Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:03

Waarschijnlijk trek je stiekem een been op. Wat ik zou doen: Probeer rechterbeen lang te maken rechtsom
en let op dat je daarbij niet je linkerschouder optilt. Wat ik zelf doe is mn binnenhand iets naar voren en
opzij en dan mn linkerschouder iets naar voren draaien (ik ben geneigd elleboog achter mn zij te zetten)
en hierbij met binnenbeen buiging uitnodigen en linkerhand aan de hals voor begrenzen.

(ik en paard zijn rechtsgebogen en hebben dit dus sneller op links)

Dat ik dat zo zeg is omdat IK als ik mee wil rijden linksom de neiging heb mn binnenhak op te trekken,
in mn heup in te knikken en mn rechterschouder op te tillen waarbij ik dan mn linkerelleboog achter mijn
zij zet.

Probeer er maar eens op te letten, als je dat ook hebt helpt die oefening nl. wel echt.

(en consequent op jezelf kunnen blijven letten is zoooo belangrijk)

Enne wbt zadel.. je ziet het aan vakantiepaardj dat ik doe he.. dan maar minder prettig.. als het
maar werkt :P

Ik heb een hekel aan vzh zadels := omdat je de neiging hebt naar voren te gaan.. plus ik al een
holle rug heb.. kan ik amper nog normaal lichtrijden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:23

Citaat:
wat ik opmaak uit je verhaal en even je filmpje te hebben bekeken zie ik en lees ik dat je paard heel wendbaar is maar niet soepel. op het filmoje in je profiel zie ik een paard dat voornamelijk zijwaarts stapt maar niet het binnenheup gewricht laten vallen binnenachterbeen naar voor onder de massa brengend en inbuigen van ribbenkast binnenkant en verlengen buitenste ribben.
probeer eens op een rechte lijn te stappen binnenhoefslag rechtsom en dan binnenbeen op singel,buitenbeen naarachter. paard stapt nog steeds rechtuit dan rechterstelling aan laten nemen,buitenteugel tegen hals houden nu kan je door druk van buitenbeen achterhand naar binnen drukken binnenbeen houdt naar binnenvallen schouder tegen,dan n stukje in die buiging rechtdoor laten stappen. dan weer recht maken en andersom dus naar links. het belangrijke aan de oefening is dat je paard rechtuit blijft lopen ,niet zijwaarts gaan en niet slingeren in de schouders en door blijft lopen. dan deel 2 , hetzelfde maar dan vanuit de schouders door vanuit je binnenbeen,rechterstelling je schouders naar buiten drukken, achterhand begrenzen door buitenbeen en naar voren laten stappen.je kan daar je buitenteugel even van de hals halen om ruimte te geven om opzij te komen,dat ook van buiten naar binnen. als je dat voorelkaar hebt kun je vanuit die buigingen een overgang gaan maken naar de draf niet te lang paar passen,volhouden en weer terug naar de stap. zo succes en ik hoor weer graag hoe t ging

Kont naar binnen met stelling voor, is echt geen enkel probleem, ze doet dat echt heel makkelijk en kan het ook in draf.
Ik moet eerder zorgen dat ze niet teveel naar binnen draait. Ik kan haar ook goed recht houden.
De bak was net gesleept dus kon ik mijn spoor goed controleren.

De tweede oefening met de schouders lukt maar heel moeizaam dus denk ik dat daar het probleem zit.
Ze wilde wel heel goed meewerken maar ze is daar gewoon heel stijf.

Ik heb ook gewoon kleine voltes gereden daar merk ik ook dat het best moeilijk is (vooral linksom) om die gewoon mooi rond te rijden zonder teugelgebruik.
Ze kan daar veel moeilijker buigen en zet mij op de buitenkant.
Dit weet ik niet zeker nu ik er nog eens over nadenk, het voelt gewoon heel raar.
Uiteindelijk lukt het wel helemaal op zit maar dan heb ik ook alle "zit tips" gebruikt.

