Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:17

Risje1988 schreef:
springen;

op de manege hebben ze mij geleerd:
als je niet weet wanneer je moet gaan staan doe dit dan al op het moment dat je afwend om naar de hindernis toe te rijden.

Gevolg:
heel vaak er van af vallen tijdens spring les en nooit geleerd hebben hoe het springen nou echt moet.

Haha, al die tips hier :-) Gelukkig bestaan er ook heel veel goede instructeurs en instructrices :-D

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:08

om in de middendraf te komen zo hard mogelijk draven

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:15

Risje1988 schreef:
springen;

als je niet weet wanneer je moet gaan staan doe dit dan al op het moment dat je afwend om naar de hindernis toe te rijden.

Gevolg:
heel vaak er van af vallen tijdens spring les en nooit geleerd hebben hoe het springen nou echt moet.

Waaaaaaaaaaat :')

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:24

NaomixZanzi schreef:

Het kan nog gekker: de instructeur die met een lange zweep in de hand achter de paarden aanrent om ze te laten uitstrekken _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:35

Risje1988 schreef:
springen;

Gevolg:

Vind ik helemaal niet raar, zo werd het bij ons ook aangeleerd. Dat was om de paarden niet in de weg te zitten, vooral met beginners. Alleen moeten de paarden dan wel netjes springen natuurlijk en de ruiter niet alsnog de billen samenknijpen zodat het paard niet meer wilt/kan springen.

Simoonzel

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 13:48

Ik snap dat wel Joolien, wij moesten vroeger ook al iets voor de hindernis in verlichte zit. Maar dat was meer over de hindernis heen draven... :')
Maar bij de wending al vind ik wel heel vroeg.

sanna_dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 15:38

Ik was voor het eerst op wedstrijd. daar kregen we eerst oefenspringles (soort van les om het parcours te leren kennen.) Paard weigert omdat ik niet zeker was van de sprong. Dus zegt die mevrouw: Slaan en schoppen. Hij mag niet weigeren.

Ik zei tegen haar: Als het mijn schuld is dat hij weigert ga ik mijn paard niet slaan en schoppen.

Toen was ze stil _O-

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:07

Nicky1963 schreef:
NaomixZanzi schreef:

Het kan nog gekker: de instructeur die met een lange zweep in de hand achter de paarden aanrent om ze te laten uitstrekken _/-\o_

Om het je een keer te laten voelen is dat geen gekke manier hoor.
Natuurlijk niet standaard doen. ;)

Maar als je ziet dat de ruiter(of paard) niet weet waar ze naar toe moet werken.

Dan kan het handig zijn om er een keer achteraan te lopen met een lange zweep.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:24

Er zitten toch best goede tips hier en daar tussen, het is maar hoe je ze leest :P

Om een paard bomproof te krijgen is dingen gooien nog zo'n gekke niet hoor. Ik zou niet op het paard mikken, maar als mijn poetsbak naast paard staat gooi ik die borstels er ook vanaf paar meter in :P Ja eerste keer schrikt ie, de 100000keren daarna nooit meer.

En bij de wat minder handige ruitertjes sta ik ook met zweep in 't midden hoor. Anders draait die pony telkens om. Ze moeten toch ergens beginnen met leren rijden, kan niet verwachten dat ze alles meteen zelf kunnen ;-)

Waar ik de meeste 'spijt' van heb dat ik dat zo aangeleerd heb is de manier van hulpen op de manege. Dat sporen zijn om je (luie manege-)paard harder te laten lopen, en zelfs zwepen andersom vast gepakt om ze te meppen, terwijl die dieren om een reden niet -meer- lopen. 'aan de teugel' is gewoon zo strak mogelijk vast houden.... Als kind weet je niet beter, maar nu denk ik, arme dieren.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 17:33

Het 'schop er een deuk in' heb ik ook geregeld gehoord en eens gevraagd waarom de instructrice dat zei.
De uitleg was dat het paard zo even wakker geschud wordt dat ook bij de beginnertjes geluisterd moet worden, plus dat het aandrijven vaak op het zadel/dek gebeurd en dus eigenlijk niet (hard) tegen de buik.
Als ze zoiets zei bij een gevorderde was het bedoeld als 'pak 'm eens aan, hij neemt je in de maling'.

