Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:42

Ts slaagt er alleszins in om een discussie op gang te brengen, om partijen tegen elkaar op te zetten, en dit vind ik eigenlijk ook geen goed punt.
Ik begrijp ook niet dat er hier zoveel mensen blijken te zijn die met dit topic vinden dat Ts idd al heel wat heeft bereikt, ik ben het helemaal met "babootje" eens ook wat "teettt" schrijft is soms een beetje grof maar het is wel waar.
Dan zijn er mensen waarvan ik eigenlijk vindt dat ze best wel wat paardenkennis hebben, en die toch Ts blijven bejubelen "Sassol / Cassidy" Ik begrijp dit echt niet.
Om met een paard als dit tot een goed resultaat te komen is het echt wel een noodzaak om heel ervaren te zijn, veel durf te hebben, en toch heel respectvol grenzen te durven stellen.
Een probleempaard heropleiden is altijd een risicovol ding, en neemt idd soms wel net iets meer tijd in beslag, maar hetgeen tot nu toe bereikt is, vind ik zo weinig dat het bijna belachelijk klinkt na een helf jaar in opleiding bij Ts.
Soms denk ik dit verhaal kan niet echt zijn, soort van fantasie, en op andere momenten denk ik waar gaat ze nu weer mee afkomen, heel raar eigenlijk.
Maar het lijkt me niet dat Ts echt de kwaliteiten bezit om aan zo'n project met voldoende kennis en kunde te kunnen werken.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:43

Ik ben het voor een groot gedeelte eens met tteettt en vind het jammer dat het een heen en weer is geworden tussen twee "kampen". Ook de mensen die een andere mening dan de hele meute hebben mogen die imo gerust zeggen.

Ik lees hier van meerderen dat ts de tijd heeft voor het paard en dat het dan vanzelf goed komt. Alleen zie ik dat niet terug in haar laatste dagen. Ze neemt een paard wat aan de hand nog niet was zoals hij moet worden, mee op vakantie om hem daar mee de bossen in te nemen. Dat gaat behoorlijk fout en dan nog daarna weer mee de bossen in nemen. Dit is niet wat iemand die de tijd van de wereld heeft zou doen imo. Dan head het dier miss pas over 2 jaar mee op vakantie kunnen gaan als dat al lukt. Ts heeft denk ik onbewust dus wel een tijdslimiet voor zichzelf terwijl ik denk dat het bij dit paard belangrijker is om lang maar goed aan de basis te werken dan in vrij korte tijd van het een naar het ander te hoppen.
Dat ts super haar best doet en echt graag wil dat het wat gaat worden keur ik zeker niet af en vind ik ook erg tof van haar. Ik denk alleen wel dat ze wat meer moet gaan beseffen wat wel en niet kan mbt veiligheid. Bij dit soort paarden krijg je maar 1 kans. Ik neig dus ook met de tip om er een prof bij te halen en het samen te doen :j Dus niet iedereen die zich maar prof noemt, maar ga je eens verdiepen in de mensen die daadwerkelijk veel met probleempaarden werken. Want inderdaad zijn er ook een hoop die het flink verknallen. Oftewel ts ga nog langzamer aan de gang met hem, stapje voor stapje voor stapje.

Cassidy

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:49

Ts heeft een inschattingsfout gemaakt, maar betekend dat dat dit dan vanaf nu ook fout moet gaan? Nee, TS heeft ervan geleerd, haar gedrag aangepast, heeft het paard de tijd van zijn leven gegeven.

"Bij dit soort paarden krijg je maar 1 kans". Bij dit soort paarden? Paard is echt niet misdadig, en de fout die ze heeft gemaakt is recht te zetten. En probleempaard omdat hij in het verleden is gaan hollen? Welnee. Ts weet wat ze doen moet om dit recht te zetten. Paardlief is al behoorlijk aan het uitproberen geweest en daar heeft ze altijd weer een oplossing voor weten te verzinnen.

Voor alle zwartkijkers even een gezegde van Buck Brannaman: when training horses, nothing is written in stone. Keep trying until you find something that works.

