Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 15:27

Sjuimpje schreef:
Dit vind ik prettig LDR en is naar mijn mening op vrijwel elk paard toepasbaar:

Nou, dat past iig in mijn "definitie"! Haha!

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 15:57

QQQQ"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Dit vind ik prettig LDR en is naar mijn mening op vrijwel elk paard toepasbaar:

Nou, dat past iig in mijn "definitie"! Haha!
[/quote]

Maar toch al wel een stuk minder extreem dan de eerdere foto's die we hebben gezien. ik vind dit er niet zo erg naar uit zien.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:01

Sprintje schreef:
Maar toch al wel een stuk minder extreem dan de eerdere foto's die we hebben gezien. ik vind dit er niet zo erg naar uit zien.

Voor mij hoort het ZEKER in het LDR mapje thuis hoor....

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:24

QQQQ"]
[quote="Sprintje schreef:

Voor mij hoort het ZEKER in het LDR mapje thuis hoor....
[/quote]

Oja voor mij ook hoor, maar toch is vind ik dit minder naar dan de eerdere foto's in dit topic.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:25

Ozep kan niet veel ronder als dit, daar heeft hij te grote kaken voor...

Nog 2 plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:28

Mag ik opmerken dat op alle foto's de voorbenen een grotere pas maken dan de achterbenen??

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:36

QQQQ schreef:
Mag ik opmerken dat op alle foto's de voorbenen een grotere pas maken dan de achterbenen??

dat kan helemaal niet. dan ben je naar 4 passen je achterbenen kwijt omdat die het niet bij kunnen houden.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 16:37

Marjolein"]
[quote="QQQQ schreef:

dat kan helemaal niet. dan ben je naar 4 passen je achterbenen kwijt omdat die het niet bij kunnen houden.
[/quote]

Zijn die foto's vervalst dan, denk je?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 16:38

Misschien heeft QQQ zich wat ongelukkig uitgedrukt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 17:03

Voor de galopfoto kan het aan het moment liggen. Voor de draf foto's niet. Op deze foto's lopen de paarden op de voorhand. Dit is het makkelijkst te herkennen door de driehoek te bekijken welke de voorbenen met elkaar en de achterbenen met elkaar maken. Door de takt van de draf, horen die even groot te zijn, of achter groter (meer grond dekkend). Hier is dat niet het geval.

Dat de achterbenen de voorbenen niet bij kunnen houden, in combinatie met het feit dat de achterbenen via het lijf vast zitten aan de voorbenen, resulteert erin dat de voorbenen de achterbenen dus vooruit trekken (dit kan dankzij het zweefmoment).
De bedoeling is juist dat de achterhand de motor is.

Hopelijk heb ik me nu duidelijker uitgedrukt. Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:09

Ik weet niet of dat driehoeken verhaal wel helemaal op gaat hoor. WAnt bij paarden die wat langer in de rug zijn, is dat driehoekenverhaal veel moeilijker te bereiken. Zelfs als bijvoorbeeld bij mijn ruin vanuit de achterhand gereden wordt, dus dat hij de achterhand onder brengt, dan nog zal ik dat driehoeken effect bij hem NIET bereiken.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 17:11

Desiree schreef:
Ik weet niet of dat driehoeken verhaal wel helemaal op gaat hoor. WAnt bij paarden die wat langer in de rug zijn, is dat driehoekenverhaal veel moeilijker te bereiken. Zelfs als bijvoorbeeld bij mijn ruin vanuit de achterhand gereden wordt, dus dat hij de achterhand onder brengt, dan nog zal ik dat driehoeken effect bij hem NIET bereiken.

Heeft niets met de lengte van het paard te maken. Je moet kijken naar de driehoek van de voorbenen EN naar de driehoek van de achterbenen. NIET naar de driehoek tussen de voor en achterbenen.

