Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:57

Ik heb dat ook nooit gesnopen, hoor Kiwiko!!!

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:02

KiWiKo schreef:
naar je hand zetten..................

ZOOOOO een ONTZETTEND stom zinnetje Lachen Lachen een jong paard naar je hand zetten.......... denk daar nou eens over na!

De meeste handen van mensen die dit zeggen hebben geen flauw idee wat een paard nou eigenlijk is........ een paard is namelijk een individu, en met een individu hou je rekening met diens individuele eisen, karakter en wensen. WAT nou naar je hand zetten.......... ??? Snap ik niks van.

Gewoon een paard correct inrijden is voldoende..... rekening houdend met het individuele paard en diens karakter.

Ik heb altijd het idee bij mensen die vinden dat ze een jonkie naar hun hand moeten zetten dat ze helemaal niks van het wezen paard begrijpen, want ze kunnen niet met een ouder geduldig, begripvol, foutenvergevend paard overweg..... dus moeten ze maar een jonkie kopen want die is niet verpest (lees vergeeft hun hun fouten) .........en reageert niet op die onterechte hiel in hun flanken, of die flosbeweging om te stoppen.......

en van welke mensen krijg je als corrigeerder altijd de paarden binnen als ze 4 a 5 jaar oud zijn................. juist Haha! Haha!

Ja ha ha ha... idd een goede.. grootste categorie "klusgevallen" komt uit die hoek Knipoog

Ik heb ruim 20 jaar ervaring in de peerdjes en heb een jaar geleden voor de eerste keer een jonkie gekocht.... Haha! Ik durfde het nu eindelijk wel eens aan Haha! Haha! Voor die tijd heb ik voornamelijk geleerd, gekeken en nog een keer geleerd. Oh ja, en geleerd natuurlijk. Ook paarden gehad, maar altijd leerpaardjes, of wat oudere exemplaren van een jaar of 7, 8. Beviel ook prima hoor, en idd een stuk vergevingsgezinder.

Nu durfde ik het wel eens aan een jonkie te beleren en zelf op te leiden, simpelweg omdat ik nu 99% zeker weet dat ik het goed ga doen. Omdat ik die fluwelen handjes heb, die stille beenligging, zachte hulpen kan geven. Kortom - het paard kon opleiden zoals ik het graag zou willen zien - ultra gevoelig. Ik flos niet en ros niet. En de weg daarnaartoe is zoooooooo lang. Haha! En dan NOG leer ik iedere dag weer van mijn jonge paard, want ook al denk je het te weten, de verassing blijft komen.

En zolang je daarvoor open blijft staan, is er niets aan de hand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:11

Toen ik nog volop in de paarden zat, leerde ik ook iedere dag weer............ er ging geen dag voorbij dat ik niet s'avonds in mijn bed lag en lag te bedenken hoe ik dingen anders, beter, duidelijker kan doen........ waarom dit paard net effe anders reageerde dan AAAAAAAAl die andere paarden, waarom dit nou net wel goed uitpakte bij paard x, en paard y helemaal niet.......

waarom, waarom, waarom, waarom........ Dat is ook wel het leuke van werken met paarden, elke dag weer een uitdaging, elke dag weer leren........ Ik heb al met al een kleine 25 jaar in de paarden gewerk, honderden zo niet duizenden door mijn handen heen gegaan........ en er is niet een dag, nu ook nog niet!, dat ik niet geleerd heb........ het is zo mooi.......

Je creativiteit wordt op een gegeven moment zo aangesproken, want naarmate je beter wordt in je werk krijg je ook meer rare gevalletjes, die net effe niet in het boekkie staan vermeld........ en dan ga je proberen....... je leert grenzen trekken.

Ik heb van mijn leven nog geen dag spijt gehad (mijn lijf is het daar niet mee eens overigens Haha! ) maar hemellief, wat een heerlijke tijd.........

