Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:48

Weet je wat ik zo grappig vind Jarrah...

Ik heb zelf een aantal keer voor Rien getraind en ik vond de overeenkomsten zo verschrikkelijk groot. Rien wil precies hetzelfde als mijn trainer wil...

Jij maakt er weer een tegenstelling van, en ik probeer al 10 pagina's uit te leggen dat die er eigenlijk helemaal niet zo sterk is!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:48

GoldStar schreef:
Zou iemand kunnen aangeven: "welke spieren in de onderlijn harmonisch aangespannen en getraind worden, waardoor een beter evenwicht met de bovenlijn onstaat" of als dat wat te moeilijk of lastig is op een andere manier kunnen toelichten? De inhoud van de topics - waar in eerdere reacties naar verwezen wordt - zijn me bekend. *LOL*

Daar zul je inderdaad mee bekend zijn ja, die topics.
In ieder geval; dan is je ook bekend dat de antwoord op jou vraag daarin te vinden is.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:49

Anoukie schreef:
Jarrah zie mijn post hierboven Knipoog. Je wilde toch argumenten?

Jaja ik snap het ook wel, maar waarom zo trainen als het niet het gewenste resultaat oplevert (neusje eruit)?
Dat is een beetje waar ik op stuit en waar ik (nog) geen duidelijk antwoord op heb gehad Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:51

Ten eerste wil ik kwijt dat ik het met Zep eens ben; zo groot zijn de verschillen helemaal niet.

Ten tweede --> Jarrah: ik probeer mijn referentiekader juist altijd te verbreden door daar te gaan kijken waar ik nog niet mee bekend ben, of waar ik nog geen inzicht in heb. Pas als ik het zelf heb gezien, er mee heb gewerkt en dergelijke, dan kan ik er een gedegen en gegronde mening over vormen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:52

jarrah schreef:
Jaja ik snap het ook wel, maar waarom zo trainen als het niet het gewenste resultaat oplevert (neusje eruit)?
Dat is een beetje waar ik op stuit en waar ik (nog) geen duidelijk antwoord op heb gehad Knipoog

Dat gewenste resultaat wordt wel bereikt, alleen op een andere manier.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 11:54

Nogmaals: we willen proberen het trainingsaspect (wel/niet LDR/klassiek, voor/nadelen etc) hier buiten beschouwing te laten.

Consensus lijkt bereikt ten aanzien van het aanpassen van de regels: Nee.
LDR of klassiek: op wedstrijd willen we de neus eruit gereden zien OK dan!

Hoe die regels toe te passen, dus bijv hoe zwaar je het in de proef achter de loodlijn gaan moet afstraffen, daar zijn we nog niet helemaal uit.
Ik pleit voor streng aanpakken: puntenaftrek voor elk onderdeel waarbij het paard achter de loodlijn was (mijn uitgebreide onderbouwing van deze stelling vind je op de voorgaande pagina's (1e post met specifieke onderbouwing op pag 16)).
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 19-01-05 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 11:55

Zep schreef:
Weet je wat ik zo grappig vind Jarrah...

Ik heb zelf een aantal keer voor Rien getraind en ik vond de overeenkomsten zo verschrikkelijk groot. Rien wil precies hetzelfde als mijn trainer wil...

Jij maakt er weer een tegenstelling van, en ik probeer al 10 pagina's uit te leggen dat die er eigenlijk helemaal niet zo sterk is!

Dat weet ik ook wel, Rien zei dat zelf ook heel vaak tegen mij, dat als hij en Anky samen naar een combinatie kijken dat ze dan heeeel vaak dezelfde punten willen veranderen, als eindpunt willen we allemaal hetzelfde. Maar de manier waarop ze de punten willen veranderen verschilt wel.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:01

Nou Jarrah, als het einddoel hetzelfde is en beide manieren komen tot dat doel, is het toch goed?

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:05

@QQQQ
Ik ben het met je eens, iedereen moet blijven streven naar neusje eruit. Het moet dus gewoon streng afgestraft worden, vind ik

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:07

Anoukie schreef:
Nou Jarrah, als het einddoel hetzelfde is en beide manieren komen tot dat doel, is het toch goed?