En in mijn ogen is TS precies dat aan het doen. Ze is aan het kijken wat werkt. En als ze als veiligheid dan nog de One Rein Stop monteerd en bevestigd, kan ze vrijwel alles met dit paard aan.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:56

Ik heb ook niet gezegd dat dit paard misdadig is ;) Maar neem aan dat je zelf ook niet kan ontkennen dat het geen "normaal" paard is..was dat wel zo geweest dan had dit topic niet bestaan.
En dat gezegde is heel leuk en kan heel goed kloppen, tot er veiligheid van derden en zichzelf in het spel zijn. Er moet nl niet koste wat het kost geprobeerd worden een dier op het rechte pad te krijgen. Dat kan nl niet bij elk paard. Of dat bij deze wel kan zal de tijd leren, al denk ik dat dat met de goede begeleiding zeker moet kunnen.
Daarom is het zo jammer dat het het ene kamp tegen het andere is, je bent dol op wat ts doet of je bent een zwartkijker... Wat dacht je van bokkers waar je wat van kan leren, aan beide "kampen".
Ze moet dus inderdaad zoals je zegt aan de veiligheid werken en dat is precies wat tteettt, ik en meerderen al zeggen. Dat ze dat stukje niet even consequent heeft uitgevoerd wat bij elk paard maar zeker bij een paard als deze heel belangrijk is !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:03

Ik zie hier idd twee kampen: de ene die roept dat het nooit wat gaat worden met dit paard en dat hij het beste een enkeltje eeuwiggroene jachtvelden krijgt. En omdat het een keer mis is gegaan, het dier nooit meer veilig bereden kan worden.

En het andere kamp die erkent dat ts fouten heeft gemaakt, dat er wel degelijk aan de veiligheid gewerkt moet worden maar dat dit echt goed gaat komen. Dat er geen reden is voor de kogel, en dat het echt een betrouwbaar rijpaard kan worden. Ook al heeft hij een keer misbruik gemaakt van de ruimte die hem gegeven werd.

Dat dit geen "normaal" paard is, komt niet uit zijn verleden van "hollen". Dat komt uit zijn verleden dat er teveel druk is geweest en het dier zuur is geworden voor het werk. Ga dat rechtzetten, monteer de One Rein Stop, en je gaat er een wereldpaard aan hebben.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-07-13 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 20:04

De een zegt je het niets bereikt in een half jaar (we hebben het overigens over 3 maanden maar goed)
De ander zegt je moet langzamer, en toch zijn ze het met elkaar eens......

Ik heb 2 maanden besteed aan grondwerk, en vervolgens 1 maand aan opstijgen en weg stappen.
Alleen omdat ik het heel erg heb opgedeeld in verschillende stukjes lijkt het misschien veel.

Ook wordt er gedaan of ik van de hak op de tak spring eerst longeren voor respect dan dit dan dat......... Dit was gewoon allemaal de Clinton Anderson methode. Deze is op voor gemaakt het in 1 week allemaal te kunnen aanleren dit heb ik over 2 maanden verspreid. En gebruik ik nog dagelijks. Ik dus dus totaal niets van de hak op de tak maar volg een duidelijke lijn.

Waarom ik na het stappen voor vakantie heb gekozen mag duidelijk zijn..... om het paard plezier in het rijden terug te geven, en niet zonder resultaat.

Dat er hier verder mensen zijn die het met mij eens zijn en mensen die mij levensgevaarlijk voor me zelf en me omgeving vinden dat was ter verwachten, iedereen bekijkt zo iets anders. Maar dat ik ze tegen elkaar opsteek is weel onzin. Mensen geven hier gewoon hun mening niets meer niets minder.

We kunnen het niet allemaal met elkaar eens zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:07

Het maakt niet uit hoe lang je over dat traject doet waar CA een week voor uittrekt. Als je er maar voor zorgt dat het interessant blijft voor het paard. Dus niet te lang in een stadium en bij een oefening blijven hangen. Het hoeft niet perfect te gaan. Ga door naar de volgende oefening en neem de rest af en toe mee.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:12

Cassidy schreef:
Ik zie hier idd twee kampen: de ene die roept dat het nooit wat gaat worden met dit paard en dat hij het beste een enkeltje eeuwiggroene jachtvelden krijgt. En omdat het een keer mis is gegaan, het dier nooit meer veilig bereden kan worden.

Of je gaat eens goed lezen wat er getypt wordt aangezien je met de ene verkeerde veronderstelling na de andere komt ;)
Er zijn er miss een paar die over een spuitje hebben gehad, maar vele anderen die net als mij hebben gezegd dat het zeker wat kan worden maar met een wat andere aanpak.
Anders kan ik nl ook wel zeggen dat het andere kamp alleen maar *\o/* staat te doen.

