Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:51

Dat is jouw goedrecht Tyrza.

Wat bedoel je met incognito?

Als ik je reactie even naar mij persoonlijk trek......hoe kom je op het idee dat ik dat niet zou kunnen/ willen aantonen? Ik heb al meerdere mensen uitgenodigd...dat zij dan niet de moeite willen nemen......
Dat plaatst jouw reactie wel even in een heel ander daglicht.

Als je LDR promoot, keur je dan klassiek niet af?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:52

Nimmedor schreef:
ik zeg maar 1 ding:
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, respecteer gewoon de rijstijl van anderen.

Ik vidn dit iets te simpel gezegd. Ik respecteer de rijstijl van mensen die hun paard respecteren en hem in staat stellen zich op een een fijne manier fysiek te ontwikkelen zonder pijn en stress.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:55

Ik heb het niet over jou, wat betreft incognito Aqua Knipoog

Ik keur klassiek niet af. Integendeel. Ik ben voor een methode die bij een bepaald paard het beste werkt.

Maar aangezien ik de laatste jaren te maken heb gehad met LDR, en dus heb ondervonden hoe het is, met alle voor en nadelen, wil ik hier zeker wel een boekje over opendoen in topics zoals deze.

En dan vind ik het jammer dat door bepaalde personen gewoon over de tekst heen gelezen wordt en alleen maar het plaatje van het hoofd gekeken wordt.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:58

Zep schreef:
friemel: een stang is heel verraderlijk op foto´s. Als je de kinketting een gat of 5 strakker doet blijft ie voor het oog mooier op zijn plek zitten maar komt ie wel wat harder door....

Ja, dus... ?? Waarom maar liefst die stang tot 5 gaatjes erger maximaal gebruiken als je zo'n unieke en geweldige lightness aan het ervaren bent?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:12

*zucht*...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:13

kadans16 schreef:
CCCCorine schreef:
http://www.kahlin.net/noir/dressyr/roll ... .jpg[/img]

Nou, die kan juist nog wel een beetje meer LDR gebruiken Nagelbijten / Gniffelen

Weet je wat ik het vervelende vind aan die foto's. Misschien heeft de amazone op bovenstaand paard, deze wel net te rijden gekregen en was hij bij aankomst nog minder bespierd dan nu. Misschien ook niet, maar het is dus een mogelijkheid.

Alle andere paarden (van Anky, Edward Gal etc. hebben wel heel mooi bespierde halsen.

Dit paard is Mix, amazone is angela v/d Berg Europees kampioene junioren 2003 ,Europees zilver Young riders 2004.
Mix heeft eerst dienst gedaan als manege paard op hun bedrijf omdat hij nogal groot en slap was,later is haar moeder hem gaan rijden en heeft angela hem overgenomen, Mix bleek niet moeders mooiste maar wel talentvol.Ik heb angela zien losrijden in Schaijk op de observatiewedstrijd junioren /young riders ,maar ik moet zeggen dat deze foto's echt momentopnames zijn, angela reed diep los maar wel efficient en niet zo in de krul getrokken als op deze foto's.Het zag er echt niet onvriendelijk uit.

Edit : Na deze foto's werd zij overigens Nederlands kampioene Young riders 2005 Knipoog

Moeders mooiste is hij inderdaad niet. Hij zal best talentvol zijn en de betreffende amazone zal hem vast goed gereden hebben, want je wordt niet zomaar kampioen.

Dat is nu ook eigenlijk precies wat ik bedoelde. Iemand schiet wat plaatjes op een bepaald moment... tja, wat moet je daar nu van vinden Verward. Degene die de anti LDR-site heeft opgezet en deze foto's van Angela v/d Berg heeft uiteraard de lelijkste foto's geplaatst die je van zo'n combinatie kunt maken. Mooie foto's van 'LDR gereden' paarden zal die websitemaker natuurlijk niet plaatsen, want stel dat iemand het er goed uit vind zien.

Ik ben het dus met je eens. Ik vind het paard op de foto's niet mooi, maar misschien vind ik hem geweldig als ik hem aan het werk zie. Ik kan me trouwens goed voorstellen dat Angela hem dieper en ronder rijdt. Juist bij zo'n paard.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:14

Wat let je om deze discussie met een goed en mooi LRD plaatje te verfraaiien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:16

friemel schreef:
Zep schreef:
friemel: een stang is heel verraderlijk op foto´s. Als je de kinketting een gat of 5 strakker doet blijft ie voor het oog mooier op zijn plek zitten maar komt ie wel wat harder door....

