[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:16

sharintje1 schreef:
Sorry, maar als ik een nieuw topic bekijk van 215 pagina's ga ik echt niet alles doorlezen....
Ik lees de 1e pagina en de laatste paar....

Maar als je iets wil leren is dat bij sommige topics wel aan te raden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:11

superwoman schreef:
sharintje1 schreef:
Sorry, maar als ik een nieuw topic bekijk van 215 pagina's ga ik echt niet alles doorlezen....
Ik lees de 1e pagina en de laatste paar....

Maar als je iets wil leren is dat bij sommige topics wel aan te raden.

geheel mee eens, en om de vraag van boeken te beandwoorden
Richard Hinrichs: Reiten mit feinen Hilfen

Das Gymnasium des Pferdes

maar das zware kost
vergrößernDas neue System vom Reiten und Ausbilden

yzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:03

houd je handen recht en ook tijdens het draven je handen stil
houden!
druk afentoe je pols tegen de hals aan van je paard
geef hem meer teugel en laat je paard daardoor aan de teugel lopen doet die het goed beloon hem dan

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 23:28

Is het trouwens goed als dat je paard z'n hoofd weer iets omhoog brengt,
je je handen iets meegeeft,en hij dan weer netjes aan de teugel gaat lopen?
Dat hij je hand weer opzoekt zeg maar?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:31

yzlover schreef:
houd je handen recht en ook tijdens het draven je handen stil
houden!
druk afentoe je pols tegen de hals aan van je paard
geef hem meer teugel en laat je paard daardoor aan de teugel lopen doet die het goed beloon hem dan

:n :n :n :n

@FireAndIce: Daar is niks mis mee.
Alleen zul je in een verder stadium zelf de halshouding bepalen.
Het is goed om in dit stadium steeds weer de nageeflijkheid te krijgen, waardoor je straks kan voelen en inspringen wanneer (voordat) hij eruit wil komen.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:23

Hoi,

Ik heb een vraag.

Doe ik het goed? :o

Ik heb een tinker verzorgpaard, en ik laat hem gewoon lekker actief lopen in het begin. Dan later pak ik hem wat op en houd ik hem wat in van voren, maar ik houd mijn benen eraan. Zo 'sluit' ik hem 'op' van voren, en loopt hij fijn ontspannen. En als ik dan een overgang maar van bv stap naar draf, dan springt hij een beetje omhoog. Omdat hij dan 'verzameld' ??
En op een slangenvolte gebruik ik mijn binnenhand om te draaien, en als ik dan in de bocht hem 'begrens' met mijn buitenhand dan zakt hij ook naar nageeflijk!

Is dit goed?

yzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:14

xDeems schreef:
Hoi,

Ik heb een vraag.

Ik heb een tinker verzorgpaard, en ik laat hem gewoon lekker actief lopen in het begin. Dan later pak ik hem wat op en houd ik hem wat in van voren, maar ik houd mijn benen eraan. Zo 'sluit' ik hem 'op' van voren, en loopt hij fijn ontspannen. En als ik dan een overgang maar van bv stap naar draf, dan springt hij een beetje omhoog. Omdat hij dan 'verzameld' ??
En op een slangenvolte gebruik ik mijn binnenhand om te draaien, en als ik dan in de bocht hem 'begrens' met mijn buitenhand dan zakt hij ook naar nageeflijk!

Is dit goed?

je kan meer dingen proberen maar als het jou zo lukt dan lijkt mij het wel goedXD

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:06

Mijn verzorgTinker "springt" ook 1 pas naar voren van stap naar draf.
Inhouden van voren doe ik eigenlijk zelf nooit.
Ik vindt dat dat meer op remmen lijkt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:43

xDeems schreef:
Hoi,

Ik heb een vraag.

Is dit goed?

nee, dat omhoog springen is niet wenselijk.
Verder kan ik er weinig van maken zonder foto's omdat dát alleen voor mij een goed beeld kan geven over jouw hulpen. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 14:48

FireAndIce schreef:
Mijn verzorgTinker "springt" ook 1 pas naar voren van stap naar draf.
Inhouden van voren doe ik eigenlijk zelf nooit.
Ik vindt dat dat meer op remmen lijkt.

remmen moet je idd niet doen, maar beter voorbereiden (en desnoods wat lager instellen of/en opde volte zetten kan helpen.)
Echter moet je wel zeker weten dat hij niet "springt" omdat jij als ruiter er onbewust voor zorgt, doormiddel van spanning.