Cassidy schreef:
Het maakt niet uit hoe lang je over dat traject doet waar CA een week voor uittrekt. Als je er maar voor zorgt dat het interessant blijft voor het paard. Dus niet te lang in een stadium en bij een oefening blijven hangen. Het hoeft niet perfect te gaan. Ga door naar de volgende oefening en neem de rest af en toe mee.

_/-\o_ Dat is inderdaad een hele goed tip !

En ts ik zal de laatste zijn die zegt dat je niks bereikt hebt, het paard leeft nog dus je hebt zeker veel al bereikt !! Mijn reacties zijn ook niet om je te pesten of te zeggen dat je niks goeds hebt gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:23

_Mondy_ schreef:
Cassidy schreef:

Of je gaat eens goed lezen wat er getypt wordt aangezien je met de ene verkeerde veronderstelling na de andere komt ;)
Er zijn er miss een paar die over een spuitje hebben gehad, maar vele anderen die net als mij hebben gezegd dat het zeker wat kan worden maar met een wat andere aanpak.
Anders kan ik nl ook wel zeggen dat het andere kamp alleen maar *\o/* staat te doen.

Er is niets mis met mijn begrijpend lezen, maar misschien kun je zelf even teruglezen, dan snap je waar mijn reactie vandaan komt.

En een wat andere aanpak? Dat is een beetje te algemeen gesteld. Ik lees hier reacties dat TS er maar mee moet stoppen omdat ze de kennis en de kunde niet heeft om dit paard te corrigeren. En de "wat andere aanpak", verklaar je nader? Ik zie alleen verwijten dat TS het dier te vroeg meegenomen heeft op een buitenrit tijdens haar vakantie. En daar blijft men maar op doorhameren. Er komt absoluut niets constructiefs wat ze vanaf nu kan doen.

@TS: welke programma's heb je van CA? Heb je Riding with Confidence I + II + III?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:33

Ik zou nu inderdaad de grondwerkoefeningen gaan toepassen met nieuwe dingen. Het buitenrijden heeft hem goed gedaan. Laat hem nu ook eens nadenken vanaf de grond, laat hem oefeningen doen waarbij hij lekker moet puzzelen en je die oefeningen toch gebruikt.

Laat hem eens een 'doolhof' (te maken door balken op de grond te leggen) op verschillende manieren lopen, onder een zeil door lopen, over balkjes/sprongetjes/tonnetjes heen etc.
Zijwaarts over een balkje, over een smal plankje (op de grond of van de grond af).Een opstapje over.
Ik noem nu maar wat dingen (ben niet heel creatief).

Als je merkt dat hij daar lol in heeft, dan kun je dat met rijden ook toe gaan passen. Vond mijn paard altijd erg leuk. Zonder zadel, met neckrope en dan lekker puzzelen. Zonder druk, laat het ze zelf maar uitvogelen, alleen begeleiden.

Op die manier kun je toch de grondwerkoefeningen blijven uitvoeren zonder dat het saai wordt en heb je wat leuke dingen voor onder het zadel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:36

En een leuk filmpje van Clinton Anderson: grondwerk met een jonge Mustang. Ik ben zo jaloers op die trailtuin!

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

Misschien kun je daar wat ideeen uit opdoen voor hindernissen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:37

Ik snap wel waar je reactie vandaan komt, maar dan nog scheer je alles over 1 kam op die manier, aangezien ik ook mensen heb zien reageren dat ts helemaal niks fout had gedaan en dat het gewoon een lolletje van paard was. Maar dat terzijde, er zijn door meerderen al tips gegeven met een andere aanpak en ook door meerder dat ts niet moet stoppen. Dus wederom is dat of niet goed begrepen of lezen zoals je wilt dat het er staat. (niet lelijk bedoeld btw :) )

Dus nogmaals andere aanpak : Paard bij haar op stal verder trainen zoals ze in beginsel ook deed, maar met als extra toch een ervaren prof erbij omdat 2 vaak meer weten dan 1. En ts dan minder snal de fout zal maken om te snel te willen gaan. Paard dus nog niet mee naar buiten nemen tot je de belangrijkste knopjes er helemaal op hebt zitten. Ts was dus op de goede weg en kan imo er zeker wat van maken als ze weer een stapje terug doet. Dus het dier niet meenemen naar een voor jou onbekend terrein met een paard waarvan je niet weet wat er wanneer gebeuren kan. Als je weet dat hij niet in draf of galop kan omdat ie dan er uit naait dan zou ik zelf al niet naar buiten gaan omdat je dat nooit kan voorkomen ;)
Oftewel de lol en afwisseling kun je hem ook in de bak geven, dmv een schriktraining, gooi een voetbal in de bak en dat soort "spelletjes"maar waarmee hij wel gaat leren op ts te vertrouwen en lol te kunnen maken maar dat hij ook meteen leert waar zijn grenzen zijn.