Ja dat is wel zo, maar dan vraag ik me af waarom dan de regel veranderd zou moeten worden? De LDR ruiters komen er toch ook? Dan hoeft de regel toch niet veranderd te worden Knipoog Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:23

jarrah schreef:
Dan hoeft de regel toch niet veranderd te worden Knipoog Knipoog

Daar waren we al lang uit, zie de samenvatting van Q.

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:34

Aimee schreef:
Daar zul je inderdaad mee bekend zijn ja, die topics.
In ieder geval; dan is je ook bekend dat de antwoord op jou vraag daarin te vinden is.

Zo duidelijk is het niet wat daarin staat. Op een beetje tentamen zou je er op die manier niet vanaf komen Het is erg "open-ended" allemaal. Als zo een verhaal onder druk gezet wordt of als er aan de boom geschud wordt (symbool van kritische vragen), dan kun je met dat soort uitleg alle kanten op. De conclusie is het enige wat duidelijk is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:25

Of het gewenste resultaat tegenwoordig nog bereikt wordt, valt te betwijfelen. Ik vind persoonlijk, en ik weet dat heel veel het oneens zijn, maar ook heel veel het eens, de dressuursport gewoon achteruit gegaan en dus niet vooruit, nieuwe trainingsmethodes of niet.
Dat we de jury weten te bespelen, is een ander verhaal. Maar dat zegt niet zoveel over de werkelijk neergezette prestatie. Als je video opnames achteraf kritsch bekijkt, zie je altijd wel wat. Misschien zouden ze dat ook op wedstrijden moeten doen. Achteraf laten bekijken door een ander dan het jurylid wat het "life" gezien heeft. Zien wat dat voor een effect heeft. En inderdaad gewoon flink punten aftrek bij elk onderdeel met neusje achter de loodlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:41

In welke periode vond jij de dressuursport dan op zijn top Lusitana?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:44

Dat punten aftrek bij elk onderdeel word ook gedaan.
hoe vaak moet dat nog herhaalt worden?

Daar word strenger op gekeken dan of het paard van achteruit word gereden, omdat veel jury's dat verschil niet eens zien. Bloos! En dat vind ik een erg kwalijke zaak
Die hebben een loodlijn in hun ogen en meer kennis hebben ze niet.

En dat blijkt ook uit sommige antwoorden hier.
Zouden die jury zijn, krijg je alleen punt op voor of achter de LL
En laat ik nou denken dat er nog heel veel meer paard achter dat stukje kop aan komt Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:50

Zep schreef:
In welke periode vond jij de dressuursport dan op zijn top Lusitana?

Voor 1975 als ik het ruwweg moet zeggen. Ik kan me het kantelpunt niet helemaal meer herinneren. Kijk eens in mijn profiel, helemaal onderop, naar de zwartwitfoto´s uit de oude doos (1958 om precies te zijn). Tot nu toe zegt IEDEREEN dat die er zo ontspannen uit zien, harmonisch, blabla, kortom, niks dan lof. Waarom rijdt men nu dan niet meer zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 13:57

Afbeelding
deze?

zo mooi vind ik de foto niet hoor, maar zal wel aan mij liggen Verward

Paard 1 zwiept met staart, loopt niet over de rug

En bij paard 2 ziet het er wel grappig uit, maar er word (net als bij 1) niks gevraagt als een pasje wijken
Als je daar al S&T voor nodig hebt Haha!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:00

Lusitana schreef:
Voor 1975 als ik het ruwweg moet zeggen.

Ausbilderlegende Otto Lörke (1936):
http://www.dressageworld.de/dressurwelt ... loerke.mpg

Sergei Filatow Olypmisch goud (1962):
http://www.dressageworld.de/dressurwelt ... ilatow.mpg

Liselott Linsenhoff (1972):
http://www.dressageworld.de/dressurwelt ... enhoff.mpg

Even een sprongetje naar Rembrandt:
http://www.dressageworld.de/dressurwelt ... uphoff.mpg

En dan DE Bonfire:
http://www.dressageworld.de/dressurwelt ... unsven.mpg

Trek zelf je conclusie...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:04

