Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lisannee93 schreef:Giolli: Heb je enig idee waardoor het komt dat hij weer omhoog komt en je overnieuw moet beginnen? Pakt hij wel goed het bit aan en volgt hij jouw hand? Wat bedoel je precies met overnieuw beginnen, is een keertje knijpen niet genoeg om hem dan weer te laten zakken? Heb je geen mogelijkheid tot het vragen aan de vorige berijder?
Sorry voor alle vragen, maar dan heb ik wat meer informatie!
edit: Ik heb even in je profiel gespiekt, je zit er netjes op en lijkt niet tegen te werken, je paardje lijkt je hand ook wel te volgen. Probeer niet met je handen richting je knieën te gaan rijden, maar richting je buik, dan is de lijn naar de mond van het paard natuurlijker. Maar het blijft een beetje lastig te beoordelen zo van achter de computer. Heb je geen les? Wat ik wel zie op de foto's is een paard dat wat op de voorhand loopt... Probeer de achterhand er actief onder te rijden, dus van achter naar voor. Dan moet de aanleuning ook wat fijner worden.
lisannee93 schreef:Wat heeft je instructrice als tips gegeven? Want het blijft moeilijk om op deze manier te helpen, zonder dat je het ziet...
Als ik het dus goed begrijp, moet je je teugels wat langer laten, dus een hele lichte verbinding met de mond? Hoe rem je hem af wanneer hij hard wil, dat kun je waarschijnlijk ook niet iets met je hand doen? Ik heb zelf een tijdje een pony gereden die het bit niet aan wilde nemen, hetgeen dat bij die pony erg goed geholpen heeft, was vooral de motor achter aan houden, dan liet ze het toe om contact te hebben met de mond en volgde ze mijn hand vanzelf wat meer.
Als ik het zo lees, vind ik het erg moeilijk om tips te geven. Misschien is het fijn voor hem om even helemaal terug te gaan naar de basis, dus heel simpel halt,stap,draf en galop. Lekker met een licht contact rondhobbelen tot er volledige controle is over het tempo. Daarna beginnen met buiging en vriendelijk eens vragen of hij wat wil zakken. Altijd afsluiten op een goed moment, al zit je er net een kwartiertje op.
Dan als laatste vraag nog; hoe is het paard tijdens het longeren?
edit: ik heb nu vooral gedacht aan een rijtechnisch 'probleem', maar is een medisch probleem al wel uitgesloten?
Giolli schreef:lisannee93 schreef:Wat heeft je instructrice als tips gegeven? Want het blijft moeilijk om op deze manier te helpen, zonder dat je het ziet...
Als ik het dus goed begrijp, moet je je teugels wat langer laten, dus een hele lichte verbinding met de mond? Hoe rem je hem af wanneer hij hard wil, dat kun je waarschijnlijk ook niet iets met je hand doen? Ik heb zelf een tijdje een pony gereden die het bit niet aan wilde nemen, hetgeen dat bij die pony erg goed geholpen heeft, was vooral de motor achter aan houden, dan liet ze het toe om contact te hebben met de mond en volgde ze mijn hand vanzelf wat meer.
Als ik het zo lees, vind ik het erg moeilijk om tips te geven. Misschien is het fijn voor hem om even helemaal terug te gaan naar de basis, dus heel simpel halt,stap,draf en galop. Lekker met een licht contact rondhobbelen tot er volledige controle is over het tempo. Daarna beginnen met buiging en vriendelijk eens vragen of hij wat wil zakken. Altijd afsluiten op een goed moment, al zit je er net een kwartiertje op.
Dan als laatste vraag nog; hoe is het paard tijdens het longeren?
edit: ik heb nu vooral gedacht aan een rijtechnisch 'probleem', maar is een medisch probleem al wel uitgesloten?
Paard is nogal gevoelig. Licht contact is dus voldoende!
Maar hem terugrijden gebeurd vaak met zit. Zwaar maken is voor hem al voldoende ( zwaar en lang vooral ) met daarbij een erg licht teugelcontact weet hij het wel..
Longeren gebeurd hier thuis niet. Ben er zelf niet zo geleerd in, heb er de juiste mogelijkheiden ook niet echt voor, en hij houdt niet van longeren ( daaronder valt dat hij gaat drijgen, dat niet echt af te leren is. Wordt dan heel boos, )
Dingen qua stem kent hij wel, dus dat is het probleem niet. Houding is dan ook juist.
Ik ben al vaker vanuit de basis weer helemaal begonnen. Al 3 x opnieuw, en hier staan we dan weer. Dit keer met begeleiding gelukkig.
Mijn instructrice helpt me gelukkig veel, en ik heb daar ook veel aan, soms gaan we met sprongen vooruit, en de volgende les weer achteruit. Maar het komt wel, maar ik dacht laat ik eens op bokt vragen, misschien zeggen die wel heel wat anders waar ik juist wel/niet wat aan heb...
Frisssty schreef:@vilouma...Maar dat bedoelde ik niet. Ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt. Ik bedoel dat mensen te hard van stapel lopen. ik zie dus vaak mensen die te graag het paard aan de teugel wille hebben terwijl het nog niet nodig is. en daardoor anderen dingen een beetje laten slingerenIk bedoelde het echt niet kwaad. en ook niet dat iedereen maar gewoon de teugels moet laten hangen. Maar het was dus alleen voor de mensen bedoelt die net paardrijden en het nu alwillen omdat ze het anderen ook zien doen. dus sorry dat je je aangesproken voelde. zo was het niet bedoelt
Hollybolly schreef:omdat er talloze topic worden opgestart over HELP ik kan mijn paard niet aan de teugelrijden, is het misschien een goed idee om hier even centraal de problemen voor te leggen, zodat ervaren mensen je kunnen helpen. Anders moet iedere keer weer hetzelfde worden uitgelegd.
Stel hier je vraag en je krijgt antwoord
desi28 schreef:Vind het lastig om ze aan de teugel te houden is per paard natuurlijk ook weer heel verschillend....
Nolicapri schreef:Hallo iedereen !
Ik heb een vraagje ..
Ik rij op een paard en als ik hem aan de teugel wil hebben dan gaat die met de hoofd in de lucht of hij gaat heel sterk worden .
Met de slof wil die wel ma dat is wat anders.
het is soms wel een lastig beest
maar hoe krijg ik hem dan aan de teugel ?
IEMAND TIPS ???? want ik wil hem heel graag aan de teugel hebben !
Voor tips of wat anders over aan de teugel van mijn probleem ofzo dan stuur me een prive berichtje !
hoe krijg ik hem aan de teugel ?
thoraklover schreef:Tijdje geleden een vraag hier gesteld en toen is de tip gegeven om een keer met bijzet te longeren. Nou longeer ik mijn paard best vaak, maar dan zonder bijzet. Nu heb ik gister voor de tweede keer bijgezet maar hij vocht echt tegen de touwtjes en ging er later op hangen... En dan had ik hem niet eens strak staan.. Toen heb ik mijn instructeur gevraagd hoe dit kwam en die zij dat hij erg korte rugspieren had en dus moeite had met afbuigen. Dus hier komt mijn vraag: Hoe kan ik zijn rugspieren oprekken? En hoe leer ik hem met bijzet goed te lopen?