Ja, dus... ?? Waarom maar liefst die stang tot 5 gaatjes erger maximaal gebruiken als je zo'n unieke en geweldige
lightness
aan het ervaren bent?

Jij begrijpt duidelijk de tekst van Zep niet. Zep reageert op mensen die beweren dat je aan een stang kunt zien, hoeveel druk erop staat. Wat Zep wil zeggen, is dat je dit niet aan een stang kunt zien.

Zoals ik eerder al aanhaalde: Als je de kinketting heel los doet, heb je met minimale druk al een doorgeslagen stang. Bij een hele strakke kinketting kun je er met je volle gewicht aan hangen en lijkt hij nog niet scherp in te werken. Maar schijn bedriegt dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:17

friemel schreef:
Wat let je om deze discussie met een goed en mooi LRD plaatje te verfraaiien?

Dat is misschien niet eens zo'n gek idee. Tyrza, mag ik bij jou eens wat foto's en/of filmpjes komen maken?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:18

kom maar gewoon kijken op een wedstrijd. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:19

Maar het zou inderdaad wel een fijne illustratie zijn als iemand hier een geoie foto heeft van een LDR gereden paard dat elkker over de rug loopt en enit geforceerd loopt zoals op die foto's van die site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:20

Oh, haha, we posten ongeveer tegelijk.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:34

Wouter24 schreef:
Zelfde paard tien seconden later Knipoog

Precies, dat gefocus op die foto's vind ik echt vreselijk irritant, je kan toch absoluut niks zeggen over 1 foto! Het lijkt wel of de tegenstanders ik-weet-niet-hoe blij zijn om een foto van een rotmoment te hebben, dat is dan toch niet representatief.. neem dan een filmpje ofzo Pling

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:40

Ok. En nu mijn mening.

Ik hoor regelmatig van de excessen in de paardensport. Helaas komt het bij iedere methode voor. Met touwtjes aan de benen de piaffe leren bij de één, terwijl de ander de piaffe leert met een stokje met lood erin. Gebroken kaken bij de één (tja, als je paard heel rond loopt stoot het zijn benen soms tegen zijn hoofd) tegen een gefixeerde hoofdhouding bij de ander.

Iedereen heeft hierin zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik zal tijdens het rijden altijd proberen niet over de grenzen van het paard heen te gaan. Je kunt hem wel kietelen, maar je hoeft hem niet met grof geweld te dwingen.
Je merkt vanzelf of je paard ergens goed van gaat lopen en zich prettig voelt. Veel mensen negeren deze signalen echter. Een paard met iedere dag spierpijn moet je dus anders gaan rijden.
Een paard met een permanent zwiepende staart en oren in de nek ook.Maar even kan dat beeld natuurlijk wel verschijnen, wie kent geen communicatiestorinkjes?

Ik heb een fijne instructeur, maar als ik les zou hebben van iemand die mij dingen zou laten doen die tegen mijn idee van eerlijk met paarden om gaan zou druisen, dan zou ik daar subiet weggaan. Dat zou iedereen moeten doen.
Iedereen doet ook wel eens iets met zijn paard waar je de volgende dag spijt van hebt. De kunst is echter, daar dan ook iets van te leren.

Ik moet zeggen dat ik Jazz het ultieme voorbeeld vind dat het LDR systeem niet voor ieder paard geschikt is. Bij Kirsten is hij heel braaf (ze stapt met een lang teugeltje op, wat een contrast) en laat hij haar echt niet zomaar meer zitten. Veel mooier naar mijn mening.

Bij Salinero echter kan ik me weer heel goed voorstellen dat je LDR gaat rijden. Dat beest is zo heet, gewoon wild. Anky zit er ook niet altijd even gemakkelijk op heb ik het idee. Zelfs als ze een uur gereden heeft komt ie op de plaats galopperend terug naar de stallen. In zo'n geval kan het me voorstellen dat je niet ook nog het neusje ervoor gaat rijden, dan ziet hij zeker alles, en krijg je hem nooit ontspannen over de rug. Voor de concentratie en de ontspanning kan ik me voorstellen dat LDR dan heel goed werkt.