Toen ik de cirkeltjes mooi kon rijden heb ik ze met buitenstelling gereden en daarna ook rondjes linksom en daarop een rondjes rechtsom en dan zo de hele bak door.
Met uitgalopperen was ze toen helemaal recht *\o/*

Volte verkleinen en vergroten heb ik wel even gedaan maar dan heb ik het idee dat ze juist de achterhand laat uitwijken ipv er onder te houden, net wat je in het filmpje ook kunt zien.
Ik denk dat dat geen goede oefening is :n wel verkleinen maar zeker niet vergroten.

Wat ik wel heel fijn vond was dat ze niet nijdig werd (en ik ook niet :o )
Ik heb wel het idee dat we maar weinig hebben gedaan maar dat ligt aan mij.
Ik heb best vaak ruzie met Kid. -O-
Daarom heb ik ook heel veel aan dit topic
kan ik mooi van mijn eigen voetstukje vallen -O- :D

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:07

ok, kid, dan een volte rijden , zeg maar rechtsom . neem je rechterstelling aan en dan vanuit je rechterbeen paard naar buiten drukken, binnenbeen op singel,buitenbeen begrenst achterhand en buitenteugel van de hals af [paard mag echt door de buitenschouder vallen naar buiten toe-zo rek je de linkerschouder mooi door en je laat r van de rechterschouder afkomen. zo ook linksom van binnen naar buiten.
als dat goed lukt ga je het ook contra rijden dus rechtsom grote volte en je paard dan met linkerstelling naar binnen [rechts] laten komen,binnenachterbeen tegen houden met binnenbeen,dus dat naar achter leggen,buitenbeen op singel -je kan dan op plaatsen waar je er de ruimte voor hebt een volte links indraaien en daarin door laten wijken naar buiten en dan de volte rechts weer op . let er goed op dat je aan de kant waar je je paard naar toe wil laten komen de hand van de hals houdt om ruimte te geven on opzij te gaan.
deze oefeningen zijn ook heel fijn in de galop :)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:01

Ik moest hem even zelf doen :') maar ik snap hem :D
Heel logisch eigenlijk, dat ik dat zelf niet kan verzinnen :o
Teugels doe ik altijd al zo, dat is er echt ingeramd _-:(

Ik heb weer en hoop kleine cirkeltjes en achtjes gereden en het is echt van het ene op het andere moment dat ze doorknikt/loslaat ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven maar dan kan ze het ineens en hoef ik alleen nog maar mijn benen als muurtjes te houden waar ze dan gewoon tussen blijft.

Maar ik ga na de vakantie ook een zadelcheck doen. :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:15

dat gevoel van doorknikken of loslaten is het feitelijke moment dat ze de brachius sevenum [onderhalsspier] loslaat en niet meer naar de binnenschouder van de stelling doorleunt maar recht en los boven de twee schouders is met de hals en dus van die schouder afgereden kan worden.
belangrijk is dat jezelf rechtboven je paard kan blijven en waakt voor inknikken naar de kant waar je graag heen zou willen of vanaf wil rijden. het op dat moment binnenbeen lang houden en verplaats je gewicht iets op de beugel van je buitenbeen helpt ook heel veel,paarden zijn zo sensibel,die voelen alles

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:35

Dat voelen en anticiperen daar ben ik zelf ook voortdurend mee bezig,
ik kan het alleen niet zo goed verwoorden als ik weer hier achter mijn pctje zit.
Vooral bij kleine cirkeltjes gaat het heel goed.
Het moeilijkste vind ik zelf om te weten hoe ik moet zitten op de rechte lijn met de schouder naar binnen.
Die nieuwe oefening is voor mij makkelijker.

Ik moet hem eerst goed zitten voor ik mijn benen erbij gebruik zeg maar, anders ben ik aan het knutselen.

