Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HappyH

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:04

[quote="friemel"][quote]

Ik vind de theorie vergaander dan die van ongeacht welke publicerende purist, meester of dressuurclown dan ook; klassiek, modern of NH-achtig.

Vanuit een wetenschappelijke veterinaire klinische achtergrond wordt volgens mij onder Aqua's methode ook nog eens een stevig academisch fundament gelegd met een hoop latijnse verbindingen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Aqua heeft gewoon een inzicht in bewegingen die velen niet hebben. En weet vervolgens wat je moet doen om die beweging te corrigeren aan te passen of te perfectioneren. Dit natuulijk alleen als de ruiter alles goed doet. Dit is niet arrogant bedoeld!!!!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:14

KiWiKo schreef:
Als ik zo iets revolutionairs had, en het was zo goed........ dan ging ik de boer op ermee, en zorgde ik ervoor dat Nederland weet waar Creil ligt, dat Nederland weet wie Aqua is, EN last but not least, dat Nederland mij serieus neemt ipv als Don Quichote ziet.

Het maakt mij niet zoveel uit, hoe jij de methode ziet of hoe je degene ziet die volgens deze methode rijdt. Ik doe er mijn voordeel mee en het paard zeker ook. Ik gun het alle paarden dat ze er kennis mee maken.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:42

[quote="shadow0"]Ok, ik begin er iets van te snappen.

Joepie
Het is zeker niet eenvoudig. Eigenlijk moet je het eerst ervaren voordat het echt tot je doordringt. Ik ben ook nog lang niet uitgeleerd. Ik denk dat Aqua's theorie veel dieper gaat dan de meeste andere. In mijn ogen hebben paarden die in Aquabalans zijn toch op een andere manier balans. Vraag me niet dit goed te verwoorden want dat kan ik niet, maar in mijn ogen is er een verschil. De paarden kunnen volgens mij beter bewegen zijn soepeler, omdat er bij ons vanuit de balans gereden word.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:49

dobbel schreef:
Nou niet door deze oud leerling hoor iemand die op de bakrand gaat zitten om les te geven daar hou ik niet van, ik noemde het wat rondjes kaggelen en verder niks doen, maar goed dat is mijn mening erg fijn voor al die mensen die het wel geweldig vinden,

Grappig hoe mensen dingen anders kunnen ervaren.
Misschien was de methode te confronterend voor jou.
Je moet n.l. wel in staat zijn kritisch naar jezelf te kijken.

kudah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:14

Nou, nou,

Afgelopen weekend heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en ben ik naar Creil toegereden.
Na alle positieve en negatieve berichten op dit forum, dacht ik het wordt nu eindelijk eens tijd om met eigen ogen te aanschouwen wat de aqua methode inhoud.

Mijn mond viel open van verbazing bij het zien van de aqua methode.
Zowel ruiters als paarden genoten gewoon. Er kwam geen zweep of ander hulpmiddel aan te pas om de paarden te laten dansen.

Ook de manier van lesgeven door aqua was heel anders dan door Dobbel gesuggereerd werd.
Wat een inzicht heeft zij zeg.
Het was ook schitterend om te zien dat de ruiters door hun paarden gecorrigeerd werden als zij iets foutiefs deden.

Ik wil niet zeggen dat je dit één keer gezien moet hebben, maar revolutionair is het wel.
Wat mij betreft mogen ze alle goede dingen die er in het paardenwereldje bestaan, ook de methode van Aqua, samenvoegen tot één mooi geheel.
Zo hebben de paarden en hun ruiters straks een hele mooie toekomst voor zich, en wat is er nou mooier om te zien?
Paarden die dansen of paarden die niet in balans zijn?

