[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:23

Je moet juist niet zorgen voor spanning, maar zorgen voor ontspanning.. en dat doe je niet door steeds weer spanning op de teugels / daarmee het bit / te brengen.. bovendien heb je mijn vraag nog niet beantwoord Knipoog

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:24

Ik dacht dat je mij verkeerd had begrepen, qua spanning/ontspanning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:26

Misschien moet je dan duidelijk uitleggen wat je bedoeld.
Spelen met de teugels en wanneer 'hij zijn kop in de lucht gooit' doorgaan om hem 'er doorheen te krijgen' zorgt nl. absoluut NIET voor nageeflijkheid en is IMO een vreselijk slecht advies.

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 21:37

Naar mijn mening hangt dat af van de situatie, sommige paarden gooien hun kop in de lucht omdat ze geen zin hebben om zich in te spannen en juist dán moet je door rijden.
Bij andere paarden kan het zoals jij zegt spanning zijn, wat je idd dan weer anders moet aanpakken.

Habianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 00:41

jaa, heb gisteren weer gereden, heb toen het eerste halfuurtje met normaal contact m,n handen stilgehouden totdat ze met d,r hals naar beneden kwam. En toen begon ik met spelen dus lichte kneepjes geven. Dat hielp wel goed..dus dank voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 01:50

Mirr schreef:
Naar mijn mening hangt dat af van de situatie, sommige paarden gooien hun kop in de lucht omdat ze geen zin hebben om zich in te spannen en juist dán moet je door rijden.
Bij andere paarden kan het zoals jij zegt spanning zijn, wat je idd dan weer anders moet aanpakken.

Fout, fout, fout Haha! Geen enkel paard zal zijn 'kop' in de lucht gooien omdat hij geen zin heeft zich in te spannen.. want nageeflijkheid is voor een paard juist veel fijner dan met de 'kop' in de lucht lopen. Het is ontspannen, niet inspannen. Een paard zal dus altijd sterrenkijken als reactie op pijn of op de ruiter, niet omdat hij niet nageeflijk wilt lopen- want een paard loopt nageeflijk juist op z'n fijnst, niet alleen voor de ruiter maar ook voor zichzelf.

geartsjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:45

WildWings schreef:
Mirr schreef:

Fout, fout, fout Haha! Geen enkel paard zal zijn 'kop' in de lucht gooien omdat hij geen zin heeft zich in te spannen.. want nageeflijkheid is voor een paard juist veel fijner dan met de 'kop' in de lucht lopen. Het is ontspannen, niet inspannen. Een paard zal dus altijd sterrenkijken als reactie op pijn of op de ruiter, niet omdat hij niet nageeflijk wilt lopen- want een paard loopt nageeflijk juist op z'n fijnst, niet alleen voor de ruiter maar ook voor zichzelf.

dat ben ik niet met jee eens, mijn bijrijdpaard die heeft dr eerst gewoon geen zin,(rijd dr nog maar net) maar als je dan ff doorgaat, gaat ze lekker ontspanne lopen.dacht eerst ook door stress, maar ze is dan ook gewoon ontspannen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:10

Van aanspanning komt ontspannig..

Aanspannig moet je ruim zien, de mate van druk die jij op je paard uitoefend verschilt per paard en per ruiter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:10

Ik vind dit absoluut geen manier om een paard nageeflijk te rijden en heb al uitgelegd waarom.. van aanspanning komt ontspanning, dat wel, maar niet op de manier die jij bedoeld.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:00

Het is niet echt een probleem , want ik werk eraan en het word steeds beter .