Kid wil namelijk het liefst onder mij lopen, dan pas kan ik met effect zo'n oefening uitvoeren anders ben ik alleen maar bezig met bijsturen, en dan heeft die oefening geen zin.
Snappen jullie het nog :o
Bedankt weer knollentuin :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 21:28

@vandijk: bedankt voor je tips, die rechterschouder daar ga ik zeker op letten! Die sluipt er stiekem steeds weer in.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 20:21

Hey!
Ik ben al van het begin aan het meelezen en heb al heel wat handige tips uit dit topic gehaald! Waarvoor al bedankt :D

Maar nu hoopte ik dat jullie me misschien met iets specifiek voor mijn paardje en mij konden helpen. *\o/*
Ik ben op zoek naar een goede manier om hem los te rijden, hij is erg stijf wanneer hij van de stal/wei komt en mijn onkunde helpt daar natuurlijk niet aan. Een paar simpele oefening om hem losser te krijgen zouden dus kunnen helpen. Mijn niveau: Ik ben nu een half jaar van de manege ( om het zo te zeggen) ik heb al veel moeten leren en vind dat ik al erg verbeterd ben! Mijn paardje kan dan ook veel meer dan mij, hij beheerste oefeningen tot M niveau, maar daar begin ik nog lang niet aan…

Hij is rechtsgebogen dus buigt daar graag zijn nek maar de rest van zijn lichaam buigt niet mee, maar loopt weg over de buitenschouder. Daarbovenop ben ik veel te sterk met mijn binnenhand. Links buigt hij veel moeilijker en loopt liever als een plank door de bocht.
Ik heb ook les, en daar werken we aan buigen om mijn been op beide kanten en nageven op de buitenteugel ( geen getrek of geknijp dus..) in stap lukt dat, en in draf begint het op links te lukken. Maar hij maakt zich graag sterk als het moeilijk word en dan houd hij zijn bit vast en gaat er vandoor als hij de kans krijgt. Daarom rijd ik hem in de les soms met een slof, dit omdat ik al een paar keer in de bomen ben beland (met mijn paardje) en dat is nu niet zo bevorderlijk!

Abra is veel groter en sterker dan mij en als hij niet wil kan ik niets meer beginnen… Ik heb al een paar keer het commentaar gekregen dat hij te groot is voor mij. Al heb ik nu toch al bewezen dat hij wel kan luisteren en respect heeft voor mij, ik kan hem nu alleen naar de wei brengen met een los touwtje en hij loopt me niet meer omver… Wat een groot verschil is met het begin.

Maargoed ik ben een beetje afgeweken! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. }:0
1 probleem, ik vertrek overmorgen op vakantie en kan dus niet direct iets uitproberen… ;(

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:46

Zo nou ... moest ff bijlezen. Weer leuke tips gevonden.

Heb de afgelopen dagen tijdens het rijden gecontroleerd hoe ik zit. :roll: Met doorzitten knel ik teveel met mijn knieën. als ik er bewust op let gaat het beter. daarbij komt dat ik voor mijn gevoel scheef zit, maar volgens stalgenootje absoluut niet. Dat zal gevolg zijn van me auto ongeluk. Dat gevoel van scheef zitten moet ik dus aanpassen bij mezelf :o
Met rijden heb ik opgelet op een iets meer bolle rug vooral laag in de rug. Dit gaat beter en heb meteen minder rugpijn. Weet niet meer van wie die tip kwam maar +:)+
Oh en het ademen doe ik dus wel vanuit me buik tijdens het rijden :j automatisch denk want was met toh niet opgevallen. Wel merk ik dat ik met doorzitten verkeerd adem _-:( werk aan de winkel dus.
Ook merkte ik dat ik soms teveel inknik met mijn heup met volte rijden, vooral linksom. Nu merk ik dat Suus niet genoeg voor mijn binnen been is dan en dat ik mijn buitenteugel meer moet begrenzen. Dan sluit ik haar wat meer op en als ik mijn binnenbeen aanhoudt dan buigt ze beter in. Maar nog niet zoals het hoort. Ze maakt een soort valse knik. Tja dat is ff puzzelen hoe ik dat nu moet oplossen.
Heb met juffie overlegt en zaterdag heb ik 30 min. zitles met daarna 30 gewoon les. Lukt het niet lekker dan de rest van de tijd ook zitles. (Suus heeft namelijk niet echt geduld voor lang zitles :') ) Dus ben benieuwd hoe het gaat.