Oh ja Kiwiko, Nederland weet echt wel waar Creil ligt, maar zal straks ook weten wie Aqua is.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 22:35

friemel schreef:
Ben nog niet begonnen aan de zweetthese, gaat het al weer over balansen. Wat zijn jullie snel! En al die vragen van GoldStar ook nog

Ik ken het horizontale evenwicht (van op de voorhand naar verzameling), het zijdelingse, en dan is er ook nog zoiets als voetbalans en voedingsbalans, sociaal evenwicht misschien? En vast nog heel veel meer? En als al die evenwichten met elkaar in harmonie zijn, dan is er Aqua's optimale balans, of andersom -ik ben de draad al weer kwijt-. En dat zou dan de holistische paardbalans kunnen zijn?

Ik word echt dizzie van jullie met al die kwesties. Maar wel leuk dit

Dat vind ik nou ook, ik les al een jaar bij Aqua en ben nog lang niet uitgeleerd. Hoop ook dat inzicht te krijgen, maar ben er nog lang niet.
Ben wel heel tevreden dat er nu op een fatsoenlijke manier gedachten worden uitgewisseld. Dat was het doel van mijn topic. Er iets van opsteken.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 22:42

KiWiKo schreef:
Wat is dat toch met die Piaffe Er zijn meerdere oefeningen hoor

Ik heb elders al andere voorbeelden genoemd.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 22:47

[quote="Goofy44"]Als het gaat om winnen, kun je ook berekenend rijden.

Als het gaat om winnen kunnen paarden daar behoorlijk de dupe van worden. Laat het welzijn van het paard toch a.u.b. voorop staan.
Accepteer het feit, dat je bepaalde doelen (nog) niet kunt halen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:48

Kudah, ik denk dat de discussie helemaal niet is of aqua een goede instructrice is of niet.

Wat mij iriteert en vele anderen met mij (geloof ik) is de uitleg over de draag methode. Op onze vraag over wat dat is krijgen we te horen dat een paard dan in balans is.
Als we vragen wat die balans inhoudt krijgen we te horen dat een paard dan volgens de draag methode loopt.
Op de vraag wat die methode dan is, krijgen we weer te horen dat het paard dan in balans is en dat gaat zo 22 pagina's lang door.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:53

HappyH schreef:
Goofy44 schreef:
Als het gaat om winnen, kun je ook berekenend rijden.

Als het gaat om winnen kunnen paarden daar behoorlijk de dupe van worden. Laat het welzijn van het paard toch a.u.b. voorop staan.

HappyH, Goofy44 bedoelde daarmee te zeggen dat een paard die bijvoorbeeld een mindere stap heeft maar geweldige galopwissels toch kan winnen (ha ik heb het niet over de piaffe goed he?). In het bijzonder in de kur, waar je juist de sterke punten van je paard kan benadrukken.

Een paard wordt juist niet de dupe van een ruiter die accepteerd dat zijn paard niet perfect is en dus mindere punten heeft en die daarom de sterke punten probeert te benadrukken om op die manier te winnen.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 23:02

runningkawa schreef:
Er zijn meer mensen die bij aqua zijn geweest, of haar hebben zien rijden, die de methode nog steeds niks vinden, maar dat komt dan omdat ze het niet snappen

Ik denk dat dat wel klopt als je het één keer ziet kun je de theorie ook niet begrijpen (ik heb er tenminste langer voor nodig), ik denk dat je dan ook niet juist kunt beoordelen. En niet begrijpt waarom Aqua de dingen doet op de manier waarop ze het doet. Daar is meer inzicht voor nodig.

Maar als het werkelijk zo fijn is en zo'n overweldigend heerlijk gevoel geeft op een paard dat heeft leren dragen.
Dan wil je toch nooit meer anders>
Dan begrijp je toch ook wat er bedoeld word?

Dat klopt, ik wil nooit meer anders, ook al begrijp ik nog niet alles.

maar dit blijkt in de praktijk idd niet altijd zo te zijn.
En het is dan idd raar dat deze mensen hun mond moeten houden. Of word ze met lelijke verwijten naar het hoofd gesmeten.
Dat is niet netjes.
Dus lekker doorgaan dobbel.
Zowel voor en tegen geeft een eerlijk beeld.