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:39

MirandaFuego schreef:
KiWiKo schreef:
Ik ben het met Toby eens :D :D

elke combinatie heeft net iets anders nodig

Tuurlijk, maar in principe ligt het niet aan het paard, maar aan de ruiter!
Als die allemaal zacht met hun handen waren en goed weten hoe ze het moeten aanpakken, zal er toch een hoop verbetering zijn!
Voor de ruiter geld eigenlijk altijd het standaard plaatje, als jij het goed doet gaat het paard ook goed!

Ik vind dat dat niet helemaal klopt. Zeker, als je paard van jong af aan al met een zachte hand bereden is zal het later ook makkelijker zijn, maar dan nog, als je paard bv. iets aan zijn rug heeft en jij doet het goed zal ie ook niet veel verbetering geven.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:06

Het kan ook goed zijn om na te gaan of je paard wel recht is.
Rechtrichten is toch ook belangrijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:19

iriskiddoo schreef:
Ik vind dat dat niet helemaal klopt. Zeker, als je paard van jong af aan al met een zachte hand bereden is zal het later ook makkelijker zijn, maar dan nog, als je paard bv. iets aan zijn rug heeft en jij doet het goed zal ie ook niet veel verbetering geven.

Als je een goede ruiter bent, dan kom je er toch wel vaak achter of het paard iets mankeerd. (uitzonderingen daargelaten!!!)
Paarden geven dat wel aan, al is het bij sommige wel lastig om te zien en kunnen ze het wel eens te laat echt duidelijk aangeven.

FireAndIce: idd, met rechtrichten loop je vaak snel tegen de problemen aan.

zoiets

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 20:59

Aan de teugel rijden heeft veel met het balans en soepelheid te maken. Vorige week hebben we een les bij de manage gehad om aan de teugel te rijden. Het lukt mij aardig. Ben er nog mee bezig.
1. kijken hoe goed hij aan je been rijdt. Langzaam, hard, langzaam enz. (een paar voltes doen tegen verveling)
2. Galopeer een paar rondjes in bijde richtingen om zijn rug te ontspannen.
3. In stap handen bij elkaar. (het opsluiten van je paard) en in je teugels knijpen.
Blijf wel je benen hulp geven anders staat hij misschien stil.
Bij elk paard is het anders hoeveel hulp je moet geven. Dit moet je zelf uitproberen en kijken wat de reactie is van je paard.
Bedenk wel in het begin als hij het goed doet een paar seconden geef hem wat meer teugel (belonen). Dit elke keer langzaam verlenen.
Als ik iets vergeten ben vul me aan aub.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:43

zoiets schreef:
Aan de teugel rijden heeft veel met het balans en soepelheid te maken. Vorige week hebben we een les bij de manage gehad om aan de teugel te rijden. Het lukt mij aardig. Ben er nog mee bezig.
1. kijken hoe goed hij aan je been rijdt. Langzaam, hard, langzaam enz. (een paar voltes doen tegen verveling)
2. Galopeer een paar rondjes in bijde richtingen om zijn rug te ontspannen.
3. In stap handen bij elkaar. (het opsluiten van je paard) en in je teugels knijpen.
Blijf wel je benen hulp geven anders staat hij misschien stil.
Bij elk paard is het anders hoeveel hulp je moet geven. Dit moet je zelf uitproberen en kijken wat de reactie is van je paard.
Bedenk wel in het begin als hij het goed doet een paar seconden geef hem wat meer teugel (belonen). Dit elke keer langzaam verlenen.
Als ik iets vergeten ben vul me aan aub.

Inderdaad heel belangrijk dat je paard goed voorwaarts is en laten schakelen in de verschillende tempo's.

Vroeger maakte ik me er heel druk om dat hij niet 'aan de teugel liep'. Ik had toendertijd het gevoel ook niet om nageeflijk te rijden. Want wat is nou een ophouding, hoe voelt dat aan? Ik heb mijn rijstijl de afgelopen jaren flink verbetert en heb ik mezelf geleerd om de gedachten van 'aan de teugel' los gelaten. Ik moet zeggen dat door de ontspanning die ik nu in mezelf heb, het paard daardoor ook ontspannen is en ik deze dagen nauwelijks meer hoef te vragen om te zakken.
Het is voormij moeilijk uit te leggen welke hulpen ik precies gebruik maar het allerbelangrijkste vind ik:
Ik zorg ervoor dat mijn hele houding correct is en dat ik ontspannen op zijn rug zit. Dat hij ontspannen, voorwaarts en rechtgericht aan 2 teugels loopt en dat ik gelijke druk op 2 teugels houd met de juiste dosis beenhulpen.

