lisannee93 schreef:Wat heeft je instructrice als tips gegeven? Want het blijft moeilijk om op deze manier te helpen, zonder dat je het ziet...
Als ik het dus goed begrijp, moet je je teugels wat langer laten, dus een hele lichte verbinding met de mond? Hoe rem je hem af wanneer hij hard wil, dat kun je waarschijnlijk ook niet iets met je hand doen? Ik heb zelf een tijdje een pony gereden die het bit niet aan wilde nemen, hetgeen dat bij die pony erg goed geholpen heeft, was vooral de motor achter aan houden, dan liet ze het toe om contact te hebben met de mond en volgde ze mijn hand vanzelf wat meer.
Als ik het zo lees, vind ik het erg moeilijk om tips te geven. Misschien is het fijn voor hem om even helemaal terug te gaan naar de basis, dus heel simpel halt,stap,draf en galop. Lekker met een licht contact rondhobbelen tot er volledige controle is over het tempo. Daarna beginnen met buiging en vriendelijk eens vragen of hij wat wil zakken. Altijd afsluiten op een goed moment, al zit je er net een kwartiertje op.
Dan als laatste vraag nog; hoe is het paard tijdens het longeren?
edit: ik heb nu vooral gedacht aan een rijtechnisch 'probleem', maar is een medisch probleem al wel uitgesloten?
Paard is nogal gevoelig. Licht contact is dus voldoende!
Maar hem terugrijden gebeurd vaak met zit. Zwaar maken is voor hem al voldoende ( zwaar en lang vooral ) met daarbij een erg licht teugelcontact weet hij het wel..
Longeren gebeurd hier thuis niet. Ben er zelf niet zo geleerd in, heb er de juiste mogelijkheiden ook niet echt voor, en hij houdt niet van longeren ( daaronder valt dat hij gaat drijgen, dat niet echt af te leren is. Wordt dan heel boos, )
Dingen qua stem kent hij wel, dus dat is het probleem niet. Houding is dan ook juist.
Ik ben al vaker vanuit de basis weer helemaal begonnen. Al 3 x opnieuw, en hier staan we dan weer. Dit keer met begeleiding gelukkig.
Mijn instructrice helpt me gelukkig veel, en ik heb daar ook veel aan, soms gaan we met sprongen vooruit, en de volgende les weer achteruit. Maar het komt wel, maar ik dacht laat ik eens op bokt vragen, misschien zeggen die wel heel wat anders waar ik juist wel/niet wat aan heb...