Ik vind dat iedereen moet kunnen zeggen wat hij /zij wil zeggen.
Ongeacht welk niveau je rijdt, ongeacht het feit dat mensen dingen anders beleven, doe dit alleen met respcet naar elkaar.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 23:13

QQQQ schreef:
Tuurlijk, als je alleen maar perfecte proeven zou mogen rijden op wedstrijden, zou het heel stil worden.
Je moet alleen niet vreemd opkijken als er dan commentaar komt over het getoonde (ook al kan die ander het ook niet beter).

Ik ben het met je eens ik rij niet op dit nivaeu, heb nooit beweerd dat ik het beter kan, maar mag ik er dan niets over zeggen?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:21

Samsam schreef:
Aqua8horse schreef:
De tonatie en het woordgebruik geeft meer aan dan je zou verwachten in dit geval. Maar het lijkt mij ook niet correct. Kennelijk zijn er mensen die onregelmatige benen van die stakkers tijdens een piaffe geweldig vinden.

Maar A8H, als jij 8 minuten op een stilstaande salinero zou zitten, en je balansding doen, daarna zou hij de piaffe wel correct lopen?

Ja, dat weet ik zeker!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:21

Er is anders wel een groot verschil tussen kritiek en kritiek. Waar het tot nu toe vooral op neerkomt is op basis van 1 onderdeel uit 1 kur die men gezien heeft concluderen dat het toch wel erg slecht gesteld is met het niveau van de wereldtop en dat het een schande is dat ze winnen, vooral omdat ze niet volledig volgens de klassieke dressuur rijden.

Zeg dan gewoon in die kur toonde ze een slechte piaffe.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:26

Aqua8horse schreef:
Samsam schreef:
De tonatie en het woordgebruik geeft meer aan dan je zou verwachten in dit geval. Maar het lijkt mij ook niet correct. Kennelijk zijn er mensen die onregelmatige benen van die stakkers tijdens een piaffe geweldig vinden.

Maar A8H, als jij 8 minuten op een stilstaande salinero zou zitten, en je balansding doen, daarna zou hij de piaffe wel correct lopen?

Ja, dat weet ik zeker!

Kan iemand mij nou uitleggen waarom ik helemaal gek wordt als iemand aldoor roept "Ik heb een geweldige methode bedacht, hij duurt maar 8 minuten, nee ik kan hem niet uitleggen maar alle rijtechnische en lichamelijke problemen worden er mee opgelost". Ligt dit nou aan mij of....

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:30

Waar lees jij dat ik het over 1 onderdaal uit een kur heb en welke heb je dan voor mij in gedachten, Karl66?

Ja, dat denk ik. Er is al meerdere malen gezegd dat je het om echt te willen begrijpen, eerst zelf moet ervaren. Maar kennelijk lezen jullie daar voor het gemak overheen. Helaas, het is wel de waarheid die de praktijk laat zien!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 23:34

Goofy44 schreef
Als het gaat om winnen, kun je ook berekenend rijden.

HappyH schreef

Karl66 schreef
HappyH, Goofy44 bedoelde daarmee te zeggen dat een paard die bijvoorbeeld een mindere stap heeft maar geweldige galopwissels toch kan winnen (ha ik heb het niet over de piaffe goed he?). In het bijzonder in de kur, waar je juist de sterke punten van je paard kan benadrukken.

Een paard wordt juist niet de dupe van een ruiter die accepteerd dat zijn paard niet perfect is en dus mindere punten heeft en die daarom de sterke punten probeert te benadrukken om op die manier te winnen

HappyH zegt:
Ben ik met je eens ik hoop dat veel mensen dit inzien. Ik doelde op slechte ervaringen die ik heb meegemaakt in het verleden. Die paarden moesten meer presteren dan ze konden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:56

Aqua8horse schreef:
Waar lees jij dat ik het over 1 onderdaal uit een kur heb en welke heb je dan voor mij in gedachten, Karl66?!

