[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:14

Ik leerde het vroeger ook in de manegelessen...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:28

FireAndIce schreef:

Ik heb zo het idee dat je in veel maneges gewoon leert 'zagen' in de mond in plaats vanuit het paard zelf en nagefelijkheid.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:28

Dat is inderdaad erg jammer, dat het vaak zo fout aangeleerd wordt.
Hierbij speelt waarschijnlijk vooral mee dat instructeurs op maneges blijkbaar liever snel een nep-resultaat zien, omdat de lessende ruiter dan enthousiast wordt en les blijft nemen. Val een dergelijke mentaliteit vallen je klompen soms uit. :(:)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 19:34

ja idd, daarom dat ik het ook moeilijk heb met mijn paard, aangezien ik het 'opnieuw' moet leren.

lillytjuh

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:21

Ik heb het ook opnieuw moeten leren. Helaas heb ik mezelf een tijd lang in moeten lezen in aller hande boeken voor ik door had waarom dat mijn paard maar bleef staken. Nu doet ze het super! Sinds een paar jaar hebben we weer echt lol in het rijden.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:14

Aria_zz schreef:
FireAndIce schreef:

Ik heb zo het idee dat je in veel maneges gewoon leert 'zagen' in de mond in plaats vanuit het paard zelf en nagefelijkheid.

Klopt,ik weet nog dat we dan ieder bij een letter moesten halthouden,
en dan "zagen" tot het hoofd naar beneden kwam...
(wat zo'n paard dan ook maar doet om van dat nare gevoel af te zijn)
vreselijk he achteraf ;(

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:18

superwoman schreef:
zo moet het dus niet. Kneden is niet correct!
Op die manier ben je alleen bezig met het hoofd van het paard, terwijl het aan de teugel gaan, vanuit de achterhand moet worden gereden.

iloveyellow: Bedoel je niet goed in dressuur, of bedoel je dat jij haar niet aan de teugel kan rijden?
Ik zie iig behoorlijk wat foutjes, waardoor het logisch is dat zij niet aan de teugel gaat.
Ik neem ook aan dat je daar zonder beugels niet helemaal lekker zit en dus mijn commentaar daarop ook niet helemaal zou aansluiten op je normale rijden. ;)

Superwoman, zou je dit willen onderbouwen? Mijn paard loopt ook zo, en ben wel benieuwt hoe het komt dat het paard zo loopt. :o

Verder heb ik nog een vraag, als ik op mijn fjord rijd, loopt hij goed met z'n achterbenen in de voorafdruk van zijn voorbenen, de achterhand is er dus goed onder. Alleen hij wil niet over z'n rug lopen, hoe pak ik dit aan? (ik rij bitloos, maar dat moet toch geen verschil uitmaken met aan de teugel rijden?)

Afbeelding

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:24

thoraklover schreef:
Alleen hij wil niet over z'n rug lopen, hoe pak ik dit aan? (ik rij bitloos, maar dat moet toch geen verschil uitmaken met aan de teugel rijden?)

Je moet hem uitnodigen om zijn hele rug goed te gebruiken.

Zorg dat je zelf niet hindert.
Billen/benen ontspannen, je eigen rug niet vast zetten en hem blijven uitnodigen.
Hij moet zich durven geven en dat kan wat tijd kosten.
Het is lastig beoordelen wat jouw inwerking op zijn rug precies is zo van deze foto.

Om het gevoel te leren vinden kun je cavaletti lopen.
Als hij over de balk gaat, dan zal hij zijn rug op de juiste manier bewegen.
Doordat je dit dan herkent, kun je ook zonder balken hem dit laten doen.

Als je aan jouw invloed twijfelt kun je hem longeren en kijken hoe hij zijn lijf zonder zadel en ruiter gebruikt.

Omdat het zulk gevoelsmatig werk is, is het lastig dit in tekst uit te schrijven.
Het kan ook helpen om eens op een lossig ander paard/pony te rijden, zodat je zelf weet waar je naartoe werkt.
Dat maakt het makkelijker om goede pogingen van hem te herkennen en te stimuleren.

