artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:14

Een ruiter zonder rijkunstig gevoel is al helemaal uit den boze met een slofteugel!!!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:15

Valadon schreef:
En ik blijf het er niet mee eens, als je gewoon je paard en jezelf de tijd gunt kan het ook absoluut zonder slofteugel. Maar tegenwoordig heeft iedereen alleen maar haast en moet een paard van 3 kennelijk al minstens M zijn...
Tijd is volgens mij de sleutel!

Idd! En zonder slof duurt het nog niet lang! Ons paardje dat van het voorjaar 3 word.. Vorige week voor het eerst onder het zadel.. Zomaar 5 minuutjes langs de weg gestapt.. En ze begon nu al zelf contact op te zoeken met het bit en na te geven. En dat voor een trekpaard dat voor het eerst onder het zadel is..

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:16

Valadon schreef:
Een ruiter zonder rijkunstig gevoel is al helemaal uit den boze met een slofteugel!!!!

Ben ik het ook mee eens.. Want dan word het gewoon naar beneden trekken en zeggen 'kijk! ze loopt aan de teugel!'

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:20

tijd lijkt mij niet per definitie de reden om een slof te gebruiken. Tenminste niet voor mezelf. Als ik al 7 jaar de tijd neem om stukje bij beetje beter te worden met een paard...maar wellicht voor anderen is tijd wel de hoofdreden. Toch denk ik dat voor de incorrecte gebruikers het vooral onwetendheid zal zijn en voor de correcte gebruikers een tijdelijk hulpmiddel.
Als je paard naar beneden dwingt zal hij ongetwijfeld zonder slof sterren kijken. Dus heb je er niks aan.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:23

Valadon schreef:

Het aantal mensen met rijkunstiggevoel is op 1 hand te tellen. Correct leren rijden moet voor het gros voor de ruiters zijn weggelegd. En als bij het correct leren rijden een slof tijdelijk zijn dienst kan doen, waarom niet???

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:24

Mijn mening over de slof... door Ronja Haha!

Ik denk eigenlijk niet in termen van "de slof is goed" of "de slof is slecht", maar de slof is hulp (voor de ruiter!). Zolang je je dat blijft realiseren is er denk ik niet veel aan de hand. Tegelijkertijd blijft het natuurlijk een feit dat het een hulpmiddel is waar je ook makkelijk misbruik van kunt maken, ik denk dat we daar allemaal wel voorbeelden van kennen uit onze omgeving helaas.

Eigenlijk is het net zoiets als zijwieltjes; kan heel handig zijn en fijn, maar sooner or later moet het er toch af, hoe je het ook draait of keert. Ik neem aan dat iedereen er naar streeft om steeds beter te leren paardrijden, en dat houdt in mijn ogen dan ook in om met je eigen rijden de slofteugel te kunnen vervangen, ongeacht het doel waarvoor je de slof bent beginnen gebruiken. Dus dan lijkt mij de suggestie dat je het probleem waarvoor je de slof gebruikt, beter rijkunstig kunt oplossen, alleen maar vanzelfsprekend en eigenlijk ga ik er ook vanuit dat de slofgebruiker in kwestie daar ook naartoe werkt. Uiteindelijk zijn we toch allemaal maar gewoon aan het proberen te leren paardrijden.

Het enige vervelende, wat je in de praktijk vaak ziet, is dat er veel ruiters zijn die ervaren dat het met een hulpteugel zó goed gaat, dat ze ermee blijven rijden en niet meer verder kijken. Uiteindelijk heb je daar alleen jezelf mee, want je komt vast te zitten in je training. Ik wil daarmee niemand aanspreken want ik heb hier al over veel situaties gelezen waarin het heel anders ligt. Maar feit blijft dat er ontzettend veel mensen zijn die paardrijden, waaronder een heleboel die "rijden met slof" zien als een einddoel (kijk bijvoorbeeld eens op de plaatselijke manege/pensionstal Haha! ).
Dat verandert mijn mening over de slof niet, maar misschien wel mijn mening over de mensen Lachen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:26

sjakie schreef:
Als je paard naar beneden dwingt zal hij ongetwijfeld zonder slof sterren kijken. Dus heb je er niks aan.

En dat is hem nou juist! Een slof is bedoeld om je paard naar beneden te dwingen..

