Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Valadon schreef:En ik blijf het er niet mee eens, als je gewoon je paard en jezelf de tijd gunt kan het ook absoluut zonder slofteugel. Maar tegenwoordig heeft iedereen alleen maar haast en moet een paard van 3 kennelijk al minstens M zijn...
Tijd is volgens mij de sleutel!
Valadon schreef:Een ruiter zonder rijkunstig gevoel is al helemaal uit den boze met een slofteugel!!!!

).

. *schrik* En weet je, het ging best goed. Ik hoef mijn paard niet naar beneden te 'dwingen'. Hij doet het als als hij mijn been voelt. Maar soms, omdat hij zich verveelt, of wat hoort, of weet ik het, gooit hij weer zijn hoofd weer omhoog, en maakt zijn hals lang. Nou ja dan kan ik weer overnieuw beginnen. Vandaag dacht ik gewoon even proberen (wij hebben zo'n fijn ding wat je zo af kan halen en gewoon verder kan rijden zonder de singel los te halen) en als hij er echt op begint te hangen, of klooien, haal ik hem er toch gewoon af..? Nou mijn paard liep echt super. Super gewoon. Hij bleef opletten, en was geconsentreerd. Fijn gewoon. Ik kon hem echt los werken, zonder dat hij gewoon geen zin meer had en zijn hals weer lang maakte. Het slof teugel zat zo, als hij gewoon normaal (voor zijn doen) liep, of hoe ik hem instelde, hing de slof echt gewoon los. Zodra hij echt zijn neusje in de lucht stak, dan pas voelde hij hem. Dit is toch niet dwingen? Dit is toch niet zielig? Als hij gewoon braaf zijn hoofd op zijn plek houdt, is er niks aan de hand. Dit vind ik dus geen verkeerd gebruik van de slof teugel. Het hielp in mijn geval en ik was er tevreden over, en mijn paard ook. Hij liep netjes met zijn oren naar voren, en kon echt waarderen dat ik hem wat vaker beloonde. (als hij nou eens doorheeft waarom.....
)Manuutje1990 schreef:En dat is hem nou juist! Een slof is bedoeld om je paard naar beneden te dwingen..
heb ik een paard zonder zijwieltjes

het is en blijft een hulp. En met goede begeleiding kan het een hulp zijn om iets rijtechnisch op te lossen. Door bijvoorbeeld door het gebruik van een slof meer alertheid over te hebben over het achterbeen gebruik. Om vervolgens stukje bij beetje af te bouwen en zelf het gevoel weer op te zoeken. En zo een mogelijkheid te hebben om te voelen hoe waakzaam je moet zijn met je been en hoe gevoelig met je hand. Lusitana schreef:Maar ook dan, als je goed fietst, hangen ze er voor jan joker aan, dus waarom er dan aanhangen?
. BEn je nog instabiel kun je kiezen
runningkawa schreef:kan,
maar daar kan een paard zich nog altijd uitrekken (wat je dan ook vaak ziet en de mensen niet snappen dat hij trekt)
Met slof kan hij dit niet.
runningkawa schreef:Die snap ik ff niet
En ga nu ff HP kijken
Veel discussie plezier verder, lees straks of morgen wel bij

Lusitana schreef:Denk je niet dat iemand met de wieltjes misschien minder snel leert fietsen zonder dan iemand die moet omdat ze er niet zijn?
minder snel behoefte aan zijwieltjes hebben.