Je hebt zonder toestemming iets uit mijn profiel gehaald, dat vindt ik niet echt beleefd. Verder zwiepen de paard niet met hun staart, die volgt de beweging die zijwaarts is, de staart blijft dan niet recht hangen. Paard twee is nederlands kampioen 1958. Op deze foto´s doen ze niet echt iets moeilijks, maar vergelijk eens met een modern paard dan niet iets moeilijks doet? ik heb niet gevraagd om de foto´s te bekritiseren, maar om ze te vergelijken met de moderne dressuur. Waar paarden dus met de voorbenen steken, achter de loodlijn lopen, lopen te stampen en schuifelen. natuurlijk zijn er uitzonderingen. Ik zal wat oude foto´s zoeken waar paarden wat moeilijkere oefeningen uitvoeren. maar daar gaat het niet om, de basis is al veranderd!!!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:06

Lusitana schreef:
Je hebt zonder toestemming iets uit mijn profiel gehaald, dat vindt ik niet echt beleefd.

die foto's heb jij uit een boek gekopieerd *LOL*

Ik vind bovendien paard 2 niet echt fijn nageeflijk.

en vergeleken met de moderne dressuur (NK toch?) vind ik deze paarden dus maar heel matig presteren. Een fijn lopend L paard doet dit ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:07

Citaat:
Je hebt zonder toestemming iets uit mijn profiel gehaald, dat vindt ik niet echt beleefd

jij wijst mij op die foto
doe dat dan niet, maar verwijs me naar een site
(waar jij het van gepakt hebt en ook niet netjes is)
Als we zo gaan zeuren zijn we snel klaar

En ja de training is veranded, gelukkig maar als ik deze karre knollen zie..

Verder zegt Lielle de rest..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:07

ik weet dat iedereen nu snel foto´s gaat zoeken waarop slechte voorbeelden staan. Dat is jullie hele werkmethode door de hele discussie heen. Hoe oud zijn jullie eigenlijk? Wie van jullie heeft de dressuur van voor 1970 bewust meegemaakt?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:08

Lusitana schreef:
Wie van jullie heeft de dressuur van voor 1970 bewust meegemaakt?

Zie mijn filmpjes Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-05 14:08

runningkawa schreef:
Dat punten aftrek bij elk onderdeel word ook gedaan.
hoe vaak moet dat nog herhaalt worden?

Daar word strenger op gekeken dan of het paard van achteruit word gereden, omdat veel jury's dat verschil niet eens zien. Bloos! En dat vind ik een erg kwalijke zaak
Die hebben een loodlijn in hun ogen en meer kennis hebben ze niet.

En dat blijkt ook uit sommige antwoorden hier.
Zouden die jury zijn, krijg je alleen punt op voor of achter de LL
En laat ik nou denken dat er nog heel veel meer paard achter dat stukje kop aan komt Haha!

Hoe vaak moet nog herhaalt worden dat dat lang niet altijd gebeurt en dat niemand hier wil kijken naar alleen de LL? Voor deze discussie letten we even alléén op de LL en gaan we ervan uit dat de rest wèl in orde is.

Het belang van de positie voor de LL bij een goedgaand paard probeer ik hier o.a. duidelijk te maken, door uit te leggen waar er grote verschillen liggen bij een paard dat net achter de LL gereden wordt in de ring en een paard dat wel met een los hangend hoofd wordt gereden. Als beide paarden verder goed door het lijf lopen, met gebruik van de achterhand, zou de 2e hoger beloond moeten worden (of de 1e zwaarder bestraft), want de 2e neemt een groter risico door zich aan de reglementen te houden. De 1e voorkomt dat dit risico zich openbaart door dus een beetje 'vals' te spelen. Dit 'vals' spelen zou dus al aangemerkt moeten worden als teken dat deze combinatie het risico niet kàn nemen (want dan zal het zeker fout gaan). Daarom vind ik dat een kleine onregelmatigheid die zich openbaart bij 2 (als gevolg van het aanvaarde risico) lichter moet wegen dan tijdens de hele proef of onderdelen daarvan achter de LL rijden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 14:09

net zo veel als jij, gezien je leeftijd. Op 8 jarige leeftijd had ik iig weinig verstand van hogere dressuur Haha!

En ik ga geen slechte voorbeelden zoeken, dat heb jij al voor me gedaan.

Maar jammer dat een aardige discussie weer verstoord wordt nu, hoewel Qtotde4 weer een poging doet om de zaak recht te trekken.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 19-01-05 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt