Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:45

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Wie zegt dat ik iets zonder meer aanneem?? (je suggereert weer)

Het enige onderzoek dat voor mij belangrijk is is het onderzoeken dagelijks hoe MIJN paarden zich voelen, eruit zien, ergens op reageren ...

Op de rest heeft niemand invloed... nog niet met 1000 onderzoeken.

Het valt mij nogal op dat men hier (niet persé jij), direct verwerpend reageerd als iemand hier iets naar voren brengt dat mogelijk iets te maken kan hebben met de conclusies uit de studie van Weiler.

Als tegenargument komt men dan onder andere met het onderzoek van Tineke aanzetten en met een stel studenten die de studie van Weiler hebben proberen te herhalen. Hierop wordt dan meteen gereageerd met "zie je wel, dat Weiler onderzoek is onzin". Terwijl het Weiler onderzoek is gepubliceerd en de kritische blik van andere experts uit het vakgebied heeft doorstaan, en die andere onderzoeken zo'n kritische blik nog niet hebben overleefd.

Dat vind ik vreemd.

Ik met name verwerp niets, alleen kan je er geen 100% conclusie uit trekken...

Aids kan komen door een vuile naald (maar niet elke vuile naald veroorzaakt aids).... (om maar in jouw voorbeeld te blijven)...

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:49

Voor het welzijn van het paard is het goed dat je één systeem volgt, maar open staat voor vernieuwingen die het paard en/of jou tesamen met het paard goed zou kunnen doen. Het lijkt me niet verstandig om met iedere wind (onderzoek) mee te waaien. Een eigen standpunt is goed, alleen om je dat je dan vanuit 1 visie naar je paard toe handelt. Ik bewonder het aan alle meelezers en schrijvers dat ze op een constructieve manier open staan voor andere zienswijze, zonder al het bestaande over boord te gooien.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 13:52

pol013 schreef:
Citaat:
terwijl je een peer-reviewed, gepubliceerd wetenschappelijk verhaal zonder meer naast je neer legt.

Ik leg helemaal niets naast me neer. Ik leg alleen de interpretatie van de resultaten naast me neer. Weiler heeft dus problemen in de nek gevonden? oke prima. dan zou er onderzocht moeten worden waar deze problemen hun oorsprong in vinden. De persoonlijke interpretatie daarbij dat dat misschien wel zou kunnen komen door LDR heeft geen enkele waarde en zou alleen een aanleiding kunnen zijn voor een nieuw onderzoek.

Het hoofdstuik conclusies en aanbevelingen in een wetenschappelijk onderzoek staat vaak bol van suggesties voor verder onderzoek, weinig keiharde bewijzen.

Conclusies moeten zeker wel hard gemaakt worden met de resultaten in het onderzoek. Te uitgebreid in het wild speculeren wordt over het algemeen niet gewaardeerd, noch geaccepteerd.

Het extrapoleren van de conclusie van Weiler dat gereden paarden door hun afgebogen hoofdhouding meer kans op schade zouden hebben, naar de verwachting dat meer afbuiging kans op meer schade zal geven, is niet zo wild.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 13:56

Mireille1970 schreef:
Aids kan komen door een vuile naald (maar niet elke vuile naald veroorzaakt aids).... (om maar in jouw voorbeeld te blijven)...

....toch weet ik zeker dat jij elke vuile naald die hééél misschien HIV zou kunnen dragen, toch maar niet in je arm zal steken...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:59

QQQQ schreef:
Conclusies moeten zeker wel hard gemaakt worden met de resultaten in het onderzoek. Te uitgebreid in het wild speculeren wordt over het algemeen niet gewaardeerd, noch geaccepteerd.

Het extrapoleren van de conclusie van Weiler dat gereden paarden door hun afgebogen hoofdhouding meer kans op schade zouden hebben, naar de verwachting dat meer afbuiging kans op meer schade zal geven, is niet zo wild.