Al met al dus een hele waslijst om op te letten en om aan te werken <<)
Maar Suus wordt wel stabieler in halshouding en activiteit met achterbeen als ik overal op let , dat merkte ik wel <3

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 09:39

gewoon weer ff melden als je weer terug bent abra,
en leuk is dat he sab, als je met zulke kleine dingen al zo een verschil kan voelen..fijn dat je juf lekker meewerkt ,zo hoort t ook samen in je les bezig zijn met wat ziet de een en wat voelt de ander.

anna101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:00

Ik kom tot steeds meer ontdekkingen:

- Mijn pony is flink scheef, links gebogen (en dit heb ik al die jaren er zelf ingereden :( ) Haar natuurlijke scheefheid versterkt.
- Ik knik in met mijn linkerheup, weet nu waar de steken in mijn linkerzij vandaan komen
- Daarnaast heeft ze al die jaren recreatief kunnen rijden op de verkeerde manier en heel veel met de teugels terug gereden

De overgangen, schijnovergangen, licht contact met de mond en zoveel mogelijk op zit en ontspanning helpen ons enorm vooruit. Af en toe schiet ik wel in mijn oude patroon, als het lukt probeer ik met mijn ademhaling weer rustig te worden en lukt het niet ga ik de volgende dag verder. Ik rij niet meer met zweep en sporen.

Ik rijd nu een paard bij en ik merk dat deze mij erg veel kan leren heeft al op hoger niveau gelopen. Neemt mij als het ware mee, als het maar vanuit ontspanning gaat en zit.

Nog tips voor het rechtrichten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:33

SabM: Knap, meid!!!! Ik ben trots op je!

Vegs heeft een ander bitje tegenwoordig :D
Zij heeft een ongebroken rvs trensje met een beetje boog. Het allersimpelste bitje dat er is (en best een heel vriendelijk bitje wel, geen notenkraker-effect en prikt ook niet) en ze vindt haar nieuwe bitje heel fijn. Zij knabbelt erop, en zij schuimt. En ze komt naar beneden ook, en dat is wel fijn voor mijn ego, ben blijkbaar toch niet een heel beroerde ruiter.
Maar denk dat ze dit bitje gewoon heel fijn vindt, hier wil ze wel echt haar onderkaak tegenaan leggen. En 't is gewoon rvs. Denk dat ze aurigan gewoon niet zo lekker vindt. En ze wilt buigen op links (knollentuin, hoe kan?)? Veggy is rechtsgebogen, maar niet meer heel erg, eigenlijk.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:42

}:0 hihi ja ben best blij dat ik dus niet zo'n bord voor me kop heb als dat ik vreesde te hebben :')

Ja ben blij dat juffie mee werkt. Hoop ook dat ze me wat vooruit kan helpen.

@yamcha, mijn suus wilde ook niet augrigan bit. Vind ze vies denk :D dan was er geen land mee te bezeilen. Proberen vast te pakken, mond opendoen etc.
Nu rijd ik al een tijdje met dubbel gebroken trensje, had eerst een dikke enkel gebroken trens.
nu dikke dubbel gebroken, die vind ze veeeeeeel lekkerder. Op advies van tandarts rij ik al sinds ik haar heb met een dikke trens. Gevoelig in mond dus dik dan beter dan dun.

Dat links en rechts gebogen heb ik nooit door. Want soms denk ik ... ah links... maar dan week later denk ik ... oh nee...echt rechts -O- snap er niets van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:57

Heb je helemaal niet schat.
Het feit dat je hier post, dat je erover nadenkt, dat je het probeert te snappen, zegt toch genoeg? Pwoon mag blij zijn met zo een baasje, zou ik denken.

