[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sterrexxx11

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:21

dat kan maar ik heb gelukkig wel een pony waart ik op rijd de enige pony is in de les die één beetje aan de teugel loopt :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:27

Ok, rijdt je daar elke week voor vast op?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:37

Ok, nou gewoon lekker figuren blijven rijden en overgangen...mogen jullie voor jezelf rijden of moeten jullie verplicht een volte rijden als de instructrice dat zegt?

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:40

Bellatrix schreef:
Ok, nou gewoon lekker figuren blijven rijden en overgangen...mogen jullie voor jezelf rijden of moeten jullie verplicht een volte rijden als de instructrice dat zegt?

we moeten soms verplicht maar je mag wel figurten rijden maar je mag alleen overgangen maken als ze da zsegt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 10:44

Oh, dat is wel jammer. Dan zit er niets anders op dan gewoon te blijven rijden zoals je al doet. Er komt vast wel een moment dat jullie voor jezelf mogen rijden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:07

Ik heb een nageeflijkheid probleem in draf
In galop en stap gaat het heel goed en rij ik met
een stille hand (nouja ze bewegen mee, maar verder geen
gekneed oid.) In deze 2 gangen loopt ze netjes rond en
aan 2 teugels en kan ik goed stelling vragen en tempowisselingen rijden.

Alleen in draf is het sinds een tijdje een drama aan het worden.
Ik ben teveel bezig om haar netjes te laten lopen qua hoofd/halshouding
en mijn pony verzet zich hier alleen maar erg tegen. Ja ik trek dus
ook wel eens, ik weet dat het slecht is maarja de frustratie. _-:(
Ze houdt vooral met haar linkerkaak
vast en wil dus niet netjes zakken, ook halsstrekken in draf gaat lastig.

Het vreemde is, om wedstrijd loopt ze keurig en heb ik dus dezelfde makkelijkheid in
draf als ik stap en galop.

Kunnen jullie mij (naast mijn instructrise) hiermee helpen?

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:35

miisschien ligt het probleem aan dat hij zich niet goed voelt
ergens pijn heeft of het hoofdstel pijn doet
of misschien laat een paardentandarts een kijkje nemen!

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 12:49

Loezz schreef:
Het paardje waar ik momenteel op rijd gaat enorm op zijn bit hangen, in de galop is hij haast niet te houden, alsof ik aan een touw trekken dat vastzit aan een betonnenmuur, spreekwoordelijk. :+ Het ding is als het paardje heel erg hangt, is zijn draf en zijn stap net meer in balans, hoe moet ik hem bijsturen?

Ik had dit 2 jaar geleden ook met mijn paardje, het enige wat ik toen kon doen was benen eraan houden, met benen "sturen" en veel overgangen (ja, lekker cliché :P )

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:11

sterrexxx11 schreef:
miisschien ligt het probleem aan dat hij zich niet goed voelt
ergens pijn heeft of het hoofdstel pijn doet
of misschien laat een paardentandarts een kijkje nemen!

De tandarts komt heel regelmatig en de Happy-Athlete masseur komt
ook binnekort :)

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:54

Hollybolly schreef:
ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen ;)

Deze paarden drukken gauw de rug weg waardoor je geen controle mee hebt over je paard.
TIP.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:58

aanleuning schreef:
Hollybolly schreef:
ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen ;)

Deze paarden drukken gauw de rug weg waardoor je geen controle mee hebt over je paard.
TIP.
http://www.correct-paardrijden.nl
Claudia heeft 35 jr ervaring met alle rijtechnische rij problemen.

bent u dit zelf of.......

kan namelijk nergens terug vinden wie u bent enz enz beetje vaag gebeuren om u heen.

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:19

xApple schreef:
Ik heb een nageeflijkheid probleem in draf
In galop en stap gaat het heel goed en rij ik met
een stille hand (nouja ze bewegen mee, maar verder geen
gekneed oid.) In deze 2 gangen loopt ze netjes rond en
aan 2 teugels en kan ik goed stelling vragen en tempowisselingen rijden.

