[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:28

hoi Jolien :D

Foto van jou met je a.s paard zou wel leuk zijn, of alleen je a.s paard ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 08:11

superwoman schreef:
hoi Jolien :D

Foto van jou met je a.s paard zou wel leuk zijn, of alleen je a.s paard ;)

Maar natuurlijk :j

Afbeelding

Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:46

Wat een lieve uitstraling heeft hij.Leuke foto ook. 8-)
Jammer dat je op de rijfoto niet zo mooi zit :P

Jolien87

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:58

Thanks:) De rijfoto is van bijna een jaar geleden, inmiddels is mijn houding een heel stuk vooruit gegaan.
Het zadel op de foto is zijn manegezadel, een vzh die weinig tot geen steun biedt in je houding. Van mezelf neig ik heel erg naar een stoelzit. Ik heb nu sinds een halfjaar een eigen dressuurzadel, daaraan heb ik veel meer steun en zit ik veel netter. Ik merk ook dat mijn "nieuwe" houding steeds natuurlijker voor me wordt:)

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:14

Zou iemand mij kunnen uitleggen waarvoor dan precies hulpteugels dienen als elk paard van een stille zachte hand nagevelijk wordt? (ik rij zelf nooit met hulpteugels)

ik dacht altijd dat (en dan denk ik aan touwtjes en slof) dat die er eigenlijk toch zijn om een paard bij elkaar te houden en dus eigenlijk in de krul te trekken?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 18:49

goede vraag, daar ben ik ook benieuwd naar. Blijf even meelezen....

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:17

Ze zeggen niet voor niks wel eens dat de hulpteugels beginnen waar de paardrijkunst ophoudt :) Het is nog helemaal niet zo makkelijk om er zo goed op te zitten dat een paard nageeflijk wordt (stille zachte hand is echt niet het enige wat ze daarvoor nodig hebben), dus gaan mensen plukken en er hulpteugels aanhangen om het sneller voor elkaar te krijgen.

Maar je hebt gebruik en misbruik van hulpteugels :j Zoals een martingaal gebruiken om te voorkomen dat een paard zijn rug wegdrukt en hoofd te ver de lucht in steekt zodat je stuurloos wordt, dat is een stukje ingebouwde veiligheid. Je ziet ook wel eens mensen die een slof er los aan hebben hangen voor buitenritten om een stukje extra controle te hebben voor zichzelf mocht een paard er vandoor vliegen, die ze verder niet constant strak hebben staan. Daar heb ik dan weer niet zo veel moeite mee. Maar om een slof nou te gebruiken zodat je meer druk op de mond uit kunt oefenen om hem rond te rijden, dat vind ik nou niet zo veel meerwaarde hebben... Maar ik denk sowieso dat je als je je paard goed rijdt, je inderdaad geen hulpteugels nodig hebt. In sommige situaties/bij paarden die minder bevestigd zijn kan het alleen wel helpen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 19:53

bij wedstrijden zie je echt IEDEREEN met hulpteugels (en met sporen) rijden, welk niveau dan ook. Ik snap ook niet dat dat nodig is, je moet toch inderdaad gewoon zonder kunnen rijden?!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:01

Ladyson schreef:
Zou iemand mij kunnen uitleggen waarvoor dan precies hulpteugels dienen als elk paard van een stille zachte hand nagevelijk wordt? (ik rij zelf nooit met hulpteugels)

ik dacht altijd dat (en dan denk ik aan touwtjes en slof) dat die er eigenlijk toch zijn om een paard bij elkaar te houden en dus eigenlijk in de krul te trekken?

Hulpteugels zijn als hulp voor de ruiter.
Dus wanneer de ruiter ergens een steekje laat vallen, kán dit tijdelijk worden opgelost door een hulpteugel. Zo heeft de ruiter de tijd om zijn foutje te corrigeren, zonder dat het paard met zijn hoofd in de lucht loopt met een holle rug.Belangrijk is dat de achterhand van het paard wel actief is/blijft.
Het kan bijv een hulp zijn om het gevoel eens te voelen en dat daarna zelf te kunnen opzoeken.
Het moet wel een tijdelijke hulp zijn en waneer men er geen ervaring mee heeft, onder begeleiding worden gebruikt.
Een hulpteugel kan namelijk al snel veranderen in een marteltuig ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:01

Jolien87 schreef:
Thanks:) De rijfoto is van bijna een jaar geleden, inmiddels is mijn houding een heel stuk vooruit gegaan.
Het zadel op de foto is zijn manegezadel, een vzh die weinig tot geen steun biedt in je houding. Van mezelf neig ik heel erg naar een stoelzit. Ik heb nu sinds een halfjaar een eigen dressuurzadel, daaraan heb ik veel meer steun en zit ik veel netter. Ik merk ook dat mijn "nieuwe" houding steeds natuurlijker voor me wordt:)

fijn, tijd voor nieuwe foto's :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 20:03

Ik zal mijn vriend eens vragen om wat plaatjes te schieten binnenkort:)

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:45

ik heb ook een vraag, mijn instructice zegt, dat ik mijn hand en pols meer moet ontspannen, maar hoe ik ook probeer, het lukt gewoon niet :? iemand tips??