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:27

Ik heb vandaag de slof gebruikt Bloos! . *schrik* En weet je, het ging best goed. Ik hoef mijn paard niet naar beneden te 'dwingen'. Hij doet het als als hij mijn been voelt. Maar soms, omdat hij zich verveelt, of wat hoort, of weet ik het, gooit hij weer zijn hoofd weer omhoog, en maakt zijn hals lang. Nou ja dan kan ik weer overnieuw beginnen. Vandaag dacht ik gewoon even proberen (wij hebben zo'n fijn ding wat je zo af kan halen en gewoon verder kan rijden zonder de singel los te halen) en als hij er echt op begint te hangen, of klooien, haal ik hem er toch gewoon af..? Nou mijn paard liep echt super. Super gewoon. Hij bleef opletten, en was geconsentreerd. Fijn gewoon. Ik kon hem echt los werken, zonder dat hij gewoon geen zin meer had en zijn hals weer lang maakte. Het slof teugel zat zo, als hij gewoon normaal (voor zijn doen) liep, of hoe ik hem instelde, hing de slof echt gewoon los. Zodra hij echt zijn neusje in de lucht stak, dan pas voelde hij hem. Dit is toch niet dwingen? Dit is toch niet zielig? Als hij gewoon braaf zijn hoofd op zijn plek houdt, is er niks aan de hand. Dit vind ik dus geen verkeerd gebruik van de slof teugel. Het hielp in mijn geval en ik was er tevreden over, en mijn paard ook. Hij liep netjes met zijn oren naar voren, en kon echt waarderen dat ik hem wat vaker beloonde. (als hij nou eens doorheeft waarom..... Knipoog )
Was dit nou slecht gebruik van een slof teugel?
Was dit nou zielig?
Heb ik mijn paard net mishandeld?

Manuutje1990 schreef:
En dat is hem nou juist! Een slof is bedoeld om je paard naar beneden te dwingen..

bedoeld misschien, maar dat wil niet zeggen dat je er niks anders mee kunt? Het is echt niet zo dat je alleen dat doet, en verder niks anders.
Laatst bijgewerkt door Skitter op 27-12-04 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:29

Bloos! heb ik een paard zonder zijwieltjes Nagelbijten / Gniffelen Bloos!

kan me helemaal vinden in je mening het is en blijft een hulp. En met goede begeleiding kan het een hulp zijn om iets rijtechnisch op te lossen. Door bijvoorbeeld door het gebruik van een slof meer alertheid over te hebben over het achterbeen gebruik. Om vervolgens stukje bij beetje af te bouwen en zelf het gevoel weer op te zoeken. En zo een mogelijkheid te hebben om te voelen hoe waakzaam je moet zijn met je been en hoe gevoelig met je hand.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:30

Die van die zijwieltjes vind ik wel een goede vergelijking, want het kan dus zonder en er zijn ook van die kinderen die er op vertrouwen en helemaal scheef fietsen! Maar ook dan, als je goed fietst, hangen ze er voor jan joker aan, dus waarom er dan aanhangen?

Anoniem

Ik denk niet dat er perse wat verknalt is, maar je hebt er beide ook niks van opgestoken.

verder fiets ik blijkbaar altijd zonder zijwieltjes Lachen

SkyMarian

Manuutje1990 schreef:

kan ik ook zonder slof Schijnheilig met een harde hand ben je al een heel eind...

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:31

Dwingen is nooit goed lijkt me en krijg je in een later stadium weer terug... Een slofteugel die je fout gebruikt, dus als dwingend middel kan grote gevolgen in de vorm van blessures voor het paard hebben. Over respect gesproken...

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:32

Skitter: zo heb ik vandaag ook gereden!
Losse slof, totaal relaxed en fijn te rijden paardje onder me ... Héérlijk!!! Hij liep zo te showen en te dansen, het voelde gewoon zo geweldig.
Als ik dan dingen hier lees van : een los is bedoeld om je paard naar beneden te dwingen, gaat er een rilling over mijn rug. Want dat heb ik niet gedaan! Je moet weten hoe je met een slof moet omgaan, ik heb ook gewoon een keer les genomen met slof erbij: om te leren hoe je er JUIST mee moet omgaan! Dit moet je weten!!! En leren!!!
Een slof is dus niet fout - een slof KAN fout gebruikt worden !
Als mijn paard door "de foute, gemene, verschrikkelijke slof" heerlijk relaxed, oortjes naar voren, fijn te rijden is (wat hij zonder slof ook prima is!!!), is dit dan mishandeling?!?!