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:12

Al heb je er 100 beleerd, van ieder paard kun je weer wat leren. Dat is (vind ik tenminste) het mooie van paarden. Ze kunnen soms zo verrassend uit de hoek komen. Tuurlijk zijn de grote lijnen hetzelfde, maar het individu aan het paard, het karakter maakt het voor mij zo mooi...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:13

Precies dat wat je nu net beschrijft Kiwiko, dat heb ik dus ook... Dat in bed liggen en nadenken, het genot en plezier als alles toch later ging kloppen. Man, wat zijn het toch geweldige wezens... Paarden...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:17

hihi inderdaad, als het puzzeltje op zn plaats viel.......... en je uiteindelijk rendement haalt uit al dat nadenken Lachen

en mannn dan ga je ineens sprongen vooruit maken, heeft alles en iedereen er weer plezier in........ en dan zie je een blij en gelukkig paard, die graag zn dingetje voor het wezen mens doet........ en dan ben ik helemaal blij Haha! Haha!

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:55

KiWiKo schreef:
hihi inderdaad, als het puzzeltje op zn plaats viel.......... en je uiteindelijk rendement haalt uit al dat nadenken Lachen

en mannn dan ga je ineens sprongen vooruit maken, heeft alles en iedereen er weer plezier in........ en dan zie je een blij en gelukkig paard, die graag zn dingetje voor het wezen mens doet........ en dan ben ik helemaal blij Haha! Haha!

Jammer eigenlijk dat een mensenleven te kort is om alles te leren.... dat zou pas mooi zijn!

Ik heb ooit les gehad van iemand die zei: Als je met paarden omgaat, moet je je "haast-jasje" uittrekken... hoe waar. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 19:58

yep Lachen Lachen helemaal waar!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:00

Ik lees hier echt hele wijze dingen! Vind het een mooie discussie.
Zelf heb ik ook een jong paardje gekocht. Misschien niet genoeg ervaring (waarschijnlijk niet Clown), en dat was ook mijn grote twijfel. Ik heb dan ook een expert op het gebied van (jonge) paarden ingeschakeld. Mocht ik de fout ingaan, wordt ik gelijk gecorrigeerd. Zo is het voor mij ook een hele goede (en mooie) ervaring hoop ik.
Laatst bijgewerkt door muppetmayo op 10-11-08 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:09

Goed van je muppetmayo. Dat is de manier om het zelf te leren. Iemand erbij die je goed corrigeert en je voort helpt!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:13

ik heb ook een 2 jarige staan. Was zeker niet de bedoeling maar hij moest weg en ik wilde hem niet laten gaan, heb echt een klik met hem. Echt een paardje voor mij, qua uiterlijk en karakter en niet onbelangrijk, hij heeft mij als eigenaar goedgekeurt. Nou heb zelf wel iets ervaring met jonge paarden maar zeker niet veel. Ga hem wel zelf inrijden maar met het motto: ken je eigen beperkingen! Mensen om me heen die er heel wat meer ervaring mee hebben is een must. Tot nu toe gaat de opvoeding erg goed! Meneer is van een angstig paardje veranderd in een zelfverzekerde, werkwillige en heel gezellige knol Haha! Doe ik blijkbaar het toch goed! Ondanks dat, en het feit dat ik al wel iets aan ervaring heb en ook redelijk wat met paarden in het algemeen, denk ik er geen seconde aan om hem zonder begeleiding te gaan beleren!!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:20

Tallie_Ho schreef:
Bij mij op stal staat er nu een jong dier, ook een fjord.. Eigenaresse heeft zelf hooguit een jaar op de manege gelest. Dit geld ook voor haar zoon. Beiden hebben nog niet eens een nette, onafhankelijke zit, niet voldoende kennis en denken nu een fjord in te kunnen rijden van net 3.

Ik heb het gisteren aan zitten kijken, dit paardje is met een half jaar, misschien minder een levensgevaarlijk ongeleidde projectiel.. Dit paardje heeft in 20 minuten tijd meer gebokt als mijn fjord in 5 jaar tijd, liep zijn eigen rondjes, gooide het jongetje uit het zadel, op een hek afstieren en ineens de andere kant oprennen enz..