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:48

maaikman schreef:
ik heb ook een vraag, mijn instructice zegt, dat ik mijn hand en pols meer moet ontspannen, maar hoe ik ook probeer, het lukt gewoon niet :? iemand tips??

Hoi, dat vind ik ook moeilijk af en toe.
Wat ik heb geleerd, is dat ontspanning in je armen en handen alleen kan, als je ook je schouders ontspant.
Dus als je je schouders te gespannen houdt kun je ook niet goed ontspannen in je armen/handen/polsen.
Misschien zijn er nog meer tips van anderen, maar dit schiet mij nu als eerste te binnen. :)

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:02

mika11 schreef:
maaikman schreef:

Hoi, dat vind ik ook moeilijk af en toe.
Wat ik heb geleerd, is dat ontspanning in je armen en handen alleen kan, als je ook je schouders ontspant.
Dus als je je schouders te gespannen houdt kun je ook niet goed ontspannen in je armen/handen/polsen.
Misschien zijn er nog meer tips van anderen, maar dit schiet mij nu als eerste te binnen. :)

ahhhh... dank je, ga ik is proberen! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 09:37

maaikman schreef:

Probeer het eens zonder paard. Hou een "teugel" vast en maak de houding die je op het paard hebt. Dan wat overdreven losse bewegingen (draaien/scharnieren met je gewrichten) maken om je te ontspannen.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:02

Ja ook een goed idee! Dank je! :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 16:55

Ik heb dus ook het probleem dat ik ga 'vliegen'. In stap valt het mee, maar in draf vooral haal ik mijn ellebogen van mijn lichaam, naar opzij.. Nu ben ik me er bewust van, dus probeer vanav mijn schouder mijn armen te laten hangen, en dan met gesloten vuist rijden (Ik rij met open hand..)

Mijn intructeur had al uitgelegd dat ik mijn bovenarm span en mijn hand los laat, maar dat ik juist mijn armen moet ontspannen (die zijn van het paard..) en mijn handen gesloten moet houden..

Ik weet ook niet waarom ik mij dit heb aangeleerd, maar ik heb het vermoeden doordat ik niet zoveel vet heb. Heb nogal uitstekende heup én elleboog, en als die twee elkaar raken is dat best pijnlijk :+

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:28

Marocje schreef:
Ik heb dus ook het probleem dat ik ga 'vliegen'. In stap valt het mee, maar in draf vooral haal ik mijn ellebogen van mijn lichaam, naar opzij.. Nu ben ik me er bewust van, dus probeer vanav mijn schouder mijn armen te laten hangen, en dan met gesloten vuist rijden (Ik rij met open hand..)

Mijn intructeur had al uitgelegd dat ik mijn bovenarm span en mijn hand los laat, maar dat ik juist mijn armen moet ontspannen (die zijn van het paard..) en mijn handen gesloten moet houden..

Ik weet ook niet waarom ik mij dit heb aangeleerd, maar ik heb het vermoeden doordat ik niet zoveel vet heb. Heb nogal uitstekende heup én elleboog, en als die twee elkaar raken is dat best pijnlijk :+

Ik heb dus idd precies hetzelfde probleem, het doet idd echt pijn als die twee elkaar raken! :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:45

Dus jij vliegt ook? Want ik probeer er nu echt op te letten, en zie dat zoveel mensen gewoon netjes met hun armen naast hun lichaam rijden. Toch blijf ik mezelf telkens in de spiegel, met mijn armen wat van mijn lichaam af zien.. Terwijl ik er op let! Ben wel blij om te lezen dat ik dus niet de enige ben, hihi

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 17:51

Marocje schreef:
Dus jij vliegt ook? Want ik probeer er nu echt op te letten, en zie dat zoveel mensen gewoon netjes met hun armen naast hun lichaam rijden. Toch blijf ik mezelf telkens in de spiegel, met mijn armen wat van mijn lichaam af zien.. Terwijl ik er op let! Ben wel blij om te lezen dat ik dus niet de enige ben, hihi

hahaha ik dacht precies hetzelfde over dat ik niet de enige ben! :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:45

