Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:09

Lovely"]
[quote="Magique schreef:
Denk je nou echt dat de (top)ruiters die LDR rijden (zelf) theoretisch kunnen onderbouwen waarom het werkt ?

In wezen zouden ze daar wel toe in staat moeten zijn.
[/quote]

Kunnen ze ook wel, alleen vinden jullie die theorieën niet deugen. Hier zijn al theorieën van meerdere topruiters ter sprake gekomen en telkens wuiven jullie die in de wind.
Wellicht zijn de theorieën van die topruiters niet altijd waterdicht, maar ze werken wel. Succes mag hier dan weer geen argument zijn, maar dat succes geeft wel aan wat in de praktijk werkt. En dáár gaat het om.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 16:44

Hier dan de mening van een uitgesproken praktijkman:

During a clinic someone asked Arthur Kottas-Heldenberg what he thought of the "modern way of training horses, deep and overbent", the answer was a smile of sadness and he said :
"It is wrong. There is no substitute for what is right. Nowadays new-born trainers teach and built winning competitions without having ever felt a true self-carriage throughout all the movements, with sound basis. If you put the head of the horse in that position, you lift and block the back up. This is not the feel we want. People think it is but is is not. They do not know. They have not felt it within themselves. How can they train and teach ? They have techniques, they make things happen. But they do not know it."

Arthur Kottas is de voormalig 1e oberbereiter van de spaanse rijschool en traint momenteel nog vele wedstrijd combinaties volgens klassieke richtlijnen.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:49

Kan nou niet zeggen dat ik dat dan wel goed onderbouwd vind.
Hij komt niet veel verder dan: "it's wrong"

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 16:50

essie79 schreef:
Kan nou niet zeggen dat ik dat dan wel goed onderbouwd vind.
Hij komt niet veel verder dan: "it's wrong"

Heb ik ook nooit beweert, maar deze spreekt misschien meer de taal van Magique, die vind dat de tegenstanders alleen maar theoretisch lopen te bazelen.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:52

Hmm, dit stukje tekst zeg mij niets iig.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 17:01

essie79 schreef:
Hmm, dit stukje tekst zeg mij niets iig.

Niets minder dan dat van de topruiters die zeggen dat je LDR moet voelen, ervaren. Daar heb je hier niet zoveel aan.
Kottas zegt dat deze mensen nog nooit gevoeld hebben wat de bedoeling nou eigelijk is. In feite dus hetzelfde, en hier dus evenzo oninformatief (hij zei dit dus op een vraag bij een clinic, dus daar kan ie dan ook niet echt op de details ingaan).

Misschien helpt het mensen om te begrijpen waarom ik naar (theoretisch) onderbouwde en argumenteerbare redenaties vraag...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:04

ik sluit me aan bij essie dit slaat natuurlijk nergens op. het is slecht, waarom? omdat het slecht is. dit vind ik nou niet echt in het voordeel spreken van de anti lrd'ers.
QQQQ schreef:
If you put the head of the horse in that position, you lift and block the back up.
wat wordt hier mee bedoeld?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:09

Volgens mij ziet deze meneer Kottas een paard voor zich met het hoofd op de borst en een hoog kruis waarbij achter er maar bijsloft..
Dat lijkt mij niet bevorderlijk nee.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:33

QQQQ"]
Arthur Kottas is de voormalig 1e oberbereiter van de
spaanse rijschool
en traint momenteel nog vele wedstrijd combinaties volgens klassieke richtlijnen.
[/quote]

Hier ben ik helaas niet echt van onder de indruk, over stijve paarden gesproken Scheve mond

[quote="QQQQ schreef:
Heb ik ook nooit beweert, maar deze spreekt misschien meer de taal van Magique, die vind dat de tegenstanders alleen maar theoretisch lopen te bazelen.

Sorry QQQQ, ik sta best open voor theoretisch gebazel maar wel van mensen die dat ook in de praktijk kunnen onderbouwen en dat
mis ik nou net bij de meeste anti LDR mensjes.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 17:43

Magique"]
[quote="QQQQ"]
Arthur Kottas is de voormalig 1e oberbereiter van de spaanse rijschool en traint momenteel nog vele wedstrijd combinaties volgens klassieke richtlijnen.
[/quote]

Hier ben ik helaas niet echt van onder de indruk, over stijve paarden gesproken Scheve mond
[/quote]

Da's helaas een van jouw vele tekortkomingen.