Bitloos of met bit maakt niet uit voor het ruggebruik, zolang je maar kan communiceren.
Zorg dat je met jouw zit zijn achterbenen controleert en van daaruit verbinding hebt met de voorkant.

Nu hij nog moeite heeft met zijn rug loslaten, kun je misschien beter hem wat terug laten komen in het tempo.
De meeste paarden vinden het in het begin te moeilijk om en de rug te ontspannen en goed actief te lopen.
Vanuit de ontspanning kun je dan kracht opbouwen en een net tempo rijden.

Wat je kan oefenen is om op de lange zijde vanuit stap aan te draven in een langzame draf.
Nog voor de bocht rustig weer terug in stap overgaan.
Dit is relatief makkelijk zodat je in de overgangen en het korte stukje draf goed kan focussen op het loslaten.
Al zijn het maar een paar drafpassen, als hij langzaam deint dan heb je al een start gemaakt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:36

idd Azmodania.

thoraklover: ook bij jou zie ik o.a dat je polsen niet goed staan, waardoor je onmogelijk een meegaande hand kunt hebben.
Het is moeilijk te begrijpen om je te ontspannen, maar wel een juiste houding aan te nemen. Het moet een beetje als een elastiekje voelen, dat je eigenlijk alles los laat in je lichaam. Als het nog niet optimaal is, voel je eerdere aan als een springveer (of een plank met wat scharnieren) en dan kan het paard ook nog niet ontspannen.
Ik raad je aan om je goed te gaan focussen op je eigen lichaam, want het automatisch aanspannen van spieren moet je veelal uitschakelen. Denk aan wat volgens mij iedereen wel eens heeft gedaan: het been geven én je handen naar je toe trekken...maar ook niet volledig ontspannen na spanning dus een ophouding, been gevenwat veelste lang duurt omdat je "bang" bent om de controle te verliezen - dat hij niet luistert (maar door grote hulpen wordt de boodschap juist onduidelijker of zelfs tegenstrijdig, beter zijn korte hulpen )
Je grootste probleem zit 'm in je teugelvoering doordat jij nog niet de juiste ontspanning hebt gevonden en dus ook nog niet de juiste aanleuning kan hebben.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:55

Woow super bedankt voor de tips! Daar heb ik echt wat aan! :oo
Alleen een vraagje Superwoman, hoe ziet je hand eruit als de teugelverbinding correct is zegmaar?

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:49

Je hebt 'pianohandjes', probeer je handen eens verticaal te houden? Dan zet je je hand vaak als vanzelf al minder vast.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:49

thoraklover schreef:
Alleen een vraagje Superwoman, hoe ziet je hand eruit als de teugelverbinding correct is zegmaar?

Beste is om even te kijken via google. Hier kan je veel over vinden en bekijk meerdere sites, want natuurlijk zijn ze niet allemaal even goed.
Belangrijkste bij jou is je pols die rechtop moet en iets naar buiten gebogen, zodat hij kan scharnieren. Nu blokkeerd hij.

Ibzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 19:37

heb ik ook :7

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:03

Citaat:
Klopt,ik weet nog dat we dan ieder bij een letter moesten halthouden,
en dan "zagen" tot het hoofd naar beneden kwam...
(wat zo'n paard dan ook maar doet om van dat nare gevoel af te zijn)
vreselijk he achteraf ;(

ik wil verder niet in discussie ofzo maar ik wil wel even zeggen dat dit LANG niet bij alle manege's
gebeurd ! ik ken echt zo onwijs veel manege's die het gewoon op jou gevoel aan leren
en lukt het niet dan niet! maar zagen NOW WAY dan maar niet aan de teugel
maar zagen is bij ons echt geen optie ! en bij veel andere manege's ook niet!
sorry dit moest ik echt even kwijt ! anders krijgen dalijk veel mensen een slecht
beeld van manege's dit hoeft echt niet zo te zijn :oo
nogmaals ik val jullie niet aan ofzo wil geen ruzie of discussie ofzo maar ik moest
het gewoon even kwijt :o

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:20

Niet alle maneges zullen doen wat ik hierboven schreef,dat geloof ik best,
maar mijn ervaring daarmee gaat wel 22 jaar terug...

