Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:08

:j Of je het nou CR noemt of iets totaal anders, het zijn allemaal variaties op hetzelfde. Ik ben toevallig bij CR terechtgekomen, maar had zo een andere stroming kunnen zijn.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:26

Inderdaad, het is ook wat Knollentuin zegt, maar stickertjes. We proberen immers allemaal ons paard te helpen om voor hem/haar zo comfortabel mogelijk met ons in 't rond te sjouwen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:38

wat ik het risico van een stikker vind is dat je bij 1 blijft plakken -jaja leuke woordspeling- ik denk dat 1 manier of 1 iemand die iets uitdraagt -ontwikkeld niet bepalend is, ik bedoel daarmee dat wat ik tegenwoordig zie dat mensen van 1 stroming helemaal uitgaan als HET antwoord en niet verder kijken, zowel in het rij als in het grondwerk gebeuren - parelli-voest -monty elk zn eigen maniertjes -hulpmiddelen, overall gezien heel veel overeenkomsten.. ik denk dat het verrijkend is als je naar meer stromingen kijkt, ervan leert en jezelf tekort doet om een ding aan te hangen [alhoewel ik wel begrijp dat het moeilijk kan zijn een keus te maken ]

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:44

@timokyana: leuk om te lezen op de website van je instructie hoe wedstrijden en houding samen gaan.
Ik schrijf wel eens en dan merk ik dat daar maar weinig op gelet wordt, hoe de ruiter zit. En dat daar veel te verbeteren valt.
Werken voor je paard wat werkt voor jou, dat is een goeie. Teamspirit :)

LoeLoe: wat je schrijft komt me bekend voor: dat de achterbenen niet matchen met de voorbenen.
Ik denk dat het beste wat je dan kan doen is leidraad bieden, dat je paard minder de kluts kwijt is (zo voelt het bij die van mij op zo'n moment).
Wat je schrijft over tempo regelen met je zit werkt goed, en wat bij Sandor ook veel verschil maakt is dat ik van mijn benen een soort rijstrook maak. Zo van hier rijden en niet over de lijnen gaan.
Alleen al dat denken maakt dat ik anders zit en dan gaat die meer als 1 geheel lopen.

Ik denk dat Sandor zijn hoofd soms zo vol zit met alles wat hij oppikt dat hij het even niet meer weet.
Maar als ik dan simpele dingen opdraag, dan heeft hij daar niet genoeg aan.
Soms is mijn inspiratie op en dan merk ik dat het slechter gaat. Maar dan weet ik even echt niks anders dan van hand veranderen en grote volte.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:48

is zo azmodania, ik hoor wel eens als ik iemand help de verbaasde opmerking: he? je bent alleen maar met mijn houding bezig geweest en mn paard loopt wel veel beter...? hoe kan dat? in mijn idee heel logisch- zit je paard niet in de weg en hij kan bewegen, andersom zie ik ook : alleen maar oog hoe het paard gaat, komt vaak beide -ruiter en paard -niet ten goede..

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:00

Daar ben ik het mee eens. Ook niet ieder paard is hetzelfde, niet iedere ruiter. We hebben allemaal ons eigen bewegingspatroon, eigen lichaamsbouw, eigen ingeroeste automatismen en ieder paard heeft ook weer andere dingen die verbeterd moeten worden en een ander karakter. Als het doel maar blijft je paard zonder dwang en zonder dat je hem hindert zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Taak voor de ruiter dus.

Ik heb vanavond gereden en daar zaten fijne stukjes tussen. Aandachtspunt op het moment: niet teveel naar achter leunen met mijn bovenlichaam, onderbenen niet te ver naar achter (eigenlijk alleen in draf als ik doorzit. Mijn paard heeft mooie ruime beweging, maar ik vind/vond het doorzitten moeilijk. Gelukkig gaat het met wat ik allemaal leer steeds beter). Benen naar beneden denken in ontspannen toestand. Borst naar voren, zonder schouders aan te spannen en zonder bekken te kantelen. Voor mijn gevoel moet ik hierbij iets te ver naar voren leunen. Dan zit ik in een mooie rechte lijn. Ik moet ook letten op contact houden met mijn buitenteugel en binnenteugel 'los' .
Mijn paard, Stro, heeft de neiging om in een voorkeurshouding te gaan lopen. Voor het plaatje ziet het er dan goed uit, maar hij laat zich dan niet los. Ik moet hem voor mijn gevoel er iets meer door vragen, dan gaat hij zijn rug gebruiken en is ie soepel en loopt ie mooi over zijn rug. Als ik mijn hand dan naar voor steek, volgt ie mooi mijn hand.
Nog veel werk dus. Maar afgelopen half jaar ook al veel bereikt: hij is goed aan mijn been geworden. Hij reageert veel beter op mijn zit (overgangen). Ik zit recht (qua links-rechts) op mijn paard en voel beter wat er onder me gebeurt. Ik zit al veel minder ver naar achter met mijn bovenlichaam en knik minder met mijn hoofd (een gewoonte die er ingeslopen is toen ik 11 was, ben nu 44........en waar ik me pas sinds een jaar van bewust ben).