Bij 1 van de paarden heb ik het zelfs zo voorelkaar dat ik totaal geen druk op de teugels hoef te vragen. Bij wijze van spreken kan ik de teugels aan mijn pinken houden, zodra ik mijn benen aanleg, zakt hij al!
Ook zit ik op een 4 jarige die het heel moeilijk vind om op eigen benen te lopen en voorwaarts te blijven. Bij hem vraag ik nog niet om rond te gaan lopen want daardoor zou hij teveel terug gaan komen. Ik wil eerst dat hij gaat begrijpen dat ik hem voorwaarts wil hebben. Ondanks dat ik bij hem de hulpen niet geef, heb ik er momenten tussen zitten dat hij het contact met mijn handen gaat opzoeken.

zoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 11:35

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:49

hallo, IEDEREEN
:wave:

Heb heb een hele leuke pony een Kruising Fries XX Fjord.

ze kan goed springen en vrijheidssdressuur maar je raad het al nee niet dressuur :(:)

Ze heeft een stevige nek niet dik niet heel dun en ze kan super lopen met stiek en met logeren met bijzet dus ik weet ze kan het maar al ik ga rijden :7 niet zo goed heeft iemand of iedereen misschien antwoord op mijn vraag? kijk hieronder maar hoe ze loopt.' op de foto loopt ze iets hoger met d'r hoofd dan normaal en ik reed zonder bit en zonder beugels. wie kan me helpen!!
kunnen jullie PB'en

Afbeelding

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:28

toevallig reed ik vandaag op een paard dat ik heb ingereden voor iemand anders, en normaal rij ik altijd paarden ontspannen aan de teugel, door licht maar met een constante druk-los te kneden, zacht.
Ik had les vandaag, en leerde iets anders.
Ik moest mijn handen houden alsof ik een koe ging melken, en met alleen middelvinger, ringvinger en pink kneden, los, kneden, los. en heel voorzichtig kwam ze lager en liep ze zeer ontspannen :D

lillytjuh

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:52

oke ik heb nog nooit een koe gemolken dus ik kan me er even niets bij voorstellen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:19

zo moet het dus niet. Kneden is niet correct!
Op die manier ben je alleen bezig met het hoofd van het paard, terwijl het aan de teugel gaan, vanuit de achterhand moet worden gereden.

iloveyellow: Bedoel je niet goed in dressuur, of bedoel je dat jij haar niet aan de teugel kan rijden?
Ik zie iig behoorlijk wat foutjes, waardoor het logisch is dat zij niet aan de teugel gaat.
Ik neem ook aan dat je daar zonder beugels niet helemaal lekker zit en dus mijn commentaar daarop ook niet helemaal zou aansluiten op je normale rijden. ;)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:25

superwoman schreef:
zo moet het dus niet. Kneden is niet correct!
Op die manier ben je alleen bezig met het hoofd van het paard, terwijl het aan de teugel gaan, vanuit de achterhand moet worden gereden.

+:)+

Van achteren NAAR voren rijden anders ga je van voren naar achteren!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:09

Het is echt ongelooflijk hoeveel mensen denken dat kneden de manier is ;(

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:07

sorry hoor, ik leer het ook alleen maar;(

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:38

nenalisa schreef:
sorry hoor, ik leer het ook alleen maar;(

Dat is het trieste ja :(:) , jij kan er niks aan doen, maar nu weet je iig beter. Hopelijk stap je over naar iemand anders die wel weet hoe het moet. Gewoon veel uitleg vragen waarom je bepaalde dingen moet doen én desnoods nog even checken op internet.
Het is ook goed om een boek te lezen, Moll heeft al een paar suggesties gedaan. Dat scheelt een hoop uitleg van je instructeur, waardoor je meer "training-tijd" hebt (maar natuurlijk vragen blijven stellen als je die hebt)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:35

Het is niet zo raar dat veel mensen denken dat nageeflijk rijden vanuit de handen komt. De ruiter/ amazone houd immers de teugels vast die verbonden zijn met de mond van het paard. Het punt zit hem in de aanleuning op beide handen. Het is ook een kwestie van gevoel krijgen en een stukje ervaring. Want als je niet weet hoe het aanvoelt als een paard nageeflijk loopt, hoe kan je hem dan uberhaupt nageeflijk rijden?
Beetje bij beetje leert iedereen wat het werkelijk betekent en hoe je dit voor elkaar kunt krijgen.