Omdat er alleen over de piaffe van Salinero tijdens het EK gesproken wordt.

Aqua8horse schreef:
Ja, dat denk ik. Er is al meerdere malen gezegd dat je het om echt te willen begrijpen, eerst zelf moet ervaren. Maar kennelijk lezen jullie daar voor het gemak overheen. Helaas, het is wel de waarheid die de praktijk laat zien!

Aqua, jij blijft jezelf er wel heel gemakkelijk van afmaken met je kreet je moet het ervaren.

Ik ga ervan uit dat jij een goede instructrice bent, dat is wat je leerlingen ook zeggen (Dobbel schaar ik tot het tegendeel bewezen is onder het hoofdstuk instructrice/leerling die een slechte combinatie vormen).
Een goede instructrice moet een leerling kunnen vertellen wat hij of zij moet voelen en moet doen om dat gevoel op te wekken. Dat is wat een leerling van jou hier ook ergens zegt, jij ziet de details goed en kan het ook goed verwoorden.

Dan vind ik het wel heel erg mager dat je jouw eigen techniek niet beter kan verwoorden dan met "je moet het ervaren".

Ik heb heel erg het gevoel dat jij mystificeert wat jij aan het doen bent, bijvoorbeeld ook met het verhaal dat een paard bij jou niet zweet maar warm en klam is, wat denk je dat een warm klam paard is??? Gewoon een zwetend paard! Ik krijg hier een biomagnetic armband gevoel bij (of hoe zo'n ding ook maar mag heten). Een apparaat dat alle kwalen oplost en bij de uitleg hoe het werkt er gigantisch omheen banketstaaf.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:04

Karl66: Dat is dan toch echt jouw gevoel, denk ik! En geloof mij dat is niet mager, alleen als je het gevoeld en ervaren hebt, zal je zeggen: " Nu begrijp ik het"

En ja, het klopt dat ik alles duidelijk kan uitleggen maar dat komt eenvoudig omdat de theorie zo logisch is en bestaat uit het inzichtelijke maken van de bewegingen.

De piaffe haal ik aan omdat het gekunstelde het meest en duidelijkst zichtbaar is tijdens een piaffe.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 24-08-05 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:10

Als het zo eenvoudig is en de theorie zo logisch, waarom kan je het dan niet aan ons uitleggen?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:10

Karl66: Ik denk dat er een vierde dimensie is die heel lastig grijpbaar is voor mensen die in de derde -of misschien wel tweede of eerste- dimensie leven (zoals jij en ik). Een betere omschrijving heb ik er (nog) niet voor en deze is ook niet van mezelf maar komt van een dame die paardrijden in de vierde dimensie beschrijft met begrippen als Tao (flow). Ik heb eerder van haar wat quotes neergezet.

Aqua wordt slecht begrepen hier. Niet omdat zij de verkeerde antwoorden geeft of het verkeerd beschrijft maar omdat wij -vanuit een lagere dimensie- het gewoon niet kunnen bevatten. Pas als je het ervaren hebt, weet je hoe het voelt. Zo als dat met alle wijsheden van hogere orde is.

Neem maar een willekeurige quote van een filosoof. Je denkt eerst dat je het begrijpt en toepast in je leven, tot je beseft dat je je hebt vergist omdat je op een goed moment eindelijk de quote hebt geleefd. En in een later stadium gebeurt dat misschien nog een keer. Voortschrijdend inzicht. Ontwikkeling via dimensies.

Hoe kun je zeker weten dat de 'flow' die jij voelt als je rijdt die van een eerste, tweede, derde of vierde dimensie is? Je denkt aha, ik voel flow en je concludeert dat dat het dan is. Maar kun je er wel zo zeker van zijn dat er niet meer dimensies zijn?

