Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 15:22

Ah oke. Dan ga ik daar even naar kijken.
Maar ik denk niet dat ik mijn ouders zo ver krijg. Ik was eigenlijk van plan om het te kopen, zonder dat zij het wisten. Omdat ze het niet goed vinden. Maar zo'n zak kan ik niet meenemen op de fiets. Dus ik heb nu een probleem.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:27

En als je aanbiedt hem zelf te betalen ook niet?
Daar zullen ze toch niks op tegen hebben?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 15:29

Je kan 1 zak achterop je pakkendrager leggen,dat deed ik ook vaak.Precies in het midden leggen,en kijken of beiden kanten evenveel naar beneden hangt.Die zak valt er dan echt niet af,en 20 kilo is niet zwaar.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 16:54

Kimmie25501 schreef:
Dan moet ik mijn ouders zo ver krijgen om naar die boerenbond te gaan, om dan ook nog een extra zak voer te kopen wat ze eigenlijk niet willen.

Hmm, als ze al geen zak voer meer voor je paard willen kopen van 12 euro, dan ziet het er toch wel erg somber uit eigenlijk.
Maar goed, wel fijn dat je dit voor hem wilt gaan kopen. Bedenk wel dat hij er best veel van mag hebben en 20 kg niet veel is dan.
Wel minimaal 4 tot 6 uur weken voordat je het voert. Nooit zo droog in de voerbak doen !!!!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:00

Je kan bij petsplace ook seniores priores bestellen..Dan wordt het thuisbezorgd :))

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:14

Isapaardje schreef:
Kimmie25501 schreef:
Dan moet ik mijn ouders zo ver krijgen om naar die boerenbond te gaan, om dan ook nog een extra zak voer te kopen wat ze eigenlijk niet willen.

Hmm, als ze al geen zak voer meer voor je paard willen kopen van 12 euro, dan ziet het er toch wel erg somber uit eigenlijk.
Maar goed, wel fijn dat je dit voor hem wilt gaan kopen. Bedenk wel dat hij er best veel van mag hebben en 20 kg niet veel is dan.
Wel minimaal 4 tot 6 uur weken voordat je het voert. Nooit zo droog in de voerbak doen !!!!

Moet dat 4 tot 6 uur weken? de slobber van Masters is binnen 15 min. geweekt en klaar,ook met koud water.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:13

Of pavo speedibeet. Dat is ook zo klaar. Maar masters is ook zo klaar en dat vinden ze veel lekkerder. Als ik met de bakjes aankom staan ze hier enorm stampei te maken. Dus als je hem echt wil verwennen....

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:09

In senior priores zit pulp en pulp kan je het beste 4 tot 6 uur weken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:25

gohya schreef:
Moet dat 4 tot 6 uur weken? de slobber van Masters is binnen 15 min. geweekt en klaar,ook met koud water.

Ja dat is met meer slobbers en grasbrokken zo, maar met Seniores priores niet. Is ook geen slobber eigenlijk he.
Zit inderdaad pulp in en dat moet echt goed weken, anders gebeurd dat in de maag van je paard met alle gevolgen van dien.
Dus beste (en handigste) is in de avond klaar maken voor de ochtend en omgekeerd.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 09:02

Shirley, het geld is niet het probleem. Het is meer dat ik al drie verschillende soorten voer voer, en ze er niet nog een bij willen hebben. Wat ik ergens ook wel begrijp :')
gohya, dat is slim! Dan fiets ik denk ik volgende week ergens. Want helemaal naar Etten Leur of Bavel en weer terug fietsen met zo'n zak achterop is niet zo prettig haha.
Isapaardje, oh bedankt voor de tip. Staat dat ook gewoon op de zak? Weet iemand trouwens hoeveel ik er van moet geven? Voordat ik lukraak iets erin mik.
damian, hij vindt de muesli en maislijnzaadbrok al superlekker! Dus nu moet hij gewoon nog wat dikker worden, en heel veel mensen zeiden seniores priores. Dus wilde ik daarnaar gaan kijken.
Ilora, ah oke.
pleiada, dat is ook wel slim. Dat moet ik hem gewoon laten bezorgen als ik mijn ouders niet thuis zijn, en ik wel. Dat wordt nog wat, ze werken nu allebei thuis :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:28

Geen idee of dat op die zak staat,bij masters staat wel precies de uitleg op hoeveel je moet voeren.Dat gaat om het gewicht van het paard.
Ik heb hier een pony wel 6 x per dag 1 kilo slobber moeten voeren.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 09:35

Oh oke. Ik weet niet precies hoe zwaar Oreo is.
Hij is 1.87m, wat gok je ongeveer?
Ik denk zelf rond de 800/900 kg.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:40

Kimmie25501 schreef:
Isapaardje, oh bedankt voor de tip. Staat dat ook gewoon op de zak? Weet iemand trouwens hoeveel ik er van moet geven? Voordat ik lukraak iets erin mik.

