Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:26

SuperLiesje schreef:
RM94 was het nog gelukt met de foto?? Als het niet hier op bokt lukt wil ik je ook mijn e-mailadres wel pb-en :)

Ik heb de foto gemaakt met dezelfde camera als mijn andere foto's op bokt maar krijg hem er niet op dus als je een email pb-t zal ik hem via mail sturen :)

RM94

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:29

Wauw SB geweldig dat was vast een geweldig gevoel :)

Gisteren de merrie ook weer gereden het is zo'n lief paard alleen denkt ze nu dat ze bij mij hoort hahahaha als ik op stal komt staat ze al te kijken en in het begin was ze afstandelijk maar nu (1,5 week bij ons) wil ze knuffelen en vraagt al om haar schepje muesli als we klaar zijn :)

Het is wel meer werk dan ik dacht. Ze is echt NIET voor het been en teugelkreupel maar dat gaat al wat beter. Oh ja de eigenaresse heeft toegezegd dat ik haar mag laten dekken whiehooooeeeeee Johnson here we come

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 13:50

Supergoed gedaan weer iedereen! Bijna alleen maar positieve verhalen, super om te lezen!

Ik heb morgen afstudeerpresentatie en sta dus stijf van de stress :P Toen ik zag dat het vanochtend mooi weer was heb ik meteen naar de mensen van paard gebeld of ze thuis waren en ben ik die kant uit gegaan :)
even een paar uur lekker met paard tutten, dan heb ik fijn wat anders aan mijn hoofd :)
Lekker gelongeerd met inderdaad de longeerlijn door het bit en dan naar het ringetje aan het zadel, dat was een goede tip RM94! Ze was heerlijk rustig, ondanks dat er constant straaljagers overvlogen dus ik heb al mijn moed bij elkaar geraapt en ben er maar weer eens opgestapt, dit was de 2e keer. In het begin voelde ze heel druk, maar dat kwam omdat ik zelf gewoon heel gespannen was dus toen ben ik maar liedjes gaan zingen en dat hielp :D Heb haar heerlijk uitgestapt en zelfs een klein stukje gedraafd, en ik heb het overleefd :P Hoop dat het weer snel weer wat beter wordt want dan wil ik er eens wat vaker op gaan zitten :) Ben ook echt heel blij met de eigenaren, die zeggen heel duidelijk: niks moet, alles mag :) En doe het lekker op je eigen tempo :)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:29

jeu superliesje jij bent goed bezig :) het is dus gelukt met het longeren (zal je toch als je wil de foto wel sturen hoor - beloofd is beloofd heh)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:51

Wat een goed topic! Ik volg dit ook even. Ben in januari gevallen van mijn (nieuwe) paard (had ik toen net een maandje), heb daarbij mijn schouder permanent beschadigd en heb twee maand niet kunnen paardrijden. Ik ga sindsdien strikt 2x per week in paardrijkleding naar stal en probeer er dus toch 2x per week op te gaan zitten, maar laat het erg van de dag (hoe ik me voel, drukte in de bak, hoe paard is, etc etc) afhangen of ik er wel op ga... Ben erg paniekerig geworden en mijn paard is dat van zichzelf al, dus geen goede combi op dit moment ;(

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:10

ik ben van een paard afgevallen tijdens mijn proefje.
hij was de hele tijd super druk en moesten we in galop en toen schoot ie er echt vandoor. hij ging al bokkend en met mij zonder beugels erop gallopperen na 3 lange, lange rondjes viel ik eraf. in de hoek van
c-h gaf hij een hele hoge bok en toen hing ik aan zijn zadel uiteindelijk na nog een bok tussen de bakrand en paard ingevallen. paard heeft op mijn gezicht getrapt.
was op een zondag dus ik maandag naar school met een heeeeeeeleeee mooie hoefafdruk op mn wang :')
maarja vroeger durfde ik op alle paarden en met wat voor verhaal je ook aankwam(ooo, hij bokt vet hoog in de galop) ik ging erop.

maar nu durf ik echt veel minder.
soms ben ik echt teleurgesteld in mezelf.......

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:15

Nouks schreef:
Wat een goed topic! Ik volg dit ook even. Ben in januari gevallen van mijn (nieuwe) paard (had ik toen net een maandje), heb daarbij mijn schouder permanent beschadigd en heb twee maand niet kunnen paardrijden. Ik ga sindsdien strikt 2x per week in paardrijkleding naar stal en probeer er dus toch 2x per week op te gaan zitten, maar laat het erg van de dag (hoe ik me voel, drukte in de bak, hoe paard is, etc etc) afhangen of ik er wel op ga... Ben erg paniekerig geworden en mijn paard is dat van zichzelf al, dus geen goede combi op dit moment ;(

Heh wat vervelend zeg. Spreek eens af met iemand die je vertrouwd en rijd eens gewoon aan een longeerlijn. De merrie die wij net nieuw hebben is 11jr was 10 maanden niet gereden en ik heb er de eerste keer echt gewoon aan een longerelijntje opgezeten hoor kan me niks schelen hahaha :) je voelt je gewoon wat veiliger.
Alleen opstappen als je gevoel ja zegt is op zich een een goed begin je moet nieuwe goede ervaringen opdoen dan "slijt" de schrik

Succes

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:16

liekec schreef:
ik ben van een paard afgevallen tijdens mijn proefje.
hij was de hele tijd super druk en moesten we in galop en toen schoot ie er echt vandoor. hij ging al bokkend en met mij zonder beugels erop gallopperen na 3 lange, lange rondjes viel ik eraf. in de hoek van
c-h gaf hij een hele hoge bok en toen hing ik aan zijn zadel uiteindelijk na nog een bok tussen de bakrand en paard ingevallen. paard heeft op mijn gezicht getrapt.
was op een zondag dus ik maandag naar school met een heeeeeeeleeee mooie hoefafdruk op mn wang :')
maarja vroeger durfde ik op alle paarden en met wat voor verhaal je ook aankwam(ooo, hij bokt vet hoog in de galop) ik ging erop.

NOOIT NOOIT teleurgesteld zijn in jezelf. Dapper zijn is niet alles gewoon durven maar iets eng vinden en het toch doen.
Je hebt wel geluk gehad zeg pppfffff een hoef op je hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:19

RM94 schreef:
Heh wat vervelend zeg. Spreek eens af met iemand die je vertrouwd en rijd eens gewoon aan een longeerlijn. De merrie die wij net nieuw hebben is 11jr was 10 maanden niet gereden en ik heb er de eerste keer echt gewoon aan een longerelijntje opgezeten hoor kan me niks schelen hahaha :) je voelt je gewoon wat veiliger.
Alleen opstappen als je gevoel ja zegt is op zich een een goed begin je moet nieuwe goede ervaringen opdoen dan "slijt" de schrik

Succes

Bedankt voor je reactie :D

Als dat een goed idee zou zijn met ons paard zou ik dat zeker overwegen, maar het zou me eigenlijk verbazen als er überhaupt ooit iemand aan de longeerlijn op ons paard heeft gezeten... Is in Spanje ingereden en ons paard kan aan de longeerlijn flink knallen.

Lichtpuntje is overigens wel dat ik alleen problemen heb bij het rijden op ons eigen paard, op andere paarden ben ik wel wat alert op mijn omgeving maar dringt het al gauw tot me door dat ik me veel drukker maak dan het paard zelf (wat dus met mijn eigen paard helaas niet het geval is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:20

liekec schreef:

Inderdaad niet teleurgesteld zijn in jezelf! Ik ben persoonlijk wel heel erg geschrokken van mijzelf, die angst ken ik helemaal niet van mezelf.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:20

@Nouks en helpt het als je iemand in de buurt hebt die je afleidt door een beeje met je te praten???? Ook dat helpt mij wel eens ik noem een vriendinnetje ook wel eens mijn praatpaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:22

Ja en nee :D Ik heb wel gemerkt dat ik alleen kan rijden (opnieuw: met m'n eigen paard, met andere paarden minder problemen :D) wanneer mijn moeder in de hoek van de bak zit te kijken. Inderdaad heb ik dan wat aanspraak, bovendien raak ik in paniek als er niemand in de buurt is.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:27

Heh Nouks wat vervelend zeg dit klinkt echt naar doorzetten doorzetten doorzetten maar dat is heeeeeel spannend geloof me ik begrijp het echt (net zoals de anderen in dit topic)
Mijn paard (Mac- de donkere in het profiel) heeft een tijd gehad dat hij steeds in paniek raakte en dan kwam ik helemaal niet meer door dan moest of iemand hem pakken of ik moest er terwijl hij heen en weer stuiterde afspringen (dan is 1.70m best wel hoog :+ ) Ik heb toen een tijdje alleen maar gereden als er iemand bij was en er voor gezorgd dat we vooral veel goede momenten hadden. Kon echt na 10 goede minuten gewoon afstappen hem nog even poetsen tutten en wegzetten alles voor de goede ervaringen. Nu heb ik zelfs weer een wedstrijd opgegeven terwijl vreemd terein zijn grootste angst is.

Als ik het kan kan jij het zeker ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:29

Haha, we gaan zien of het lukt... :D
Tis ook echt een paniekvogel... Je dringt helemaal niet meer tot hem door als hij in paniek raakt en dat gebeurt echt bij de kleinste dingetjes. Na een half jaar durft hij bijvoorbeeld nog steeds niet door de hoek van de binnenbak waar ook de ingang zit... Hij is nog steed angstig dat er iemand binnen komt of langs loopt op een moment dat hij langs de deur komt. Laat staan als er iets gebeurt wat hij écht eng vindt. Dat is ook wat ik zo eng vind, die paniek van hem, het niet meer tot hem doordringen.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:36

Nouks schreef:
Haha, we gaan zien of het lukt... :D
Tis ook echt een paniekvogel... Je dringt helemaal niet meer tot hem door als hij in paniek raakt en dat gebeurt echt bij de kleinste dingetjes. Na een half jaar durft hij bijvoorbeeld nog steeds niet door de hoek van de binnenbak waar ook de ingang zit... Hij is nog steed angstig dat er iemand binnen komt of langs loopt op een moment dat hij langs de deur komt. Laat staan als er iets gebeurt wat hij écht eng vindt. Dat is ook wat ik zo eng vind, die paniek van hem, het niet meer tot hem doordringen.

ja dat ken ik :+ mijn schatje is ondertussen 17 hahahaha. Dat paniek en niet doorkomen wordt echt steeds beter maar jouw paard heeft net als de mijne toen leiding nodig hij moet op jou kunnen vertrouwen als hij bang is terwijl wij dan zelf bang worden.

ik heb een keer iets opgepikt op de hengstenkeuring bij een rit van Hans Peter Minderhout op Painted Black (hij reed want Anky was op wedstrijd in Zweden) het was echt een eye-opener voor mij en veel belangrijker het werkte. Bij Anky was Painted op de HK altijd super nerveus en springerig. Hans Peter komt (toevallig) precies voor mijn neus aanrijden Painted wil uit zijn plaat en het enige dat Hans Peter deed was zijn hand laag en heel breed en niets meer aan de hand ik dacht gewoon echt HUH.
Bij mijn Mac werkt het ook en bij enge hoeken stelling naar binnen binnen been eraan tuurlijk is hij dan nog steeds gespannen maar ik kan blijven rijden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:44

Dankjewel! :D Voelde zeker goed aan. :D

Jij bent ook zeker goed bezig SuperLiesje. :D Knap hoor, fijn dat het zo goed voelde. :)

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:00

Ik meld mij ook even...
Ik zal mij hele lange verhaal niet vertellen,want dan ben ik zo'n 4u bezig en dat maakt het voor niemand aangenaam ;)