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:21

ok ja ik wil wel geloven dat het allemaal heel erg veranders is tegenwoordig ! :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:15

Ik ga binnenkort voor het eerst sinds 15 jaar weer eens op een manege een les doen. Volgens mij is het een 5sterren manege dus ik ben wel benieuwd. Maar ben eigenlijk het meest benieuwd naar op wat voor paardje in gezet wordt, ik vind het altijd leuk om op vreemde paarden te rijden.
(oh ja dit is ff een offtopic berichtje....)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:20

Houdt ons toch maar op de hoogte ;) ben wel benieuwd!
Ik vindt het ook wel leuk om af en toe op een vreemd paard te rijden.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:29

haha ik moet alleen nog ff mijn cap zoeken, die moet je op he! Ik vraag me echt af hoe het is weer op een manege, ben er al die jaren niet meer op een gewone lesdag geweest, alleen voor wedstrijden. Dadelijk loop ik mega voor schut met mijn leren dressuur laarsjes. Maak me er stiekum wel druk om.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:32

mijn paard gaat snel te diep lopen
ze is zelf erg voorwaarts en ben dus veel bezig met op vangen en dan komt ze te diep moet ik haar dus eigelijk weer naar voren rijden ???
:+

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:08

Ja eigenlijk wel

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:55

dressuur518 schreef:
mijn paard gaat snel te diep lopen
ze is zelf erg voorwaarts en ben dus veel bezig met op vangen en dan komt ze te diep moet ik haar dus eigelijk weer naar voren rijden?

Wanneer je voor het opvangen voornamelijk de teugels gebruikt zou je kunnen proberen haar meer op je zit terug te rijden.
Omdat je het ritme van de beweging net iets vertraagt zal ze je volgen.

Als ze rustiger loopt en te diep komt, dan het ritme gelijk houden en de passen verlengen richting middenstap/draf/galop zodat ze meer uitschuift in de hals.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:07

Hallo,
ik heb m'n paard al 5 jaar, en hij heeft de laatste 2 jaar zeer ontspannen gelopen, waardoor hij vanzelf perfect "aan de teugel" kwam, zonder dat ik op z'n voorhand moest werken en zonder er spanning zat op de teugels. Nu plots loopt hij totaal niet meer ontspannen, het moet niet per sé aan de teugel zijn, maar gewoon mooi voorwaarts-neerwaarts & een beetje rond lukt al niet meer. Mijn leraar denkt dat het is omdat ik zelf 'met spanningen' zit, en het dus niet aan mijn paard ligt, maar aan mij. Ik zou niet weten waarom ik stress oid zou hebben, maar zou dit kunnen?
Ik heb gisteren de hele tijd tempowisselingen gemaakt, met voldoende lange teugel gereden en veel oefeningen. Ik was van plan om niet af te stappen voor hij ontspannen liep, maar hij kwam echt nit ontspannen. Hoe meer ik de teugels opnam, hoe meer z'n hoofdje naar omhoog kwam (veel te hoog dan goed is). Ik weet even niet meer wat ik nu moet doen om goed te doen.
Ohja, de tanden zijn nagekeken & bijgewerkt en het zadel zit ook wel goed normaalgezien (is op maat gemaakt).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:41

kan zijn dat je geen stress hebt, maar dat je wel onbewust meer spanning hebt in je lijf. Zeker de armen en handen zijn een punt waar het snel in "mis" kan gaan, zonder dat je dit door hebt. Ik raad aan om een stukje te filmen en kritsch naar jezelf te kijken.

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:06

Wow, echt toeval, want ik heb gisteren ook tegen iemand gezegd dat ik me eens ging laten filmen :) ! Ga ik zeker doen. Bedankt voor de tip ;)