Citaat:
wat ik opmaak uit je verhaal en even je filmpje te hebben bekeken zie ik en lees ik dat je paard heel wendbaar is maar niet soepel. op het filmoje in je profiel zie ik een paard dat voornamelijk zijwaarts stapt maar niet het binnenheup gewricht laten vallen binnenachterbeen naar voor onder de massa brengend en inbuigen van ribbenkast binnenkant en verlengen buitenste ribben.
probeer eens op een rechte lijn te stappen binnenhoefslag rechtsom en dan binnenbeen op singel,buitenbeen naarachter. paard stapt nog steeds rechtuit dan rechterstelling aan laten nemen,buitenteugel tegen hals houden nu kan je door druk van buitenbeen achterhand naar binnen drukken binnenbeen houdt naar binnenvallen schouder tegen,dan n stukje in die buiging rechtdoor laten stappen. dan weer recht maken en andersom dus naar links. het belangrijke aan de oefening is dat je paard rechtuit blijft lopen ,niet zijwaarts gaan en niet slingeren in de schouders en door blijft lopen. dan deel 2 , hetzelfde maar dan vanuit de schouders door vanuit je binnenbeen,rechterstelling je schouders naar buiten drukken, achterhand begrenzen door buitenbeen en naar voren laten stappen.je kan daar je buitenteugel even van de hals halen om ruimte te geven om opzij te komen,dat ook van buiten naar binnen. als je dat voorelkaar hebt kun je vanuit die buigingen een overgang gaan maken naar de draf niet te lang paar passen,volhouden en weer terug naar de stap. zo succes en ik hoor weer graag hoe t ging
Kont naar binnen met stelling voor, is echt geen enkel probleem, ze doet dat echt heel makkelijk en kan het ook in draf.
Ik moet eerder zorgen dat ze niet teveel naar binnen draait. Ik kan haar ook goed recht houden.
De bak was net gesleept dus kon ik mijn spoor goed controleren.
De tweede oefening met de schouders lukt maar heel moeizaam dus denk ik dat daar het probleem zit.
Ze wilde wel heel goed meewerken maar ze is daar gewoon heel stijf.
Ik heb ook gewoon kleine voltes gereden daar merk ik ook dat het best moeilijk is (vooral linksom) om die gewoon mooi rond te rijden zonder teugelgebruik.
Ze kan daar veel moeilijker buigen en zet mij op de buitenkant.
Dit weet ik niet zeker nu ik er nog eens over nadenk, het voelt gewoon heel raar.
Uiteindelijk lukt het wel helemaal op zit maar dan heb ik ook alle "zit tips" gebruikt.
Toen ik de cirkeltjes mooi kon rijden heb ik ze met buitenstelling gereden en daarna ook rondjes linksom en daarop een rondjes rechtsom en dan zo de hele bak door.
Met uitgalopperen was ze toen helemaal recht
Volte verkleinen en vergroten heb ik wel even gedaan maar dan heb ik het idee dat ze juist de achterhand laat uitwijken ipv er onder te houden, net wat je in het filmpje ook kunt zien.
Ik denk dat dat geen goede oefening is
wel verkleinen maar zeker niet vergroten.
Wat ik wel heel fijn vond was dat ze niet nijdig werd (en ik ook niet
)
Ik heb wel het idee dat we maar weinig hebben gedaan maar dat ligt aan mij.
Ik heb best vaak ruzie met Kid.
Daarom heb ik ook heel veel aan dit topic
kan ik mooi van mijn eigen voetstukje vallen