Alleen in draf is het sinds een tijdje een drama aan het worden.
Ik ben teveel bezig om haar netjes te laten lopen qua hoofd/halshouding
en mijn pony verzet zich hier alleen maar erg tegen. Ja ik trek dus
ook wel eens, ik weet dat het slecht is maarja de frustratie. _-:(
Ze houdt vooral met haar linkerkaak
vast en wil dus niet netjes zakken, ook halsstrekken in draf gaat lastig.

Het vreemde is, om wedstrijd loopt ze keurig en heb ik dus dezelfde makkelijkheid in
draf als ik stap en galop.

Kunnen jullie mij (naast mijn instructrise) hiermee helpen?

Ik denk dat jij in de draf dan een minder stillere hand heb dan in de stap en galop, aangezien dat evenwichtiger gangen zijn.
Ik kan het niet vanuit een verhaal beoordelen, maar ik denk dat jij je paard tegen werkt met de teugels. Heb jij zelf wel een ontspannen houden? aangezien je erg veel bezig ben in de draf met je pony nageeflijk te rijden. Om het paard te gaan trekken is volledig zinloos, daar verhelp je het niet mee en kan je het tegenstrijdig gedrag van je paard alleen verergeren.
Als ze vast houdt met haar linkerkaak kan het ook zijn dat je paard niet een goed evenwichtsbalans heeft, dus steunt op het bit. Ga bijvoorbeeld veel voltes rijden op beide handen, slangenvoltes rijden werkt vaak ook.

Succes ermee

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:01

Veel lessen nemen kan misschien helpen.

Of paard op volte zetten en laten inbuigen op de hand welke je rijd.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:50

mij is geleerd aan de teugel te rijden door het paard te vragen. als hij dan nageefelijk word ga je zelf nageven :) bij het vragen houd je de teugels wat korter en keef je kleine kneepjes in de teugel. maar één teugel moet je bij houden, en met de andere teugel vraag je. als hij gaat nageven moet je je handen naar voren steken maar let op!! houd wel contact met de teugels zodat ze niet slap gaan hangen. en houd je ellebogen naar achter.
Je moet voorwaarts rijden om hem aan de teugel te krijgen.
bij ons noemen we dat ''voorwaarts, neerwaarts''

het is moeilijk uit te leggen, daarom moet je ook iemand zoeken die het je kan laten zien in de praktijk ;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:09

@ Danielle , bedankt voor je reactie. Ik denk dat het heel goed
mogelijk is dat in draf te onrustig ben met mijn handen :j
Want als ik doorzit, gaat het ook weer beter.
Ik ga daar goed op proberen te letten.

@Annica: Ik weet niet of je reactie op mij gericht was, maar les nemen
vind ik een reactie waar ik niets aan heb. Ik heb 2x per week
prive les springen en dressuur.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:15

Ik heb ook een vraag.
Paard lief heeft vroeger best hoog in de dressuur en springsport gelopen.
Alleen nu ik hem heb ( 14 jaar ) heb ik moeite met constante nageeflijkheid.
Een volte of anderhalf/2 gaat als ik geluk heb nog. Maar dan komt hij weer iets omhoog, valt er weer uit en ben ik hem weer kwijt waardoor ik opnieuw kan beginnen als het ware.

Tips?

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:09

Waarom willen mensen hun paard zooo graag aan de teugel?

Als je wedstrijden rijd of in de training ok. dan is het te bergrijpen en dan moet het ook.

Maar meer dan de helf hier zijn manegelessers die het nog helemaal niet hoeven. En het ook blijkbaar niet kunnen.

Dus een tip voor alle mensen die zich er mee bezig houden terwijl het niet hoeft: Laat het lekker hangen. Aan de teugel rijden komt nog wel. Alles op zijn tijd. Je moet jezelf eers fijn voelen op het paard en jezelf bezighouden met figuren,overgangen enz rijden voordat je aan de teugel werkt. Het komt toch wel ;)

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:06

In principe heb je wel gelijk Frisssty, maar dit topic is er dus om mensen te helpen neem ik aan. Ik ben het wel met je eens dat door stelling, buiging en kracht van achter de paarden 'vanzelf' na zullen gaan geven.