(Overigens een interessante discussie, al denk ik dat we er nooit uitkomen, iedereen heeft zijn/haar mening, en houdt voet bij stuk. Laat het daar bij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:32

sjakie schreef:
kan ik ook zonder slof Schijnheilig met een harde hand ben je al een heel eind...

kan,
maar daar kan een paard zich nog altijd uitrekken (wat je dan ook vaak ziet en de mensen niet snappen dat hij trekt)
Met slof kan hij dit niet.

Groot verschil imo.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:33

Lusitana schreef:
Maar ook dan, als je goed fietst, hangen ze er voor jan joker aan, dus waarom er dan aanhangen?

als je goed fietst kunnen de wieltjes er ook vanaf Haha!. BEn je nog instabiel kun je kiezen

een slof is geen product van "verzin de kwaal maar, want wij hebben het middel al"
Slechts in enkele situaties heb je er wat aan. Net als de wieltjes.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:34

runningkawa schreef:
kan,
maar daar kan een paard zich nog altijd uitrekken (wat je dan ook vaak ziet en de mensen niet snappen dat hij trekt)
Met slof kan hij dit niet.

minder makkelijk iig, maar zoals ik al heb aangeven uit mijn eigen situatie, sjaak staat gewoon stil als hij naar beneden geknupt wordt. Dan trekt hij niet, maar beweegt ook niet meer.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:35

Denk je niet dat iemand met de wieltjes misschien minder snel leert fietsen zonder dan iemand die moet omdat ze er niet zijn?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:36

hangt van de ruiter af en de begeleiding die erbij hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:37

sjakie schreef:
minder makkelijk iig, maar zoals ik al heb aangeven uit mijn eigen situatie, sjaak staat gewoon stil als hij naar beneden geknupt wordt. Dan trekt hij niet, maar beweegt ook niet meer.

Die snap ik ff niet

En ga nu ff HP kijken
Veel discussie plezier verder, lees straks of morgen wel bij Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:39

een kijkerig paard met slof rijden...{waar moet dat heen?}..als het goed is ben je zo lekker met je paard aan het werk,dat je hem dusdanig leert zich op jou te focussen..natuurlijk is een hulpmiddel makkelijker maar op lange termijn heeft het geen enkel nut..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:40

runningkawa schreef:
Die snap ik ff niet

En ga nu ff HP kijken
Veel discussie plezier verder, lees straks of morgen wel bij Lachen

heel simpel door (verkeerd) gebruik van een slof kan hij zijn nek niet uitrekken doordat de slof hem tegenhoudt. Uit protest staat hij gewoon stil. Of te wel hij geeft nog even een "subtiele" hint dat hij zo iig niet kan lopen.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:41

Lusitana schreef:
Denk je niet dat iemand met de wieltjes misschien minder snel leert fietsen zonder dan iemand die moet omdat ze er niet zijn?

Nou, mét wieltjes fiets je natuurlijk eerder, al is het met hulp (zoals je eerder het resultaat "bereikt" met slof, bij het rijden - hoewel dit bereiken dan natuurlijk een illusie is, want je doet het niet zelf/alleen, maar met hulp) De stap zetten om de wieltjes eraf te halen zal echter moeilijk zijn, want het fietst wel lekker als je hulp hebt.
Zónder zijwieltjes zal het misschien langer duren, en je zal wat vaker op je smoel gaan, maar als het dan uiteindelijk lukt heb je het wel zélf gedaan en heb je er zélf wat van geleerd. En dan zul je waarschijnlijk een andere keer, op een andere (moeilijkere) fiets Haha! minder snel behoefte aan zijwieltjes hebben.
Laatst bijgewerkt door Ronja op 27-12-04 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:42

de het grootste punt zit hem in het afkicken van de wieltjes.

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 21:44

Ik ben het al niet eens met de vergelijking met zijwiletjes, want een fiets is een ding en geen levend wezen, wat een paard dus wel is!!! Een beetje respect voor dat levende wezen en zijn of haar eigen manier van lopen en bewegen is wel op zijn plaats! En natuurlijk moet je het paard proberen duidelijk te maken hoe het het prettigst loopt, maar in de meeste gevallen kom je er ook met tijd en geduld. Uiteraard zijn er gevallen van paarden met bv slechte ervaringen, die kun je helpen door met een hulpmiddel te laten voelen dat het voor hemzelf gewoon lekkerder loopt in een andere houding. (Dus anders, hoeft niet meteen in de krul te betekenen he)