Op zich is het niet zo moeilijk, de kant die je paard makkelijker inbuigt, is de kant waar je paard van nature ingebogen is. Veggy is bv rechtsgebogen. (als je alleen dit onthoudt, kun je het al wel weten)
Je kunt haar op rechts heel makkelijk inbuigen. En op links moeilijk, dan wilt ze liever plat door de bocht _O-
Dat ze daar dus zelf probeerde te buigen, zegt mij dus dat ze dit bitje echt prettig vindt. Op haar moeilijke kant (links dus) wil ze eigenlijk geen aanleuning nemen. Ze knikt aan die kant óf helemaal in (achter de teugel) óf ze pakt vast en kauwt scheef weg. Is ook wel logisch, aan die kant moeten spieren die lang zijn kort worden, en de korte spieren aan de rechterkant moeten lang worden om daar in te buigen, dus ontspannen kan ze dan niet. Dat reageert ze dan af door of weg te knikken en scheef af te kauwen of te kantelen, of bit vastpakken, en plat door de bocht (in beide gevallen buigt ze dus niet).

Ik moest wel lachen om die bitkwestie, Vegs had een aurigan dubbelgebroken watertrens, nu, dan zou je toch zeggen dat dat wel een fijn bit móet zijn, ja toch?
Maar ze prefereert een rvs ongebroken bitje, veel lekkerder :9

Is niet altijd zo hoor, Veggy heeft wel een gevoelig mondje, maar weinig ruimte voor een bit, en een erg gevoelig verhemelte, daarom dat ik voor dit bitje koos, het is eigenlijk een dun en smal bitje. Maar het pást in haar mond, en daarom vindt ze 't fijn.

Wil je me jouw adres doen (per pb?) Ik heb hier nog een dikke, enkelgebroken bustrens liggen, en ik doe er niks mee, Vegs kijkt boos als ze het ding alleen maar ziet (trut is 't). Heb je een reservebit.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:07

Tnx! je hebt PB.

Tja moet zeggen dat ze beide kanten makkelijk inbuigt. Soms teveel of scheef met hoofd. Maar het lastige is dat ze dit beide kanten doet. Zal morgen eens ff testen. 't is vandaag namelijk woensdag.
En de Woensdag is haar vrije dag... als ik het maar waag om die dag te rijden dan krijg ik vliegles }:) Je zou bijna denken dat ze ook een kalendertje heeft hangen := Alleen voor een buitenritje is ze dan te porren... en niet te lang want dan keert ze om en gaat ze lekker terug naar huis, ongeacht wat ik wil :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:10

Whahaha _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:18

@Yamcha: Grappig, mijn pony loopt op precies hetzelfde bitje :j En ook hij loopt er veel lekkerder op dan op een dubbelgebroken bitje met een smaakje.

Verder gaat het hier zijn gangetje. We zijn steeds meer aan het spelen met stelling en buiging. Leuke oefening vind ik een volte 10-15 meter stappen met binnenstelling, door naar buitenstelling, door naar volte met binnenstelling op de andere hand, en weer door naar buitenstelling. Ook zijn we aan het werk met wijken verbeteren en van schoudervoor schouderbinnen maken.
Ik wissel nu wat af met rijden, de ene dag bijna alleen stappen en zulke oefeningetjes, de volgende dag wel even de oefeningen en daarna ook wat draf en galopwerk. Daarin pak ik ook zulke oefeningen wel mee, maar houd ik het nog iets makkelijker. Ik kan wel echt merken dat hij er nog soepeler van wordt dan hij al was.
En soms doen we nog iets heel anders, zo heeft ponylief van de week voor het eerst de bak gesleept! Hij liep ermee weg alsof hij nooit anders gedaan had. (we hadden ook wel goed voorbereid en zijn al een paar maanden aan het oefenen met tuig etc zonder gewicht) Deze keer nog met alleen een balkje er achter, maar als het goed is krijg ik vandaag een autoband om een echte baksleep te maken. Ik ben me ervan bewust dat het voor dressuur niet persé de juiste spieren versterkt, maar voor eens in de twee weken een half uurtje is het leuk werk voor hem en mij :)