Ik heb tot mijn grote geluk sinds 3 jaar mijn paardjes aan huis staan (een kwpn ruin van bijna 1.80m. waar ook mijn oudste dochter op rijdt en inmiddels M start, maar nu een time out vanwege examen, en een grote shet, waar mijn jongste dochter op rijdt en mee ment). Ik mag zelf ook M gaan starten.
Ik ben bijna altijd alleen als ik rijd, wat ik heerlijk vind, maar er is dus bijna nooit iemand om me te filmen. Kan dus weinig beeldmateriaal laten zien.....Vind ik voor mezelf ook jammer, omdat ik ook geen spiegels heb. Ik heb gelukkig wel een kritische juf die alles ziet, dus correctie van buitenaf is er wel. Ik heb 1x per week les. Ik heb trouwens volledig vertrouwen in mijn paard. Ik oefen gerust met mijn ogen dicht en een knoop in de teugel mijn overgang op zit, ik vind dat ik het ook daarmee erg getroffen heb met hem.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:03

Ja precies Azmodania, zo voelt het, alsof ze de kluts kwijt is! En daarbij haar aandacht niet meer bij mij kan houden, maar meer bij de horizon - want ja... daaar moet je zijn... - en daarbij ook nog alles links en rechts in de gaten houden. Ik zou echt graag 's regelmatig een een (binnen)bak willen oefenen om in elk geval al een aantal afleidingen voor haar weg te nemen zodat we ons kunnen concentreren op de gangen.

Wat bedoel je precies met de rijstrook met je benen? Suus blijft nl wel altijd netjes rechtdoor lopen, maar wil gewoon heel hard. Inderdaad wil ik graag leidraad bieden, alleen de ene keer gaat 't beter dan de andere keer. Hoe doe jij dat?

Wat wel weer supergaaf is, Suus kan ZO Ontiegelijk Hard Draven! Regelmatig doen we dat wel 's omdat ze er zo blij van wordt. Gaat bijna net zo hard als een rengalop. Soms verdenk ik haar ervan dat ze eigenlijk drafgefokt is..

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:55

knollentuin: Leuke verrassingen zijn dat, dat je aan de ruiter werkt en dan poef bij toverslag is daar een beter paard (die was eigenlijk al goed dus de hele tijd... shhhhh).

elbee: truukje voor het leunen:
(corrigeer aub als dit slechte tips zijn, ik heb deze zelf maar verzonnen)
Teugels in 1 hand, andere hand houdt zadel vast. Dit zorgt dat je in ieder geval in de buurt van het paard blijft en niet omkukelt. Je kan dan je beenspieren zo ontspannen datje als een lap om je paard vouwt.
Ik deed dat als ik op een paard moest wat veel bewoog en ik het fysiek niet aankon maar er iemand in het midden brulde DOORZITTEN!
Meestal hadden die niet eens door dat ik sjoemelde met mijn handen!
Volgens mij is de echte oplossing dat je niet teveel moet vragen van jezelf.

Filmtip: zet de camera op een paaltje, mik op het stuk waar je meestal rijdt. Daarna de stukken met niks eruit knippen. Voila :)

LoeLoe: Binnenbak klinkt goed, ik denk wel dat dat helpt. Rijden in het donker kan ook helpen, als je een rustige plek hebt.

Die rijstrook is iets wat misschien bij jou al automatisch goed gaat. Sandor loopt meestal scheef.
Mijn neiging is om iets teveel zachte benen te hebben en dan waggel ik dus mee. En als die dan ook in de knoop raakt met het ritme dan is het 1 grote warboel.
Het rijstrook idee helpt mij om tegelijk mijn benen soepel te houden, maar toch ook de grens aan te geven aan hem. En dan reageert hij heel dankbaar.
Nu ik het zo uittyp vallen er wel puzzelstukjes in mijn hoofd op zijn plek.
Hmmm...