Marocje schreef:

Ik heb dat "met gesloten handen" ook nooit zo begrepen...
Wanneer ik mijn handen sluit, geef ik de hulp stoppen (waneer nodig als ondersteuning op mijn zit)

Ik raad je iig aan om niet gelijk 2 dingen te veranderen, maar met 1 beginnen.
Naar mijn mening is het belangrijk dat je gaat ontspannen in je arm, dus dat gezamelijk met het sluiten van je hand lijkt mij een zeer moeilijke opgave.

probeer het ook eens zonder paard, om ontspannen te "rijden" zonder dat je jezelf kan stoten.
Je mist toch een stukje balans op je paard, dus zorg dat je het zonder paard al wel goed kan om je het zo makkelijker te maken wanneer je op het paard gaat.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 18:51

Nou, ik doe dat idd ook tijdens het lopen bijvoorbeeld. Heb weleens te horen gekregen dat ik zo breed loop.. (Net als een bodybuilder, haha).

Maar ik rijd dus echt met open handen, teveel open. Moest mijn vingers dus meer om mijn teugels sluiten, maar dan heb ik dus inderdaad het gevoel dat ik veel minder hulpen kan geven, veel minder kan meegaan.. (Ik krijg dus wel te horen dat ik een onafhankelijk zit heb, en mijn handen heel stil houd (tov paardenmond). Maar vanwege veiligheid moest ik mijn vingers sluiten: als er nu wat gebeurt kan mijn vinger zo de verkeerde kant op klappen..)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:34

Marocje schreef:
Nou, ik doe dat idd ook tijdens het lopen bijvoorbeeld. Heb weleens te horen gekregen dat ik zo breed loop.. (Net als een bodybuilder, haha).

Maar ik rijd dus echt met open handen, teveel open. Moest mijn vingers dus meer om mijn teugels sluiten, maar dan heb ik dus inderdaad het gevoel dat ik veel minder hulpen kan geven, veel minder kan meegaan.. (Ik krijg dus wel te horen dat ik een onafhankelijk zit heb, en mijn handen heel stil houd (tov paardenmond). Maar vanwege veiligheid moest ik mijn vingers sluiten: als er nu wat gebeurt kan mijn vinger zo de verkeerde kant op klappen..)

Dat vind ik geen onafhankelijke zit, maar een gespannen zit. Wanneer je meer gaat ontspannen, ga je meer mee en wordt je 1 geheel.
Juist wanneer je armen/handen te "strak staan" (spanning) en niet (voldoende) mee gaat met de beweging, krijg je steeds een beetje druk (houvast) in de paardenmond. Al zou je goed in balans zitten, zou je eigenlijk steeds uit balans gehaald worden. Dus hoe je het ook bekijkt, heb je geen goede balans.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 14:07

Zou het normaal gesproken met je eens zijn, maar in mijn geval niet. Ik wil een paard niet in de mond zitten, dus beweeg mijn armen en handen onafhankelijk van mijn lichaam, maar volg wel de mond van het paard. Ik heb amper contact. Zelf zie ik heel veel mensen rijden die toch wat steun aan de teugel zoeken, zelfs in de M!

Het klopt dat ik nu een minder goed evenwicht heb dan vroeger (Toen racete ik door de wei, wedstrijdjes houden zonder beugels en teugels, met ogen dicht.. achterste voren zitten en maar galoperen. En toen ik wat serieuser werd voltige..) Maar ik weet ook dat ik vroeger dus juist gespannen zat, en vandaar geen pony mij eraf kreeg (tenzij we samen gingen..) In volle gallop (strandrit) sloeg ik de beugels even over het zadel, anders zou het paard die telkens tegen de buik krijgen.

Helaas ben ik toen ernstig ziek geworden, waar ik mijn evenwichtprobleem aan over heb gehouden. Dat was ook (mede) de reden dat ik stopte met rijden..
Nu na 12 jaar ben ik weer begonnen, en leer ik eindelijk écht rijden. Als er nu wat gebeurt, kan ik netjes door blijven rijden, terwijl ik vroeger dus gelijk mijn beugel zou verliezen: toen zat ik dus gespannen. En wat jij schrijft over meer ontspannen dan word je 1 geheel: als ik mijn paard goed los heb gereden, hij lekker vwnw is, kan ik ook heel lekker schakelen: ik heb het mogen voelen hoe hij dan onder mij danst, zo verzameld, maar toch zo actief. Dan kun je idd heerlijk zitten!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:24

Marocje schreef:
zo verzameld, maar toch zo actief.

eh,verzameld is actief
Snap het verder ook niet zo goed, ik lees nogal wat tegenstijdigheden :o .