Afbeelding

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:00

@ blijheid (leuke foto)
Gaaf zo lekker veelzijdig bezig zijn met je paard. Vergis je niet wat het met een paard doet als je zo verschillende dingen met ze doet. Tussen de oren hou je ze dan bezig, ook niet geheel onbelangrijk. Heb vele jaren bij menners gewerkt (4span) en verschillende paarden liepen ook Z dressuur onder het zadel. Voor de kar moeten die paarden ook met een actief achterbeen, los in de kaak en over de rug lopen. Mooie van er naast/achter lopen is dat je soms beter kan zien waar ze niet recht zijn of los laten. Ik werk sinds kort veel aan de hand, en dan loop ik er dus naast en vraag nagevelijkheid, lengtebuiging, rechtgericht, schouderbinnenwaarts, en ga zo maar door.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:01

zo joepeloep,ben je er weer s? fijn! ik krijg tikvingers :D

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:02

knollentuin schreef:
zo joepeloep,ben je er weer s? fijn! ik krijg tikvingers :D

was op vakantie, vandaar
duurde ff voor ik alles gelezen had

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:03

wist ik toch! ;)

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:05

Hey japeloup Maandag in alle drukte vergeten te vragen hoe je vakantie was :o

luna3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:09

Jij hebt tenminste verstand om terug lessen en zitlessen te nemen. Dat is inderdaad veel fijner voor zowel jezelf als voor je paard! En doe zo voort zou ik zeggen!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:57

Leuke foto Blijheid! Volgens mij vond je paardje het best leuk om te doen :D

Yamcha hoe gaat het met jouw rijden en je angst, is je angst al minder geworden en hoe gaat het met het loslaten van dingen?

@ Anna: dat zelf scheef rijden herken ik...reed vroeger een paard van een vriendin. Altijd als ik een periode intensief had gereden merkte ze dat paard linksom vast zat. En dat kwam gewoon door mij, omdat mijn voorkeurskant dus links is. Kom dit nu dus weer heel sterk tegen in paard wat ik nu rijd, ben bang dat ik haar 'naar de kelote' rij met mijn eigen scheefheid.
Heb je een goede instructrice die goed op jouw houding en ontspanning let? Scheef zitten sluipt er steeds zo geniepig in, het is moeilijk om jezelf steeds weer er op te betrappen vind ik.

Schoonzusje was zaterdag bij me en ik was (dacht ik) onopvallend mijn bekken aan het kantelen en onderrug bol proberen te maken zegt ze "heb je last van je buik <<) ?"
- Nee ik probeer mijn bekken te kantelen, in plaats van naar achter moet hij naar voren!
Voelde me behoorlijk voor banketstaaf staan, maar hé het dient een hoger doel :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:33

@ Beau, ja was een heerlijke (veel te korte) vakantie. Nu weer lekker met de paardjes aan de slag, ook erg fijn!!

@ Laetitia, ik heb dat ook hoor dat mensen me soms raar aan staan te kijken, ik sta vaak in de bak voor te doen, met mijn hele lijf wat iemand juist wel of niet moet doen. Volgens mij als je dat ziet en geen idee hebt waar het over gaat, zou je kunnen denken dat ik niet helemaal spoor. Maar dat kan me aan m'n achterste oxideren. Ik weer waarvoor ik het doe. Sta ook regelmatig voor de spiegel om de verschillende hulpen te "oefenen" kan ik mooi zien of ik recht blijf en niet ergens span waar ik het niet voel en ook dus niet wil. Nu weet ik wel dat het op een paard heel anders is maar als ik het "droog" niet kan weet ik dat ik het op m'n paarden ook niet hoef te proberen.