[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_Juul

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 12:55

Ik heb ook een vraagje: Ik heb mijn nieuwe verzorgpaard al lekker nageeflijk lopen maar hij loopt niet echt rond door de hals, hij blijft helemaal bovenin hangen Kan iemand duidelijk uitleggen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen?

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:00

ik heb geleerd dat het paard jouw handen en zit moet volgen,
als jij dieper gaat zitten, en je handen naar je toe brengt, moet het paard hoger met zijn hals,
en als jij je handen naar voren doet, en lichter gaat rijden, mag het paard meer zakken?

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:13

Ik wil haar graag ronder door de hals en als ik mijn handen naar voren breng dan wordt ze langer in de hals en als ik ze naar me toe breng dan staat er te veel spanning op en is ook de nageeflijkheid weg.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:15

nenalisa schreef:
ik heb geleerd dat het paard jouw handen en zit moet volgen,
als jij dieper gaat zitten, en je handen naar je toe brengt, moet het paard hoger met zijn hals,
en als jij je handen naar voren doet, en lichter gaat rijden, mag het paard meer zakken?

grappig van wie heb je dat geleerd?
want heel zwart wit gezien klopt het wel alleen gaat het net even wat anders de hand bepaald de instelling van hoofd/hals houding alleen is dit niet dat je simpel weg meer druk in je hand neemt en het paard omhoog trekt, je vraag het paard omhoog, en de aanleuning blijft net zo licht als dat je het paard naar beneden vraagt.

Marieke_Juul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:49

Moll, heb je dan misschien tips hoe ik het dan wel het beste kan doen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:54

oprichting komt van uit de verzameling, een paard leren verzamelen is iets wat je werkelijk moet gaan leren samen met een goede instructie, ik kan het je hier helemaal beschrijven maar dat heeft geen zin, echt niet, er staan hier een aantla goede tips om het paard eerst licht in de hand te krijgen en te houden, ook staan er goede tips over hoe het paard correct nagevelijk word, en het aller belangrijkste is je rijkunstig gevoel ontwikkelen in de hand, teugel gewicht moet voldoende zijn om je paard na te laten geve, en het paard terug rijden in tempi en tempo moet volledig op zit gedaan kunnen worden.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:29

Wie kan mijn foto beoordelen?
Afbeelding

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:37

Heb je ook een foto of filmpje van opzij?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 00:14

niet echt van opzij...
Afbeelding

Sandra92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:11

Bij mijn verzorgpaard heeft het ook heel lang geduurd, dit komt omdat de eigenaresse hem er als het ware in trok...
hierdoor was het voor mij veel lastiger om erdoorheen te komen op de normale manier...dit lukt mij niet altijd..
enige tips???

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:44

Sandra92 schreef:
Bij mijn verzorgpaard heeft het ook heel lang geduurd, dit komt omdat de eigenaresse hem er als het ware in trok...
hierdoor was het voor mij veel lastiger om erdoorheen te komen op de normale manier...dit lukt mij niet altijd..
enige tips???

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Vanavond liep hij redelijk,begon heel af en toe te hangen
als ie naar beneden kwam,maar reed 'm dan meteen naar een andere gang.
Heb ook veel tempowisselingen gereden,helpt ook goed om 'm scherp aan je been te krijgen ;)
Hij is gewend om naar beneden te worden "gekneed" en dat merk je.
Hij is erg sterk in z'n mond.
Ik rijdt op m'n zit tempowisselingen,niet op de teugels.

Sandra92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:21

FireAndIce schreef:
Sandra92 schreef:
enige tips???

Ik heb precies hetzelfde probleem.
Vanavond liep hij redelijk,begon heel af en toe te hangen
als ie naar beneden kwam,maar reed 'm dan meteen naar een andere gang.
Heb ook veel tempowisselingen gereden,helpt ook goed om 'm scherp aan je been te krijgen ;)
Hij is gewend om naar beneden te worden "gekneed" en dat merk je.
Hij is erg sterk in z'n mond.
Ik rijdt op m'n zit tempowisselingen,niet op de teugels.

Ja inderdaad die van mij is ook erg sterk in zijn mond dat maakt het extra lastig,
maar als ik dan fijne kneepjes doe en tegenhoud+aanspoor dan gaat hij wel aan de teugel maar het tempo krijg ik niet omhoog.. alsk hem te fel aanspoor gaat zijn hoofd weer omhoog. Met zweep lukt het me wel sneller.
Dus ik moet meer op de gangen rijden dan me concentreren op de teugels?