Heb haar aangegeven dat het paard steeds sterker gaat worden en op ten duur toch wel onhandelbaar, wat ze er mee doet, moet ze zelf weten..

Als ze nou goede begeleiding zoeken en de komende maanden alleen onder toezicht erop stappen (en het liefst in het begin zelfs geholpen worden met opvoeding vanaf de grond, want ik heb zo'n idee dat dat ook niet helemaal goed gaat) dan kan het nog in orde komen...

Maar helaas zijn de meeste mensen daar wat te eigenwijs voor.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 20:59

Ik heb nog wel mooi voorbeeldje voor naar je hand zetten. Mijn 15 jarige penny-liefde kwam dus weer na bijna 10 jaar op mijn pad. Meneer had paar eigenaren gehad sinds ik hem uit het oog was verloren. Ik kom daar rijden, ja zou sterrenkijker zijn altijd thiedeman om, etc. Nou ik erop zonder ding.. laat maar even kijken. Nou de foto's van toen loopt hij net zoals een duikboot net als 10 jaar daarvoor.
Hoezo naar je hand zetten... gewoon erop gaan zitten en rijden Knipoog dat kan tenminste ook bij een volwassen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:51

KiWiKo schreef:
naar je hand zetten..................

ZOOOOO een ONTZETTEND stom zinnetje Lachen Lachen een jong paard naar je hand zetten.......... denk daar nou eens over na!

De meeste handen van mensen die dit zeggen hebben geen flauw idee wat een paard nou eigenlijk is........ een paard is namelijk een individu, en met een individu hou je rekening met diens individuele eisen, karakter en wensen. WAT nou naar je hand zetten.......... ??? Snap ik niks van.

Gewoon een paard correct inrijden is voldoende..... rekening houdend met het individuele paard en diens karakter.

Ik heb altijd het idee bij mensen die vinden dat ze een jonkie naar hun hand moeten zetten dat ze helemaal niks van het wezen paard begrijpen, want ze kunnen niet met een ouder geduldig, begripvol, foutenvergevend paard overweg..... dus moeten ze maar een jonkie kopen want die is niet verpest (lees vergeeft hun hun fouten) .........en reageert niet op die onterechte hiel in hun flanken, of die flosbeweging om te stoppen.......

en van welke mensen krijg je als corrigeerder altijd de paarden binnen als ze 4 a 5 jaar oud zijn................. juist Haha! Haha!

AMEN!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:56

Precies. Helemaal niks niet naar je hand zetten, want dat werkt niet en kan niet.
De Engelsen hadden dat al lang door. Zowel in de honden- als paardensport is "will to please" een veelgebruikte term daar. Een paard heeft "will to please" naar de baas toe, net als een hond en zodra je weet wat dat inhoudt en hoe dat werkt, kom je ver. Echt heel ver.

N.B. eerste kandidaat koper heeft zich gemeld en eerlijk gezegd hoop ik dat dat over een tijdje de gelukkige nieuwe eigenaar van mijn projectje gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:02

'Will to please' ga dat maar eens uitleggen aan de 'hij-doet-het-niet-brigade.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:04

De "hij doet het niet brigade" zal het nooit begrijpen vrees ik, Lovely.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:05

Misschien wel... Als ze een paar jaar ouder en wijzer worden Lachen.

Maar dan komen er weer nieuwe in de plaats No Cheer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:07

Ach, het houdt me wel van de straat en uit de kroeg, zo moet je het ook weer zien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:24

lindake schreef:

Soms schuiven ze op naar de 'maar hij kan het wel-brigade'. Ongeveer net zo erg, maar het klinkt als een stap vooruit voor sommigen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:28

hihi de kan het wel maar hij plaagt me brigade Haha! Haha!

en dan heb ik net nog wel een nieuw halster gekocht.............