[quote="Magique"]
[quote="QQQQ schreef:

Sorry QQQQ, ik sta best open voor theoretisch gebazel maar wel van mensen die dat ook in de praktijk kunnen onderbouwen en dat
mis ik nou net bij de meeste anti LDR mensjes.
[/quote]

Nee, jij zoekt alleen naar theoretisch gebazel dat jou niet tot herzien van jouw mening doet leiden. Vandaar dat jij bijv. alles over psychische effecten totaal negeert en jij ook mijn uitdaging om de uitgebreide uitleg die Theresa geeft over de nadelen van LDR te weerleggen niet aangaat.

Anti-LDR mensen gaan na het inzien van de nadelen en potentiele nadelen, hun paarden niet aan deze praktijken blootstellen. Voordeel van de twijfel leggen we bij de paarden, niet bij onze methode.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:51

psychische effecten kunnen niet genegeerd worden, dat weet elk pennymeisje, dus ik ga ervan uit dat ook magique dat wel weet. beetje flauw om dat zo te stellen Q.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 17:57

SuperPepeijn"]
psychische effecten kunnen niet genegeerd worden, dat weet elk pennymeisje, dus ik ga ervan uit dat ook magique dat wel weet. beetje flauw om dat zo te stellen Q.
[/quote]

Valt wel mee, Magique stelt het zo:
[quote="Magique schreef:
Nou begin je weer over psychische effecten gebazel Stoom uit je oren

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:57

Ja QQQQ wordt ineens een beetje flauw, jammer .....

Misschien komt het door de opmerking dat ik theoretisch gebazel alleen aannemelijk vindt van mensen die ook d.m.v. praktijk dingen kunnen onderbouwen. Waarschijnlijk voelt hij zich aangevallen omdat hij zich aangesproken voelde ?

Of zou het door die opmerking van die stijve paarden van de Spaanse rijschool komen ? Schijnheilig

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 18:02

Magique schreef:
Ja QQQQ wordt ineens een beetje flauw, jammer .....

Misschien komt het door de opmerking dat ik theoretisch gebazel alleen aannemelijk vindt van mensen die ook d.m.v. praktijk dingen kunnen onderbouwen. Waarschijnlijk voelt hij zich aangevallen omdat hij zich aangesproken voelde ?

Of zou het door die opmerking van die stijve paarden van de Spaanse rijschool komen ? Schijnheilig

Zal ik het maar verklappen: Het komt door jouw gebrek aan input in ENIG nuttige vorm. Het enige wat jij probeert is de boel op te fokken. Als er even een nuttige discussie gaande is, kan je erop rekenen dat jij 'm wel met een of andere dooddoener komt onderbreken.
Mijn geduld is een beetje op met jou. Ik heb jouw 'deal' aanvaard, tijd dat jij nu eens goed de rest van de Theresa site gaat lezen en dan mag jij gaan vertellen waarom jij denkt dat haar redenaties niet deugen.
Veel leesplezier!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:10

q, daar heb je misschien gelijk in, maar hou dan de eer aan jezelf en probeer er een zinnige discussie van te maken. de lezers kunnen dan best het kaf van het koren scheiden.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:25

QQQQ schreef:
Het komt door jouw gebrek aan input in ENIG nuttige vorm.

Nou nou niet overdrijven, ben je het accordeon verhaal vergeten Haha! ?
Volgens mij zijn er door jouw toedoen al meerdere mensen waaronder Tyrza dit topic verlaten, niet door mij .......

Maar weet je wat het is QQQQ ? Waarom ik jou nou niet serieus wil nemen ?
Als je wekelijks in contact komt met verschillende (top) trainers inclusief medische staf en mensen met verstand van zaken, die zelf hun theoretisch gebazel kunnen onderbouwen en laten zien in de praktijk, komt het theoretisch gebazel van iemand die met moeite zijn puntjes in de B bijelkaar sprokkelt (met alle respect) niet erg geloofwaardig over Bloos! Ach gut
Maar waarschijnlijk zul jij dat wel niet begrijpen en nu weer héél boos worden, denk om je hart *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:42

Magique, maar waarom is het dan zo dat zodra er mensen ter sprake komen die ook verstand van zaken hebben, maar een andere mening hebben, dat wat zij te vertellen hebben ineens niet interessant is????

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:25

QQQQ, het kan best zijn dat je de mening van Magique niet deelt, maar er zijn volwassener manieren om daarmee om te gaan.... Scheve mond

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 20:52

Elles schreef:
QQQQ, het kan best zijn dat je de mening van Magique niet deelt, maar er zijn volwassener manieren om daarmee om te gaan.... Scheve mond

Dat heb ik al heeeeeeel lang gedaan en al heel vaak Magique gevraagd om on topic en zinnig te posten. Mijn hints kwamen niet over. Dan maar één keer wat duidelijker.

