Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Loezz schreef:Het paardje waar ik momenteel op rijd gaat enorm op zijn bit hangen, in de galop is hij haast niet te houden, alsof ik aan een touw trekken dat vastzit aan een betonnenmuur, spreekwoordelijk.Het ding is als het paardje heel erg hangt, is zijn draf en zijn stap net meer in balans, hoe moet ik hem bijsturen?
) Hollybolly schreef:ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen
aanleuning schreef:Hollybolly schreef:ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen
Deze paarden drukken gauw de rug weg waardoor je geen controle mee hebt over je paard.
TIP.
http://www.correct-paardrijden.nl
Claudia heeft 35 jr ervaring met alle rijtechnische rij problemen.
xApple schreef:Ik heb een nageeflijkheid probleem in draf
In galop en stap gaat het heel goed en rij ik met
een stille hand (nouja ze bewegen mee, maar verder geen
gekneed oid.) In deze 2 gangen loopt ze netjes rond en
aan 2 teugels en kan ik goed stelling vragen en tempowisselingen rijden.
Alleen in draf is het sinds een tijdje een drama aan het worden.
Ik ben teveel bezig om haar netjes te laten lopen qua hoofd/halshouding
en mijn pony verzet zich hier alleen maar erg tegen. Ja ik trek dus
ook wel eens, ik weet dat het slecht is maarja de frustratie.![]()
Ze houdt vooral met haar linkerkaak
vast en wil dus niet netjes zakken, ook halsstrekken in draf gaat lastig.
Het vreemde is, om wedstrijd loopt ze keurig en heb ik dus dezelfde makkelijkheid in
draf als ik stap en galop.
Kunnen jullie mij (naast mijn instructrise) hiermee helpen?
bij het vragen houd je de teugels wat korter en keef je kleine kneepjes in de teugel. maar één teugel moet je bij houden, en met de andere teugel vraag je. als hij gaat nageven moet je je handen naar voren steken maar let op!! houd wel contact met de teugels zodat ze niet slap gaan hangen. en houd je ellebogen naar achter.
aerdenhout schreef:Ik weet niet hoor ,maar is het niet een beetje verwarrend??Lees nu eens goed dit topic door...iedereen zegt weer wat anders,de een zegt sus de ander zo (ik heb trouwens nog nooit gehoord van een bolle rug met wegrijden????maar goed, bij jou schijnt het te helpen )Ik vraag me dus af wat hollie bollie nu uiteindelijk aan dit topic heeft?Iedereen is anders en niemand heeft dezelfde problemen met zijn paard,je kan geen tips geven als je de combinatie niet kent!Sterker nog,het kan helemaal verkeerd zijn als je bepaalde dingen op jezelf gaat doen zonder een spiegel aan de kant!(een spiegel is dus een instructeur(trice) Zonder goede begeleiding was anky ook niet geworden wat ze nu is!!!!(en die heeft heus niet bij bokt haar paard aan de teugel leren rijden)
Frisssty schreef:Waarom willen mensen hun paard zooo graag aan de teugel?
Als je wedstrijden rijd of in de training ok. dan is het te bergrijpen en dan moet het ook.
Maar meer dan de helf hier zijn manegelessers die het nog helemaal niet hoeven. En het ook blijkbaar niet kunnen.
Dus een tip voor alle mensen die zich er mee bezig houden terwijl het niet hoeft: Laat het lekker hangen. Aan de teugel rijden komt nog wel. Alles op zijn tijd. Je moet jezelf eers fijn voelen op het paard en jezelf bezighouden met figuren,overgangen enz rijden voordat je aan de teugel werkt. Het komt toch wel