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:30

Het paardje waar ik momenteel op rijd gaat enorm op zijn bit hangen, in de galop is hij haast niet te houden, alsof ik aan een touw trekken dat vastzit aan een betonnenmuur, spreekwoordelijk. :+ Het ding is als het paardje heel erg hangt, is zijn draf en zijn stap net meer in balans, hoe moet ik hem bijsturen?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:21

Sandra92
Op de teugels houdt je alleen licht kontakt.
Door de kneepjes denk ik dat je hem eerder afremt,
daarom krijg je 'm niet goed voorwaarts.

Het is een kwestie van aanvoelen,en goed les nemen
bij iemand die dezelfde methode gebruikt.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:03

Ik ga morgen met mijn nieuwe zadel rijden! Ben benieuwd hoe het gaat als ik echt beter kan zitten. Niet dat ze het slecht doet, maar we bouwen toch wat spanning op. Kom geheel door mij! Door mijn ongelukje heb ik meer steun nodig, dat had ik niet in mn oude zadel. Ben wel benieuwd hoe het dadelijk gaat!

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:27

ik heb het eindelijk voor elkaar dat mijn pony constant nageeflijk loopt, maar nu als ik mijn hand ontspan wil ze helemaal naar de grond en trekt a.h.w. de teugels uit mijn handen. Hoe zou ik dit op kunnen lossen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:58

willie10 schreef:
ik heb het eindelijk voor elkaar dat mijn pony constant nageeflijk loopt, maar nu als ik mijn hand ontspan wil ze helemaal naar de grond en trekt a.h.w. de teugels uit mijn handen. Hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Sneller zijn dan je pony. Op het moment dat ze wil duiken je kuiten even goed aanknijpen een tel (dus geen trap verkopen!) en een ophouding met beide handen tegelijk.
(ophouding is voor mij een x knijpen in 2 teugels tegelijk dus geen rukje geven)
Als ze hierdoor weer omhoog komt met haar neus zorgen dat je je teugels op maat hebt, opnieuw nageeflijk rijden (binnen een niet al te lange tijd.. hooguit 2 voltes) en dan
weer opnieuw "ontspannen"
Ben wel benieuwd wat jij met ontspannen bedoelt.. want bij een constante aanleuning/nageeflijkheid hoor je je handen eigenlijk ook te ontspannen.. je pony moet het
werk doen en niet nageeflijk blijven omdat jij in je handen knijpt en constant aangeknepen blijft rijden. Een korte spanning is om te vragen, geeft de pony wat je vraagt
hoor je eigenlijk te ontspannen.

Ook ben ik benieuwd of je je pony op de teugel nageeflijk rijd of aan je benen ;)

En anders zou ik zeggen, doe om het te oefenen wat tape +/- 5 cm achter de plek waar je de teugel normaal gesproken vasthoudt om haar aan de teugel te rijden.
Zodat als ze de teugels uit je handen wil trekken je tegen die bult tape aan komt, dan kan ze max maar 5 cm trekken waardoor jij meer de tijd hebt om kuitdruk te
geven dat dit niet de bedoeling is. Dan zijn je teugels niet zo "glad".. en je hebt een mooie plek om je teugel vast te houden als je halsstrekken gaat oefenen :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 12:15

dames het is hand zonder ben en been zonder and, dus als je been geeft mag de hand er niet aan zitten en andersom, dus wat hier boven geschreven word klopt niet been geven en een ophouding op de hand is niet toe gestaan.

@svdijk86, je heb het over con stante aan leuning, ik ben dan wel benieuwd hoeveel gewicht jij in de hand hebt?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:23

Moll schreef:
dames het is hand zonder ben en been zonder and, dus als je been geeft mag de hand er niet aan zitten en andersom, dus wat hier boven geschreven word klopt niet been geven en een ophouding op de hand is niet toe gestaan.

@s_en_z, je heb het over con stante aan leuning, ik ben dan wel benieuwd hoeveel gewicht jij in de hand hebt?

Geen ;) Zodra je pony/paard doorheeft dat met kuitdrukje + simpele ophouding je benen betekenen dat hij moet nageven heb je helemaal niets nodig ;)
Ik ben benieuwd waarom jij bij aanleuning gelijk het idee hebt dat mensen bedoelen dat je aan je teugel moet hangen/trekken. Een ophouding
betekent niet in je teugels hangen, trekken, zagen of iets. Het is alleen een simpele kneep door je handen aan te spannen en weer te ontspannen.

Ik zou niet weten waarom dat niet mag? Hand zonder been en been zonder hand? Met andere woorden zagen en in je handen hangen mag wel
als je maar niet vergeet dat je geen kuitdrukje mag geven? En als je kuitdruk geeft mag je geen kneepje in je teugel geven, en dus ook niet
je op je buitenteugel om terug te komen in tempo of om een overgang te maken?