Wat wel met lengte te maken heeft, is dat het moeilijker is om bij een lang paard de achterhand er goed bij te krijgen. (en dus moeilijker om de driehoeken 'goed' te krijgen)

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:12

Nou ja zeg hoe kun je nou van een foto beoordelen dat de voorbenen grotere passen maken dan de achterste jullie maken het hier steeds gekker, het lijkt wel of jullie iets zoeken om het LDR rijden af te kraken en dan komen ze hier met wetenschappelijke onderzoeken over het diep rijden dat het slecht is heb je de paarden die in het klasiek getraind zijn al eens onderzocht nou sorry hoor maar die zijn echt niet helemaal toppie in hun rug!!!!!!!! kom met goede argumenten waarom je het slecht vind maar niet met onzin. Ik persoonlijk wat ik op die foto s zie vind hem er nog een beetje lang uitzien ik zou hem een tikje hoger en een tikje korter maken. maar ja het is maar een foto

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:13

QQQQ schreef:
[
Heeft niets met de lengte van het paard te maken. Je moet kijken naar de driehoek van de voorbenen EN naar de driehoek van de achterbenen. NIET naar de driehoek tussen de voor en achterbenen.

Wat wel met lengte te maken heeft, is dat het moeilijker is om bij een lang paard de achterhand er goed bij te krijgen. (en dus moeilijker om de driehoeken 'goed' te krijgen)
[/quote]

oke, effe voor de duidelijkheid he: (dat ik het goed begrijp)
moet de driehoek tussen de voorbenen even groot zijn als die tussen de achterbenen en mag dan dus de middelste driehoek voorbeen - achterbeen dus wel wat groter zijn bij een lang paard?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 17:14

hoho schreef:
Nou ja zeg hoe kun je nou van een foto beoordelen dat de voorbenen grotere passen maken dan de achterste

Dat kan in dit draf moment prima, ja. Hoe, dat heb ik uitgelegd.

Argumenten tegen zowel als voor LDR staan vollop in dit topic, dus lees die eerst maar voor je gaat brullen dat er niets substantieels gemeld is

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 17:16

Desiree schreef:
oke, effe voor de duidelijkheid he: (dat ik het goed begrijp)
moet de driehoek tussen de voorbenen even groot zijn als die tussen de achterbenen en mag dan dus de middelste driehoek voorbeen - achterbeen dus wel wat groter zijn bij een lang paard?

Exact. De achterste driehoek mag liefst groter zijn dan de voorste, maar tenminste moeten ze even groot zijn.
De "middelste driehoek" moet je niet naar kijken. OK dan!

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:17

nou nee dat kun je niet!!!!!!! want het is maar een pas je kunt het pas zien als die meerdere passen zo maakt, mischien maakt hij nu wel een ruime pas met voor, dat is knap dan zouden de dieren artsen al kunnen oordelen vanaf een foto je moet meerdere passen zien voordat je iets kunt oordelen en echt niet 1 pas en al helemaal niet een stil staande dus.................

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:34

Euhm, ik ben geen GP ruiter he?
En daarbij, het kan ook niet snel goed wezen hoor... Voor een tijdje terug had ik betere foto's, met een zeer goed achterbeengebruik, toen kwam het commentaar:
"Ja vind je het gek, hij moet wel want anders valt hij op zijn snufferd" Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 18:43

Wat QQQQ vertelt over de driehoeken, dat verhaal klopt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 19:55

Moeten de driehoeken dan gelijk zijn?? Maar das toch nog geen voorwaarde dat ie op achter is??

Zoals dit dan??

Afbeelding

En dan bij foto´s van Gribaldi ofzo?? Dan is het voorbeen heel ver weg en het achterbeen nog laag....

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:16

shuimpje, ik ben het helemaal met je eens ze zoeken toch altijd wel iets ik begrijp niet waarom deze discussie nog wordt gehouden over het systeem zo wil anky het trouwens niet eens noemen maar ja. Ze willen het hier toch niet horen het enigste wat deugt is het klassieke wat ik afschuwelijk vind om naar te kijken en zou er nooit van mijn leven in willen rijden. Altijd als iemand hier voor het diep rijden reageert gaan ze wil iets zoeken om het toch af te kraken ik vind het klasieke afschuwelijk. punt uit en laat verder iedereen trainen zoals die wil en ga niet zeggen dat de mensen die diep rijden hun roze bril af moeten doen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:39

