ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SharonIndezz

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:13

Ik ga zo kijken of ik Rose kan longeren, ligt eraan hoe ze zich gedraagd als ze weg is bij haar veulen. En heeel misschien er nog een keer op als ik alles vertrouw :) en Rose alles vertrouwd natuurlijk

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:01

Maar wil je iemand erbij omdat je niet weet je wat je doet of omdat je niet durft?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:45

Gewoon voor mezelf, mocht er iets gebeuren... Kijk en sowieso zijn tips altijd fijn om te krijgen toch?

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:47

En misschien. Ook wel omdat ik niet goed durf door te zetten, bang dat ik haar een slechte ervaring bezorg of ik het helemaal verpest. Snap je? Dan liever zekere voor het onzekere

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:00

Wat ik zelf heel fijn vond merkte ik afgelopen week: wat ik voel, is heel anders dan wat men op de grond ziet. En alleen daarom is het heel fijn om iemand ernaast / erbij te hebben.

Het beeld was nl. al wel fijn, vind ik ook vanaf de filmpjes te zien, maar het gevoel was nog niet altijd even fijn. Daarbij voel je zelf iedere spier vertrekken van je paard, terwijl dat niet terug te zien is op de filmpjes.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:17

Dat heb ik ook hoor. Qua rijervaring zou ik het best zelf moeten kunnen. Maar iedereen zegt, pas maar op als je het niet goed doet en het paard krijgt een slechte ervaring dan blijf je daar lang last van hebben. Terwijl ik ergens denk dat ze volgens mij in de meeste gevallen pas rare dingen gaan doen als ze gewend zijn aan een ruiter op de rug. Dus als ze wat sterker worden, de balans beter kunnen vinden. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Mijn paarden zijn later toen ze harder aan het werk moesten meer in protest gegaan dan in het begin toen ik ze kreeg. Mijn beide paarden kenden nog niet veel toen we ze kochten. Dus eigenlijk weet ik helemaal niet wat het is om een ervaren paard te hebben :+ . Naast de manege paarden dan maar dat waren ook échte manegepaarden Alleen het echte begin heb ik nog nooit gedaan..

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:21

he mensen als het mag meld ook ik mij aan in dit topic
ga eerts bij lezen en zal mij later verder voorstellen

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:40

Precies, ik heb liever dat er toch iemand meekijkt en meedenkt, en misschien ook helpt waar nodig, dan dat het dadelijk helemaal fout gaat. En ik neem liever het zekere voor het onzekere. Het heeft al heel lang geduurt voor Rose mij vertrouwde, en wil dit niet kapot maken door misschien een heel klein stom foutje.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:21

Iedereen maakt toch wel (kleine) fouten toch dus dat kan je toch niet voorkomen.

Ze hebben mij gezegd dat je niet onzeker moet zijn (ik zou onzeker zijn omdat ik het zo goed zou willen doen niet vanwege angst). En dat je bij rare dingen zeker moet weten dat je blijft zitten. Maar dat kan natuurlijk niemand garanderen _O-

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:22

hutch84 schreef:
he mensen als het mag meld ook ik mij aan in dit topic
ga eerts bij lezen en zal mij later verder voorstellen

Welkom! Maar nog wel ff voorstellen :o :D

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:25

Ik denk als Rose raar doet dat ik er zo naast lig :+ mevrouwtje bokt echt vies joh :p

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:38

Als ze dat los doet zegt nog niets over in het zadel. Als ik mijn merrie gek zie doen in de weide dan denk je wow daar moet je niet op zitten. Maar onder het zadel bokt ze nauwelijks.

Laatst zag ik ook nog een filmpje hier op bokt. Paard zag je eerst gek doen los in de bak echt niet normaal. En met inrijden had hij geen kik gegeven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:40

Ik ben al een tijdje meelezer en wil me ook even melden. Ik heb een 2 jarige Paint ruin, Mojo geheten (en Klojo als hij stout is, maar dat is gelukkig niet zo vaak..). Half broer van Hutch die zich even eerder al meldde. Erg relaxed en lief dier waar ik zo langzamerhand mee aan de slag wil gaan. Eerst op de grond uiteraard en volgend jaar kijken of hij onder het zadel kan komen. Als ik de indruk heb dat hij nog niet klaar is wacht ik wat langer. Niks hoeft. Op het moment groeit hij weer zo hard dat hij gewoon slungelig is geworden, voor het eerst van zijn leven zo'n beetje, dus laat ik hem lekker met rust. Ook is hij net verhuist dus mag hij eerst weer een maandje helemaal niks voor mij doen en zich concentreren op een plekje vinden in zijn nieuwe kudde, al heftig genoeg denk ik.

Ik vind dit een super nuttig topic en heb al veel ideeën opgedaan. Dus bij voorbaat al mijn dank naar iedereen die updates plaatst!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:48

nou het voorstel rondje
zoals eerder vermeld

ik bezit dus een quarter hengst van nu 3 jaar (vorige week geworden)
heb er ongeveer nu en keer of 8 op gereden maar op dit moment staat hij stil wegens
een hechtings wond aan zijn mond
deze zijn er nu een week uit maar wil dat het goed genezen is, voro dat hij er weer en bit in krijgt.

voor de rest ben ik nog aan het bij lezen

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:07

overigens heb ik een vraag die een beetje offtopic is, maar die jullie misschien wel kunnen beantwoorden.

Rose haar hoeven slijten ontzettend hard, terwijl ik eigenlijk maar een klein stukje over de stenen moet naar land of paddock. Dus ben bang dat ze toch op ijzers moet. Dit zal voor haar de eerste keer worden, maar hoe reageren die jonge beesten bij jullie op beslaan? overigens is ze wel heel braaf bij de smid met bekappen.

Volgende week donderdag komt hij om te beoordelen hoe en wat.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:08

Odessa1 schreef:
Dat heb ik ook hoor. Qua rijervaring zou ik het best zelf moeten kunnen. Maar iedereen zegt, pas maar op als je het niet goed doet en het paard krijgt een slechte ervaring dan blijf je daar lang last van hebben. Terwijl ik ergens denk dat ze volgens mij in de meeste gevallen pas rare dingen gaan doen als ze gewend zijn aan een ruiter op de rug. Dus als ze wat sterker worden, de balans beter kunnen vinden. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Alleen vergt dit meer dan alleen rij ervaring, en dat onderschatten mensen veel te vaak. En vaak komen stakingen tot stand door onbegrip vanuit het paard of lichamelijke klachten, en bij onbegrip is er vaak ergens een stapje overgeslagen.

Welkom nieuwelingen ;).

Mijn ponytje komt zondag al, spannend!! Ik ben vergeten vandaag foto's te maken maar ondertussen kan ik al heerlijk relaxt op de haflinger rondstappen. Ik moet alleen wel op zoek naar 'n nieuw meisje voor haar want het huidige meisje heeft aangegeven te weinig tijd te hebben en aan de afgelopen maanden te zien werkte 't ook niet helemaal tussen die twee. ;)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:56

Wat ik bedoel met rijervaring is dat zoals ik zei mijn allebei de paarden heb gekregen toen ze licht dressuurmatig aangereden waren, verder kenden ze ook nog niets. Dus die heb ik ook zelf opgeleid. Diegene die ik laat komen zal waarschijnlijk ook alleen het allerbegin doen. Dus zitten en een beetje een stuur er op. Maar goed, omdat ik niet weet wat mij te wachten staat en ik hem zeker geen vervelende ervaring wil geven doe ik het dus ook niet zelf.

En vwb de lichamelijke klachten, voordat ik een zadel op leg laat ik de osteopaat komen (doe ik jaarlijks bij mijn paarden). Hij is net naar de tandarts geweest (voordat ik een bit in heb gedaan). Dus daarmee sluit ik al wel een boel uit denk ik.

Spannend zeg dat je pony zondag komt!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:58

SharonIndezz schreef:
overigens heb ik een vraag die een beetje offtopic is, maar die jullie misschien wel kunnen beantwoorden.

Rose haar hoeven slijten ontzettend hard, terwijl ik eigenlijk maar een klein stukje over de stenen moet naar land of paddock. Dus ben bang dat ze toch op ijzers moet. Dit zal voor haar de eerste keer worden, maar hoe reageren die jonge beesten bij jullie op beslaan? overigens is ze wel heel braaf bij de smid met bekappen.

Volgende week donderdag komt hij om te beoordelen hoe en wat.

Ik denk dat dat per paard verschillend is. Mijn merrie gaf er niets om en onze ruin vond het allemaal heel erg spannend. Nog steeds staat hij te blazen als het vuur aan gaat en de boel gaat roken. Maar de hoefsmit speelt daar ook een grote rol in vind ik. We hebben eerst een hoefsmit gehad die geen geduld had met onze ruin en heeft hem ook verwond daardoor. Bij de hoefsmit die we nu hebben blaast hij alleen wat.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:02

Oh, ik had het ook over het allerbegin hoor. Super dat je daar hulp bij krijgt toch!

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:02

Rose is wel vrij snel gestressed, maar onze smid is ontzettend geduldig en neemt ook alle tijd, voor paarden die het spannend of eng vinden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:03

hoi

ik ga me hier ook melden en een poging doen om bij te lezen en hoop hier ook wat tips te vinden die ik over enkele maanden terug kan gebruiken.

ik ben gevraagd om een 3-jarige merrie zadelmak te maken en in te rijden. Nu heb ik wel ervaring met het inrijden van jonge pony's en paarden, maar ben nog nooit van nul begonnen. (Altijd geholpen met longeren en wennen, maar altijd eerst iemand anders er 2-3x op aan de longe) Dus ik ben benieuwd wat dat gaat geven...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 17:50

Ik had iemand nodig om de longe vast te houden zodat ik kon gaan hangen en later zitten. Daarna moest ze me moed inpraten als hij wat mans werd (viel wel mee maar dan moet je wel gelijk voorwaarts rijden terwijl ik het liefste af zou stappen).

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:01

als jullie er trouwens helemaal alleen voor staan met een paard zadelmak maken, hoe pakken jullie dat dan aan? ''gewoon'' erop gaan zitten en dan proberen weg te rijden? dus niet met hulp van iemand aan de longe etc. hier ben ik wel benieuwd naar

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 08:49

SharonIndezz schreef:
als jullie er trouwens helemaal alleen voor staan met een paard zadelmak maken, hoe pakken jullie dat dan aan? ''gewoon'' erop gaan zitten en dan proberen weg te rijden? dus niet met hulp van iemand aan de longe etc. hier ben ik wel benieuwd naar

hihi, dan zou ik niets doen. Imo is dat vragen om ongelukken. Denk ook dat er weinig mensen zijn die het zo aanpakken.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:28

dat leek mij ook, maar ik meen ergens op bokt gelezen te hebben dat iemand ALLES op eigen houtje doet, maar kan het niet meer vinden :+