In stap krijg ik 'm heel goed aan de teugel en in draf niet . Als we dan wat figuren gereden hebben gaat het al weer beter . Maar als hij dan goed loopt heb ik het moeilijk om hem zo te houden . Iemand tips ? Want ik kan toch moeilijk heel de tijd zitten te spelen .
En als hij omhoog wilt gaan speel ik maar dan is het te laat Clown

babseflaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:02

kan het ook dat je hulpen best geod doet maar dan iets te weinig been geeft

heb nameijjk ook probleem wil zo graag en oefen zo lang maar het lukt maar niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:54

Het is natuurlijk bij ieder paard anders Haha! . Wat ik nu voortaan doe is zo; allereerst gewoon losrijden, laat mijn binnenteugel los (helemaal ontspannen) buitenteugel heb ik wel in mijn hand maar ook he-le-maal ontspannen. En zet mijn binnenbeen tegen de singel aan, mijn buitenbeen net iets achter de singel. Dan ontspant hij ge-lijk en is ook héél nageeflijk (knabbelen op het bit enz.) Lachen . Ik blijf gewoon loswerken, als ik voel dat hij zijn rug ook loslaat ga ik opbouwen. Maar blijf áltijd ontspannen, zo blijft je paard ook lekker licht in de mond, wat zowel voor jou als je paard fijn is.
Ik houd uiteraard wel allebei mijn teugels erbij als ik ga opbouwen, voor de rest maak ik ook heel veel overgangen. Zo zet hij zijn achterhand er goed onder, en kan hij van voren ook omhoog komen (al een beetje oprichting, dat lukt natuurlijk niet in een keer. Gewoon veel oefenen), en blijft hij ook goed op het been. Nu hoef ik maar met kleine hulpen dingen uit te voeren. En dat is heel fijn rijden Lachen
Er zijn natuurlijk momenten dat het niet helemaal ontspannen is Knipoog wat ik dan doe is wéér met mijn buitenhand vragen (héél zachtjes ÉN ontspannen) en geef een beetje met mijn binnenteugel, zet mijn binnenbeen op de singel en mijn buitenbeen er net iest achter. Als ik voel dat hij weer nageeflijk wordt, geef ik hem ook de ruimte om daar te gaan ontspannen.
Dan is het weer heel de tijd geknabbel op het bit, en gewoon fijn nageeflijk.
Belangrijk is ook dat je je paard beloont als hij iets goed doet, zo maak je hem trots Lachen en gaat hij iedere keer makkelijker ontspannen lopen.
En steeds weer zo het verhaaltje opnieuw, véél overgangen & figuren blijven rijden Haha! dat is mijn tip. Maar zoals ik al zei; ieder paard is verschillend Bloos
Xx

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:05

heb ook een leuk probleem met aan de teugel rijden :

Hij is vrij ontrustig met zijn hoofd, min 1x per ronde op de hoefslag gooit ie zijn hoofd te diep of juist omhoog. Ikzelf weet wel dat ik meer moet ontapannen en mijn handen nog stiller houden maar hoe houd ie zijn hoofd nou constant. Denk dat hij nu toc hecht wel 4 maand aan de teugel loop.

het andere probleem is dat hij heel snel gaat, en dat hij als ik hem wat langzamer wil laten gaan dmv halve ophoudingen gooit hij zijn hoofd omhoog. Dus tegen de hand. Hoe gaan we dit oplossen ?

Zijn gebit is pas geleden nog na gekeken en bijgeveild, dus dat is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:13

Fijn dat je er even bijzet dat er niks met zijn gebit is, en dat je die hebt laten controleren OK dan! . Nou, als ik [Paard] langzamer wil laten gaan gebruik ik meer mijn zit dan mijn teugels. Hij reageert heel goed op mijn zit en been, dus misschien is het een aanrader dat je daar op gaat oefenen? Dan zit je iig niet ijn zijn mond Knipoog
Constant houden is sowieso best lastig, gewoon veel oefenen denk ik. Makkelijker gezegd dan gedaan Haha! .
Ehm ... Als je allebei de teugels loslaat, doet hij dit dan ook met zijn hoofd ? Misschien vind je paard het niet fijn als je té veel in zijn mond zit. Vandaar dat het héél belangrijk is ontspannen te blijven. Je geeft zelf al aan dat je je handen meer moet ontspannen én stiller moet houden. Ga je daar dan eens goed op richten Lachen misschien werkt het wel. Gewoon niet in zijn mond zitten, constante ontspanning. Dan komt dat hoofdje vanzelf wel. Dat je hem maar niet in de weg zit. Je moet uiteraard ook wel weer wat contact houden Knipoog
Gewoon veel oefenen (oefening baart kunst Haha! )
Zoals ik hierboven ook al zei, veel overgangen en figuren en probeer het meeste met je zit én benen te doen.
Succes Lachen