Draven doet Sandor ook heel hard, maakt zulke lange passen. En vindt die ook super leuk. Misschien zijn ze wel familie, Suus en Sandor :)
Tempo regelen gaat mijn zit, maar alleen als hij op mij let. Als hij niet oplet dan gebruik ik de teugels, meer voor de aandacht dan voor de hulp denk ik.
Hmm ook wel voor de hulp toch. Het ligt ook aan zijn bui en mijn zenuwen. Soms heb je niet de mogelijkheid of durf om met blik op oneindig te racen.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:12

Leidraad bieden als die dwarrelt doe ik door elke pas te begeleiden met mijn zit. Het is een soort van suggestie, best subtiel, meer gedachten dan daadwerkelijk duwen.
Wel raar als ik er over nadenk, het komt neer op "til been1 op, maak pas zo groot, volgende been".
Dit hoeft gelukkig niet de hele tijd, maar ik merk dat ik hem er rustiger mee krijg, meer mijn zijn hoofd bij het rijden.

Hmmm typefout in die laatste zin.. ik dacht dat ik "met" schreef ipv "mijn"
Hmm

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 00:52

Azmodania schreef:
Draven doet Sandor ook heel hard, maakt zulke lange passen. En vindt die ook super leuk. Misschien zijn ze wel familie, Suus en Sandor :)
Tempo regelen gaat mijn zit, maar alleen als hij op mij let. Als hij niet oplet dan gebruik ik de teugels, meer voor de aandacht dan voor de hulp denk ik.
Hmm ook wel voor de hulp toch. Het ligt ook aan zijn bui en mijn zenuwen. Soms heb je niet de mogelijkheid of durf om met blik op oneindig te racen.

Wauw, precies hetzelfde hier, laagvliegen kan niet altijd - hihi - wij zitten hier op zware glibberklei, dus uitglijgevaar. En zeker omdat Suus nog zo'n wiebelkont heeft glijdt ze nogal 's weg dan. Teugels zijn voor mij net als bij jou alleen de absolute noodoplossing als 't gevaarlijk wordt. Maar da's wel een van de mooie dingen waar ik me oa hier op dit topic bewust van ben geworden, dat teugels niet bedoeld zijn als rem.

Sandor en Suus zijn zeker familie!

Je uitleg van de leidraad vind ik nog wat abstract. Morgen ga ik 's proberen om met de stappen mee te denken. Dat bedoel je toch?

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:07

Ik heb een vraagje, waarop ik via de lopende topics op bokt geen eenduidig antwoord krijg.
Op sommige foto's zie je dat in draf het paard het achterbeen eerder neerzet dan het voorbeen. Is dit dan een teken dat het paard op de voorhand loopt?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:09

Hier vanmorgen voor de tweede keer fysio gehad op de flexchair.Was wat vooruitgang te zien dus positief.maar wat is het toch moeilijk.Grootste moeite heb ik om mijn linker en rechterbil omstebeurt te laten zakken,dus niet je heup op tillen maar echt laten zakken.
Heb een balanskussen gekocht om thuis mee te oefenen ben benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:41

partywitch schreef:
Ik heb een vraagje, waarop ik via de lopende topics op bokt geen eenduidig antwoord krijg.
Op sommige foto's zie je dat in draf het paard het achterbeen eerder neerzet dan het voorbeen. Is dit dan een teken dat het paard op de voorhand loopt?

Het is in ieder geval een tactfout, en dus iets wat je neit wilt. Wat er vaak gebeurt imo, is dat de ruiter teveel wil 'helpen' in de mond van het paard gaat zitten, of teveel spanning in de benen heeft, waardoor je de schouder blokkeert, en dus het voorbeen. Hoe dan ook is het imo een ruiterfout, ergens wordt een been geblokkeerd, en dat wil je niet.
Imo als je je paard van achter naar voor rijdt - wat ik met Vegs heb gedaan was eerst aan het been, toen geleerd om met zachte billen en zachte bovenbenen de voorhand voor de achterhand te plaatsen, in draf niet overdreven omhoog komen (waardoor je op de lepel landt en de rug blokkeert) maar me op laten gooien en zachtjes neerkomen, meegaan in het ritme. Ondertussen paard zoveel mogelijk op eigen benen leren lopen, nadeel was dat ik met haar echt niet naar buiten kon, was dus op de baan aangewezen, leren sturen, cruise control erop, en dan krijg je eigenlijk heel correcte gangen, heb zelfs eens het commentaar gehad dat ik niet zo met het voorbeen bezig moest zijn :') dat was onzin, dat had gewoon te maken met een stuk schoudervrijheid, en een achterbeen dat niet geblokkeerd werd, waardoor er ook meer ruimte kwam voor het voorbeen.