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:29

Lovely schreef:
lindake schreef:

Soms schuiven ze op naar de 'maar hij kan het wel-brigade'. Ongeveer net zo erg, maar het klinkt als een stap vooruit voor sommigen.

Dat klinkt even ernstig...

Ragdollcat

Ik heb het hele topic gelezen, heel leuk en leerzaam.

Ik had vroeger dravers ingereden, dat ging makkelijk want van sulky met tuig om, naar zadel en ruiter, is niet zo'n schok/grote stap voor deze dravers, zodat ik ook af en toe op ze kan rijden op de eigen drafbaan, want ik durf er niet achter op een sulky, hihihi, ik vind erachter doodeng dan zit ik er veel liever erop.

En mijn eerste paard, een Volbloed arabier, kon ik met gemak zadelmak en bitwijs maken, omdat we elkaar vertrouwen en al vriendjes zijn, ik had hem gekocht toen hij 1 jaar was en zadelmak gemaakt met 3 jaar en met 3 jaar en 5 maanden oud, begon ik met het inrijden(2 x per week 20 a 30 minuten), toen liet ik het over aan een ander, om de eerste keren erop te komen en te zitten, want ik was veel te zenuwachtig en dat voelde mijn arabier natuurlijk en dan wordt hij dat ook, en dan moet je het overlaten aan een ander, pas toen hij al voor de 2e keer was bereden, kon ik weer verder zelf doen, hij is zo braaf, gewoon voorzichtig erop en rijden maar, nooit had hij gebokt of wat dan ook, ook niet bang, echt een lief paard, dus in dit geval is vriendschap en vertrouwen ook belangrijk om het inrijden plezierig te laten verlopen, dat verschilt natuurlijk per paard en situatie.

Helaas was er op zelfde stal als waar mijn arabier stond, ook een geval, dochter van de eigenaar van de stallen, had een maand een paard op stal om het weer goed te krijgen, dat paard was erg bang voor het zadel en het aansingelen en van het op en neer gaan van de stijbeugels van de stijbeugelriemen, en dat alleen maar omdat de eigenaresse van dat paard erg extreem angstig deed, dan wordt dat paard ook erg bang, en kon ze niet eens het dier inrijden, en of zadelen, zo bang was ze, dan gaat dat beest op hol, dus ging de dochter ermee aan de slag, niks aan de hand, wel bij de eerste keren angstig, maar het ging heel snel over, omdat ze niet bang is en weet wat ze doet en dat geeft het dier ook weer vertrouwen en binnen een week kon ze er gewoon mee rijden, en de eigenaresse helaas niet, dus werd het verkocht, dus het ligt ook aan de persoon, of je doet of het normaal is en doet rustig, dan gaat het goed, maar als je alles met angst doet dan gaat het fout, dat is wat ik zelf zie en meemaak.

Casarell

Haha, wat een stellingen, moet er eigenlijk wel om lachen, ookal is het diep triest..

Hij doet het niet-> hij kan het wel-> .... stomme knol..-> hij wil het niet......

En hoe zou dat nou komen??
Afdwingen werkt alleen als het rechtwaardig is, en dat is het in de meeste gevallen niet..
Alleen als je je paard eerlijk en met respect behandeld, zal het dier alles voor je doen..
Maar voor sommigen is dat zo moeilijk te begrijpen..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:37

Nou, ik ben dus opgegroeid met het idee van dat een paard behoort te luisteren. Goedschiks of kwaadschiks. Maakte niet uit. Ben zo blij dat ik na mijn kinderjaren er al snel achter kwam dat dat op een andere manier hoort en dat dat ook nog eens veel meer vruchten afwerpt, maar degene die mij dus de eerste jaren heeft "opgeleid" is helaas nog steeds zo en staat hier in de buurt als zeer paardonvriendlijk bekend, maar niemand die hem wat durft te zeggen, want de mens is ook niet veilig voor hem..