waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:48

klomp"]
[quote="Lielle"]
[quote="Lusitana schreef:
Het in de hand gesteld zijn blijft licht en zacht en de nek soepel. Het paard houdt zacht contact met de aangenomen teugels.

[/quote]

dit kan ik dus niet terugvinden in het duitse plaatje....mee eens??
[/quote]
die quote is niet van Lusitana maar uit het KNHS reglement. Verder ben ik het met je eens, maar dat geldt voor geen van beide foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:48

essie79 schreef:
Ik dacht dat ik hier las dat dit soort paarden alles vanzelf deden? Schijnheilig

Niet deze Lusitano en Andalusier . Achterbeentjes optillen in Los Piaffos is er ook al niet meer bij.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:49

Dus ook geen Allez Õp??

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:51

Lielle schreef:
die quote is niet van Lusitana maar uit het KNHS reglement. Verder ben ik het met je eens, maar dat geldt voor geen van beide foto's.

ja ik weet dat dit van jou kwam maar de computer gaf het zo aan dus vandaar. Schijnheilig

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:52

Lovely schreef:
Niet deze Lusitano en Andalusier . Achterbeentjes optillen in Los Piaffos is er ook al niet meer bij.

Inderdaad, ik heb paarden gezien in Athene die het een stuk makkelijker afging. En de bijbehorende ruiters trouwens ook.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:54

Aimee schreef:
Inderdaad, ik heb paarden gezien in Athene die het een stuk makkelijker afging. En de bijbehorende ruiters trouwens ook.

Maar dit zou dus liggen aan het feit dat zowel de ruiters cq. amazones het fout doen, en de FEI daar aan meewerkt.
Dus om een analyse te maken.......er gaat iets fout zgn.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:55

Lusitana schreef:
op de OS, waren er twee paarden die er aan voldeden. Veel te weinig, heel jammer.

Ja en een van die paarden was Salinero volgens mij, die - volgens jou dan - heel erg slecht en foutief gereden wordt .

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:55

Levy schreef:
Maar dit zou dus liggen aan het feit dat zowel de ruiters cq. amazones het fout doen, en de FEI daar aan meewerkt.
Dus om een analyse te maken.......er gaat iets fout zgn.

Verward Doen die twee zogenaamde goede voorbeelden het wel goed dan?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:56

ik dacht dat jullie de kennis in huis hadden om zelf te oordelen welke paarden dat waren. Een Deens en een Spaans paard, ik weet de namen al lang niet meer, ik wist niet dat ik het als bewijsstukken moest tonen op bokt, ik genoot alleen van hun uitvoeringen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:57

reageer je zo ook nog even op mijn vraag?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:57

Aimee schreef:
:? Doen die twee zogenaamde goede voorbeelden het wel goed dan?

Volgens de kennis van Lusitana dus wel......en dit is geen aanval, maar ik kan me er nog steeds niet in verplaatsen.
Zal mijn gebrek aan kennis wel zijn dan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:58

en verder geef maar gewoon antwoord op de vraag van TS ipv mij proberen opnderuit te halen. Dat lijkt meer op een frenzy dan een discussie. Bovendien hoeft er helemaal geen discussie te zijn er kan ook een opsomming van persoonlijke antwoorden op die vraag van TS komen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:59

en wil je ook geen quotes zetten die zogenaamd van mij zijn maar dat die niet waren? Dank u.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:02

Lusitana schreef:
ik dacht dat jullie de kennis in huis hadden om zelf te oordelen welke paarden dat waren. Een Deens en een Spaans paard, ik weet de namen al lang niet meer, ik wist niet dat ik het als bewijsstukken moest tonen op bokt, ik genoot alleen van hun uitvoeringen!
er vanuit gaande dat een jury op dit niveau zeker wel weet wat de FEI wilt zien, wat denk je dan dat de reden is dat we ze niet verder gezien hebben? denk je dat de jury het fout ziet, of denk je dat jij het misschien wel niet helemaal goed gezien hebt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:02

wb die quote, daar had ik ook al op gereageerd. Het is trouwens wel een quote uit het reglement, dus dat zou je moeten aanspreken.