Wel omdat het niet onomstotelijk bewezen is en er niets verder onomstotelijk bewezen is (als is het beter ook omdat de rest van het lichaam en rug minder star is gereden etc etc, dit als voorbeeld)

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:01

Nou maar een reactie van een 'mee-lezer' ik vindt het heel intressant hoe jullie discusseren.

Ik vindt zelf dat ik er weinig over kan zeggen. Ik rijdt mijn paard naar mijn gevoel en naar mijn idee dat ik het goed doe, ik ga er vanuit dat iedereen dat doet. Ik vindt niet dat ik op mijn niveau mag en kan oordelen over een systeem wat onder andere gebruikt wordt door ruiters die ik nooit in mijn leven kan evenaren of een systeem dat ikzelf nooit gebruikt heb, dus helaas ik heb ik hierover geen mening.

Wat betreft het plaatsen van het artikel is ronduit gezegt, l*llige timing, ik denk ook wel dat het ergens met opzet was, maar ja hoge bomen vangen veel wind. Wat ik jammer vindt is dat er een verhaal geschreven wordt op basis van wat één onderzoeker zegt.

Verder denk ik dat iemand die zijn paarden bewust of misschien wel onbewust 'mishandeld' niet 2 maal met 2 verschillende paarden wereldkampioen kan worden. Maar goed dat is wat ik denk, ze zal (ze zullen) vast iets goed doen met dat systeem...... Dat het systeem anders is als klasiek, vrijheidsdressur, western en springen staat voorop, maar dan is het niet per definitie slecht en dierenmishandeling...

Zo dat was mijn mening dan.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:06

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

....toch weet ik zeker dat jij elke vuile naald die hééél misschien HIV zou kunnen dragen, toch maar niet in je arm zal steken...

Hoe herken jij een vuile naald? (deze kan namelijk ook in de verpakking zitten is bewezen, en de bloedtransfusies worden steriel en onderzocht aangeleverd en toch gaat het nog vaak mis.... deugt het onderzoek dan niet? of de machine die steriliseert of verpakt? of zou het helemaal niet aan die naald liggen?... wordt er gespeculeerd?)

Dan kun je niets meer.... niets meer aanraken, niet meer naar een ziekenhuis...

Dus, in ons geval, alleen maar hele lange teugel rijden... of in de wei laten... oh nee risico op zomerexceem, dus in een box met watten omringt...

Je moet "NIET LDR rijden" omdat JIJ dat niet wilt, niet vanwege een vaag onderzoek. JIJ moet achter je beslissing staan.

Ik sta ook achter de mijne en achter mijn jarenlange ervaring tussen de toplaag van de dressuur en springsport en heb geen onderzoek nodig om conclusies te trekken.

Het enige wat ik als echt zielig voor een paard bestempel is de eigenaar/ruiter die er verkeerd mee omgaat of hem verwaarloosd... en ik als eigenaar/ruiter doe dat niet, ook niet als ik LDR rijd en ook niet als ik hem bovenin of VWNW rijdt...

Het VWNW is jaren geleden ook zo aan de kaak gesteld. Dierenartsen hadden een tendens gezien waarin VWNW gereden paarden veelal een 3-4 voor de sesambeentjes en hoefkatrollen voor hadden...
MAAR heel veel paarden hadden het ook niet.... dus... niet onomstotelijk bewezen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:07

Mireille1970 schreef:
Wel omdat het niet onomstotelijk bewezen is en er niets verder onomstotelijk bewezen is (als is het beter ook omdat de rest van het lichaam en rug minder star is gereden etc etc, dit als voorbeeld)

Weinig dingen zijn, of zullen ooit onomstotelijk bewezen worden. Roken is ongezond, voor velen is dat onomstotelijk bewezen. Sommige zeggen "nou, die-en-die is er vrolijk 98 mee geworden hoor", en vinden dat het bewijs dat het allemaal wel mee valt. Opvallend genoeg zijn het altijd de harst-rokenden die het wel mee vinden vallen...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:09

Mireille1970 schreef:
Hoe herken jij een vuile naald? (deze kan namelijk ook in de verpakking zitten is bewezen, en de bloedtransfusies worden steriel en onderzocht aangeleverd en toch gaat het nog vaak mis.... deugt het onderzoek dan niet? of de machine die steriliseert of verpakt? of zou het helemaal niet aan die naald liggen?... wordt er gespeculeerd?)

Wat je wel kan doen: Onnodig contact met naalden vermijden

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:11

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Weinig dingen zijn, of zullen ooit onomstotelijk bewezen worden. Roken is ongezond, voor velen is dat onomstotelijk bewezen. Sommige zeggen "nou, die-en-die is er vrolijk 98 mee geworden hoor", en vinden dat het bewijs dat het allemaal wel mee valt. Opvallend genoeg zijn het altijd de harst-rokenden die het wel mee vinden vallen...

Precies... (diegenen die gestopt zijn zijn het ergste vaak haha)

Maar wit brood vergroot de kans op kanker evenals zuivelproducten als melk, MAAR melk is wel super voor je botten.... en nu?

DUS:

Kijk je kan stellen: DIT staat er in rood. Iedereen zal het er ongeveer mee eens zijn. Voor de één licht rood, de ander donker rood, de ander steenrood en weer een ander misschien wel donkerroze....

10 blikken, 10 visies.

Dat geeft ook niet, alleen mag je het dan ook niet neerpennen als feit en een ander erop aanvallen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:14

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Wat je wel kan doen: Onnodig contact met naalden vermijden

Ja dat kan. Dan kun je ook onnodig naar buiten gaan vermijden en onnodig op vakantie gaan met het vliegtuig gaan vermijden en onnodig gsmgebruik vermijden en gewoon thuis blijven....

Ik begrijp jouw verhaal, en jij het mijne.

Ik begrijp jouw idee erachter en respecteer dat ook. Maar dit topic had je anders moeten doen. Het had een POLL kunnen zijn waarbij iedereen zijn of haar mening op het artikel had kunnen geven. Het is nu net of wij discussieren om het eens te worden. Dat is niet onze intentie, het is onze intentie om onze visie te geven erop, toch?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:17

Mireille1970 schreef:
Maar wit brood vergroot de kans op kanker evenals zuivelproducten als melk, MAAR melk is wel super voor je botten.... en nu?

Vooralsnog is het overheersende bewijs dat melk goed voor je is (meeste geaccepteerde wetenschappelijke onderzoeken). Daarom wordt melk ook nog altijd door de voedingscentra geadviseerd.

Maar dit lijkt wel een medische-metaforen-quiz te worden

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:19

Als je het woord onnodig toevoegt kan je ook ieder systeem weer goed praten omdat het extreme wat men aan de systeem toevoegt eruit haalt. Anky zal in haar visie haar paarden ook niet onnodig rond. Die heeft een bepaald doel voor ogen en gebruikt het diep rijden als middel en niet als doel en zal het dus in haar ogen ook niet onnodig doen. Die gebruikt weer een andere houding als haar doel bereikt is om optimaal te gymnasticeren.
Het goede wat met gebruik van het woord onnodig gebeurt is dat er weer nuance in de discussie komt en onnodig voegt een (gezond verstand toe. Alleen wat is onnodig. Jij vind het waarschijnlijk helemaal niet nodig om een paard diep te rijden, terwijl andere het gevoel hebben dat alles iets losser moet en vinden het daarom nodig om iets ronder te rijden

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:20

Mireille1970 schreef:
Ja dat kan. Dan kun je ook onnodig naar buiten gaan vermijden en onnodig op vakantie gaan met het vliegtuig gaan vermijden en onnodig gsmgebruik vermijden en gewoon thuis blijven....

Da's een heeeel scheve vergelijking natuurlijk, want naalden heeft niemand nodig (tenzij om strikt medische redenen) en zijn dus prima te vermijden in het normale leven.

Net als LDR.

Inderdaad, in MIJN visie

posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:24

En als die wetenschappelijke onderzoeken nu bewezen zijn. Dat LDR schade geeft aan het nekgewricht. Denk je nu echt dat het LDR niet meer gebruikt word?