Edit : zoals die trailtuin dus ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:44

_Mondy_ schreef:
Als je weet dat hij niet in draf of galop kan omdat ie dan er uit naait dan zou ik zelf al niet naar buiten gaan omdat je dat nooit kan voorkomen ;)

Je kunt niets voorkomen. Daar blijven het paarden voor. Maar je kunt wel ervoor zorgen dat je het paard binnen acceptabele tijd weer onder controle hebt. Door die One Rein Stop. En ik ben de eerste die roept dat die niet voldoende is meegenomen en niet is bevestigd voordat TS op vakantie ging. Dus TS weet wat ze moet doen. Namelijk ORS monteren en bevestigen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:56

Dat is ook wat ik bedoel Cassidy , dat staat in mijn eerdere berichten ook op die manier uitgelegd :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:04

Dat filmpje had ik ook al gezin Cassidy, en inderdaad als ik een zandvlakte en paard zou hebben zou ik meteen naar buiten rennen met een schep om zoveel mogelijk gangetjes/heuveltjes/treetjes en andere leuke dingen te graven!

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:17

Ik heb net je hele verhaal gelezen en ik vind dat je heel goed bezig bent!
Een ongeluk zit in een klein hoekje, en dat kan de besten overkomen.. Dat hij juist nu begon te rennen komt imo doordat je het paard nog niet helemaal kent.. hij is tenslotte nog niet zo heel lang bij je.. en tja, je kunt nu met zekerheid zeggen dat je het paard weer een stukje beter heb leren kennen..

je doelstelling voor de vakantie was om je paard weer plezier te laten krijgen in rijden, en zoals ik het zo lees zit het wat dat betreft wel goed!

om dan toch nog een tip te geven: misschien handig om hem op stemcommando ook te leren stoppen.. en dan niet hooo om m te kalmeren, maar een echt een commando aan te plakken (waar dan weer een leuke koppeling aan zit uiteraard) waardoor hij ook echt gaat 'willen' stoppen??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:23

Sassol schreef:
Dat filmpje had ik ook al gezin Cassidy, en inderdaad als ik een zandvlakte en paard zou hebben zou ik meteen naar buiten rennen met een schep om zoveel mogelijk gangetjes/heuveltjes/treetjes en andere leuke dingen te graven!

Ik zou echt niet met de schep in de weer gaan...ik zou een sjofel huren! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:55

Cassidy schreef:
Sassol schreef:

Ik zou echt niet met de schep in de weer gaan...ik zou een sjofel huren! :D

Als ik dan toch iets zou huren, dan zouden het knappe bouwvakkers zonder shirt zijn. There is no way to hapiness, hapiness is the way zeggen ze toch? :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:22

Bionda86 schreef:
Hoi hoi (hier mijn eerste bokt-vraag)
Het zit zo, anderhalve maand geleden heb ik een nieuw paard gekocht.
is.

eerste post 23 maart, dan heb je hem vanalf half januari toch, 5,5 maand?

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:41

Cassidy schreef:
En een leuk filmpje van Clinton Anderson: grondwerk met een jonge Mustang. Ik ben zo jaloers op die trailtuin!

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

Misschien kun je daar wat ideeen uit opdoen voor hindernissen.

Ziet er echt geweldig uit, helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid daartoe.

Er worden in bijde "kampen" dingen gezegd die ik logisch vind klinken en waar ik het mee eens ben.

De ene keer rennen in het bos was meer door enthousiasme ook al is dat geen excuus om het goed te praten en het had nooit mogen gebeuren. In de bak is het rennen omdat hij onder het werk uit probeert te komen. Dus 2 verschillende manieren van rennen. Ik vind dat TS goed bezig is maar ieder mens maakt fouten zo ook TS en fouten zijn er om van te leren.

Nu iets waar TS meer aan heeft:
Misschien is vrijheidsdressuur wel iets wat jullie leuk vinden of mennen maar dat moet hij natuurlijk wel kunnen stoppen.
Waar je nog wel mee bezig moet is de rem bevestigen maar dat komt vast wel goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 05:09

_hoi schreef:
Ziet er echt geweldig uit, helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid daartoe.

