Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:10

Wat een braverd! Blijft keurig staan terwijl die meneer zo aan het zadel loopt te sjorren. Het is niet helemaal mijn type wat uiterlijk betreft, heb liever een wat langer voorbeen, maar ik kan me wel voorstellen dat je hier heel nieuwsgierig naar bent! :D

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:11

Paard heeft een mooie staart :P

Ik heb er echt helemaal niks mee.
Gelukkig zijn smaken heel verschillend.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:13

_O-
Ik ben er achter gekomen dat ik gewoon een niet gekrompen versie wil van de pony die ik had toen ik een jaar of 10 was....bomproof, gemakkelijk, goed opgevoed, een ongecompliceerd paard :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:52

Cool mag ik mee??? Heb ook een zwak voor dat type paard in uitstarling en karakter.
Je snapt natuurlijk dat we wel een uitgebreid verslag willen, incl foto's, film enz..

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:56

ik weet niet of ik hier bij jullie ook maar ik ga toch me eigen maar even voorstellen.

ik ben line18, woon in roosendaal.
ik heb 2 eigen paarden, waarvan een haflinger merrie van 6(word dit jaar 7) en een fjorde ruin van 2 (word dit jaar 3)
ik ben heel lang bang geweest om te rijden door een val.
6 maanden vast gips gehad om mijn arm en 3 maanden een gips breas (die ik dan steeds langer af mocht laten)
inmiddels ben ik een stuk minder bang.
maar dat weert houd niet dat ik soms toch nog angst voel.
veder heb ik op verschillende manieren leren rijden.
na mijn val heb ik weer moetten leren dat paardrijden leuk is.
dat ik kan ontspannen als ik aan het rijden ben.
en dat ik vooral niet voorover maar recht op of achter over moest gaan zitten.
uitijndelijk ben ik een jaar of 1 1/2 bij mijn huidige lesgeefster terecht gekomen.
weer nieuwe manier van rijden leren.
inmiddels heb ik die aardig on de knie komt het volgende probleem.
ik moet weer op nieuw leeren rijden.
niet zo zeer dat ik niet kan rijden maar ik moet leren dat ik mijn paard kan laten werken zonder dat ik kracht en of druk hoef te geven.
dit omdat er spierdystrofie is geconstateert.
ik heb in 1 hand al de helft minder aan kracht.
en moet nu dus leren rijden op hele kleine hulpjes.
en vooral de gangen laten lopen op stem comando.
dit is nog wel lastig.
maar stukje bij beetje leert men.

hoop dat ik zo voeldonde heb opgeschreven

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:45

Ik kom me ook maar weer eens melden :)

Interessant die theoriën bij die tekening. Ik heb het ook andersom geleerd.

Zooist, klinkt echt super. Ik vind what echt een geweldig paard, helemaal mijn type :j

Leuk paard Kinke! Lijkt me een lekker nuchter dier

Ik had gister even een domper. We hadden les en het wilde maar niet lukken. Hij bleef maar naar buiten vallen, het lukte mij niet goed om ontspannen te zitten en we konden geen normale bocht naar links draaien. Goed, toen Japeloup er even op om het allemaal eens te voelen. Hij lijkt scheef en waarschijnlijk wat blokkades te hebben. Dat zou wel goed onze problemen deels wel verklaren: niet goed naar voren willen en wendingen linksom vind hij erg moeilijk. Maandag komt de osteo bij Japeloup en dan ga ik eens mee kijken en waarschijnlijk meteen zelf een afspraak maken.. Ik hoop dat dat verschil kan maken :(:)
Laatst bijgewerkt door Mrt_ op 16-02-12 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 14:48

Vaak wel hoor Mrt! :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:02

Japeloup, weet je zeker dat je mee wilt? Volgens mij ga je dan ook voor de bijl :)
Zo..tickets zijn geboekt, hotel is geboekt, nu nog een weekje wachten :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:07

Spannend hoor!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:14

Ik vind het een leuk dier Kinke. Ben ook erg benieuwd naar je verslag en foto's.

welkom line18

Mrt een behandeling zal zeker verschil maken als hij echt vast zit.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:16

Kinke schreef:
Japeloup, weet je zeker dat je mee wilt? Volgens mij ga je dan ook voor de bijl :)
Zo..tickets zijn geboekt, hotel is geboekt, nu nog een weekje wachten :)