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:28

ik ga erop oefenen! dankje Lachen
idd, het is makkelijker gezegd dan gedaan Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:01

Haha! Succes ermee !

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 19:28

Sisco4life schreef:
heb ook een leuk probleem met aan de teugel rijden :

Hij is vrij ontrustig met zijn hoofd, min 1x per ronde op de hoefslag gooit ie zijn hoofd te diep of juist omhoog. Ikzelf weet wel dat ik meer moet ontapannen en mijn handen nog stiller houden maar hoe houd ie zijn hoofd nou constant. Denk dat hij nu toc hecht wel 4 maand aan de teugel loop.

het andere probleem is dat hij heel snel gaat, en dat hij als ik hem wat langzamer wil laten gaan dmv halve ophoudingen gooit hij zijn hoofd omhoog. Dus tegen de hand. Hoe gaan we dit oplossen ?

Zijn gebit is pas geleden nog na gekeken en bijgeveild, dus dat is het niet.

grote kans dat je niet voldoende voorwaarts rijd en je paard zo af en toe of constant achter het bit loopt. Je paard loopt snel zoals je zegt, daardoor gebeurt het vaak dat je niet voldoende drijvende kracht van achter durft aan te geven en van voren teveel ophoud. Je krijgt dan niet voldoende aanleuning waardoor het paard bij hetminste og geringste aan druk zijn verzet zal tonen door te diep te zakken of zijn hoofd eruit zal gooien.
Je zult dus moeten zorgen dat het paard echt voorwaarts tegen de hand aan gaat lopen. Ookal gaat ie snel toch even dat been aandrukken en niet van voren alles er weer uit laten lopen. Dit is overigens een probleem wat je zult moeten oplossen samen met een trainer die je van de kant af kan corrigeren. Vaak lukt het je niet alleen omdat je reactie dan niet voldoende snel is en je hoogst waarschijnlijk zelf niet eens weet hoe het zou moeten voelen. je trainer kan zeggen wanneer het goed is zodat jij dat gevoel daarvoor kan ontwikkelen en het dan tijdens je vrije uurtjes zelf kan gaan proberen.
De druk er van voren helemaal afhalen is niet de oplossing als een paardaan de teugel loopt.
Zolang je niet de begeleiding hebt of het gevoel nog niet hebt kun je het beste gaan oefenen om je paard de hals eerlijk te laten strekken. Dus niet alleen het hoofd omlaag en sloffen maar van achter naar voren de hals verlengen met het neusje voor de loodlijn. je moet hierbij het idee hebben dat het paard zich vanaf zijn neus tot aan het puntje van zijn staart verlengt zonder te gaan rennen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:14

nou mijn haf heeft zeker een tijd geen zin gehad om aan het werk te moeten.
Als ik de teugels op maat pakte dat liep hij gelijk met hoofd omhoog en begon heerlijk door te drammen door te willen draven en mij uit het zadel te trekken.
ik werd er niet goed van ik gaf hem werkelijk waar geen enklele aanleiding om zo te doen.
Ik gaf geen extra druk en ik zat ook niet te hangen aan de teugels.
ik heb meerdere laten kijken hoe het met mij en hem afging.
Conclusie... hij zit gewoon te vervelen en een loopje met je te nemen.
Wat we hebben gedaan?
Een paar keer flink omgetrokken zech maar overdreven stelling gevraagt en ja zeker met een harde hand.
Dit heb ik 3 keer hoeven doen en hij liep erna als een trein heerlijk schuimend en op 2 pinken te rijden.
Als hij fris is en wil weer drammen of lekker op je binneteugel hangen dan herhaal ik het weer en dan is het afgelopen.