Weet je.. als je vanuit een oefening een overgang terug wil rijden dan MOET je zelfs je kuiten aan je paard houden. Anders krijg je dat
handen trek/ tenen naar voren tegen voorbenen paard aan idee. Je hoort een paard ten allen tijde van achter naar voren te rijden, en
dus ook in je overgangen. En kuiten aan je paard houden betekent niet drijven, maar je benen stil, op 1 plek aan zn buik.

Enne.. over constante aanleuning.. ik zeg al "want bij een constante aanleuning/nageeflijkheid hoor je je handen eigenlijk ook te ontspannen"
Waar staat dat ik hang in mijn handen of trek aan mijn paard om hem op 1 plek te houden? Ontspannen is handen op 1 plek zonder "spanning",
enkel LICHTE spanning op je teugel als het paard zijn neus er uit wil gaan drukken. De kuitdruk is dus enkel bedoeld om het paard er op te
wijzen dat hij nageeflijk moet blijven op je kuit ;) Als je spanning blijft houden en geen kuitdruk geeft gaat de pony/paard namelijk in je handen
hangen en dan kan hij je alle kanten uit trekken ;)

Nog meer opmerkingen Moll? Ik heb les van een Grand Prix ruiter, en ook vaker les gehad van verschillende ruiters op dit niveau en ik heb
jouw manier nooit gehoord eigenlijk ;) Maar om alsnog je vraag te beantwoorden, ik heb helemaal geen gewicht in mn handen ;) En er is
maar 1 manier om dit te creeëren, en dat is niet door je handen eraf te steken en been geven of je handen eraan en geen been geven.

Als je niet weet wat ik bedoel is het erg onvriendelijk om te bekritiseren ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:34

nee ik zeg niet dat het in de hand hangen goed is ik zeg dat het 1 zonder het ander is en niet beide tegelijk, het laatste stuk wat je schrijft komt niet overeen met het geen wat je in het begin schrijft.
Nooit méér drijven, dan dat je van voren kunt loslaten.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:57

Moll schreef:
nee ik zeg niet dat het in de hand hangen goed is ik zeg dat het 1 zonder het ander is en niet beide tegelijk, het laatste stuk wat je schrijft komt niet overeen met het geen wat je in het begin schrijft.
Nooit méér drijven, dan dat je van voren kunt loslaten.

Nee niet tegelijk, eerst geef je een hulpje op de teugel (vuistje maken), dan draai je je tenen naar
binnen en leg je je kuiten gedurende een tel aan, en dan ontspan je je pink en ringvingers weer en
daar moet ze heen leren ontspannen. Ik bedoelde met beide HANDEN tegelijk een kneepje geven,
misschien heeft het er licht ongelukkig gestaan maar niet zo bedoeld ;) De vraag van Willie10 was hoe
voorkom ik dat ze me naar beneden trekt ;) en dat is niet door alleen een ruk aan je teugels te geven
of hem een schop te verkopen. Dat is door te zorgen dat hij in de correcte aanleuning loopt. Ze zegt
namelijk als ik mijn handen ontspan trekt ze me naar beneden.. wat suggereert in mijn oren dat ze dus
heel lang met gebalde vuisten rijd.... Dus moet ze eerst leren haar handen te ontspannen en van achter
naar voren aan het been aan de teugel rijden ipv op enkel haar handen.

Of zeg ik dat raar? :P

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:11

dit is beter verwoord, wanneer de arm vast staat en niet in de beweging mee gaat is het open en sluiten van de vuist niet voldoende

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:17

Moll schreef:
dit is beter verwoord, wanneer de arm vast staat en niet in de beweging mee gaat is het open en sluiten van de vuist niet voldoende

Juistem, dat bedoel ik <3 Soms best lastig als je iemand graag van hulp wil zijn en dan in simpele woorden (wat voor leken alsnog hokuspokus is) iets
zien te verwoorden.

8-) Nu hopen dat Willie10 er iets aan heeft haha (en er nog wijs uit wordt)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:19

Moll schreef:

@svdijk86, je heb het over con stante aan leuning, ik ben dan wel benieuwd hoeveel gewicht jij in de hand hebt?

je moet van je been na de hand toe rijden,
handen moeten gewoon op contact maar geen druk,
en met je been rijd je hem bijelkaar toch.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 14:22

nou kom ik met mijn probleem.
ik heb mijn paardje van 5 jaar nu een dik half jaar onder het zadel,
paardje heb ik eigenlijk te los op de mond ingereden hij liep leuk rond maar als ik mijn handen na voren deed bleef hij hangen,
nu heb ik veel lessen,
en ben nu echt bezig met handen mooi op contact en met het been ernatoe rijden,nu vind mijn zwarte vriend dat niet zo heel leuk omdat hij meer op zijn achterbeen moet vallen en gooit bij iedere overgang zijn hoofd de lucht in.
ik heb nu een magtegaal eraan gezet en moet zeggen dat het een stuk beter gaat,
maar hebben jullie nog tips.