Ik hoop dat je dit verhaal een beetje kunt volgen trouwens :')

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:23

Dank je wel.
Kan het zeker volgen. Ik was gewoon erg nieuwsgierig. Ik las in andere topics dat het juist een teken is dat het paard goed op het achterbeen loopt?! (en een ander topic dat een paard dan juist op de voorhand loopt?!).
Ikzelf dacht ook dat het een tactfout is, omdat draf een tweetact is en als het achterbeen eerder neerkomt dan het voorbeen heb je geen tweetact meer.
Ik zie het op enkele foto's van de eerste weken met mijn nieuwe paardje ook terug, was in dezelfde periode dat hij een valse knik had. Nu zijn we tijdens het rijden veel ontspannender en rijden we weer echt op ons gevoel en nu zie ik het niet meer terug gelukkig (en de valse knik ook niet meer).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:24

Heb je een voorbeeldje partywitch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:27

Heeft idd niks te maken met op de voor- of achterhand, het is imo gewoon een ruiterfout, je blokkeert je paard ergens, en daardoor krijg je tactfouten.
Eén van de dingen van het Skala is Takt, dat is zo belangrijk! Maar het goedpaten door te zeggen dat je paard dan goed op de achterhand is, is niet alleen onzin, maar ook dom, want je ontneemt jezelf een kans om te leren.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:33

Ja Yamcha zo denk ik er ook over. Vind het zo raar dat sommige ruiters denken dat het paard dan juist correct op de achterhand loopt

Even een vb gegoogld:

Hier komt het achterbeen al van de grond af, terwijl het voorbeen nog volledig op de grond staat:

Afbeelding

hier zie je duidelijk al het gewicht op één achterbeen staan:

Afbeelding

En volgens mij hoort het zo:

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:53

jups , helemaal goed partywich, tact=tact, de fotos die jij laat zien zijn idd tactfouten en ja als de voorbenen nog op de grond staan terwijl achterbeen al onderweg is is er dus meer gewicht op de voorhand,de tweede foto waar het paard nog niet met voorbeen op de grond is wordt dus door ruiter ws teveel op hand tegengehouden

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:03

Interessant, en zo logisch ook eigenlijk

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:09

duidelijk voorbeeld!

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:13

Een zeldzaam stukje beeldmateriaal......aan het voelen/oefenen om overgangen alleen op zit te rijden.

Dit was voor ik de tip kreeg om mijn benen naar beneden naar te denken, waardoor ik meer veer in mijn enkels en mijn onderbenen stiller worden én dat ik mijn borstbeen wat moet liften om de bovenkant stiller te krijgen.

Graag jullie mening #gaat vast in een hoekje kruipen, brrrrr#
https://www.youtube.com/watch?v=ncnZJ3Q ... ata_player

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:48

Ik vind het moeilijk om te zien omdat je een flubberjasje aan hebt en het beeld niet stabiel is, maar wat mij opvalt is dat je bovenbenen inderdaad nog wat meer naar beneden mogen waardoor je beenligging stabieler wordt. Dat kan je doen door je voeten uit de beugels te halen, je been zo ver mogelijk naar achter te leggen en dan langs het zadel weer naar voren te schuiven. Zo liggen je bovenbenen vlakker aan het zadel. Een andere manier is om met je hand de spier aan de achterkant van je bovenbeen onder het zadel vandaan te vissen, dus naar buiten te draaien. Dat zal je hele lichaam stabiliteit geven.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:09

Timokyana: laten zakken van heup vind ik ook erg moeilijk, vooral rechts. Die flexchair is wel heel verhelderend, soms ook frustrerend als ik ga forceren. Prestatiedrang bij de fysio..

LoeLoe: hoe is het gegaan gisteren? Nog kunnen oefenen met leidraad bieden?

Elmee: je paard veert zo mooi op het filmpje! Kom maar uit dat hoekje hoor, ziet er goed uit :)

Bij mij ging het rijden vandaag maar rommelig wat mijn houding betreft. Het was wel erg leuk :)
Er zijn ook foto's gemaakt, hoop dat ze gelukt zijn.

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:31

Azmodania, dank je. Aan mijn paard ligt het idd niet, paard uit duizenden ;-)
Ik ben benieuwd naar je foto's.
(Jas idd niet erg handig en tis nogal veraf gefilmd. Zal de tips in mijn oren knopen voor volgend film moment)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:11

hmmm meeste foto's zijn te donker.. weer hielp niet echt mee vandaag :(
Maar een paar zijn wel okay gelukkig, en zowaar filmpje erbij!
:) had ik niet verwacht