Zo zijn er vele wetenschappelijke onderzoeken geweest omtrent ijzers, luchtzuigen, Eiwitten en koolhydraten wie is er echt op de hoogte van deze uitkomsten?

Ik denk niet veel en toch als men dat zou weten dan werd het toch naast zich neergelegd.

Het blijft heel moeilijk om mensen te overtuigen, zelfs met de bewezen rapporten van de wetenschap onder de arm........

Ik wens jullie heel veel wijsheid....

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:25

Ja daar lijkt het wel op, we kunnen zo nog wel 10 pagina`s schrijven met vergelijkingen,

iedereen heeft zijn eigen manier van rijden en ik ga er dan ook vanuit dat iedereen dat doet omdat hij.zij denkt dat het goed is, Nu zijn er natuurlijk verschillende manieren , en waarschijnlijk heeft elke manier zijn voors en zijn tegens,

Ik respecteeer idereen met een eigen manier omdat ik van het goede van iedereen uitga,

Zolang er geen strak bewijs is dat ldr slecht is en je het idee hebt dat je paard er lekker op loopt, dan gewoon zo doorgaan, en wanneer je klassiek rijd en je denkt het gaat lekker ook gewoon doorgaan,

ben wel van mening dat je moet weten waar je mee bezig bent, anders kunnen beide manieren schade aanbrengen bij paarden,

Ik zie overgens ook vaak genoeg paarden die werkelijk bovin helemaal vast zitten en dat komt naar mijn mening omdat die altijd vast boven in gereden worden,
daar is geen soepelheid in te vinden, dat lijkt mij ook niet gezond,

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:31

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Da's een heeeel scheve vergelijking natuurlijk, want naalden heeft niemand nodig (tenzij om strikt medische redenen) en zijn dus prima te vermijden in het normale leven.

Net als LDR.

Inderdaad, in MIJN visie

Een vliegvakantie heb je ook niet nodig maar veraangenaamt wel je leven (voor sommigen dan, waaronder ik) haha.. maar het is ook wel flauw zo.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:33

dobbel schreef:
Ja daar lijkt het wel op, we kunnen zo nog wel 10 pagina`s schrijven met vergelijkingen,

iedereen heeft zijn eigen manier van rijden en ik ga er dan ook vanuit dat iedereen dat doet omdat hij.zij denkt dat het goed is, Nu zijn er natuurlijk verschillende manieren , en waarschijnlijk heeft elke manier zijn voors en zijn tegens,

Ik respecteeer idereen met een eigen manier omdat ik van het goede van iedereen uitga,

Zolang er geen strak bewijs is dat ldr slecht is en je het idee hebt dat je paard er lekker op loopt, dan gewoon zo doorgaan, en wanneer je klassiek rijd en je denkt het gaat lekker ook gewoon doorgaan,

ben wel van mening dat je moet weten waar je mee bezig bent, anders kunnen beide manieren schade aanbrengen bij paarden,

Ik zie overgens ook vaak genoeg paarden die werkelijk bovin helemaal vast zitten en dat komt naar mijn mening omdat die altijd vast boven in gereden worden,
daar is geen soepelheid in te vinden, dat lijkt mij ook niet gezond,

Juist!!

Dat heb ik tig pagina;s geleden precies zo gezegd. Dat maakt het verschil.

Als het geen einddoel maar middel is en dat middel wordt correct en met de juiste zorgvuldgheid en liefde gedaan... so what.

(Op de juiste manier he, dus niet trekken, geen druk op de zogenaamde knik, maar lossigheid in front en mond, zittend en voorwaarts)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:34

posbank schreef:
En als die wetenschappelijke onderzoeken nu bewezen zijn. Dat LDR schade geeft aan het nekgewricht. Denk je nu echt dat het LDR niet meer gebruikt word?

Zo zijn er vele wetenschappelijke onderzoeken geweest omtrent ijzers, luchtzuigen, Eiwitten en koolhydraten wie is er echt op de hoogte van deze uitkomsten?