Daar ben ik ook bang voor, man lief ziet me aankomen... Eerst die ruin maar verkopen.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:12

Ah kinke, mooi mooi peerd! Stoer en puur. Maar denk niet dat je kunt zeggen aan de hand van het filmpje dat hij bomproof is toch? Maar je zult nog wel meer info hebben gekregen neem ik aan. Zo is tovje ook. Kan keurig stil staan. Als ik mijn hand opsteek stopt ze, loopt niet uit de stal als de deur open staat etc etc maar tijdens het rijden doet ze wel eens "BOEM". Vergeet ze gewoon dat ik er nog ben. En als ik er dan naast lig, kijkt ze me aan van :wow: :o? jij hier??

Voor alle nieuwelingen, welkom. Ik post niet zo veel. Ik geniet en leer vooral...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:59

Tov, ik heb inderdaad nog meer info gekregen :) Maar inderdaad, je krijgt pas echt een indruk als je ze in het echt ziet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:17

Kinke, leuk zeg en spannend! Ach ieder zijn eigen type toch? Anders werd het wel heel erg vechten om wie het paard mocht kopen!!

Ik heb gisteren hard gewerkt maar vooral veel gegaloppeerd. Moet zeggen dat daar vandaag gelijk de vruchten van zijn getrokken want mijn stalgenootje heeft m gereden en ik kreeg een berichtje dat ze m ook lekker aan het galopperen had, dus dat is superfijn!

Hij was zo los aan het eind dat ik mijn keertwending in kon zetten door simpelweg te begrenzen aan de buitenzijde en qua gewicht m de wending in duwde....heerlijk was dat!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:59

Wat een leuk dier Kinke,oogt heel gemoedelijk en relaxed.Ik houd er wel van ;-)

Hoi Line,wat leuk iemand bij mij uit de buurt :-)

Hier sinds de vorst weer eens op Timo gekropen,basis basis basis.
Bezig geweest met reactie op been,pasje opzij en mijn eigen zit zoals hier een aantal berichten verder werd omschreven,sluiten en openen.
Kwam helaas niet zo ver vandaag wegens een andere merrie van mij die nogal 'vervelend 'was bij een vriendin.Maar al bij al fijn gehobbelt.
Erg lastig bij Timo is dat hij wat overbouwt is waardoor hij nog meer op de voorhand loopt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 18:27

Kinke spannend hoor!

:# Ik heb echt superlekker gereden net! :#
Heel erg bezig geweest met openen en sluiten van mijn zit, steeds geprobeerd op te letten dat ik hem niet in de weg zat en dat ik ontspannen, lang en recht bleef zitten. En hij werd er gewoon vlug van!! Echt supergaaf.
Merk wel dat ik zodra ik iets ga doen héél snel weer opspan, vooral in mijn schouders en het voelt zoveel lekkerder om gewoon te ontspannen...Zal voorlopig nog wel een grote puzzel blijven dus, maar wel een leuke puzzel! Happy me :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:05

Voor degenen die nog een fitnessbal zoeken, ik zag ze gisteren bij Kruidvat voor 6,99 :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:15

_Esther_87_ schreef:
Kinke spannend hoor!

:# Ik heb echt superlekker gereden net! :#
Heel erg bezig geweest met openen en sluiten van mijn zit, steeds geprobeerd op te letten dat ik hem niet in de weg zat en dat ik ontspannen, lang en recht bleef zitten. En hij werd er gewoon vlug van!! Echt supergaaf.
Merk wel dat ik zodra ik iets ga doen héél snel weer opspan, vooral in mijn schouders en het voelt zoveel lekkerder om gewoon te ontspannen...Zal voorlopig nog wel een grote puzzel blijven dus, maar wel een leuke puzzel! Happy me :#

Hahaha dat had ik kunnen typen.
Heb ook onwijs lekker gereden, veel zit dingen uitgeprobeerd, wat plassen meegepakt (goed voor de beenactie).
Hij was heel braaf. Nog wel een afgeleid toen er kinderen richting bak kwamen lopen (kinderen zijn heel eng), maar behalve staart erop en een zweefdraf geen gekke dingen gebeurd.
Morgen komt eindelijk de zadelmaker. Hij is zo onwijs veranderd, heb nog eens goed gekeken.
Hoop dat we iets passends kunnen vinden :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:54

Ik heb niets eens kunnen spieken vandaag. Wel een poging gedaan, maar werd hem niet.
Dus heb niet alles bij kunnen houden.