Ja staat allemaal op de zak volgens mij, ook de hoeveelheid.
Het is trouwens bedoeld als ruwvoervervanger voor oude paarden die geen tot nauwelijks hooi kunnen eten. Die hebben hier een compleet voer aan.
Je hoeft er dus niet van alles bij te geven.

En om die reden zou ik het je niet direct adviseren als nog een voer erbij.
In dat geval zou ik ook eerder gaan voor Speedibeet van Pavo, omdat dit een 'dikmaker' is die je niet als enig voer geeft, maar naast een muesli oid. En je hoeft dan veel korter te weken.

Edit; op die manier maak je zelf je senoires priores als het ware.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 09:57

Oh oke. Want ik heb nu best wat zakken staan, en ik vind het zonde om dat allemaal weg te gooien. Ook omdat ik die dingen voer op advies van de dierenarts. Want Oreo kan nog makkelijk hooi eten. Dus eigenlijk is het niet handig om te geven toch? Omdat hij ook nog hooi en brok en andere dingen krijgt.
Wat is speedibeet van pavo precies?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:05

Kimmie25501 schreef:

Nee die weegt een stuk minder,ik schat 500 kilo.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 10:06

Oh. Dan kan ik wel heel slecht schatten zeg :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:27

Kimmie25501 schreef:
Oh. Dan kan ik wel heel slecht schatten zeg :')

Als hij zijn normale gewicht zou hebben,dan kom je wel uit op 700 kilo hoor.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:29

Euhm een paard van die groote zou denk ik echt een vreselijk gratenpakhuis zijn als hij 500 kg zou wegen..Mijn arabieren wegen rond de 500 en die zijn toch wel een heel stuk kleiner..

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:35

Je moet niet voeren op wat ze zouden wegen op een moment dat ze te mager staan maar op wat ze zouden moeten wegen en dus in feite nodig hebben.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:12

gohya schreef:
Kimmie25501 schreef:

Nee die weegt een stuk minder,ik schat 500 kilo.

Nee joh die weegt echt meer dan 500 kilo :') mijn merrie woog 740 kilo en die was 174. Nu zat die wel volop in de spieren dus gok dat oreo rond 700 zal wegen.

Met een meetlint kan je paarden aardig op gewicht schatten. Ik zal even zoeken naar de formule

Edit: hier kan je het berekenen http://wormbestrijding.nl/wormbestrijdi ... g-paarden/

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:26

Kimmie25501 schreef:
Wat is speedibeet van pavo precies?

speedibeet is bietenpulp, Het is ruwvoer en zorgt ook ervoor dat de rest van het voer beter wordt opgenomen. http://www.pavo.nl/themas/speedibeet

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:13

Wat ik wel al heb geleerd is dar je niet altijd moet rekening houden met wat er op de zakken staat. Als,ik bij sommige muesli zou geven wat er geadviseerd wordt dan kan ik er kilo's muesli ingooien.heb beste is om naar je paardje te kijken. Merk je dat hij van,de pulp of SP na een tijdje nog niet bijkomt kan je verhogen. Van de senior priores mag wel redelijk wat geven per dag. Best wel verdelen over verschillende maaltijden

Speedibeet van pavo vind ik wel heel,gemakkelijk bij warm weer . Dat is op een half uurtje helemaal klaar en kan je dan direct geven. Bij pulp en senior priores ben ik altijd voorzichtig met dit weer omdat het zes uur moet weken en gemakkelijk zurig wordt met dit warm weer. Daarom vind ik de speedibeet wel gemakkelijk bij heel warm weer.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:20

Waar woon je ts omdat ik Ettenleur zie staan? Ik woon bij bergen op zoom, Anders wil ik wel met de auto meerijden om een zak voer...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:27

llora schreef:
Speedibeet van pavo vind ik wel heel,gemakkelijk bij warm weer . Dat is op een half uurtje helemaal klaar en kan je dan direct geven. Bij pulp en senior priores ben ik altijd voorzichtig met dit weer omdat het zes uur moet weken en gemakkelijk zurig wordt met dit warm weer. Daarom vind ik de speedibeet wel gemakkelijk bij heel warm weer.

Ja die ervaring heb ik ook dat het zurig wordt.
Maar omdat TS al zoveel voer heeft op dit moment is het volgens mij niet eens nodig nog wat extra's te geven. Maar als je toch wat dikmaker wilt zonder te veel suikers en zo, dan is speedibeet een goede keus. En zelfs mijn kieskeurige eters vonden het ooit lekker.
Het is inderdaad gedroogde en geplette bietenpulp (en daardoor sneller weekbaar dan de bietenpulp brokjes)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:04

Als je gewone pulp weekt met het heetste water uit de kraan is het op een half uurtje ook klaar.