Bij die manege werden overigens geen sporen en hulpteugels gebruikt tenzij je vergevorderd was en het even nodig was maar dan ook met strikte begeleiding erbij.
Enige hulpteugel die ik daarbuiten tegenkwam was een martingaal bij paarden die de neiging hadden het koppie in de lucht te steken en puur om hem bestuurbaar te houden.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:44

Op die manier heeft het zeker geen meerwaarde.

Maar nogmaals het kan nuttig zijn om ruiter en paard een keer te helpen met een longeerzweep.

Edit: waar is het bericht waar ik op reageerde gebleven :')

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:52

_Natasja_ schreef:
Nicky1963 schreef:

Om het je een keer te laten voelen is dat geen gekke manier hoor.
Natuurlijk niet standaard doen. ;)

Maar als je ziet dat de ruiter(of paard) niet weet waar ze naar toe moet werken.

Dan kan het handig zijn om er een keer achteraan te lopen met een lange zweep.

Edit: hier is het bericht :D

Deze instructeur deed het ie-de-re les. Zij had een topconditie opgebouwd :D . De paarden drukten hun rug weg en renden weg voor haar met 'r zweep. Het had niks te maken met middendraf. Ik vond (en vind) het geen goed idee om er met een zweep achteraan te rennen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:49

Mogen goede dingen ook gemeld worden? Hoewel, ik kan het ook als slechtste tip ooit schrijven want het kostte de manege een paar klanten.

Tijdens een groepsles op de manege leerden we doorzitten. Alles werd uitgelegd, er werd heel rustig gedraafd. Dat waren echt hele brave paarden die exact deden wat de instructrice zei, als de instructrice dat wilde! Anders deden ze hun eigen zin en moesten wij maar proberen er iets van te maken.
Maar goed, dat doorzitten... zolang je de adviezen van de instructrice opvolgde, en ze gaf advies gericht op het paard waar je op zat want niet elk paard heeft een vlakke draf, moest het te doen zijn.
Aangezien er tòch een paar waren die niet naar advies wilden luisteren, moesten we allemaal halverwege de les de paarden afzadelen! "Hang die zadels maar op het hek, over een half uur kun je ernaast gaan hangen! MAAR NU GAAN WE DOORZITTEN!!!"

Volgens mij waren er de week daarna minder mensen in de les. Iets met kaf en koren :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 04:24

Toydoll schreef:
Er zitten toch best goede tips hier en daar tussen, het is maar hoe je ze leest :P

Om een paard bomproof te krijgen is dingen gooien nog zo'n gekke niet hoor. Ik zou niet op het paard mikken, maar als mijn poetsbak naast paard staat gooi ik die borstels er ook vanaf paar meter in :P Ja eerste keer schrikt ie, de 100000keren daarna nooit meer.

En bij de wat minder handige ruitertjes sta ik ook met zweep in 't midden hoor. Anders draait die pony telkens om. Ze moeten toch ergens beginnen met leren rijden, kan niet verwachten dat ze alles meteen zelf kunnen ;-)

Waar ik de meeste 'spijt' van heb dat ik dat zo aangeleerd heb is de manier van hulpen op de manege. Dat sporen zijn om je (luie manege-)paard harder te laten lopen, en zelfs zwepen andersom vast gepakt om ze te meppen, terwijl die dieren om een reden niet -meer- lopen. 'aan de teugel' is gewoon zo strak mogelijk vast houden.... Als kind weet je niet beter, maar nu denk ik, arme dieren.

Helaas zo ging het niet...

Hier werd gewoon een paard aan de longe gedaan en vlogen er complete opstapkrukjes (van die houten) langs. De instructeur mikte wel degelijk op het hoofd en lichaam van het dier en het was dat de krukjes zo zwaar waren dat zo nooit doel troffen...
De borstels, zwepen etc etc etc troffen helaas wel doel.

Dat wat jij omschrijft doe ik ook...
Sterker nog... Ik laat de staldeuren altijd open als ik de water emmers vul etc...
Mijn paard blijft staan, die vind zijn stalletje heerlijk...
Maar de rest? Zodra ze een voet buiten de deur zetten terwijl ik blijf heb gezegd, vliegt er een natte spons naar ze toe :')
Uiteraard wel met een boogje en vaak ploft het ding 3 meter voor het doel al naar beneden... maar het werkt wel :')

Maar dat wat die instructeur deed?
Know way... dat is echt niet tof...

Smudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 15:22

Schop er een deuk in, tijdens mijn manege jaren.

Of "het is je moeder niet".

-O-

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 16:55

Smudge schreef:
Schop er een deuk in, tijdens mijn manege jaren.

Of "het is je moeder niet".

-O-

dat hoor je vaak te vaak :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:31

' waarom rij je met hoge neusriem en zit hij zo los'?
' omdat ik dan voel of hij zijn mond open doet,en ik dus teveel met mijn handen inwerk'
' sommige paarden openen hun mond om onder het werk vandaan te komen'
' wellicht omdat er dan teveel in hun mond wordt gerommeld'

De toon was gezet....
Verder lekker gereden, maar niet meer geluisterd, was een groepsles, eenmalig dus...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:40

Nielojram schreef:
' waarom rij je met hoge neusriem en zit hij zo los'?
' omdat ik dan voel of hij zijn mond open doet,en ik dus teveel met mijn handen inwerk'
' sommige paarden openen hun mond om onder het werk vandaan te komen'
' wellicht omdat er dan teveel in hun mond wordt gerommeld'

De toon was gezet....
Verder lekker gereden, maar niet meer geluisterd, was een groepsles, eenmalig dus...

:j +1....

Trek die neusriem eens wat aan. Kan hij ook niet tegen jou hand in vechten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:18

maralyn schreef:
:j +1....

Trek die neusriem eens wat aan. Kan hij ook niet tegen jou hand in vechten...

Draai morgen de slofteugel om zijn snavel,kan zeker 5x! Dat zal hem leren,rotbeest!!!!

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 09:10

Of de elastiekjes kunnen wat strakker en doe de martingaal lager :n

friezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:11

danzzz schreef:
Aangezien er tòch een paar waren die niet naar advies wilden luisteren, moesten we allemaal halverwege de les de paarden afzadelen! "Hang die zadels maar op het hek, over een half uur kun je ernaast gaan hangen! MAAR NU GAAN WE DOORZITTEN!!!"

Volgens mij waren er de week daarna minder mensen in de les. Iets met kaf en koren :D

Hé! Heb ik jou les gegeven?! ;)

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:51

Wij kregen rijles bij onze opleiding. Logisch als je paardenhouderij doet.
De rijlessen zelf waren alleen niet echt zoals verwacht.
Meisje kreeg haar paard niet nageeflijk. Dus werd er even laten zien hoe het moest.
Instructrice ging ernaast staan, pakte de teugels beet en liet het paardje in de krul lopen.
Stond toen wel even met een mond vol tanden.
Had niet verwacht dat het er zo aan toeging bij een paardenhouderij opleiding.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:42

Johnie schreef:
Meisje kreeg haar paard niet nageeflijk. Dus werd er even laten zien hoe het moest.
Instructrice ging ernaast staan, pakte de teugels beet en liet het paardje in de krul lopen.

:oo Nee joh gewoon handen op je knie zetten dan komt ie wel :j

;)

Maar echt dat is wel heel erg :oo

Maar helaas zie je dat vaak

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 17:43

Myrthe2003 schreef:
Johnie schreef:

:oo Nee joh gewoon handen op je knie zetten dan komt ie wel :j

;)

Maar echt dat is wel heel erg :oo

Maar helaas zie je dat vaak

En vooral je handen vast zetten!
Dan moet het helemaal lukken. :P

Ja ik had toch wel wat anders verwacht bij zo'n opleiding. Maar helaas.
Er gebeurde praktisch hetzelfde bij de orun cursus. En toch kregen die mensen hun diploma. Dus die papiertjes zeggen ook niet veel.

drama1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:50

Mijn vorige paard hield altijd erg het bit vast en voelde erg zwaar in de hand, mijn instuctrice zei altijd alleen maar ja goed zo, gezegd dat het absoluut niet goed voelde en ik er zere armen van kreeg was het antwoord ja maar het ziet er wel netjes uit :(