Ik denk niet veel en toch als men dat zou weten dan werd het toch naast zich neergelegd.

Het blijft heel moeilijk om mensen te overtuigen, zelfs met de bewezen rapporten van de wetenschap onder de arm........

Helemaal met je eens. Zulke resultaten gaan hooguit iets uitmaken als er in regelgeving (wet of wedstrijdregelement) wat mee gedaan wordt. Dat zal alleen gebeuren als er ook veel ophef ergens over is geweest. Discussies als deze zullen er voor zorgen dat ALS er dan onderzoeken met resultaten komen, dat die ook onder de aandacht zullen komen. Dat verhoogt dan de kans weer een beetje dat er ooit iets mee zal worden gedaan.

Tenminste zullen dit soort onderzoeken de mensen in staat stellen om goed voorgelicht en bewust van de voor- en nadelen de eigen keuzes te maken. Dat is iig al stukken beter dan alleen maar het volgen van wat net "in" is...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:40

posbank schreef:

Alles wat is bewezen wordt verschillend opgevat, juist omdat er geen vaste visie of logica is.

Neem luchtzuigen: ik ben 2 luchtzuigers verloren aan gaskoliek op latere leeftijd (paarden hadden ook vaak last van kleine krampen die je alleen zag als je ze kende aan de oogstand, verder geen verschijnselen)... mijn mening is dus dat een paard wel degelijk koliekgevoelig is als hij luchtzuigt, toch is het niet bewezen en kan het heel goed toeval zijn... Ik heb daarna ook gewoon weer een luchtzuiger aangeschaft (mijn beste paard en nooit last van gehad)...

Of Hoefkatrolproblemen: VWNW zou het gewicht teveel en te vaak voorwaarts op de voorhand verplaatsen en dat zou het correct afrollen van het been belemmeren en daardoor HKO in de hand werken, oke zou kunnen, klinkt aannemelijk, maar ehm er zijn er ook met 3 jaar die het land afkomen en een 4 hebben voor HKO.... of die VWNW worden gereden tot de dood en er supergezond 30 mee worden...

Daarom blijft de visie en hoe men met een onderzoek omgaat mensgebonden.

Een onderzoeker is ook niet per definitie neutraal... (homo's zijn ziek hebben ze in Amerika onderzocht onder 500 moeders van homo's die dezelfde pil slikten tijdens de zwangerschap, nou Mijn moeder niet en ik vraag je 500 mensen, dat is in USA 1 straat... lekker objectief)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:42

We gaan hier ook niet uit van volgelingen van wat "in" is.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:55

QQQQ schreef:
ART_UMA schreef:
Als reactie op de onderzoeken:
Het is mooi als er goede onderzoeken komen, maar de resultaten zijn er vaak pas over tig jaar. Dat lijkt een beetje lang als we daar op moeten wachten.

Dus uit ongeduld moeten we maar gewoon zo door blijven gaan? Dan gaat er ZEKER nooit een onderzoek komen....

"Ah, waarom zouden we nog naar een HIV medicijn gaan zoeken, duurt allemaal veel te lang..."
Nee toch?

Eerst goed lezen aub, Er staat juist dat je niet moet wachten. Het punt is wel om te bepalen wat je wil verbeteren. Ik denk dat het belangrijkste is om de proefjes te verbeteren, zodanig dat slechte training eerder door de mand valt. Bv zo'n Prix St James, maar wie weet daar meer van of hoe ziet dat eruit????

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:33

ART_UMA schreef:
Ik heb opgezocht dat de FEI in 1921 is opgericht. Ik denk dat er toen feitelijk 2 stijlen waren, de duitse en de franse. De duitse wordt met name beschreven door Steinbrecht in z'n boek, de franse door Baucher. Daaraan voorafgaand is de basis vrijwel gelijk, als we het hebben over klassiek is dat vaak de manier volgens steinbrecht.

