflijk laat lopen én hoe jullie er in de les aan werken, kunnen we weinig concrete tips geven.
Waarom denk jij zelf dat ze haar zo onrustig is met haar hoofd?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:06

NeverGiveUp schreef:
Ik zie soms echt niet waarom een paard op de voorhand rijd, ik kijk gewoon, zet hij zijn achterhand er goed onder, maar zoals op de vorige pagina stond: ik zie een paard dat op de voorhand loopt. dan denk ik Huh? Hoe zie je dat dan? Want hij zetten zijn achterbenen er wel ver onder. Moet ik ook kijken of de rug niet weggedrukt word ofzo.

Paard zou op z'n "mooist" lopen wanneer de achterhand er goed onder is en het lijkt alsof hij bergopwaarts loopt. Bij een paard wat op de voorhand loopt, krijg je meer het "duikboot" idee ;)

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:24

Okee sorry... Nou wanneer ik de teugels opmaat neem, zakt ze zelf al wat met dr hoofdje. Wanneer ze omhoog komt, neem ik wat druk op de teugels, beetje spelen, zodat ze weet dat ze niet omhoog mag komen. :) Met de buitenteugel probeer ik haar nageeflijk te houden. Uiteraard hou ik er ook been bij, vooral binnenbeen.
En om haar los te maken, omdat ze in het begin een beetje stug is, hou ik de buitenteugel op contact en met de binnenteugel hou ik vast en laat ik weer los, hou ik vast en weer los, zodat ze daar soepel in wordt. :) En wanneer ze nageeflijk loopt, ontspan ik mijn hand. :)
In de les werken we er niet echt aan, om haar een stille hoofdhouding te geven, meer aan dat ze soepel wordt in dr mond. Maar alles wat ik hierboven opnoem, heb ik geleerd van mn instructeur. Ik weet nog niet wanneer ik weer les heb, maar ga ook aan mn instructeur vragen hoe ik hierop kan trainen. :)

Edit: hoe het komt dat ze geen stille hoofdhouding heeft weet ik niet zo goed, maar op mijn afgelopen wedstrijd stond op de coupon: is nog zoekende. :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 14:39

een tijd geleden heb ik gevraagt waarom mijn pony niet goed lipe
toen zeiden jullie het zadel, ik heb daarop geandwoord dat dat niet kon.
mijn instructeurs hebben dat altijd gezegt.
Nou kreeg ik een nieuw zadel dus de zadelmaker erbij.
Het nieuwe zadel paste niet en wordt nu helemaal op maat gemaakt, maar mijn oude zadel paste ook niet helemaal. iedere keer als ik in het zadel kom krijgt ze een klap in dr rug.
Nou krij g ik dus een nieuw zadel, maar ik ben bang dat ze niet meer durft.
Is het slim om haar te laten masseren en dan het nieuwe zadel op te leggen?
Ik ben ook opzoek naar een nieuwe instructuer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:07

ietjelover schreef:
een tijd geleden heb ik gevraagt waarom mijn pony niet goed lipe
toen zeiden jullie het zadel, ik heb daarop geandwoord dat dat niet kon.
mijn instructeurs hebben dat altijd gezegt.
Nou kreeg ik een nieuw zadel dus de zadelmaker erbij.
Het nieuwe zadel paste niet en wordt nu helemaal op maat gemaakt, maar mijn oude zadel paste ook niet helemaal. iedere keer als ik in het zadel kom krijgt ze een klap in dr rug.
Nou krij g ik dus een nieuw zadel, maar ik ben bang dat ze niet meer durft.
Is het slim om haar te laten masseren en dan het nieuwe zadel op te leggen?
Ik ben ook opzoek naar een nieuwe instructuer.

Ik vind het wel een goed idee om je paard eerst los te maken voor je weer "aan het werk" gaat. Persoonlijk kies ik eerder voor een osteopaat omdat ik daar meer ervaring mee heb en wat dieper gaat (naar mijn idee).
Als je het zadel wel "gewoon" op kan leggen, zou je haar eerst kunnen longeren om haar goed te laten wennen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:16

RenWaBl schreef:
Okee sorry... Nou wanneer ik de teugels opmaat neem, zakt ze zelf al wat met dr hoofdje. Wanneer ze omhoog komt, neem ik wat druk op de teugels, beetje spelen, zodat ze weet dat ze niet omhoog mag komen. :) Met de buitenteugel probeer ik haar nageeflijk te houden. Uiteraard hou ik er ook been bij, vooral binnenbeen.
En om haar los te maken, omdat ze in het begin een beetje stug is, hou ik de buitenteugel op contact en met de binnenteugel hou ik vast en laat ik weer los, hou ik vast en weer los, zodat ze daar soepel in wordt. :) En wanneer ze nageeflijk loopt, ontspan ik mijn hand. :)
In de les werken we er niet echt aan, om haar een stille hoofdhouding te geven, meer aan dat ze soepel wordt in dr mond. Maar alles wat ik hierboven opnoem, heb ik geleerd van mn instructeur. Ik weet nog niet wanneer ik weer les heb, maar ga ook aan mn instructeur vragen hoe ik hierop kan trainen. :)