Maar goed, dat is slechts mijn bescheiden mening. Ik rijd gewoon lekker thuis verder, en als ik om de top te bereiken ooit iets zou moeten doen wat tegen mijn gevoel met paarden indruist, dan zou ik liever die top niet bereiken (en dan heb ik het niet over een tik geven oid!).

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:47

(algemeen) Als klassiek een probleem opgelost kan worden, wat is dan het voordeel om LDR te grbuiken?

Ik denk namelijk dat een resultaat dat je bereikt met LDR om een probleem te bestrijden, nog vele malen beter kan als je dat probleem klassiek zou aanpakken.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 09-06-05 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:50

Aqua8horse schreef:
Als je nu klassiek een probleem kan oplossen, wat is dan het voordeel om LDR te grbuiken?

Als je nu met LDR een probleem op kan lossen, wat is er dan het voordeel van om klassiek te gebruiken?

Dromen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:51

Misschien hebben jullie er over heen gelezen maar het volgende sjeest door mijn gedachten:

Als een paard dus meer ontspannen moet, betekent dat dat het dier gespannen is. Bij LDR werk je dus van spanning naar ontspanning?

Een klassieke ruiter heeft zijn paard dus ontspannen. Deze ruiter traint dus samen met zijn paard van ontspanning naar inspanning.

Welk paard en ruiter is nu volgens jullie in het voordeel?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 22:53

Dat is nu precies het probleem Wouter, dat kan je dus niet omdraaien......LDR als basis en klassiek voor af en toe 10 minuten......... Nee, dat lijkt me de omgekeerde wereld.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 23:01

Aqua8horse schreef:
(algemeen) Als klassiek een probleem opgelost kan worden, wat is dan het voordeel om LDR te grbuiken?

Als je met LDR het probleem op kan lossen én meer uit het paard kan halen dan je ooit had kunnen dromen.... waarom dan aan klassiek vast blijven klampen en níet dat extra element bij de training betrekken..... Verward

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 23:03

Aqua8horse schreef:
Misschien hebben jullie er over heen gelezen maar het volgende sjeest door mijn gedachten:

Als een paard dus meer ontspannen moet, betekent dat dat het dier gespannen is. Bij LDR werk je dus van spanning naar ontspanning?

Een klassieke ruiter heeft zijn paard dus ontspannen. Deze ruiter traint dus samen met zijn paard van ontspanning naar inspanning.

Welk paard en ruiter is nu volgens jullie in het voordeel?

lees nog maar eens mijn verhaal van een paar pagina's terug aqua. Daar leg ik stap voor stap uit hoe het in zijn werk gaat. Daar staat niks in over spanning...

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 23:03

Dit is en blijft een hopeloze discussie, de kortzichtigheid straalt er vanaf. Wat ik me nou afvraag als jullie naar o.a. de wereldbekerfinale zitten te kijken vinden jullie dat dan ook zielug? oh hij zwiept een keertje met zijn staart hij zal wel helemaal naar de klote gereden zijn, ah oh zie je die stang bij Lingh?! zielug! hij zal er wel heeel hard aan trekken! Oh nee Sali is twee cm achter de loodlijn zie je nou dat LDR is echt niet goed! Verdrietig

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 23:10

Wouter24 schreef:
wondertje schreef:
ik wil niet veel zeggen maar ik vind dit paard er niet echt blij uitzien( een paar pagina's terug stond dat die paarden niet zielig zijn omdat ze goed te eten krijgen. ik ben het er niet mee eens dat als een paar goed te eten krijgt ze ook gelukkig zijn)

Zelfde paard tien seconden later Knipoog

Afbeelding

Jep maar nog steeds even gespannen als de tien seconden ervoor! Jammerrrrr....

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 23:12

Miffie schreef:

Jep maar nog steeds even gespannen als de tien seconden ervoor! Jammerrrrr....

Wat voor spanning? al halsstrekkend rijd een beetje rot pi/pa Knipoog

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 23:14

Miffie, leg eens uit wat je gespannen vind?

Het enige wat ik gespannen zie, is de keelriem. Moet eigenlijk een vuist tussen he Clown
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 09-06-05 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 23:14

Nou ik vind de blik in zijn ogen anders meer dan genoeg zeggen! Hij kijkt zeker niet relaxed!
T hele plaatje is zoo zo zo opgekropt en ik zie geen ontspanning! Ik heb t gevoel alsof er geen plezier in heeft!
Laatst bijgewerkt door Miffie op 09-06-05 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt