[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:23

WiskyBokjes schreef:
Ik heb het topic een beetje globaal door gelezen, maar niet echt antwoord kunnen vinden op mijn vraag.

Mijn paard gaat de laatste paar passen hard op de hindernis af. Hij springt dan als een 'buikschuiver' over de hindernis heen, maar na de sprong duikt hij heel erg naar beneden met zijn hoofd waardoor ik voorover word getrokken. Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn paard gewoon zijn eigen hoofd blijft dragen en na de sprong niet meteen misbruikt maakt van mijn te lange teugels (hij rent dan meteen weg)?

dat is moeilijk te zeggen zonder dat ik dat zie. Dat kan verschillende oorzaken hebben, varierend van ruiters fout tot rugpijn van het paard. Endaartussenin zitten ook nog wel een paar dingen. Sorry.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 01:29

Kijk, dat is nog eens service. Daar hou ik je aan.

Trouwens, misschien kan jij uitleggen hou je een parcours nou echt goed loopt. Heel veel mensen hier willen uitleg over afstanden in lijntjes en tussen balkjes, dus ik denk dat het handig is om ook het parcourslopen te behandelen.
Wanneer is een lijntje lang, wanneer is een lijntje kort, maakt het wat uit of het oxer-stijl of stijl-oxer is, enz.? Loop je de afstanden in meters of in galopsprongen? Enz. Enz.
Volgens dat wetenschappelijke onderzoek waar jij naar linkte, kijken toppers anders dan non-toppers, dus ik trek dat voor het gemaak even door naar het parcourslopen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:29

clarence schreef:
Kijk, dat is nog eens service. Daar hou ik je aan.
Trouwens, misschien kan jij uitleggen hou je een parcours nou echt goed loopt. Heel veel mensen hier willen uitleg over afstanden in lijntjes en tussen balkjes, dus ik denk dat het handig is om ook het parcourslopen te behandelen.
Wanneer is een lijntje lang, wanneer is een lijntje kort, maakt het wat uit of het oxer-stijl of stijl-oxer is, enz.? Loop je de afstanden in meters of in galopsprongen? Enz. Enz.
Volgens dat wetenschappelijke onderzoek waar jij naar linkte, kijken toppers anders dan non-toppers, dus ik trek dat voor het gemaak even door naar het parcourslopen.

Wat ik doe als ik parcours loop is dat ik met de rug tegen de hindernis ga staan, en neem dan anderhalve pas. Vanaf daar ga ik tellen. Dus iedere 3,5 meter is een galopsprong. (Het is makkelijk om per 7 te meten anders moet je steeds een half pasje nemen).
Zo blijf ik doorlopen tot ik bij de volgende sprong kom. Als ik dan bij de volgende sprong kom, dan zou er nog ongeveer 1,5 pasje over moeten zijn tot de daadwerkelijke sprong. Mocht ik bijvoorbeeld daar zien dat er nog 2 passen over zijn, dan weet ik dat dat lijntje ietsjes vooruit is. Kom ik daarentegen op minder dan de genoemde 1,5 pas uit, dan is het dus ietsjes verkorten. Kom je op bijv 2,5 pas uit, dan is het ietsjes meer vooruit, dan bij 1,5. En kom ik praktisch al tegen de sprong aan met mn laatste meetpas, dan weet ik dat dat dus ietsjes meer terug is. Let wel! Op een parcours van 1.50 zal een afstand niet hetzelfde zijn als op een parcours van 1.00 mtr. Als ezelsbruggetje kun je aanhouden dat de afzet ongeveer plaats moet vinden net zo ver van de hindernis als deze hoog is. Dat geldt ook voor de landing. Een landing zal ongeveer net zo ver na de hindernis zijn als dat deze hoog is. Dus als ik in een lijntje bij een parcours van 1.50 mtr. 4 normale galopsprongen meet (14 meter), dan zal op een parcours van 1.00 mtr datzelfde lijntje 4 galopsprongen ietsjes vooruit zijn. Moet ik op een 1.50 parcours in zo'n lijntje terug, dan zal op een parcours van 1.00 mtr dat een normaal lijntje zijn.
Er zijn 2 systemen. De door mij beschreven, en je hebt ook ruiters die met de rug tegen de sprong gaan staan, dan meten ze precies wat de afstand is naar de voet van de volgende, en zij rekenen dan uit hoeveel galopsprongen het zijn. persoonlijk vind ik dat te veel onthouden en rekenarij, vandaar dat ik de eerste gebruik.

TIP: Meet met een meetlat een meter af, en kijk dan wat voor een pas je moet nemen om een meter te overbruggen. Dus van de hak van de voet tot de punt. Een kleiner persoon zijn natuurlijke pas zal korter zijn dan dat van een lang persoon.

Anoniem

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:39

Ik neem aan dat je met parcourslopen ook rekening houdt met wat voor paard je het parcours gaat rijden?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:44

Joolien schreef:
Ik neem aan dat je met parcourslopen ook rekening houdt met wat voor paard je het parcours gaat rijden?

Een beetje, maar heel veel marge heb je niet wat dat betreft. Wat voor type paard je ook hebt, de afstand van de ene sprong naar de andere zal toch in het aantal galopsprongen gereden moeten worden in wat er voor staat.
Wel is het zo dat hoe minder galopsprongen een lijntje heeft, des te minder marge heb je. Je kunt je voorstellen dat het op een lijntje van 3 galopsprongen bijna onmogelijk is om er 4 te rijden, terwijl als dat lijntje 6 galopsprongen heeft, dan is 7 ook goed mogelijk. Ook is het zo dat als je dat soort 'extra' galopsprongen te vaak doet in een parcours, je vaak tijdsoverschrijding zult krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:48

MarcelDufour schreef:
Joolien schreef:

Een beetje, maar heel veel marge heb je niet wat dat betreft. Wat voor type paard je ook hebt, de afstand van de ene sprong naar de andere zal toch in het aantal galopsprongen gereden moeten worden in wat er voor staat.
Wel is het zo dat hoe minder galopsprongen een lijntje heeft, des te minder marge heb je. Je kunt je voorstellen dat het op een lijntje van 3 galopsprongen bijna onmogelijk is om er 4 te rijden, terwijl als dat lijntje 6 galopsprongen heeft, dan is 7 ook goed mogelijk. Ook is het zo dat als je dat soort 'extra' galopsprongen te vaak doet in een parcours, je vaak tijdsoverschrijding zult krijgen.

Ja op die fiets.
Ik ga graag naar grote evenementen en kijk dan hoe de springruiters de lijnen rijden en dat verschilt nog heel vaak!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:03

Joolien schreef:
Ja op die fiets.
Ik ga graag naar grote evenementen en kijk dan hoe de springruiters de lijnen rijden en dat verschilt nog heel vaak!

Dan moet je maar eens opletten dat dat vooral op de wat langere lijnen is. op de kortere kun je bijna niet anders dan doen wat er staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:05

MarcelDufour schreef:
Joolien schreef:
Ja op die fiets.

Dan moet je maar eens opletten dat dat vooral op de wat langere lijnen is. op de kortere kun je bijna niet anders dan doen wat er staat.

Dat begrijp ik, ik bedoel ook de lijnen met 5/6 galopsprongen. Meestal ook met een wending erin.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:08

Joolien schreef:
Dat begrijp ik, ik bedoel ook de lijnen met 5/6 galopsprongen. Meestal ook met een wending erin.

Klopt, die met een wending er in daar kun je nog iets meer doen. Je kunt de wending in de binnen- maar ook in de buitenbocht nemen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 13-02-10 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:08

Vind jij het belangrijk het omspringen in galop dat het al bij de basis van een springpaard aangeleerd word.
Ik vond altijd dat het in duitsland met de lessen zoveel aandacht aan word geschonken.
Ik kom het hier veel minder tegen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:11

Elsskippy schreef:
Vind jij het belangrijk het omspringen in galop dat het al bij de basis van een springpaard aangeleerd word.
Ik vond altijd dat het in duitsland met de lessen zoveel aandacht aan word geschonken.
Ik kom het hier veel minder tegen.

Ja, want dat is heel belangrijk. Maar een goed paard met veel balans, die heeft dit van nature.
Ik kijk daar naar als ik een paard ga kopen. Ze moeten dat voor mij van nature hebben.
Zo heb je ook paarden die, als je ze longeert, bijna altijd kruislings galloperen. Die wil ik ook niet hebben.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:41

MarcelDufour schreef:
anjore schreef:
Wat een ontzettend leuk en boeiend topic dit!
Ik zag je naam voorbij komen en dacht, he die ken ik nog. Ik kwam een tijd terug ( een hele tijd ;) ) altijd met een springruiter mee naar de les en wedstrijden in Asten. In de tijd dat Albert Voorn en Piet Raaijmakers daar nog stonden, en Piet jr nog een heel klein Pietje was. Leuke tijd was dat. Als ik me goed herinner had je toen o.a. een roodschimmel.. Ramona?
Een aantal namen uit die tijd kom ik nog regelmatig tegen. Jou heb ik eigenlijk nooit meer gezien. Leuk dat je hier nu op duikt!

Waarschijnlijk bedoel je Asten Heusden, De Witte Vallei, want Albert heeft nooit in Asten gestaan. In Asten stonden Piet Raijmakers, Eric v/v Vleuten en ik.

Beetje off topic maar leuk om te lezen: mijn dochter gaat 21 feb. har eerste B-parcours rijden in Asten bij manege Heijligers! Daarom ben ik nu fanatiek aan het lezen op zoek naar tips want we hebben maar zelden kans op een echte springles. Ik ga van de week al wat toepassen. Ik kom vast binnenkort terug met vragen.

Enne, welkom terug in oog en hart! Heel stimulerend topic, vooral voor een moeder die het spingen van een kind nog wat spannend vind omdat ze meteen op 90 cm moet beginen :P

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:49

M_Vainqueur schreef:
Als ik erop zit, dan voelt het zeker niet als 'over'voorzichtig.(ben geen geweldige ruiter maar kan nog aardig wat voelen :P) Het is meer echt een gevoel van een handrem die die erop zet boven de sprong. Na de sprong valt die echt terug, als je niet genoeg been blijft geven valt die ook echt in draf. Wat ik uit ervaring vind lijken is dat 'over'voorzichtige paarden na de sprong juist meer willen 'wegrennen' van de sprong. Dus omhoog springen en daarna dicht achter de hindernis landen en dan snel wegwezen.
Ik denk dat we het maar eens moeten proberen aanpakken met een galopbalkje na de sprong of een in-uitje. Nu kun je natuurlijk iets spelen met het balkje erachter: Als je hem op een normale afstand legt is het natuurlijk allemaal heel makkelijk en hoeft die nog niet na te denken over het vooruit gaan. Nu denk ik dus: óf iets krapper erachter waardoor die sneller weer van de grond moet afkomen. Of juist ietsje breeder waardoor die zijn galopsprong moeten rekken waardoor die leert vooruit weg te springen na de sprong.
Ik ben benieuwd wat jij ervan denkt.

Doe voorzichtig met zo'n balkje achter de sprong!! Ik doe het nooit, maar ik weet dat het gedaan wordt. Het gevaar zit er in dat je paard er op landt, en de kans is zeer groot dat hij dan heel zwaar geblesseerd raakt. In-uitjes zou inderdaad veel beter zijn, want daar bestaat het door mij genoemde gevaar niet.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 12:54

Martie schreef:
Beetje off topic maar leuk om te lezen: mijn dochter gaat 21 feb. har eerste B-parcours rijden in Asten bij manege Heijligers! Daarom ben ik nu fanatiek aan het lezen op zoek naar tips want we hebben maar zelden kans op een echte springles. Ik ga van de week al wat toepassen. Ik kom vast binnenkort terug met vragen.

Enne, welkom terug in oog en hart! Heel stimulerend topic, vooral voor een moeder die het spingen van een kind nog wat spannend vind omdat ze meteen op 90 cm moet beginen :P

Als je nou een adres zoekt waar ze echt super les krijgt, dan is het bij Heijligers. Daar hebben ruiters als Piet Raijmakers, Eric v/d Vleuten en ikzelf, de basisbeginselen geleerd. Bijna alles wat ik hier beschreven heb, wordt daar onderwezen. Het liefst dan de lessen van Andre Heijligers, maar ik weet niet zeker of die uberhaupt nog les geeft.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 13:56

Sorry dat ik de afbeeldingen niet heb gepost. het boek blijkt nog in een doos opgeborgen te zijn. Ik dacht dat ik het al in de kast had staan. Maar blijkbaar heb ik een grotere colectie boeken dan ik dacht (ik vond de kast al zo vol staan). Ik zal in de komende dagen af en toe eens een doos open maken. Als ik het tegen kom plaats ik het alsnog.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:12

MarcelDufour schreef:
Martie schreef:

Als je nou een adres zoekt waar ze echt super les krijgt, dan is het bij Heijligers. Daar hebben ruiters als Piet Raijmakers, Eric v/d Vleuten en ikzelf, de basisbeginselen geleerd. Bijna alles wat ik hier beschreven heb, wordt daar onderwezen. Het liefst dan de lessen van Andre Heijligers, maar ik weet niet zeker of die uberhaupt nog les geeft.

Kan ik beamen, mijn dochter krijgt daar nu ook les. Van Eric, op een pony van daar. Maar ze hebben er lessen op maat voor iedereen volgens mij. Of
Andre nog les geeft weet ik niet...

En Marcel, ik bedoel inderdaad Asten Heusden bij de Witte Vallei. Hein Vogels kwam daar met paarden van Martien Martens en met dat clubje ging ik vaak mee. Was een leuke tijd.Ik kan me nog wel wat komische situaties uit die tijd herinneren...

En nou ga ik weer verder lezen.. ben nog niet helemaal bij.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:21

Malenka schreef:
Sorry dat ik de afbeeldingen niet heb gepost. het boek blijkt nog in een doos opgeborgen te zijn. Ik dacht dat ik het al in de kast had staan. Maar blijkbaar heb ik een grotere colectie boeken dan ik dacht (ik vond de kast al zo vol staan). Ik zal in de komende dagen af en toe eens een doos open maken. Als ik het tegen kom plaats ik het alsnog.

Helemaal goed hoor, ik ben al lang blij dat je de moeite doet.

even een mededeling van huishoudelijke aard. Soms duurt het wat langer dat ik antwoord geef, daar ik mijn berichten vanaf een mobiele telefoon stuur als ik onderweg ben, en de laatste dagen laat de kwaliteit van de verbinding te wensen over. Maar hoe lang het ook duurt, ik antwoord iedere vraag die ik tegenkom

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:24

MarcelDufour schreef:
Martie schreef:

Bedankt voor de tip! Als we er toe komen (hebbn geen eigen trailer dus moet steeds van kennis gebruiken) zal ik het zeker daar proberen. Onze instructrice was er ook heel positief over. Ken je Veri Vervoordeldonk misschien? Ik weet dat zij er vroeger ook kwam maar zij is de dressuur ingegaan. Laat maar als dit te veel off topic is, bedenk ik mij overigens :o Ik vind dit trouwens een zeldzaam goed topic! Erg bedankt voor al je inzet hier!
Nu even verder lezen, ben pas op blz. 9!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:25

Marcel schreef:

Anjore schreef:
Kan ik beamen, mijn dochter krijgt daar nu ook les. Van Eric, op een pony van daar. Maar ze hebben er lessen op maat voor iedereen volgens mij. Of
Andre nog les geeft weet ik niet...

En Marcel, ik bedoel inderdaad Asten Heusden bij de Witte Vallei. Hein Vogels kwam daar met paarden van Martien Martens en met dat clubje ging ik vaak mee. Was een leuke tijd.Ik kan me nog wel wat komische situaties uit die tijd herinneren...

En nou ga ik weer verder lezen.. ben nog niet helemaal bij.

haha...Eric zal wel volgens de filosofie van zijn vader les geven, dus dat zit wel goed.
Ja, leuke tijden waren dat met Hein Vogels en al die anderen.
Je zal tijdens het lezen merken dat het meeste je bekend voor komt van de manier waarop je dochter nu les krijgt.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 14:49

Ik ben helemaal bijgelezen en ook van mij complimenten voor dit interessante topic!

Nu vraag ik me af met dat parcourslopen... dan reken je met 3,5 meter voor een galopsprong. Wanneer je balken legt reken je elke keer met 3 meter.... Ik heb ook geleerd om uit te gaan van 3,6 meter voor een standaard galopsprong....

Waarom leg je de balken zo kort?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:07

yvetjes schreef:
Ik ben helemaal bijgelezen en ook van mij complimenten voor dit interessante topic!

Nu vraag ik me af met dat parcourslopen... dan reken je met 3,5 meter voor een galopsprong. Wanneer je balken legt reken je elke keer met 3 meter.... Ik heb ook geleerd om uit te gaan van 3,6 meter voor een standaard galopsprong....

Waarom leg je de balken zo kort?

Omdat je tussen de balken geen galopsprong hebt (ja 2 halve). Je maakt dan steeds een galopsprong over een balkje, voor het balkje 1,5 meter en na het balkje 1,5 meter. Bij de volgende galopsprong ga je alweer over het volgende balkje.

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:10

Uiteraard, maar waarom is een galopsprong over een balkje een halve meter korter dan een gewone galopsprong volgens jou?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:15

yvetjes schreef:
Uiteraard, maar waarom is een galopsprong over een balkje een halve meter korter dan een gewone galopsprong volgens jou?

Om je paard zijn sprongen kleiner te laten maken denk ik.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:17

volgens mij moet je balken zien als een lijn in-uitjes en die staan ook op 3 meter. Eigenlijk vraag je je paard iedere keer een 'sprong' te maken over een balkje. Alleen omdat het een balkje is, is een echte sprong niet noodzakelijk

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 15:43

3 meter afstand is bedoeld vanuit de draf inkomend door bv.een kruisje.
Vanuit galop inkomend liggen de balken uiteraard iets verder.