Maar lezen is niet je sterkste kant, merk ik al. Ik haal nog maar even mijn bericht van hiervoor aan:

lielle op blz 21 schreef:
zie hierboven. Dat antwoord over waarom mensen hem graag in de krul trekken is al talloze malen gegeven (verkeerde voorbeelden, slechte instructie) dus zolang je daar geen nieuwe dingen aan wil kan toevoegen, lijkt me een discussie over het ideaal gaande paard aan de hand van plaatjes nog niet zo verkeerd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:04

Lusitana schreef:
Een Deens en een Spaans paard,

Eerst weet je zo goed welke paarden het wel goed doen en vervolgens weet je niet meer welke dat waren... Verward

Maar goed, het deense paard; was het Ludewig G van Lone Jorgensen, Zancor van Per Sandgaard, Esprit de Valdemar van Jon Pedersen of Cavan van Andreas Helgstrand?
En het spaanse paard; was het Beauvalais van Beatriz Ferrer-Salat, Guizo van J. A. Jimenez, Oleaje van Ignacio Rambla of Invasor van Rafael Soto?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:06

en ik ben het met je eens dat dit een beetje overkomt als een aanval van allemaal tegen jou, maar pogingen om tot een discussie te komen obv het reglement of andere foto's worden door jou afgedana met 'dat had jullie tch wel zelf kunnen vinden' en 'waarom geven jullei geen antwoord op de vraag van de TS?'.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:08

Nog maals ik wist toen niet dat het tegen me gebruikt zou worden en nogmaals jullie kunnen zelf toch wel zien welke paarden lichte een verheven bewegingen hebben en ze lipen in de finale hoor, dus wie heeft het over niet terug zien. en ook wel eens van naamsbekendheid gehoord? dast werk meestal wel in je voordeel, hè? sorry, er is dus een vraag onbeantwoord? Zal ik zoeken, of wil je hem herhalen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:10

Lusitana schreef:
Nog maals ik wist toen niet dat het tegen me gebruikt zou worden en nogmaals jullie kunnen zelf toch wel zien welke paarden lichte een verheven bewegingen hebben en ze lipen in de finale hoor, dus wie heeft het over niet terug zien.

aangezien we het daarover kennelijk oneens zijn (zie de franse vs duitse foto), lijkt het me handig dat jij jouw voorbeelden noemt, dan zal ik er ook een paar bijhalen.

Mijn vragen zal ik even terug zoeken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:12

openstaande vragen deel 1
Lielle"]

[quote="lusitana schreef:
Kijk daarom zien we haast geen paarden op hoger niveau zo rijden, omdat de jury blijkbaar ook voorkeur heeft voor het verkeerde plaatje. En het heeft niks met mijn persoonlijke voorkeur te maken. Maar okee, als jullie dan zo stug je paard van voren willen remmen zodat je er in moet prikken om ze voorwaarts te houden, wie ben ik dan om jullie tegen te houden?

knap dat jij oordeelt over mijn manier van rijden nav twee foto's waar ik helemaal niet op sta Verward
Al eens gekeken of je mij ergens met sporen hebt gezien?
Er staan bosjes foto's van mij (van mij wel ja Knipoog ) hier op bokt.

Citaat:
Gelukkig zit ik hier en niet daar. Een beetje vreemd om een topic over de natuurlijke schoonheid van het paard erbij te halen. Het gaat hier even waarom is men gifixeerd op een bepaalde hoofdhouding? Ik kom geen fluit dichter bij het antwoord en ik snap het ook niet. Nu gaan jullie een perfect voorbeeld van gratie afkraken omdat jullie liever een in de krul getrokken paard zien. Nou ja, dat is dan ook het antwoord, hè, jullie zien liever een in de krul getrokken paard, daarom maar doen.

zie hierboven.
Dat antwoord over waarom mensen hem graag in de krul trekken is al talloze malen gegeven (verkeerde voorbeelden, slechte instructie) dus zolang je daar geen nieuwe dingen aan wil kan toevoegen, lijkt me een discussie over het ideaal gaande paard aan de hand van plaatjes nog niet zo verkeerd.