Frisssty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:11

Ik zeg ook niet dat dit topic onzin is. Maar zoals ik al aangaf bedoelde ik de mensen die er nog niet mee bezig hoeven te zijn. en Het zijn meestal die mensen die het vragen. :)
Of zoals ik dus al eerder zei : Als je wedstrijden rijd of in de training ok. dan is het te bergrijpen en dan moet het ook.

desteny12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:37

aerdenhout schreef:
Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)

natuurlijk niet hoor maar, da zijn tips allemaal en je kan uit die tips kijken wat jou het beste lijkt en het proberen, & evenzeer dan zul je les moetten nemen maar tips zijn bij iedereen toch welkom ? ;)

desteny12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:42

hallo , ik rij zelf al lang paard en heb nu mijn twede paardje,
't is een schatje van een patatje maar is nogal hevig ..
in stilstand gaat ze aan de teugel in stap geeft ze wat na , maar in draf en galop wilt ze altijd maar vooruit en sneller en sneller.. daarbij houd ze haar neus in de lucht en heb ik er niet meer veel aan 't zeggen .. als ze haar hoofd ik zeg niet aan de teugel maar lager en meer ontspannen zou houden zou ik meer over haar te zeggen hebben maar wat ik ook probeer 't lukt niet om haar hoofd ontspannen te krijgen ook wanneer ik wil stoppen gaat 't hoofd omhoog en ik stop met mijn zit en benen ( en niet aan de teugels trekken ) zelfs dan doet ze haar hoofd terug omhoog/
wie heeft er tips ?

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:43

Frisssty schreef:
Waarom willen mensen hun paard zooo graag aan de teugel?

Als je wedstrijden rijd of in de training ok. dan is het te bergrijpen en dan moet het ook.

Maar meer dan de helf hier zijn manegelessers die het nog helemaal niet hoeven. En het ook blijkbaar niet kunnen.

Dus een tip voor alle mensen die zich er mee bezig houden terwijl het niet hoeft: Laat het lekker hangen. Aan de teugel rijden komt nog wel. Alles op zijn tijd. Je moet jezelf eers fijn voelen op het paard en jezelf bezighouden met figuren,overgangen enz rijden voordat je aan de teugel werkt. Het komt toch wel ;)

Ik persoonlijk wil een paard liever in de nageving zien, maar lees goed,nageving. Dt vind ik toch echt een basisprincipe ( En ja de B dressuur is basis. Dus ook in de B is naar mijn menbing nageving van toepassing) Waarom? omdat het wel zo fijn voor het dier zelf is,om de ruiter te kunnen dragen,moet het paard zijn achterbeen dragen,het bekken kantelen en de rug opbollen, en bij dit onderdeel hoort ook de nageving om de rug op te kunnen bollen, ik zou het een paard niet graag toe wensen om levens lang met een holle rug én ruitergewicht te lopen :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 12:44

hoi, ik heb een vraagje :)

mijn paardje loopt goed ontspannen en nageeflijk alleen met haar neus iets voor de loodlijn.
hoe moet ik haar neusje iets meer naar binnen rijden ? :)

Groetjes elles

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:50

er is nu enige discussie in dit topic, waar ik nu maar even niet op reageer maar ik ben nog niet geholpen met mijn probleem...

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 20:19

Giolli: Heb je enig idee waardoor het komt dat hij weer omhoog komt en je overnieuw moet beginnen? Pakt hij wel goed het bit aan en volgt hij jouw hand? Wat bedoel je precies met overnieuw beginnen, is een keertje knijpen niet genoeg om hem dan weer te laten zakken? Heb je geen mogelijkheid tot het vragen aan de vorige berijder?
Sorry voor alle vragen, maar dan heb ik wat meer informatie!

edit: Ik heb even in je profiel gespiekt, je zit er netjes op en lijkt niet tegen te werken, je paardje lijkt je hand ook wel te volgen. Probeer niet met je handen richting je knieën te gaan rijden, maar richting je buik, dan is de lijn naar de mond van het paard natuurlijker. Maar het blijft een beetje lastig te beoordelen zo van achter de computer. Heb je geen les? Wat ik wel zie op de foto's is een paard dat wat op de voorhand loopt... Probeer de achterhand er actief onder te rijden, dus van achter naar voor. Dan moet de aanleuning ook wat fijner worden.