midgie schreef:Over beide filmpjes valt wat te zeggen, het eerste filmpje is een proef wat niet perfect hoeft te gaan , er zijn geen punten mee te scoren, maar er word gekeken naar de combi en hoe de ruiter het oplost en of het paard de hulpen snapt, er valt altijd wel wat op te merken, zoals in het 2de filmpje, de piaffe is ook niet vlekkeloos en in de galop kantel het paard erg zijn hoofd, de ruiter op het 2de filmpje is ook een nette ruiter al zou ik daar in graag zien dat er met minder druk op de teugel gereden word, denk juist als je het paard voor wat zachter in de hand hebt dat de piaffe en de kanteling ok beter zou zijn, het paard is dus ook niet helemaal los door het lijf, want dat kan niet als hij zo kantelt, dan zou ik liever zien dat een ruiter het paard terug neemt en het kantelen probeert op te lossen wat ook weer beter voor het lijf is.
Eer dat een paard op 4 benen loopt zijn er al behoorlijk veel trainings- uurtjes achter de rug en dan is het nog een hele lastige, want alles moet kloppen.
Ik denk dat het per paard of miss zelfs per combi verschilt of een paard op de binnen of buiten schouder valt, ook in de AR gebruik je je buitenteugel, in het begin minder omdat veel paarden moeite hebben met de buiging, dus krijgen ze daar alle ruimte voor, later ga je zeer zeker ook begrenzen, dat ligt ook steeds weer aan het paard of de combi, dat vind ik juist fijn aan de AR. er word echt naar het paard gekeken en geluisterd, er zijn heel veel oplossingen te bedenken om het paard soepel in het lijf te krijgen, er is niet 1 ding wat goed is, maar zoek de oplossing wat wel past bij het paard en ruiter voor dat moment, over een jaar kan het weer anders zijn.
Ben ik het niet helemaal mee eens
In het 2 e filmpje piaffe is er een minimale lichte aanleuning met hand (en de stangteugel hang zowat los.
Prima...diegene die ooit een piaffe hebben aangeleerd bij een paard begrijpen dit, dat er tijdens het ernaartoe trainen in de piaffe onbalans kan ontstaan (het is tenslotte het maximale aan verzameling, paard moet kaarsrecht zijn, en beide achterhand kanten evenredig gebruiken om en ruiter en zichzelf te liften. Bij een minimale onbalans van paard of ruiter, krijg je daar meteen wat van te zien en te voelen.)
Als je begrijpt, waarom een paard zijn hoofd kantelt, en ziet wat de ruiter daarmee doet. Begrijp je pas de doel van de training waarnaar je wilt werken.
Ik begrijp niet, waarom paarden volgens jou in het begin last hebben van buiging? elk (jong onbeleerd) paard kan buigen. Of ze moeten door een harde ruiterhand het kaakgewricht hebben vastgezet...tja, lastig weer vertrouwen terug te krijgen. Voor een geroutineerd bewust ruiter zo op te lossen.
Elk paard kan op 4 benen bewegen. Dat is waar je mee hoort te beginnen in de basis (die ik overigens heel vaak mist....jammer genoeg veel te hoog tempo is inherent aan het teveel op de voorhand rijden)