Het kan dan zijn dat er wat mensen door mijn doorvragen zijn afgehaakt, maar ik maak daarbij geen insinuaties over mens' kennen of kunnen, die er namelijk voor de discussie niet toe doen. Als Magique dan telkens insinuaties maakt in richting van rijniveau (met als doel de mening/info van de bedoelde mensen te ondermijnen), en ondertussen houd hij zelf zijn eigen rijniveau angstvallig geheim, dan weet je op wat voor discussie niveau hij opereert.

Ik zal me verder van off topic posts van Magique afsluiten, maar wil hem toch nog één keer vragen om iets minder z'n best te doen om ook dit topic op slot te krijgen; er zijn mensen die vinden dat ze van dit topic toch wat wijzer geworden zijn en misschien kan daar nog iets aan worden toegevoegd. Als je het topic dan niets vind: Hou je er dan buiten.
Voor zinnige discussie ben je altijd welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:30

Om even terug te komen op mijn voorbeeld:

ik heb mijn paard heel laag en heel diep. De schoft is dus het hoogste punt, de nek 'valt' vanuit de schoft naar beneden, en de hals is sterk opgerold.

Grappig dat de discussie zich daarna op het stukje in de rug bij de lendenpartij toespitste, want dat is nou net het stukje waar we op dit moment door middel van deze training aan werken Knipoog (dat stond ook in mijn verhaal)

@Q: Wat die slof betreft, je hebt echt een verkeerd beeld voor ogen want die gebruik ik uitsluitend als 'begrenzer'. Ik trek mijn paard er niet mee naar beneden. (Maar ik weet dat je dat graag wilt zien, dus geloof dat maar als je dat zo graag wilt)

@Pipo: er zit een groot gebied tussen bamboestok en 'oh wat ben je lief', en ik denk dat Lovely voldoende hersens heeft om dat te snappen.

overigens kun je een bamboestok of zweep ook gebruiken zonder er meteen hard mee te slaan. Door paarden in de piaffe-passage training en in de pirouetten vanaf de grond bovenop de achterhand ´bij te tikken stimuleer je ze om verder te zakken in de achterhand. Dit is van hetzelfde soort bijtikken als jij met je zweep achter je kuit doet. Door bijtikken op het voorbeen (of door ze ahw tegen de bamboestok aan te laten lopen) stimuleer je meer knie-actie.

Ik vind vwnw ook niet een enorm te propageren rijmethode als ik eerlijk ben. Ook bij vwnw is het grootste probleem dat die paarden hoog worden in het kruis en alleen maar heel groot van het achterbeen afklappen. (de meesten kunnen dit alleen niet voelen en zijn blij dat hun paard ruimer is gaan bewegen) Probeer dat nog maar eens te corrigeren als ze 2 jaar zo gereden zijn!! Eigenlijk heb je bij VWNW dus dezelfde problemen als bij diep en rond, dus waarom is VWNW in jouw (QQQQ) ogen dan zo aan te bevelen en is diep en rond levensgevaarlijk??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:43

Zep schreef:
@Pipo: er zit een groot gebied tussen bamboestok en 'oh wat ben je lief', en ik denk dat Lovely voldoende hersens heeft om dat te snappen.

Kennelijk heb je mijn boodschap niet begrepen Zep, anders had je deze en je vorige opmerking erover niet gemaakt.

Elles, Magique heeft beledigende opmerkingen richting QQQQ geplaatst, ik neem aan dat daar ook rekening mee gehouden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:44

Abby, hypermobiliteit is inderdaad niet iets wat je wilt, omdat het een groot risico op blessures betekent.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:48

Lovely schreef:
Elles, Magique heeft beledigende opmerkingen richting QQQQ geplaatst, ik neem aan dat daar ook rekening mee gehouden wordt.

Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:51

Zep schreef:

Jammer genoeg dat er zoveel mensen zijn hier die vrij naief erop reageren en net doen alsof de topruiters het allemaal op vertrouwen en band en weet ik wat voor iets allemaal doen. Dat is gewoon niet zo.

Alleen zullen ze dat niet rechtstreeks toegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 00:01

Dat hangt nogal van het paard af waar ze opzitten. Er zijn maar heel weinig paarden met zoveel talent dat het allemaal als vanzelf gaat.