Citaat:
Terwijl het in strijd is met de regels. En ja de jury verdient ook een herhalingscursus. Het rechterpaard voldoet aan de eisen, het gaat er niet om wat jullie vinden van het paard. Al jullie opmerkingen om het rechterpaard af te kraken kan ik weerleggen, maar dat ga ik niet doen, want als jullie het zelf niet zien, is er al geen hoop meer. o help, dat is natuurlijk "een toontje"

Vertel dan eens wát jij zo goed vindt aan dat rechterpaard.
Ik heb een valse knik, een niet dragend achterbeen en (met dank aan Lovely) een hertenhals geconstateerd. Daarmee ben ik niet erg meer onder de indruk.
[/quote]

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:14

openstaande vragen deel 2
Lielle"]
[quote="Lusitana"]
in de piaffe gaat het been dus niet naar voren, dan zou het en voorwartse beweging zijn en het is op de plaats, toch? Verder is het een moment opname, maar jongens kijk naar elk paard in de piaffe, dan zie je dat een paard dat de achtervoeten optilt zeldzaam is. en waarom voelen jullie je zo aangevallen, ik sta even voor wat de FEI wil, dit heeft niks met mij persoonlijk of jullie persoonlijk te maken. Ik zeg alleen dat alles jullie niet zien hoe het hoort, dan kunnen jullie het ook niet bereiken.
[/quote]

je begint jezelf nu aardig te diskwalificeren. In jouw voorbeeld tilt het paard nl het been naar achteren toe op, daarmee is het toch nog geen achterwaartse beweging. Hij hoort het been naar voren toe op te tillen en/maar wel weer op dezelfde plaats neer te zetten.
[quote="knhs reglement dressuur"]
Artikel 116 De piaffe.
1. De piaffe is een zeer verzamelde, gecadanceerde, verheven, diagonale beweging, die de indruk geeft van een draf op de plaats. De rug van het paard is soepel en elastisch. De achterhand daalt licht, de heupen en
de spronggewrichten zijn actief, goed onder gebracht
en geven aan de schouder en de hele voorhand een zeer grote lichtheid, vrijheid en beweeglijkheid. Ieder diagonaal benenpaar wordt om en om opgetild en weer neergezet in dezelfde cadans en met een enigszins verlengd zweefmoment.
2. In principe moet de toon van de hoef van het opgeheven voorbeen ter hoogte komen van het midden van het pijpbeen van het andere voorbeen. De toon van de hoef van het opgeheven achterbeen komt tot juist boven de kogel van het andere achterbeen.
3. De hals moet verheven en gebogen zijn en het hoofd op de loodlijn verticaal. Het in de hand gesteld zijn blijft licht en zacht en de nek soepel. Het paard houdt zacht contact met de aangenomen teugels. Het lichaam van het paard moet rijzen en dalen in een elastische, gecadanceerde en harmonieuze beweging.
4. De piaffe moet steeds worden opgewekt door een energieke impuls en worden gekenmerkt door een volmaakt evenwicht. Terwijl de indruk bestaat dat het paard op de plaats blijft, moet een voortdurende drang voorwaarts waarneembaar zijn. Een drang welke tot uiting komt in een graag voorwaarts willen gaan zodra de hulpen hiervoor worden gegeven.
5. De minste achterwaartse beweging, onregelmatigheid van de beweging van de achterbenen, het kruisen van de voor- of de achterbenen en het schommelen van de voorhand of de heupen zijn ernstige fouten.
Een gehaast, onregelmatig en hortend getrappel zonder cadans of zonder elasticiteit, heeft niets te maken met de ware piaffe.
[/quote]

/edit
harde return in de quote gezet
[/quote]

[quote="Lielle schreef:
lees alleen even voor de gein de vetgedrukte opmerkingen in mijn quote Haha! letterlijk geknipt uit het KNHS reglement

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:15

Lusitana schreef:
Nog maals ik wist toen niet dat het tegen me gebruikt zou worden en nogmaals jullie kunnen zelf toch wel zien welke paarden lichte een verheven bewegingen hebben en ze lipen in de finale hoor,

Ik ga er maar niet vanuit dat je het hebt over Beauvalais of Zancor.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:15

hey lielle wacht jij eens op je beurt, ik was eerst! (nog van pagina 4 ofzo).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:16

dan moet je ze zelf maar terug zoeken Tong uitsteken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 13:16

SuperPepeijn schreef:
hey lielle wacht jij eens op je beurt, ik was eerst! (nog van pagina 4 ofzo).

Verward Jij gelooft de leugen toch? dus jij hoeft niet meer overtuigd te worden.... Knipoog Haha!