Edit: hoe het komt dat ze geen stille hoofdhouding heeft weet ik niet zo goed, maar op mijn afgelopen wedstrijd stond op de coupon: is nog zoekende. :)

Je werkt dus doormiddel van kneepjes?
Soepel worden ze niet door met je hand te kneden ;)
Het onrustige hoofd kan goed de reactie zijn op je kneepjes of je gehele houding (spanning ergens in je lijf, vaak schouders,ellebogen en polsen).
Als je haar los wil maken, doe dit dan door voorzichtig andere halshoudingen te vragen (lang en laag met en zonder stelling, wat dieper en later wat meer oprichting en dit ook met en zonder stelling, dit samen met figuren rijden en zorgen dat ze goed aan het been is en blijft. De stelling kun je ook van licht naar een grote stelling veranderen, maar niks overvragen natuurlijk.
Verder gewoon geen kneepjes geven, maar aanleuning houden. Voelen wanneer je de aanleuning een klein beetje moet/kan verzwaren en voornamelijk voelen dat je écht ontspant en niet half -wat veel veel mensen onbewust doen.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 15:22

Nee ik maak haar niet los doormiddel van kneepjes. Ik hou mijn binnenhand naar binnen en hou deze een paar seconden vast, daarna ontspan ik deze hand een paar seconden. En zo door. ;)
Het kan inderdaad zijn dat ik mijzelf te veel span, zal ik vanavond eens uitproberen. :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:57

Ik heb een vraagjee..

ik zat laatst in de les op een 1.60m grote vos, en die moest ik aan de teugel rijden. llinks is ze nogal sterk in de mond en als je vraagt met rechts loopt ze als het ware naar binnen zonder stelling.
iemand tips? zodat ze minder sterk is of gewoon zelf sterker worden :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:12

Britt_Mara schreef:
Ik heb een vraagjee..

ik zat laatst in de les op een 1.60m grote vos, en die moest ik aan de teugel rijden. llinks is ze nogal sterk in de mond en als je vraagt met rechts loopt ze als het ware naar binnen zonder stelling.
iemand tips? zodat ze minder sterk is of gewoon zelf sterker worden :P

Vooral niet gaan trekken, want aan de teugel rijden doe je niet op kracht.
Lijkt erop dat het paard scheef is of ergens last van heeft.

chinookz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:47

Je kan aan de teugel idd niet uit een boekje leren alleen welke fout bijna 80 % maakt is blijven trekken en rommelen in de paarden mond!

sluiten hij geeft na toestaan en verbinding zoeken als een dun touwtje wat elk moment kan breken

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:59

ik moet van mijn instructeur vragen en toestaan, niet met een harde hand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:51

Britt_Mara schreef:
ik moet van mijn instructeur vragen en toestaan, niet met een harde hand.

Wat/Hoe vragen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:58

wanneer vragen en wanneer toestaan?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:12

Hallo bokkers,
als mijn bwp'r aan de teugel loopt (wat goed gaat,mooi constant & teugelcontact) gaat hij na een tijdje met z'n kin op z'n borst lopen & hangen.
Ik moet van mijn instructice hem dan vooruit tijden & handen naar boven doen..allen helpt dus niet echt.Als ik dan mijn teugels lang neem & ga stappen loopt hij wel weer normaal.
Weet er iemand hoe ik dit kan oplossen?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:02

Misschien iets meer wisselingen rijden, wat sneller dan weer langzamer, veel figuren. Een beetje bezig houden. Dat helpt bij die van mij erg goed!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:11

Quebelle schreef:
Hallo bokkers,
als mijn bwp'r aan de teugel loopt (wat goed gaat,mooi constant & teugelcontact) gaat hij na een tijdje met z'n kin op z'n borst lopen & hangen.
Ik moet van mijn instructice hem dan vooruit tijden & handen naar boven doen..allen helpt dus niet echt.Als ik dan mijn teugels lang neem & ga stappen loopt hij wel weer normaal.
Weet er iemand hoe ik dit kan oplossen?