De foto's die in deze topic geplaatst zijn(behalve de laatste, vind ik vreselijk om naar te kijken!!! Diep triest, als ik mijn paarden zo zou moeten rijden zou ik stoppen met paardrijden. Je traint daar weinig behlave letsel, voor het paard. De paarden lopen allemaal op de voorhand omdat ze niet anders kunnen. Ze verliezen kracht in de achterhand omdat ze de balans moeten compenseren. Foto's uit Indoor Brabant laten dat ook heel goed en duidelijk zien (helaas)
Ik heb het al eerder gezegd en ik blijf daar gewoon bij, het LDR systeem is een hulp greep omdat het klassiek (nog) niet lukt. Dat is geen garantie voor kwaliteit!!! Maar een beperking van de ruiter in mijn ogen. Daar is niets mis mee, iedereen heeft zijn beperkingen en door middel van leren kan je daar veel aandoen...maar dan moet je er wel voor open durven staan en dat vind ik soms in eerste instantitie erg moeilijk. Na enige tijd echter merk je dan dat iets achteraf toch beter blijkt te zijn dan dat je van te voren had gedacht.

Het argument dat paarden losser zijn, vind ik geen argument. Dat is teveel afhankelijk van hoe vast een paard daarvoor zat. Echte goede losse paarden met super bewegingen krijg je nooit met LDR, en daar ben ik echt van overtuigd. Want dan moeten de bewegingen van het paard komen en blijven en niet door een ruiter gedwongen worden, zeker niet LDR omdat je dan ook nog eens het gewicht naar voren brengt.

LDR mensen zouden gewoon eens, wel onder deskundige instructie, de proef op de som moeten nemen. Dan kunnen ze het eventueel zelf ervaren of niet. Dan heb je nog niets verloren of gewonnen: je bent gewoon een ervaring rijker en dat kan in ons leventje nooit geen kwaad.
Zo denk ik, tenminste voor mijn gevoel kom je daar het verste mee in het leven.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:52

Aqua8horse schreef:
Je traint daar weinig behlave letsel, voor het paard. De paarden lopen allemaal op de voorhand omdat ze niet anders kunnen. Ze verliezen kracht in de achterhand omdat ze de balans moeten compenseren. Foto's uit Indoor Brabant laten dat ook heel goed en duidelijk zien (helaas)

Heb je dit zelf onderzocht??? Wat jij ziet op de foto's van Indoor Brabant is een even krachtig (of eigenlijk minder) als het argument dat die paarden losser in het lijf zijn.

Even voor de duidelijkheid ik ben niet speciiek pro of contra LDR, maar ik vind wel dat er juiste argumenten moeten worden aangedragen in dit topic.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:01

Aqua8horse schreef:
LDR mensen zouden gewoon eens, wel onder deskundige instructie, de proef op de som moeten nemen. Dan kunnen ze het eventueel zelf ervaren of niet. Dan heb je nog niets verloren of gewonnen: je bent gewoon een ervaring rijker en dat kan in ons leventje nooit geen kwaad.
Zo denk ik, tenminste voor mijn gevoel kom je daar het verste mee in het leven.

Hoe kan je nou zoiets zeggen ? LDR kan pas toegepast worden als de klassieke scholing 100% voor elkaar is, dan pas kan je denken om LDR te rijden.
Verder is het zo dat elke ruiter die LDR rijdt klassiek opgeleid is, ook bv Anky en iedereen eigenlijk omdat klassiek de basis is !
Iedereen die LdR rijdt heeft klassiek gereden want dat is de basis van de dressuur. Dus de mensen die LDR rijden hebben goed vergelijkingsmateriaal omdat ze simpelweg beide manieren kunnen narijden in tegenstelling tot jou aqua, jij beperkt je tot klassiek en zou ook eens moeten open staan voor andere ideeën, i.p.v. alles af te kraken wat niet in jou straatje past ........

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:05

Zo raar vind ik dat niet hoor. Als je perfect klassiek kan rijden, heb je dat LDR namelijk niet nodig!!!

Ik ken een man die leert zijn paard een piaffe met een trensje zonder sporen en zonder iemand die met een zweepje tegen de benen tikt vanaf de grond. Dat is pas rijkunst. en daar kan LDR in mijn ogen nog niet eens bij in de schaduw staan.