Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:naar je hand zetten..................
ZOOOOO een ONTZETTEND stom zinnetje![]()
een jong paard naar je hand zetten.......... denk daar nou eens over na!
De meeste handen van mensen die dit zeggen hebben geen flauw idee wat een paard nou eigenlijk is........ een paard is namelijk een individu, en met een individu hou je rekening met diens individuele eisen, karakter en wensen. WAT nou naar je hand zetten.......... ??? Snap ik niks van.
Gewoon een paard correct inrijden is voldoende..... rekening houdend met het individuele paard en diens karakter.
Ik heb altijd het idee bij mensen die vinden dat ze een jonkie naar hun hand moeten zetten dat ze helemaal niks van het wezen paard begrijpen, want ze kunnen niet met een ouder geduldig, begripvol, foutenvergevend paard overweg..... dus moeten ze maar een jonkie kopen want die is niet verpest (lees vergeeft hun hun fouten) .........en reageert niet op die onterechte hiel in hun flanken, of die flosbeweging om te stoppen.......
en van welke mensen krijg je als corrigeerder altijd de paarden binnen als ze 4 a 5 jaar oud zijn................. juist![]()
KiWiKo schreef:hihi inderdaad, als het puzzeltje op zn plaats viel.......... en je uiteindelijk rendement haalt uit al dat nadenken![]()
en mannn dan ga je ineens sprongen vooruit maken, heeft alles en iedereen er weer plezier in........ en dan zie je een blij en gelukkig paard, die graag zn dingetje voor het wezen mens doet........ en dan ben ik helemaal blij![]()
Tallie_Ho schreef:Bij mij op stal staat er nu een jong dier, ook een fjord.. Eigenaresse heeft zelf hooguit een jaar op de manege gelest. Dit geld ook voor haar zoon. Beiden hebben nog niet eens een nette, onafhankelijke zit, niet voldoende kennis en denken nu een fjord in te kunnen rijden van net 3.
Ik heb het gisteren aan zitten kijken, dit paardje is met een half jaar, misschien minder een levensgevaarlijk ongeleidde projectiel.. Dit paardje heeft in 20 minuten tijd meer gebokt als mijn fjord in 5 jaar tijd, liep zijn eigen rondjes, gooide het jongetje uit het zadel, op een hek afstieren en ineens de andere kant oprennen enz..
Heb haar aangegeven dat het paard steeds sterker gaat worden en op ten duur toch wel onhandelbaar, wat ze er mee doet, moet ze zelf weten..
KiWiKo schreef:naar je hand zetten..................
ZOOOOO een ONTZETTEND stom zinnetje![]()
een jong paard naar je hand zetten.......... denk daar nou eens over na!
De meeste handen van mensen die dit zeggen hebben geen flauw idee wat een paard nou eigenlijk is........ een paard is namelijk een individu, en met een individu hou je rekening met diens individuele eisen, karakter en wensen. WAT nou naar je hand zetten.......... ??? Snap ik niks van.
Gewoon een paard correct inrijden is voldoende..... rekening houdend met het individuele paard en diens karakter.
Ik heb altijd het idee bij mensen die vinden dat ze een jonkie naar hun hand moeten zetten dat ze helemaal niks van het wezen paard begrijpen, want ze kunnen niet met een ouder geduldig, begripvol, foutenvergevend paard overweg..... dus moeten ze maar een jonkie kopen want die is niet verpest (lees vergeeft hun hun fouten) .........en reageert niet op die onterechte hiel in hun flanken, of die flosbeweging om te stoppen.......
en van welke mensen krijg je als corrigeerder altijd de paarden binnen als ze 4 a 5 jaar oud zijn................. juist![]()
lindake schreef:Misschien wel... Als ze een paar jaar ouder en wijzer worden.
Maar dan komen er weer nieuwe in de plaats
Lovely schreef:lindake schreef:Misschien wel... Als ze een paar jaar ouder en wijzer worden.
Maar dan komen er weer nieuwe in de plaats
Soms schuiven ze op naar de 'maar hij kan het wel-brigade'. Ongeveer net zo erg, maar het klinkt als een stap vooruit voor sommigen.