Ik denk dat hij toch reageerd op je hulpen en hij er onderuit probeerd te komen omdat de hulpen niet helemaal correct zijn.
Mischien dat de achterhand wat minder actief wordt na een tijdje, dus ik raad ook aan om hem goed aan je been te houden.
Ook raad ik aan om de halshouding regelmatig wat te veranderen - dus wat meer verlenging in de hals te vragen af en toe en wat stelling
om ook goed te voelen of hij je hand blijft volgen.
Onbewuste spanning in je lijf (bijv schouders-ellebogen-polsen) kunnen ook zorgen voor het opkroppen en hangen, dus let daar ook even extra op ;)
Bedenk je ook dat hij alleen kan hangen als jij iets op op te hangen geeft.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, want er zijn natuurlijk nog veel meer oorzaken en oplossingen te bedenken naast deze :Y)

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:51

dat van die verkramping klopt wel,ik neig soms mijn polsen te knikken & heb last van m'n linkerschouder(breuk met kalkafzetting).ik ga kijken hoe ie woensdag loopt als ik erop let want gisteren kreeg hij koliek :=

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 11:57

lisannee93 schreef:
@thoraklover: Als een paard optimaal zijn rugspieren willen rekken zal hij niet alleen aan de voorkant moeten zakken, maar ook aan de achterkant. Dat wil zeggen dat hij zijn bekken ook moet kantelen. Ga maar eens bij je zelf na, kantel je bekken naar achteren en buig je schouders naar voren, je voelt je spieren oprekken. Wanneer je je paard dus aan de bijzet doet, dan is het belangrijk dat hij actief blijft lopen, lekker van achter naar voren wegdraven, daar moet je vooral op gaan letten. Een paard dat zijn achterhand actief onder zijn lichaam zet en van voren ontspannen zakt, traint zijn rugspieren en zal ook niet gaan hangen op de bijzetteugels, zoals je beschreef. Persoonlijk vind ik de pessoa een erg fijne hulpteugel met het longeren als je weet hoe je 'm moet gebruiken. Kun je zelf wat beter de stand bepalen, zodat je het wat fijner kan opbouwen voor je paard. Zoals al eerder genoemd door iemand anders, is halsstrekken, lekker lang en laag, ook hartstikke goed, daarbij moet je dit wel uitvoeren als een training/oefening, niet als uitdraven aan een lang teugeltje. Dat is namelijk een groot verschil! Zorg dat je paard dus tijdens het halsstrekken ook weer zijn bekken kantelt en als 't ware gaat 'zitten', dus door zijn achterhand eronder te zetten zijn rugspieren optimaal rekt. Toch zou ik je aanraden om met een professional dit aan te pakken. :)

Bedankt voor de tips :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:01

NeverGiveUp schreef:

Ik weet niet helemaal zeker of je nu de foto's op pagina 218 bedoelt en de opmerking van Moll die daaronder stond dat het paard op de voorhand loopt. Maar ik ga er even van uit dat je die foto's bedoelt. Als je naar een foto kijkt van een paard in draf en de afstand tussen zijn twee voorbenen is veel groter dan de afstand tussen zijn twee achterbenen dan loopt het paard op de voorhand. Het beste kun je het zien op het moment dat het paard heel even vier benen aan de grond heeft, of kort daarvoor of daarna. De benen van het paard zouden er dan moeten uitzien als twee omgekeerde letters V, dus zo: /\/\
Als dan de afstand tussen de voorbenen groter is dan loopt het paard op de voorhand.

Op deze wikifoto van een paard dat niet op de voorhand loopt kun je ongeveer zien wat ik bedoel met gelijke afstanden tussen de benen maar het is niet helemaal het moment waarop je de V'tjes ziet:
Afbeelding

Hier ter vergelijking een paard dat wel op de voorhand loopt:
Afbeelding

Verder kun je het soms ook zien op foto's omdat de benen niet meer mooi diagonaal tegelijk bewegen. Als het paard dat op de voorhand loopt op de foto hierboven doorgaat in zijn beweging dan komt er een moment waarop hij alleen nog maar met zijn linkervoorbeen op de grond staat terwijl zijn rechterachterbeen al los is van de grond, linkervoorbeen en rechterachterbeen horen juist gelijk af te wikkelen in draf, want dat zou een diagonale beweging moeten zijn.

Op de foto hieronder kun je dat effect zien:
Afbeelding
Hier staat rechtsvoor nog op de grond terwijl linksachter al los is. Afstand voor is ook groter dan afstand achter dus dit paard loopt ook op de voorhand.

Ik heb de foto's volkomen willekeurig van het internet geplukt gewoon om dit punt even duidelijk te maken en het is geenszins kritisch bedoelt over de ruiters. Ik hoop dat dit jouw vraag een beetje beantwoordt.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 01:09

Kun je het hieraan ook zien?
Afbeelding
Afbeelding