Ik heb nog geen enkele aanleiding gevonden om te bedenken dat Aqua onzin verkondigt. In diverse bronnen vind ik steeds meer bevestiging van haar verhaal. Al die andere bronnen zijn echter onaf en incompleet op zichzelf. Aqua zou zomaar met de draagtechniek de verbindende schakel tussen al die andere bits & pieces kunnen hebben.

Het zou zomaar kunnen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:20

Er even van uitgaande dat aqua niet via hypnotherapie of iets vergelijkbaars tegen het paard spreekt en hem zo uitlegt hoe hij binnen 8 minuten zijn hele leven kan veranderen dan is het de grootste bullshit wat jij roept.

Zoals ik het tot nu toe begrepen heb, gaat aqua op een paard zitten en laat op dat paard rijtechnische hulpen en dan bedoel ik rijtechnisch in de zin van je zit en je benen gebruiken om het paard in die 8 minuten iets te leren. Om dat uit te leggen lijkt een vierde dimensie me aardig overbodig omdat die hulpen in slechts 3 dimensies gegeven kunnen worden.

Nog los van het feit dat jouw vierde dimensie weer aardig richting biokinetische armband gaat...

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:39

Stel nou dat het wel kan, Karl66. Dat het wel kan, leren dragen in 6-8 minuten omdat ze een natuurlijk mechanisme (dat er aantoonbaar ingebouwd is door onze lieve heer) kan aanspreken. En stel nou dat DAT de eenheid en de harmonie brengt die we op geen enkele foto van traditionele combinaties (klassiek en modern) kunnen ontdekken. Wat dan?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:52

Friemel, ik heb gisteren al duidelijk gemaakt dat ik me iets kan voorstellen bij het stimulus respons principe waardoor je een groen paard in stilstand op evenwichtsverstoringen leert reageren met als gevolg dat het paard onder de ruiter gemakkelijker zijn evenwicht vind. Klinkt logisch, heb ik geen vierde dimensie voor nodig en ik kan me voorstellen dat het werkt.

Als dat de hele theorie is, dan is dat vrij gemakkelijk uit te leggen, zie hierboven en dan zou niemand zo over aqua vallen. Maar de claims die als gevolg daarvan gelegd worden, namelijk het paard is zomaar spontaan durchlassig, wordt nooit meer ziek en je hebt spontaan nooit meer een instructrice nodig want het paard leert jou wat je fout doet (ik weet het, ik overdrijf iets, maar ze claimt nogal wat) worden niet onderbouwd en daar valt dan dus ook iedereen over.

Dan nog de nodige mystificatie, voor alle duidelijkheid, warm en klam is gewoon zweten in de rest van de wereld. Dan ga jij het gebrek aan uitleg ook nog eens verdedigen in vier dimensies en het resultaat is dat ik en met mij het grootste deel van de paardenwereld afhaakt.

Wat misschien wel heel jammer is, omdat we daarmee misschien een heel goed hulpmiddel missen om paarden te beleren, namelijk de aqua evenwichtstraining.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 01:11

Wat nou als de claims kloppen en er geen mystificatie is, Karl66?
Wat als dat oordeel door ons eigen ego -of onze persoonlijkheid zo je wilt- wordt bedacht om onze comfort zone te beschermen? Om ons van een excuus te voorzien om niet de confrontatie met ons zelf (en onze -paard-geschiedenis aan te gaan)? En wat nou als niet Aqua maar wij zelf verantwoordelijk zijn voor het al dan niet missen van een hulpmiddel om een vierde dimensie (of wat je er zelf van wilt maken) te bereiken met onze paarden?

Ik heb even genoeg gebokt over deze kwestie. Dit topic en de andere waar Aqua aan deelnam hebben mij geïnspireerd om opnieuw naar de onderwerpen te gaan kijken. Niet dat ik nu klaar ben, integendeel. Ik denk dat hier mijn reis pas gaat beginnen. Voor mij is dit een revolutie in ieder geval.

Iedereen en Aqua in het bijzonder, bedankt zover.

En bokze i.p.v. bokse