Wat leuk Kinke dat je naar Spanje gaat om een aantal paarden te gaan bekijken. Het barokke paard spreekt me wel aan. Op stal hebben we ook diverse Spanjaarden staan. Ik mag er binnenkort een keertje een proberen. Lijkt me erg leuk. Ze schijnen erg prettig te zitten.

Voor wat betreft kijken wat bij je past...vooral je gevoel laten spreken en voelen met je hart. Als je dat toelaat, voel je vanzelf wanneer het goed voelt.
Eerst stond ik daar niet open voor, later wel en toen stootte een bepaald paard me erg af, terwijl ik dat voorheen nooit had gevoeld bij dat paard. Bij Kelly voelde ik me direct goed, terwijl ik misschien maar 5 minuten heb kunnen rijden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:01

Kinke: leuk dier! Veel plezier alvast. :D

Zadelmaker belt net om de tijd te veranderen. Heb gelijk even gevraagd wat ze mee gaat nemen :+
KN, Kent & Masters, Equine, Marengo en ze had nog wat, maar dat wist ze niet meer.
Ben echt heel erg benieuwd :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:36

Hi there Afbeelding
Ik meld me ook maar weer eens, ik lees nog wel mee maar ik heb steeds minder raakvlakken merk ik -O-

Keertwendingen hebben wij niet, wel rollbacks en spinns
Ik wil juist dat mijn paard het been laat staan bij een "keertwending"

Paard recht maken is ook essentieel en op eigen benen lopen een absolute voorwaarde, anders begin je helemaal niks met een losse teugel.
We zitten op het moment in een hele goede flow, het kost steeds minder tijd om haar recht en in frame te krijgen, waar ik eerst nog wel eens bijna de hele rijtijd bezig was om haar recht en "los" verzameld te krijgen ben ik nu al in 10 minuten zover dat ze zich alle kanten op laat sturen zonder meteen schouders te laten vallen of gewoon in mijn been te hangen.

We gaan dus nu weer een stapje verder met achten galopperen, vanuit stilstand aangalopperen, zelf op de cirkel blijven, van hele snelle naar hele langzame galop zonder verzameling te verliezen.
En spinnen.
Als de hoefsmid weer komt krijgt ze weer slidingplates dus dan kunnen we ook weer eens stopjes gaan oefenen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:10

oehhh leuk kid! en in de achtjes doe je dan ook changementen..?
ik heb nog lang niet alles bijgelezen..mennn jullie hebben heel wat gepost, vandaag niet gereden, de toplaag is een dikke brei. er zit nog vorst in de grond en de regen kan er niet door.. -O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:15

Gaaf JK!
Als ik ooit klaar ben met de dressuur stap ik over op western.
Vind dressuur nu nog veel te leuk en Jim heeft het ook wel naar zijn zin.
Maar die overstap gaat wel een keer komen :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:30

Nee ik doe nog geen changementjes maar dat zit wel in de planning, ik vind mezelf nu al heel stoer als ik haar gewoon netjes in een regelmatige galop kan houden in de achtjes.

Western is zoooo leuk :D
De meeste oefeningen worden in galop gereden maar voor het rechtmaken en de balans en het op eigen benen lopen gebruiken we ook alle mogelijke dressuurkronkeloefeningen :+ travers, appuyementen, ik heb in dit topic eigenlijk pas de goede termen gehoord :') Ik voel eigenlijk gewoon waar t paard vast zit of waar ze niet wil buigen en daar heb ik me inmiddels een heleboel oefeningen eigen gemaakt die je dan kan toepassen.
Ik hou me niet aan de strakke indeling die jullie naar ik begrijp hanteren al naar gelang je in een bepaalde letter wedstrijden rijdt :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:45

hihi jk, ikke ook niet hoor. maar je hebt wel een punt, maar die strakke indeling leggen de mensen zichzelf op.. als je nooit verder bent gekomen dan het l [ik zeg naar wat] en je krijgt les van iemand die ook volgens de lijntjes van de proefjes lesgeeft..krijg je de kennis niet mee.
ik neem zelf in mn rijden geen vaste indeling. als ik voel dat iets kan 'tik'ik het even aan. als je paard recht in lijf is, nagevelijk,aanleuning zoekt\maakt kun je alles rijden. je moet alleen weten hoe