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:13

1: voorwaartse drang
2: souplesse
3: vlug aan het been

en dán moet je maar eens nadenken over 'aan de teugel rijden' !

vind het erg jammer dat veel mensen de term nageven(want dat is het!) zo fout opvatten. Ga hier ook geen tips op geven, ligt per combinatie anders, maar ben er zeker van overtuigd dat je een paard met spanningen absuluut niet onder dwang moet rijden! krijg je alleen maar meer gezeik mee Knipoog

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:17

en nog iets.. hebben de mensen die zo veel moeite hebben met het nageven, en daardoor lekker gaan rouwdouwen in de mond van het paard enz enz, het paard laten controleren door fysio of tandarts? zo nee.. begin daar eens mee voordat je het op je paard steekt..

zo ja.. mijn oprechte excuses!! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:37

Goed gezegd Kaitlin Lachen
Ontspanning is ook daadwerkelijk ontspanning en dus niet in de mond gaan rommelen.

Ik denk dat het ook beter is je paard is gewoon lekker te laten lopen, zonder met die teugels in de mond aan de gang te gaan.
Gewoon goed op het been, en véél inpuls.

Dan komt dat vanzelf wel.

JelskeFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:06

HooJJ Haha!
Omdat het topic wat ik had geopend is gesloten Bloos! Stel ik mijn vraag hier Tong uitsteken
Ik snap nog steeds niet hoe je het paard aan de teugel kunt laten lopen Bloos! Ik kijk soms naar andere lessen maar daar word ik niet echt wijs uit Tong uitsteken K heb het lef niet om het aan de instructeur nu nog te vragen want hij is nogal opvliegend over dat soort dingen Nagelbijten / Gniffelen Al vraag ik het aan de andere in mijn les zeggen ze allemaal wat anders! En als je op internet zoekt vind je veel informatie over wat, wat en wat , maar niet over hoe, hoe en hoe. Wie kan mij gemakkelijk uitleggen HOE?
Bij voorbaat dank Lachen

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:04

rijd het paard voorwaarts aan je been en vang hem zeg maar op met je handen. je mag best spelen met de teugels, zolang je maar niet gaat lopen trekken of zagen. rijd het paard met je benen en zit voorwaarts en weer terug. als het paard niet ontspannen is zal ie ook niet lekker lopen (en ik kan het weten, rijd er zelf zo eentje, dat is echt een flip-kip) zorg dus dat er rust en vertrouwen is tussen ruiter en paard. probeer mee te bewegen met de bewegingen die het paard maakt. goodluck Pling

JelskeFries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:12

Vicky_88 schreef:
rijd het paard voorwaarts aan je been en vang hem zeg maar op met je handen. je mag best spelen met de teugels, zolang je maar niet gaat lopen trekken of zagen. rijd het paard met je benen en zit voorwaarts en weer terug. als het paard niet ontspannen is zal ie ook niet lekker lopen (en ik kan het weten, rijd er zelf zo eentje, dat is echt een flip-kip) zorg dus dat er rust en vertrouwen is tussen ruiter en paard. probeer mee te bewegen met de bewegingen die het paard maakt. goodluck Pling

Sorry, het laatste deel snap k wel maar dat eerste stuk zijn me wat te veel vak Bloos! termen.
Die eerste zin: rijd het paard voorwaarts aan je been en vang hem zeg maar op met je handen. Zou je die willen verduidelijken.Het is wel duidelijk maar k snap t niet zo erg Nagelbijten / Gniffelen . Ik heb nog weinig verstand van paardrijden Haha! Heel erg bedankt voor je reactie! Ja

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:27

ze bedoeld denk ik naar je hand toe rijden.