Voor degenen die zelf geen mogelijkheid hebben voor een trailtuin:

http://www.extremetrailpark.nl/home/

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 06:05

Toch blijf ik het gevoel houden dat men het gevaar van het rennen en niet te stoppen gedrag van dit paard onderschat.
Er wordt nu verondersteld dat hij met dit gedrag begonnen is omdat hij zo onder het werk uit kon komen? Sorry maar wat ik lees is dat er tegen TS is gezegd dat hij dit gedrag altijd al had, en [u][u][b][b]dat het tijdens zijn scholing een steeds groter probleem werd.

“Het probleem van rennen en nooit meer stoppen was iets wat er van jongs af aan al in zat. Tussen zijn 3de en 5 de levens jaar is dit van kwaad tot erger gegaan.
John Tijssen (die onder anderen ruiter is/was van Rhodium, Zuidenwind en nu Dude rijd) is 1 van zijn eerste eigenaren geweest. Hij vertelde me al dat hij dagen had waarbij die ging rennen en nooit meer stopte.”

In mijn analyse denk ik dan kennelijk haalt dit paard een soort van high uit het ik ga rennen en ben niet te stoppen gedrag. Dat hij dit vervolgens ind doet op moment dat ie zich niet op zijn gemak voelt lijkt dan heel logisch. Het verhaal komt op mij over als of dit paard in het rennen een manier heeft gevonden zich prettig te voelen. Ik denk ook niet dat het incident in het bos afgedaan moet worden als vreugde drafje of vergissing, fout van ruiter. Maar zeer serieus gezien moet worden als waarschuwing van hetgeen er kan gebeuren als je op deze manier blijft proberen dit paard te resetten zoals zo mooi steeds aangedragen wordt. Jongens dit paard moet even gereset worden, nou ik vermoed dat alle ruiters en betrokkenen in de afgelopen jaren daarover niet met de Bokkers in discussie zullen gaan. Maar ja hoe reset je een paard? Ok je zou de One Rein Stop kunnen monteren? Maar dan heb je nog steeds het probleem niet opgelost van het gaan rennen op ongewenste momenten, je hebt alleen een kans gecreëerd om hem te laten stoppen(mits dit lukt) De reacties hier blijven me echt verbazen, bedoel ik kan me niet voorstellen dat er in dit topic iemand is die met 200km Pu in een auto zonder remmen de snel weg op gaat (even ter vergelijking)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 06:18

Ik blijf het erg schattig vinden dat je opnieuw gaat analyseren bij iets wat eigenlijk al duidelijk was. Dit paard is extrovert, ja die voelt een drang om te bewegen en daar dien je eerst aan toe te geven voordat je aan iets anders toekomt. Maar dat is niet incidenteel uit laten razen, dat is voor iedere trainingssessie de energie af laten vloeien voordat je er aan toekomt om hem iets bij te willen brengen.

Ik had al eerder in dit topic aangegeven dat je bij paarden kunt onderscheiden in verschillende horsenalities (paardenpersoonlijkheden). Ik heb daar eerder in dit topic (pagina 17) ook informatie en filmpjes geplaatst die helaas niet door iedereen bekeken worden (of niet begrepen worden, dan kan natuurlijk ook) . Een paard met veel bewegingsdrang, een extrovert paard, dien je eerst zijn zin te geven in die drang naar bewegen. Als je dat niet weet en/of niet erkent, dan kun je de verkeerd interpreteren als een dier zelf beslist om aan deze bewegingsdrang toe te gaan geven, en dat is in het verleden keer op keer gebeurt, dus werd het van kwaad tot erger. Maar als het voorwerk goed is, je grondwerk hebt gedaan om de verhoudingen recht te zetten, als je weet wat nodig is om hem mentaal zover te krijgen dat hij mee gaat denken, als je iedere keer wacht op die mentale verbinding met het dier voordat je opstapt, dan gaat het echt goedkomen.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 06:52

@Cassidy wat je schrijft klinkt ind wel aannemelijk, maar of het voor iedereen duidelijk was? Dat vraag ik me echt af denk dat we beide hetzelfde bedoelen maar vanuit andere achter grond en discipline omschrijven.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 09:47

Ik lees al het hele topic mee, wil toch even reageren op de opmerkingen over benodigde tijd.

De TS leert zichzelf een nieuwe trainingsmethode aan. Ze traint dus niet alleen het paard, maar vooral zichzelf.
Ik vind drie maanden dan vrij snel om dit allemaal onder de knie te krijgen :=

Ik zou het wel verstandig vinden om een instructeur (in deze richting) te benaderen en goede begeleiding te krijgen.