Oefff.... dát zullen 'Fransen' je niet in dank afnemen; de polemiek rond juist Baucher was enorm omdat Baucher in toch echt niet overdreven fijnzinninge ogen destijds al als paardentegenhouder gezien werd. De polemiek in Frankrijk omtrent hem en zijn stijl was enorm fél.
Baucher heeft inderdaad níets van doen met de FEI Klassieke Dressuur die inderdaad voortborduurt op de Pruisische Cavalerie, waar Steinbrecht instructeur van was en die (net als de Franse cavalerie: l'Hotte) 'vóórwaards' als zwaarwegend element heeft. Baucher gaat uit van het tegenovergestelde.
Als je de Steinbrecht in je bezit mocht hebben, dan moet je zijn bedenkingen tegen- en opmerkingen over Baucher eens op een rijtje zetten

De begripsverwaaring omtrent woorden is van vitaal belang omdat wanneer júllie het hebben over 'klassiek' of 'dressuur' het doorgaans gaat over júllie invulling van die begrippen die zelfs binnen de bepreking van de hippische wereld een andere en ruimer betekenis hebben. Cruciaal punt want:

De tak van sport waar het hier over gaat héét 'Klassieke Dressuur'. Wanneer je in een discussie daarover aan verschillen tussen klassiek en modern refereert impliceer je dat de artikelschrijvers grond voor hun stuk hebben.
Deze specifieke tak van dressuursport heeft een fundament onder de regels die de vlag 'Klassiek' dekt. Als er in de ring een 'moderne' tendens te zien is, is dat nu exáct waar het de artikelschrijvers en verschillende posters hier om gaat

Dit heeft níets met Anky, het wel/niet van LDR, Duits, of timing te maken.
Dat er nu zo'n polemiek over dit punt is in heel de hippische wereld, écht niet alleen in een duits blad, is óók een teken aan de wand wat de FEI eigenlijk niet zou mogen negeren.

Als je de vraag 'wat heeft Klassieke Dressuur als doel?' niet helder kan beantwoorden met de reglementen in de ene en de ringresultaten in de andere hand, is het doel dan wellicht: geld? Het paard als productiemiddel van een grote industrie?! Dat verkaart het hele plaatje Van wat de FEI níet doet tot het voortbestaan van de schijndiscussie over LDR.

Zo las ik net in een Benelux paardenblad een artikel: 'Waarom vaccineren?' getekend: dierenarts X van Virbac........
Let wel; géén advertentie
Tja.

'Waarom teugels?'
Getekend HC, hobby-rijder niet-klassieke niet-dressuur

Afbeelding

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:37

Dat is inderdaad waar ik zo op hamer en waar het fout gaat.

Het is allemaal dressuur (maar dat is het losrijden van een springpaard ook en ga zo door)... de een stelt zijn paard in het losrijden wat dieper in dan de ander...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:31

Mireille1970 schreef:
Dat is inderdaad waar ik zo op hamer en waar het fout gaat.

Wát

Citaat:
... de een stelt zijn paard in het losrijden wat dieper in dan de ander...

Laat ík nu denken dat dit hele 'instellen' nu net de crux is
Het verschil tussen dwangmatig conditioneren en 'klassiek' ís nu net het gebruik van 'hulp'teugels.....
De ban erop is wat Steinbrecht predikt en Podhasjky tot wet bevestigd.
Over 'hulp'teugels en hun gebruik ervan is door de echt groten in de dressuur al zóveel geschreven dat je die citaten zelf op kan en mag zoeken

Ikzelf volg (of beter: probéér dat) de leer waarbij je de voorkant bij het beleren zelfs helemaal niet begrensd. Niet met de longe en niet met de teugels.
Dat is wat Pluvinel heruitvond en La Guérinière vervolmaakte. 'Alleen door de zwaartekracht aangetrokken' schreef de laatste over de niet-spanning op longe en teugels.
Sadko G. Solinkski heeft hier drie boeken over gepubliceerd en het vierde, afrondende, werk ligt bijna bij de distributeur.