Nu heb ik ongeveer een jaar geleden een 2 jarige gekocht, waarmee ik alles stap voor stap op mijn eigen rustige manier wilde aanleren.
Dit gaat echt super en ik kan met hem lezen en schrijven en ben dan ook naast hem super zelfzeker en heb geen greintje angst.
Ik heb een hele tijd niet gereden,en heb dit zo'n 4 maanden geleden terug opgenomen.
Op een aantal paarden van mijn vriendin,enkel de basis.
Nu had ik gisteren mijn eerste echt les terug met een begeleidster.
Ze heeft zelf een heel hoog niveau en weet echt waar ze mee bezig is.
Ook kwam dit voor mij goed uit omdat ik op een paard soms heel onzeker kan zijn en echt wel die begeleiding nodig heb.
Dus was het tijd om op te stappen, zelf was de merrie redelijk onrustig maar na een tijdje was dit volledig weg en liep ze lekker ontspannen.
We hadden enkel gestapt terwijl ze mij weer wat opfrissing bracht ivm zitten,rijden op zit,...
Daarna was het tijd voor een drafje, in het begin goed ontspannen,enkel zat ik een gaatje te lang en wilde afwenden zodat ik mijn beugels wat korter kon maken.
Kreeg die merrie mij daar ineens een kortsluiting in het hoofdje,volle rengalop door de paddock,langs springmateriaal,... dit tafereel heb ik zo'n 10min. uitgezeten tot ik volledig in paniek sloeg,ik kon haar gewoon niet stoppen!
Uiteindelijk nam ze een scherpe bocht waardoor ik op de grond landde met mijn hoofd tegen de omheining.
Ikzelf was in volle schock en kon nix meer zeggen of doen.
Toch wilde ik niet opgeven en stapte na een kwartiertje terug op.
De instructrice nam de merrie aan de longe en we startten terug van 0.
Dit ging goed,dus terug drafje => zelfde tafereel waardoor ik terug op de grond landde.
Hierna heb ik enkel nog uitgestapt en ben ik ermee gestopt.
De instructrice er een draai aan dat haar paarden heel gevoelig gereden worden en ik waarschijnlijk iets mis deed... Dat kan mss zijn,maar ik vond toch wel dat ze mocht ingrijpen.

Dus het resultaat: ik kan mij niet inbeelden dat ik de kortste tijd nog op een paard moet rijden,ik begin te trillen als ik er nog maar aan denk.
Dit was ook de reden waarom ik vroeger gestopt ben met rijden.
En ook nog een hele boel bijn en stijfheid erbij...
Ik weet echt niet hoe het nu verder moet,ook met in het achterhoofd dat ik nog een 2 jarige heb

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:15

Heh gatsie Lisa..... ken je iemand die een heeeeeeeeele brave heeft voor mijn part een die je bijna vooruit moet schoppen. Dan kan je een beetje oefenen omdat je al een tijd niet gereden hebt en je angst overwinnen

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:54

Wat een pech Lisa. Ik vind het toch niet als echt verantwoorde instructie klinken. Zo'n paard zet je toch geen lesklanten op? Die komen immers bij je omdat ze nog moeten leren. Het paard moet dan vergevingsgezind zijn in de richting van de ruiter. Het paard mag best laten weten dat er iets niet goed gaat maar wat jij beschrijft vind ik in elk geval niet acceptabel. Dat het 2x gebeurt in 1 les geeft m.i. ook wel aan dat dit geen "ongelukkig" voorvalletje was maar iets wat het paard kennelijk geregeld doet. Zoals RM94 al zegt probeer iemand te vinden meteen hele brave sok waarop je het vertrouwen weer terug kunt winnen. Voordat je met je jonge paardje begint moet je wel weer heel ontspannen en zelfverzekerd zijn.

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:24

De eerst volgende tijd beklim ik toch zeker geen paard meer...
Mijn vriendin heeft een ouder paard waarmee ik dikwijls wat ging wandelen,misschien ga ik hiermee wat verder.
Het was inderdaad onverantwoord maar ik rijd al zelf 13 jaar met hier en daar wat tussenpauzes dus de basis zit er echt wel goed in en het was de bedoeling om meer te leren.
Waarop haar antwoord was dat het mijn schuld was dat ik mijn benen teveel aandrukte waardoor ik deze reactie kreeg.
Oke ik kan hiermee akkoord gaan maar dan kun je er samen aan werken.
Ik heb juist het antwoord gekregen: ik denk dat je beter op een manegepaard wat gaat rondhobbelen want dit zal zeker niet werken en volgende keer zal toch hetzelfde resultaat zijn...
Dan sta je daar toch met je mond vol tanden

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:28

LisaDG schreef:
De eerst volgende tijd beklim ik toch zeker geen paard meer...
Mijn vriendin heeft een ouder paard waarmee ik dikwijls wat ging wandelen,misschien ga ik hiermee wat verder.
Het was inderdaad onverantwoord maar ik rijd al zelf 13 jaar met hier en daar wat tussenpauzes dus de basis zit er echt wel goed in en het was de bedoeling om meer te leren.
Waarop haar antwoord was dat het mijn schuld was dat ik mijn benen teveel aandrukte waardoor ik deze reactie kreeg.
Oke ik kan hiermee akkoord gaan maar dan kun je er samen aan werken.
Ik heb juist het antwoord gekregen: ik denk dat je beter op een manegepaard wat gaat rondhobbelen want dit zal zeker niet werken en volgende keer zal toch hetzelfde resultaat zijn...
Dan sta je daar toch met je mond vol tanden

Nou ik sta er zelfs van met mijn mond vol tanden. Het is een van de belangrijkste verantwoordelijkheden van iemand die les geeft dat hij/zij ervoor zorgt dat iemand veilig is. Natuurlijk kan er altijd wat gebeuren maar dan zo reageren.... dat is echt not done. Als mijn lesklanten afstappen dan wil ik dat ze het gevoel hebben dat ze wereldkampioen kunnen worden ookal rijden ze net B.
Stop alsjeblieft niet Lisa stap svp zo snel mogelijk weer op deze keer op dat vriendelijke wandelpaard

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:30

Zo, ik ben best trots op mezelf :P

Afgelopen maandag ben ik 'alleen', lees: mama met hond erbij, met m'n paard naar het bos gegaan en het ging goooeeed! *\o/*
Geen idee waarom maar ik was zelf ook zo relaxed en er waren wel enkele spannende momenten, maar die gingen snel en goed voorbij!

Ik heb ook iets gedaan wat voor velen belachelijk is, maar wat voor mij een last van m'n schouders betekent; ik heb een geplastificieerd briefje (zo voor aan je sleutelbos) in een flashy kleurtje gekocht, daarop naam van m'n paard, mijn naam, adres van de stal en mijn telnr. Ik stress altijd buiten: wàt als ik er af val en hij zet het op een lopen?! :oo Nu met dit kaartje eraan ben ik al een stuk geruster en dat is dan alweer een stukje minder stress :j ...

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:32

Shanelle schreef:
Zo, ik ben best trots op mezelf :P

Afgelopen maandag ben ik 'alleen', lees: mama met hond erbij, met m'n paard naar het bos gegaan en het ging goooeeed! *\o/*
Geen idee waarom maar ik was zelf ook zo relaxed en er waren wel enkele spannende momenten, maar die gingen snel en goed voorbij!

Ik heb ook iets gedaan wat voor velen belachelijk is, maar wat voor mij een last van m'n schouders betekent; ik heb een geplastificieerd briefje (zo voor aan je sleutelbos) in een flashy kleurtje gekocht, daarop naam van m'n paard, mijn naam, adres van de stal en mijn telnr. Ik stress altijd buiten: wàt als ik er af val en hij zet het op een lopen?! :oo Nu met dit kaartje eraan ben ik al een stuk geruster en dat is dan alweer een stukje minder stress :j ...

Goed zo helemaal top en dat van die gegevens aan je zadel doen is helemaal niet dom hoor dat is juist heel slim.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:52

ik zit nu even te twijfelen.
ik mag vandaag officieel de draf uit probren nadat de chiroprakkie is geweest.
maar het is bagger weer......
zal ik wel zal ik niet

edit, de bak ik flink zeiknat dus nee toch even niet.
als we onderuitglijden..... wil ik niet hebben.
plus ik moet toch nog te veel huiswerk maken en de stallen moeten nog schoon

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:26

ik ben er alsnog wel op gegaan en om de waterplassen heen gereden.
slechts in stap geweest. en tijdens het opzadelen een heerlijke plensbui op onze kop gehad. maar toch....(helaas nu moet ik zo weer zadel en hoofdstel poetsen....)